MIEJSCE ZAJĘĆ: pływalnia kryta 25m
KLASA:
ILOŚĆ UCZESTNIKÓW:
CZAS: 90 min.
CELE GŁÓWNE:
UMIEJĘTNOŚCI: umiejętność wstrzymywania oddechu
MOTORYCZNOŚĆ: orientacja,
WIADOMOŚCI: działania wypornościowe wody
AKCENT WYCHOWAWCZY: dyscyplina, kształtowanie odwagi
PRZYBORY: deski, żerdzie, kije, obręcz
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
DOZOWANIE
UWAGI METODYCZNE
1. Zorganizowanie grupy
1.Zbiórka
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
3
Po sprawdzeniu obecności i przygotowania do lekcji przypominam o zasadach bezpieczeństwa na lekcji.
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji.
1.Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji.
1
„Uczymy się skoku do wody (na nogi),który pozwoli wam szybko i bezpiecznie znaleźć się w wodzie „
3. Rozgrzewka
Na lądzie:
1.w postawie deseczka między nogami; krążenia ramion w przód , w tył i na przemian.
2.w opadzie tułowia naprzemianstronne wymachy ramion,
3.Skłon tułowia w przód i w bok z pogłębieniem
4.pozycja rozkroczna ;krążenia kolan do wew. I na zewn.
5.W postawie dłonie trzymają deseczkę , RR w przód –10 przysiadów
6.10 tzw. „pajacyków”
Przejście pod prysznic
W wodzie:
1.”Marsz w wodzie”-uczniowie maszerując w wodzie, na hasło nauczyciela naśladują różne ruchy np. słoń-silnie uderzają o dno basenu, piłkarz-nasladują kopanie piłki, lokomotywa-krótkie,szybkie kroki,proste kolana.
2.”Berek kucany”-wyznaczony berek stara się dotknąć ćwiczacych,którzy broniąc się przed złapaniem chowają się pod wodę. Dotknięty ,który nie zdążył się zanurzyć staje się również berkiem
4
10
- ustawienie w rozsypce
-rozpoczęcie i zakończenie na sygnał prowadzącego
-zmiana na sygnał
-głębokość do poziomu pasa
- rozpoczęcie i zakończenie na sygnał prowadzącego
-na gest przywołującego, dzieci zbliżają się do krawędzi basenu w celu wyjaśnienia reguł nowej zabawy
-nie wolno zbyt długo gonić tego samego ćwiczącego oraz czekać na wynurzenie się gonionego
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności
Nauczanie prostych skoków do wody
1.:Sprężynki”-na sygnał ćwiczący jak najszybciej,skacząc obunóz,przemiesczaja się na drugą stronę basenu-kto szybciej.
2.”Skoki przez przeszkody”-dzieci dobierają się w pary, jedno z pary trzyma kijek, drugi przeskakuje przez przeszkodę
3.Siedząc na brzegu basenu zeskok do wody płytkiej
4. Z pozycji kucznej odbicie od brzegu basenu i skok wody na ugięte nogi
5.”Wrzucanie kłody”-dzieci po kolei kładą się na plecach na krawędzi basenu, wzdłuż jego brzegu-ręce przy biodrach nogi złączone. Prowadzący popycha leżącego i wrzuca go do wody.Ćwiczacy wpada płasko na brzuch.
6.Skok do wody z brzegu basenu, pozycja stojąc trzymając zgiętymi RR deseczkę na piersiach.
7.”Wizytówka”-uczniowie na sygnał skaczą do wody głośno wykrzykując swoje imię .
8.Odbicie od brzegu basenu i skok w górę (próba dotknięcia trzymanej przez prowadzącego żerdzi).
9.”Skok do dziupli”-jeden z ćwiczących trzyma na wodzie obręcz, do której skaczą ćwiczący. Po skoku ćwiczący wynurza się na zewn. obręczy
10.skok w dal przysiadu i pełnego zanurzenia , odbicie od dna basenu i wyskok w górę
2
-ustawienie w szeregu przy jednej ze ścian pływalni
- poziom wody pasa
-ustawienie : w rozsypce
-przybory;kije
-zmiana ćwiczących na sygnał prowadzącego
-asekuracja kijem
-ustawienie: w szeregu , na brzegu basenu
-poziom wody do szyi
-ustawienie w szeregu na krawędzi basenu
-ustawienie w rzędzie
-ustawienie w szeregu
-dzieci skaczą kolejno po sobie
5. Uspokojenie organizmu.
1.”skok z salutowaniem”-uczniowie skaczą do wody na nogi przyjmując w locie postawę ”na baczność”
2.”Kopanie dołka”-uczniowie stoją w rozkroku, trzymając ręce razem i wykonując ruchy imitujące kopanie łopatką .W miarę wykonywania ćwiczenia kopia coraz głebiej, dochodząc do dna. Starają się wykopać jak najgłębszy dołek
5
-rozpoczęcie na sygnał prowadzącego
-ustawienie w rozsypce
6. czynności organizacyjno – porządkowe.
1.Zbiorka
2. Omówienie lekcji i ocena całości grupy.
Zwrócenie uwagi na dyscyplinę po zakończeniu zajęć. Uczniowie pojedynczo wychodzą z wody.
Pochwały. Nastawienie do pracy samodzielnej.
mariuszmp