Wanda Rachalska
Zygmunt Wiatrowski
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
Redaktorzy: Tadeusz Szeląg, Tadeusz Siemaszko Okładkę projektował: Adom Truszkowski Redaktor techniczny: Jerzy Teodorowicz Korektorzy; Elżbieta Jastrzębska, Jadwiga Skowrońska
Rozdziały napisali:
I, II, V, VII, VIII, — Z. Wiatrowąki
III, IV, VI, — W. Rachalska
IX — W. Rachalska, Z. Wiatrowski
Książka zatwierdzona przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania jako podręcznik dla słuchaczy semestrów t — IV policealnego studium zawodowego, specjalność: ekonomika pracy, płac i spraw socjalnych.
22219
Podręcznik zawiera podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki pracy, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki przydatnej pracownikom służby pracowniczej w ich późniejszej pracy zawodowej. Autorzy omawiają pojęcie pedagogiki pracy, jej miejsce w systemie nauk pedagogicznych oraz powiązania z innymi dziedzinami wiedzy. Przedstawiają zadania pozaprodukcyjne socjalistycznego zakładu pracy oraz podstawowe problemy wychowania. W końcowej części podręcznika omawiają zasady i metody oddziaływania wychowawczego w zakładzie pracy i trudności z tym związane.
Po każdym rozdziale zamieszczono blok kontrolno-syntetyzujący, pomocny w przyswojeniu przez słuchaczy studium przerobionego materiału.
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978
Spis treści
I. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna . 7
1. Pojęcie pedagogiki pracy 7
2. Miejsce pedagogiki pracy w systemie nauk pedagogicznych ... 11
3. Związek i współdziałanie z innymi naukami jako warunkirozwoju pedagogiki pracy 20
4. Rola wiedzy pedagogicznej w przygotowaniu zawodowym współczesnego pracownika służby pracowniczej 25
Blok kontrolno-syntety żujący . 27
II. Zadania pozaprodukcyjne nowoczesnego zakładu pracy w społeczeństwie socjalistycznym 31
1. Zmieniona rola pracy w życiu człowieka 31
2. Zadania pozaprodukcyjne zakładu pracy 34
3. Zadania i możliwości zakładu pracy w zakresie zaspokajaniapotrzeb psychospołecznych człowieka 35
4. Wychowanie przez pracę, do pracy i w pracy 41
5. Znaczenie pozamaterialnych warunków pracy dla wydajnościpracy i zadowolenia zawodowego 46
Biok kontrolno-syntetyzujący 50
III, Zakresy pracy wychowawczej , 53
1. Pojęcie wszechstronnie rozwiniętej osobowości 53
2. Wychowanie moralne 60
3. Wychowanie umysłowe 74
4. Wychowanie estetyczne 91
5. Wychowanie fizyczne jako podstawa wypoczynku 98
Blok kontrolno-syntetyzujący 103
IV. Tereny pracy wychowawczej , . 107
1: Różnorodność terenów pracy zależnie od typu zakładu pracyi stanowiska zajmowanego przez pracowników służby pracowniczej 107
2. Praca z poszczególnymi pracownikami 110
3. Praca z kolektywami 113
4. Współpraca służby pracowniczej z dyrekcją 118
Blok kontrolno-syntetyzujący 121
V. Charakterystyka grup podlegających oddziaływaniu wychowawczemu .123
1. Kryteria podziału ogółu pracowników zakładu pracy na grupy . 123
2. Pracownicy okresowo związani z zakładem pracy . 126
3. Pracownicy nowo przyjęci 132
4. Pracownicy ze średnim i dłuższym stażem pracy zawodowej . . 134
5. Pracownicy w okresie przedemerytalnym 139
6. Emeryci 141
7. Praca wychowawcza z całą załogą 143
Blok kontrolno-syntetyzujący 144
VI. Zasady i metody oddziaływania wychowawczego 148
1. Zasady oddziaływania wychowawczego 148
2. Zależność metod od założonych celów wychowawczych 151
3. Kryteria podziału metod wychowania 154
4. Charakterystyka najważniejszych metod wychowania 159
5. Znaczenie prawidłowego doboru metody oddziaływania .... 170
6. Niebezpieczeństwo schematyzmu i rutyny w stosowaniu metodwychowania 172
Blok kontrolno-syntetyzujący 174
VII. Trudności w pracy wychowawczej w zakładzie pracy 178
1. Pojęcie trudności w pracy wychowawczej w zakładzie 178
2. Trudności związane ze specyfiką zakładu pracy 179
3. Trudności związane ze strukturą załogi 184
4. Trudności związane z cechami osobowości pracowników (zeszczególnym uwzględnieniem pracowników służby pracowniczej) . 186
5. Trudności związane z zajmowanym stanowiskiem (w ramachsłużby pracowniczej) 188
Blok kontrolno-syntetyzujący 190
VIII. Warunki skuteczności oddziaływania wychowawczego 193
1. Pojęcie skuteczności oddziaływania wychowawczego 193
2. Wiązanie ogólnych zadań zakładu pracy z zadaniami wynikającymi z ogólnonarodowego planu społeczno-gospodarczego . . . 195
3. Związek zadań produkcyjnych i wychowawczych zakładu pracy 196
4. Długofalowe planowanie pracy wychowawczej 198
5. Wiedza o załodze jako warunek skuteczności oddziaływań wychowawczych...
Rafael666666