GRY I ZABAWY RUCHOWE
Temat: kształtowanie cech motorycznych
Kl.
Czas: 45 min
Liczba ćw:
Cel poznawczy: poznanie nowych zabaw terenowych
Cel kształtujący: Kształtowanie szybkości
Cel wychowawczy: Współpraca w grupach i z partnerem
Metoda: toru przeszkód, analityczno-syntetyczna
Przybory: chorągiewki, piłki lekarskie
Tok lekcji
Nazwa i opis gry
Czas
Organizowanie rozkaznictwo
Uwagi metodyczne
I część wstępna:
Czynności organizacyjno- porządkowe
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, kontrola strojów, obuwia, podanie tematu lekcji.
3 min
xxxxxxxxxxxxx
N
Po sprawdzeniu obecności i przygotowania do lekcji przypominam o zasadach bezpieczeństwa na lekcji.
Zabawa ze śpiewem
Zabawa organizacyjno-porządkowa
Zabawa na czworaka
„Nitka”
Dzieci ustawiają się w szeregu i podają sobie ręce, śpiewają słowa piosenki:” nitko, nitko, hej niteczko. Zwijaj mi się równiuteńko, w ładne kółko mi się zwiń, tylko mi się nie zerwij.” Śpiewając po raz pierwszy i maszerując równo wiążą koło. W czasie powtórzenia zwrotki dzieci przerywają koło i zawijają do środka ślimaka- tworząc „kłębek”powtarzając zwrotkę po raz trzeci dzieci przechodzą rytmicznie z kłębka do kola.
„Zapamiętaj swoją parę!”Dzieci dobierają się parami. Mają zapamiętać, kto z kim stoi. Na sygnał nauczycielki ( gwizdek) dzieci biegają swobodnie wymijając się zręcznie, n następny sygnał chwytają swoją parę i maszerują razem kilka kroków.
„Wyścig kretów”
Uczniów ustawiamy w 5 rzędach, każdy uczestnik staje w rozkroku. Gracze stojący na końcu rzędu przechodzą na czworakach między nogami współćwiczących i ustawiają się w rozkroku na przedzie swych rzędów i tak po kolei każdy z uczestników. Gdy pierwszy znowu wróci na swoje miejsce woła „gotów” podnosząc rękę do góry.
5 min
Dzieci uczą się koordynacji ruchowej oraz poczucia rytmu.
Dzieci ćwiczą umiejętności skupienia uwagi podczas zabawowych
czynności ruchowych oraz opanowanie określonych umiejętności, umówionych znaków i
sygnałów.
Zabawa ta wzmacnia aparat kostno-stawowo-więzadłowy i wpływa korzystnie na właściwe kształtowanie się krzywizn kręgosłupa
Zabawa bieżna
Zabawa skoczna
Zabawa rzutna
„Starty sytuacyjne”
Ustawiamy 3 rzędy. Ćwiczący z poszczególnych grup
ustawieni w szeregu
wykonują start i bieg
na odcinku 15 m: —
z siadu prostego — z
siadu skrzyżnego —
z podporu przodem
— z leżenia tyłem —
ze startu niskiego na
komendę
„Wyścigi kangurów” Ustawienie w 3 rzędach na linii startu. Przed rzędami rozmieszczone są w równych odległościach piłki lekarskie. Linia półmetka oznaczona jest chorągiewkami. Na sygnał nauczyciela pierwsi z każdego rzędu skokami kangura pokonują tam i z powrotem napotkane przeszkody. Za zwycięstwo przyznaje się
punkt. Zespół, który uzyska ich więcej, wygrywa.
„Nie daj piłki
berkowi”
Prowadzący podrzuca piłkę do góry.„Berek” stara się ją chwycić w
powietrzu, lecz
wszyscy inni przeszkadzają mu w
tym i starają się
także chwycić piłkę.
Gdy uda im się
złapać piłkę uciekają
od berka i podają
piłkę między sobą.„Berek” stara
się piłkę przechwycić,
jeśli mu się to uda
wówczas „berkiem”
zostaje ten, kto miał
piłkę w ręku tuż
przed schwyceniem
jej przez „berka”. Zabawa zaczyna się od nowa.
6 min
Kształtują one takie właściwości motoryczne, jak skoczność i siłę
Wykorzystanie rzutu podczas zabaw i gier wymaga poza umiejętnością rzucania,
chwytania, także wszechstronnego usprawnienia fizycznego, zwłaszcza siły, koordynacji
wzrokowo-ruchowej.
„Stary niedźwiedź mocno śpi”
Z całej grupy wybieramy 1 osobę, która będzie niedźwiedziem. Niedźwiedź zasypia, a pozostali tworzą wokół niego koło. Śpiewając słowa piosenki:” Stary niedźwiedź mocno śpi(x2). My się go boimy, na palcach chodzimy jak się zbudz to nas zje, jak się zbudzi to nas zje.” wszyscy idą w koło na palcach. Na słowa: ” Pierwsza godzina niedźwiedź śpi, druga godzina niedźwiedź chrapie, trzecia godzina niedźwiedź łapie” dzieci stoją w miejscu pokazują godziny. Na ostatnią godzinę dzieci uciekają, a niedźwiedź budzi się ze snu i łapie ofiarę. Ten kto zostanie złapany jest niedźwiedziem.
Czynności organizacyjno-porządkowe
Zbiórka, podsumowanie zajęć, zebranie sprzętu, pożegnanie
1 min
x x x x x x x x x
Po podsumowaniu zajęć wyznaczam dzieci do zebrania sprzętu, żegnam się.
str. 1
mariuszmp