Zygmunt Wiatrowski - Pedagogika pracy.doc

(1449 KB) Pobierz

 


 

 

Pedagogika pracy

 

Wanda Rachalska

Zygmunt Wiatrowski

WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE


Redaktorzy: Tadeusz Szeląg, Tadeusz Siemaszko Okładkę projektował: Adom Truszkowski Redaktor techniczny: Jerzy Teodorowicz Korektorzy;  Elżbieta Jastrzębska, Jadwiga Skowrońska

Rozdziały napisali:

I, II, V, VII, VIII, — Z. Wiatrowąki

III, IV, VI, — W. Rachalska

IX — W. Rachalska, Z. Wiatrowski

Książka zatwierdzona przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania jako podręcznik dla słuchaczy semestrów t — IV policealnego studium zawodowego, specjalność: ekonomika pracy, płac i spraw socjalnych.

22219

Podręcznik zawiera podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki pracy, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki przydatnej pra­cownikom służby pracowniczej w ich późniejszej pracy zawodowej. Autorzy omawiają pojęcie pedagogiki pracy, jej miejsce w systemie nauk pedagogicznych oraz powiązania z innymi dziedzinami wiedzy. Przedstawiają zadania pozaprodukcyjne socjalistycznego zakładu pra­cy oraz podstawowe problemy wychowania. W końcowej części podręcznika omawiają zasady i metody oddziaływania wychowawczego w zakładzie pracy i trudności z tym związane.

Po każdym rozdziale zamieszczono blok kontrolno-syntetyzujący, pomocny w przyswojeniu przez słuchaczy studium przerobionego materiału.

©

Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978


Spis treści

I.  Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna .                            7

1.   Pojęcie pedagogiki pracy                            7

2.   Miejsce pedagogiki pracy w systemie nauk pedagogicznych ...              11

3.   Związek   i   współdziałanie    z   innymi    naukami   jako   warunki
rozwoju pedagogiki  pracy                            20

4.   Rola wiedzy pedagogicznej w przygotowaniu zawodowym współ­
czesnego pracownika służby pracowniczej                            25

Blok kontrolno-syntety żujący    .                            27

II.   Zadania   pozaprodukcyjne  nowoczesnego   zakładu  pracy  w  społe­
czeństwie socjalistycznym                            31

1.   Zmieniona rola pracy w życiu człowieka                            31

2.   Zadania  pozaprodukcyjne zakładu  pracy                            34

3.   Zadania  i  możliwości  zakładu  pracy   w  zakresie  zaspokajania
potrzeb  psychospołecznych  człowieka                            35

4.   Wychowanie przez pracę, do pracy i w pracy                            41

5.   Znaczenie   pozamaterialnych   warunków   pracy   dla   wydajności
pracy i zadowolenia zawodowego                            46

Biok kontrolno-syntetyzujący                            50

III,   Zakresy  pracy  wychowawczej              ,                            53

1.   Pojęcie  wszechstronnie  rozwiniętej   osobowości                            53

2.   Wychowanie   moralne                            60

3.   Wychowanie   umysłowe                                74

4.   Wychowanie   estetyczne                                91

5.   Wychowanie fizyczne jako  podstawa  wypoczynku                            98

Blok kontrolno-syntetyzujący                            103


IV.   Tereny   pracy   wychowawczej              ,   .              107

1: Różnorodność terenów pracy zależnie od typu zakładu pracy
i stanowiska zajmowanego przez pracowników służby pracow­
niczej                            107

2.  Praca  z  poszczególnymi  pracownikami                            110

3.  Praca  z  kolektywami                            113

4.  Współpraca służby pracowniczej z dyrekcją                            118

Blok kontrolno-syntetyzujący                            121

V.   Charakterystyka grup podlegających oddziaływaniu wychowawcze­
mu                   .123

1.  Kryteria podziału ogółu pracowników zakładu pracy na grupy .              123

2.  Pracownicy  okresowo związani z zakładem pracy                 .              126

3.  Pracownicy   nowo   przyjęci                            132

4.  Pracownicy ze średnim i dłuższym stażem pracy zawodowej .   .              134

5.  Pracownicy w okresie przedemerytalnym                            139

6.  Emeryci                                    141

7.  Praca wychowawcza z całą załogą                            143

Blok kontrolno-syntetyzujący                            144

VI.  Zasady i metody oddziaływania wychowawczego                            148

1.   Zasady   oddziaływania   wychowawczego                            148

2.   Zależność metod od założonych celów wychowawczych                            151

3.   Kryteria podziału metod wychowania                            154

4.   Charakterystyka najważniejszych metod wychowania                            159

5.   Znaczenie  prawidłowego   doboru   metody   oddziaływania ....              170

6.   Niebezpieczeństwo schematyzmu i rutyny  w stosowaniu  metod
wychowania                                     172

Blok kontrolno-syntetyzujący                            174

VII.  Trudności w pracy wychowawczej w zakładzie pracy                            178

1.   Pojęcie trudności w pracy wychowawczej w zakładzie                            178

2.   Trudności związane ze specyfiką zakładu pracy                            179

3.   Trudności związane ze strukturą załogi                            184

4.   Trudności   związane   z   cechami   osobowości   pracowników   (ze
szczególnym uwzględnieniem pracowników służby pracowniczej) .              186

5.   Trudności   związane   z   zajmowanym   stanowiskiem   (w   ramach
służby pracowniczej)                            188

Blok kontrolno-syntetyzujący                                190

VIII.  Warunki skuteczności oddziaływania wychowawczego                            193

1.   Pojęcie  skuteczności   oddziaływania   wychowawczego                            193

2.   Wiązanie ogólnych zadań zakładu  pracy z zadaniami wynika­
jącymi z ogólnonarodowego planu społeczno-gospodarczego .   . .              195


3.   Związek zadań produkcyjnych i wychowawczych zakładu pracy              196

4.   Długofalowe planowanie  pracy  wychowawczej                            198

5.   Wiedza o załodze jako warunek skuteczności oddziaływań wy­
chowawczych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin