Umysl_nakrecony_Zagadkowa_mechanika_myslenia_umynak.pdf

(251 KB) Pobierz
Umysł nakręcony. Zagadkowa mechanika myślenia
Zagadkowa mechanika
myœlenia
Autor: Edward de Bono
ISBN: 978-83-246-2097-5
Tytu³ orygina³ u: The Mechanism of Mind
Format: A5, stron: 344
Kiedy z mózgu wykluwa siê umys³
In¿ynierska konstrukcja mózgu
Piêkno funkcji przetwarzania i organizowania myœlenia
Mechanika œwiadomoœci, wolnej woli, pamiêci i rozumowania
Zalety wadliwej pamiêci
Cztery typy myœlenia: naturalne, logiczne, matematyczne i lateralne
Gdy ju¿ raz zaczniesz czytaæ tê ksi¹¿kê, trudno bêdzie Ci siê od niej oderwaæ.
Bez w¹tpienia stanowi ona oryginalny wk³ad w literaturê naukow¹
Science Journal
Kombinatoryka stosowana
Uwa¿asz, ¿e ludzki umys³ stanowi tajemnicê nie do rozwi¹zania? A mo¿e
w rzeczywistoœci nie jest on tak skomplikowany i mo¿na go ogarn¹æ? WyobraŸ go sobie
jako stosunkowo prosty, ale tak¿e omylny system, którego dzia³anie zale¿y
od zachowania mechanicznych jednostek sk³adowych. Kontrowersyjna teoria?
Prowokacyjna? Ale czy¿ nie fascynuj¹ca?
Rozmaite sprawy s¹ niejednokrotnie coraz bardziej komplikowane dziêki zdolnoœci
cz³owieka do wik³ania siê w wyszukane, samonapêdzaj¹ce siê gry. Sami sobie
tworzymy osza³amiaj¹ce struktury o niezwyk³ym stopniu z³o¿onoœci, które wiêcej
przys³aniaj¹, ni¿ odkrywaj¹.
Wzory, które wyznaczaj¹ krople wody na szybie oraz ¿arówki na noœnikach
reklamowych, zainspirowa³y dr. de Bono do ukucia pojêcia specjalnej powierzchni
pamiêci. Przypomina ona w swoim dzia³aniu mózg – wybieraj¹cy, przetwarzaj¹cy
i odrzucaj¹cy informacje. Za pomoc¹ prostych analogii autor ilustruje tendencje umys³u
do tworzenia i konsolidowania trwa³ych wzorców, budowania mitów, polaryzowania
i dzielenia, a nastêpnie ³¹czy te mechanizmy z ró¿nymi rodzajami myœlenia
– naturalnym, logicznym, matematycznym i lateralnym.
Czy mo¿na wynaleŸæ... myœlenie?
Niniejsza ksi¹¿ka jest efektem pracy badacza, który w sposób jasny i niezwykle
zajmuj¹cy myœli samodzielnie...
Umys³ nakrêcony.
732401140.001.png 732401140.002.png
Spis treci
O autorze
5
Wstp
7
CZ I
15
CZ II
173
Podsumowanie
331
Rozdzia 2
Ptaki nie maj migie, podobnie jak istoty ludzkie nie poru-
szaj si na koach. Skrzyda i miga róni si od siebie, lecz
speniaj t sam funkcj lotu; nogi i koa take si od siebie
róni, ale i one speniaj t sam funkcj przemieszczania si.
Zainteresowanie zachowaniem komputerów jako systemów
przetwarzania informacji wzbudzio zainteresowanie samym
mózgiem jako systemem speniajcym identyczn funkcj.
Jest prawdopodobne, e bez tego zainteresowania komputerami
znacznie mniej zajmowano by si moliwoci podejcia w ten
sposób do mózgu. Wiele uytecznych pomysów miao swój po-
cztek na polu technik komputerowych, co okazao si pomocne
w zrozumieniu funkcji mózgu. Jednake pomidzy zachowaniem
systemów komputerowych a zachowaniem systemu mózgu mog
zachodzi fundamentalne rónice. Pod pewnymi wzgldami do-
minacja koncepcji „komputerowych” moe w rzeczywistoci od-
dala od peniejszego zrozumienia funkcji mózgu.
To prawda, e zarówno praca komputerów, jak i mózgu jest opar-
ta na elektrycznoci. Mieszkacy Anglii i Stanów Zjednoczonych
uywaj tego samego jzyka, co jednak czasem stanowi raczej
ródo nieporozumie ni wzajemnego zrozumienia, a mówi si
te, e te dwa kraje dzieli wspólny jzyk. Zachowanie systemu
elektrycznego w mózgu w kilku punktach róni si zasadniczo
24
U MYS NAKRCONY . Z AGADKOWA MECHANIKA MYLENIA
od tego, z jakim mona si spotka w przypadku komputerów.
W ukadzie nerwowym na przykad dwa pojedyncze impulsy wy-
chodzce z przeciwnych koców „przewodu” nawzajem si zni-
weluj. Jest to zjawisko cakowicie róne od tego, jakie zaszoby,
gdybymy mieli do czynienia z elektrycznoci komputerow.
Rozbienoci s tak wielkie, e okrelanie tych dwóch procesów
t sam nazw nie ma wikszego sensu.
Znaczce rónice zachodz nawet na poziomie funkcjonalnym.
Na przykad dla komputerów rozpoznawanie wzorców (ang. pattern
recognition ), takich jak rozpoznawanie rcznie napisanej litery
alfabetu, jest bardzo trudne, ale skomplikowane sekwencje ope-
racji matematycznych nie stanowi najmniejszego problemu.
Z drugiej strony, dla systemu mózgu rozpoznawanie wzorców
jest atwiejsze ni cokolwiek innego, za to sekwencje operacji
matematycznych nastrczaj ju powanych trudnoci.
Pamici komputerów s szablonowe i precyzyjne. Materia jest
w nich magazynowany, a nastpnie wywoywany po jakim czasie
dokadnie w takiej formie, w jakiej si tam znalaz. W kompute-
rze znajduje si element przetwarzajcy, który wykonuje ca
prac, i element pamici, który nie wykonuje adnej pracy, a je-
dynie przechowuje informacje. System mózgu prawdopodobnie
jest cakowicie odmienny. Moe w nim wcale nie by adnego
specjalnego elementu przetwarzajcego — a tylko raczej kiep-
ska pami. Paradoksalnie, poniewa mózg sprawuje si kiepsko
jako pami, moe on funkcjonowa jako doskonay komputer.
Dzieje si tak dlatego, e nie magazynuje on po prostu informa-
cji, które do niego trafiaj, ale poddaje je selekcji i dostosowuje.
Tak przebiega proces przetwarzania, tote to, co wyjdzie z pa-
mici, najprawdopodobniej nie bdzie tym samym, co do niej
weszo.
R OZDZIA 2
25
miech jest podstawow cech systemu mózgu — ale nie systemu
komputerowego — a w parze z nim idzie kreatywno. Bdzie to
zowróbny dzie, gdy komputery zaczn si mia, poniewa b-
dzie to oznaczao, e s równie zdolne do wielu innych rzeczy.
Umylne zaprogramowanie komputera tak, aby naladowa
funkcje systemu mózgu, jest jak najbardziej moliwe — praw-
dopodobnie nawet do tego stopnia, e objoby to miech i kre-
atywno. Ale nie oznacza to, e te dwa systemy funkcjonoway-
by w podobny sposób, z wyjtkiem poziomu kocowego, to jest
poziomu rezultatów. atwo powiedzie komu, by narysowa
kwadrat, ale znacznie trudniej poda mu matematyczn definicj
kwadratu, chocia rezultat byby taki sam. Podobiestwo rezul-
tatu nie implikuje podobiestwa procesu.
Prostota i zoono
Gdy przygldamy si skomplikowanej strukturze, niezwykle
trudno wyobrazi sobie, e moga ona zosta zoona z prostych
jednostek. Podobnie, gdy rozwaamy skomplikowan operacj,
niezwykle trudno wyobrazi sobie, e skada si ona z wzajem-
nych interakcji prostych procesów. Nawet jeeli jestemy gotowi
uzna takie ewentualnoci, cigle bardzo trudno jest dostrzec,
jak te jednostki czy procesy cz si w cao.
Na stronie 26 widzimy pozornie skomplikowany wzorzec.
Jaka jest podstawowa zasada organizacji tego wzorca?
Na stronie 27 przedstawione zostay kontury czterech figur.
Kada z tych figur jest zoona z tego samego typu jednostki
podstawowej. Czym s te jednostki i jak si ze sob cz?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin