zeszyty metodyczne 8.pdf

(373 KB) Pobierz
07 tom Lukow_Wiszej.qxd
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Redakcja naukowa serii:
Anna Izabela Brzeziƒska
Tom 1
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
AktywnoÊç zawodowa osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
wyznaczniki spo∏eczno-demograficzne
i osobowoÊciowe
Tom 5
Rados∏aw Kaczan, Karolina Smoczyƒska
i Iwona Bàbiak
Jaka pomoc i dla kogo?
Wsparcie indywidualne
i instytucjonalne a aktywizacja
zawodowa osób z ograniczeniem
sprawnoÊci
Tom 2
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
Wyznaczniki satysfakcji
z wykonywanej pracy osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
kompetencje i relacje
Tom 6
Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Od samoakceptacji do aktywnoÊci?
Postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci a aktywnoÊç
zawodowa
Tom 3
Anna Izabela Brzeziƒska
i Rados∏aw Kaczan
Wychowanie do samodzielnoÊci:
kluczowy czynnik sukcesu zawodowego
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Tom 7
Wojciech ¸ukowski
i Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Wizerunek aktywnoÊci zawodowej
osób z ograniczeniem sprawnoÊci.
Perspektywa biograficzna
Tom 4
Rados∏aw Kaczan i Kamil Sijko
Psychospo∏eczne skutki transformacji
ustrojowej a radzenie sobie osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
na rynku pracy
Tom 8
Anna Ma∏gorzata Chodynicka,
Piotr Rycielski
Inni czy podobni?
Charakterystyka osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
36279187.003.png
Wojciech ¸ukowski
Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Wizerunek aktywnoÊci zawodowej
osób z ograniczeniem sprawnoÊci.
Perspektywa biograficzna
Seria
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
tom 7
Warszawa 2008
36279187.004.png
Wojciech ¸ukowski i Dorota Wiszejko-Wierzbicka – Wizerunek aktywnoÊci zawodowej osób
z ograniczeniem sprawnoÊci. Perspektywa biograficzna
© Copyright by the authors and for this edition by Wydawnictwo SWPS Academica,
Warszawa 2008
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach
jakàkolwiek technikà bez pisemnej zgody wydawcy zabronione.
Recenzenci:
prof. dr hab. El˝bieta Hornowska , Instytut Psychologii Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr Krzysztof Puchalski , Instytut Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w ¸odzi
Redaktor prowadzàcy: Andrzej ¸ab´dzki
Korekta j´zykowa: Maria Laskowska
Korekta: Agnieszka Kiliƒska
Redakcja techniczna: Ma∏gorzata Chmielewska
Sk∏ad, ∏amanie, przygotowanie do druku: Mater
Projekt ok∏adki: Pawe∏ Roso∏ek
Publikacja powsta∏a w ramach projektu
finansowanego przez Europejski Fundusz
Spo∏eczny i Szko∏´ Wy˝szà Psychologii
Spo∏ecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05
pt: Psychospo∏eczne uwarunkowania aktywnoÊci
zawodowej osób niepe∏nosprawnych
Serie wydawnicze przygotowane w ramach projektu pod redakcjà prof. dr hab. Anny
Izabeli Brzeziƒskiej – kierownika projektu:
Seria I Osoby niepe∏nosprawne
Seria II Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
Seria III Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Wszystkie publikacje dost´pne pod adresem: www.swps.edu.pl/new_www/efs/
ISBN 978-83-89281-63-0
Wydanie I
Wydawca:
Wydawnictwo Szko∏y Wy˝szej Psychologii Spo∏ecznej „Academica”
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. (+ 48 22) 870 62 24
e-mail: academica@swps.edu.pl
36279187.005.png 36279187.006.png
Spis treÊci
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
1. Kontekst ontologiczny: Co to znaczy byç osobà z ograniczonà sprawnoÊcià?
11
2. Przebieg „kariery dewianta” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
3. Co obecnie oznacza integracja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
4. Dlaczego perspektywa biograficzna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
5. Trajektorie ˝ycia i kariery zawodowej osób z ograniczeniem sprawnoÊci . .
25
6. ˚ycie i aktywnoÊç zawodowa osób z ograniczeniem sprawnoÊci:
analiza biograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
6.1. Trajektoria wznoszàca si´ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
6.2. Trajektoria zablokowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
6.3. Trajektoria opadajàca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
52
6.4. Trajektoria naprzemienna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
57
7. Podsumowanie i wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
36279187.001.png
Wst´p
AktywnoÊç zawodowa we wspó∏czesnym Êwiecie, okreÊlonym przez globali-
zacj´, zalew informacji oraz migracje, w którym wszystko ma „krótki czas przy-
datnoÊci”, pojmowana jest inaczej, ani˝eli chocia˝by kilkanaÊcie, a na pewno kil-
kadziesiàt lat temu. WÊród najwa˝niejszych zmian wymienia si´ mi´dzy innymi
mniej istotne przejÊcie z teorii mówiàcych o wyborze zawodu do teorii skoncen-
trowanych na projektowaniu karier. Procesy karier sà powtarzalne i odwracalne;
pojawia si´ zró˝nicowanie Êcie˝ek i procesów przechodzenia z edukacji na rynek
pracy, gdzie granice sà coraz bardziej umowne (raczej mentalne ni˝ geograficz-
ne). Jak pisze Augustyn Baƒka (2007, s. 35): „Zmiana ta odzwierciedla przecho-
dzenie od karier realizowanych w strukturach biurokratycznych w kierunku ka-
rier opartych na indywidualistycznie postrzeganych Êcie˝kach rozwoju oraz
karier, których granice organizacyjne ulegajà rozmyciu” (Baƒka, tam˝e).
Konsekwencjà tych zmian jest odejÊcie od „tradycyjnie” pojmowanych Êcie˝ek
kariery, wytyczonych z góry i przewidywalnych (przynajmniej w stopniu, jaki
wiàzany jest z karierà w ramach okreÊlonego zawodu) na rzecz indywidualnie
projektowanych trajektorii rozwoju, obejmujàcych ca∏e ˝ycie. Taki sposób ujmo-
wania aktywnoÊci zawodowej sk∏ania do szerszych refleksji na temat ró˝nych
aspektów ju˝ nie tylko wykszta∏cenia czy przygotowania zawodowego jednost-
ki, ale jej socjalizacji i poczucia odpowiedzialnoÊci za w∏asny rozwój. W rozwa-
˝aniach psychologicznych na temat ˝ycia i rozwoju cz∏owieka odchodzi si´ obec-
nie od deterministycznego modelu linearnego, w którym rozwój okreÊlony jest
wy∏àcznie przez czynniki zewn´trzne: czas i „zadania rozwojowe” (por: Havi-
ghurst, 1948), czy presj´ wywieranà przez otoczenie spo∏eczne (por: Ericsson,
1959). Cz∏owiek coraz cz´Êciej postrzegany jest jako twórca w∏asnego ˝ycia. Sa-
modzielnie konstruuje w∏asnà biografi´, formu∏ujàc indywidualne projekty i ce-
le (za: Grob, Krings, Bangerter, 2001). W konsekwencji jest odpowiedzialny za
wybór takiego a nie innego „projektu ˝ycia” spoÊród wielu dost´pnych mo˝liwo-
Êci. On sam, a nie „Êlepy los”, obarczany jest za ewentualne niepowodzenia. Za-
danie, jakie stawia sobie obecnie jednostka, polega na obraniu odpowiedniego
kursu w ˝yciu i podejmowaniu wysi∏ku utrzymania go. Aby do tego dosz∏o, mu-
si wiedzieç, jaki kurs obraç i spoÊród jakich opcji mo˝e, czy chce wybieraç. Staje
si´ wi´c nie tylko „architektem” w∏asnej biografii, ale tak˝e osobà zarzàdzajàcà
w∏asnym ˝yciem. W sposób Êwiadomy wybiera cele, ustala zadania i jest odpo-
wiedzialny za ich realizacj´, ponoszàc równoczeÊnie ryzyko niepowodzeƒ.
Jak w tym kontekÊcie traktowaç niepe∏nosprawnoÊç? Zapewne przez wielu
nie jest ona uwzgl´dniana w projekcie w∏asnego ˝ycia, a jej pojawienie si´ mo˝e
36279187.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin