- przeladowania Chrzecijan, ponieważ nie chcieli uznać boskoci Cesarza - spowodowało to upadek sztuki chrzecijańskiej - Chrzecijan nie interesowało życie zmysłowe - starali się zobrazować życie duchowe - malarstwo głównie katakumbowe - ikony - motyw pasterza z owcš na ramionach występował w sztuce rzymskiej i greckiej - nowe wyobrażenia - dšżenie do Boga - przedstawienie męczeństwa # motyw oranta - wzniesione w modlitwie ręce - od uznania Chrzecijaństwa w IV w. n.e. w kociołach zaczęto wprowadzać mozaiki - wyrana sztuka - w Mauzoleum: * wštek Chrystusa jako dobrego pasterza * zmiana postaci Chrystusa: & na poczštku głównie jako Dobry Pasterz & pojawia się aureola & szata dostojnika & Chrystus jako władca & zamiast młodego człowieka Jezus pojawia się jako dojrzały mężczyzna - mozaiki wykonywano z kostek marmuru - w czasach poczštków Chrzecijaństwa pojawiły się mozaiki z kostek szklanych @ podkrelały blask @ dekoracja skupiona wewnštrz kocioła @ w bazylikach dekoracja skupiona w apsydzie nad ołtarzem @ krzyż jako symbol Chrzecijan, a nie męczeństwa @ wyobrażenie Jeruzalem - podział na cesarstwo zachodnie i wschodnie # Bizancjum (wschodnie) - potęga kulturowa i polityczna -> Cesarz Justynian - jeden z najbardziej zasłużonych dla sztuki # Rzym (zachodnie) nie uchroniło się przed najazdami plemion pogańskich - pewne zasady sztuki chrzecijańskiej zostały zachowane mimo udzału w sztuce wielkich artystów $ ciała przedstawiane doć płasko $ ciężko okrelić sylwetkę $ najbardziej plastyczna twarz $ nie ma dšżenia do uchwycenia ciała - sprowadzenie sztuki zachodniej do ornamentów - chrystianizacja Europy staje się poczštkiem zjednoczenia - istotnš rolę pełniły manuskrypty i ilustracje - manuskrypty były najbardziej przydatne mnichom szerzšcym Chrzecijaństwo - chrystianizacja nie przetrwała mierci Karola Wielkiego - Dynastia Ottonów udało się szerzenie religii - sztuka nie była skierowana już tylko do uczonych mnichów, ale do wszystkich ludzi - podstawš sztuki Romańskiej była rzeba % kapitele % tempanony & głównie wyobrażenie sšdu ostatecznego & Jezus jako surowy sędzia - religia oparta na strachu przed grzechem i wiecznym potępieniem * Chrystus ukazany jako postać ponadnaturalnie duża * upraszczanie ciała ludzkiego * znaczna typizacja postaci * brak traktowania indywidualnego * postaci stajš się przedstawieniem typu - głównie zbawionych lub potępionych * Jezus występował również w roli prawodawcy & w tym wypadku w otoczeniu 4 ewangelistów * rozłożone w gecie sšdzenia ręce - uproszczenia i deformacje ciała (ponieważ miało wyrażać wartoci duchowe - głównie tęsknotę do Boga) były widoczne we wszystkich rzebach - bezkrytyczna czytelnoć postaci zbawionych i potępionych @ dobre postaci idealizowane @ złe postaci oszpecone, nierzadko pozbawione człowieczeństwa - sztuka głównie anonimowa - zaskakujšza rzeba przedstawiajšca Ewę w trakcie popełniania grzechu & uwiadomienie cielesnoci Ewy & atysta się podpisał - niezachowana dekoracja malarska zakłamuje odbiór architektury - sklepienie kolebkowe - pojawiajš się tzw. bestiariusze - postaci pozbawione obecnoci Boga $ opisy dalekich ludów $ w ramach bestiariuszy prezentowano wyobrażenia odległych ludów $ centaury, demony, gryfy, syreny itd. $ postaci z mitologii greckiej - rzeba drewniana - nie aż tak rozpowszechniona * głównie Matka Boska z Dziecištkiem * Jezus przedstawiony jako miniaturka człowieka dorosłego, wyranie jako król wszechwiata * Maryja pełniła funkcję tronu - nie moge kurwa. - ikony @ ignorowanie ciała @ płaskie postaci @ koncentracja na tematach zwišzanych z Ewangeliš @ uproszczone ewangeliarze @ rzadko widać nawišzania do sztuki antycznej - takich.. eyeeeyyyyeee... takich... eeeeyeeyyyyyyeeeee... $ tutaj może zakończymy sztukę antycznš PRZERWA TECHNICZNA GOTYK - podobnie, jak w Epoce Romańskiej, głównš dziedzinš sztuki jest architektura - katedry - ok. XII w., potem przez Renesans zepchnięty w cień - w poczštkach XIX w. - odrodzenie (neogotyk) - charakterystyczna konstrukcja - brak nowych elementów konstrukcyjnych - korzystanie z kultury romańskiej - nowe połšczenia elementów - sklepienie krzyżowo-żebrowe -> redukcja muru -> budynek kocioła przedstawiał Niebieskie Jeruzalem -> podkrelenie blasku i wiatłoci -> skupienie ciężaru sklepienia na filarach -> wysklepki wypełniane cienkš warstwš kamienia, lub cegły - łuk ostry * nie jest tylko elementem symbolicznym * jest cile zwišzany z konstrukcjš katedry * znowu troche budowniczego pierdolenia * niemożliwe stało się stosowanie sklepień na łuku okršgłym, ponieważ sklepiano inne formy, np. prostokšty i romby * po pojawieniu się łuku ostrego pojawia się możliwoć operowania jego wysokociš - podział budowli na prostokštne przęsła - dematerializacja ciany - zmniejszenie wrażenia ciężkoci podpór - dšżenie do przejrzystoci i wietlistoci wnętrza - komplikowanie się rysunku sklepienia - łuki oporowe - siły parcia bocznego sprowadzane na boki budowli - elementy konstrukcyjne zaprojektowane tak, by były same w sobie ozdobš - rozbudowa ramion transeptu i przezbiterium kocioła - witraże - arkady między nawami - pas triforiów na wysokoci dachów naw bocznych - podział nawy głównej na "kondygnacje" @ arkady @ triforia @ okna - znika dekoracja malarska i rzebiarska - rolę malowideł przejmujš witraże - były tworzeone z... eee... yyyyeeeeyyyyymmmmm.... kolorowych szybek & szybki były ciemne & nie służyło to wprowadzeniu wiatła fizycznie do kocioła & miały wprowadzić do wištyni kolorystykę wprowadzajšcš wyobrażenie drogich kamieni i złota - Katedra Notre Dame * nie jest najbardziej typowym przykładem gotyku * mieszajš się jeszcze wpływy romańskie z gotyckimi * typowy dla gotyku układ fasady & rozeta dowietlajšca & galeria królewska & niedokończone wieże * z architektury romańskiej & dodatkowa kondygnacja - empory nad nawami bocznymi & dodatkowe żebro poprowadzone przez rodek sklepienia * w pantenonie jeszcze motyw sšdu ostatecznego % Chrystus już nie jest srogim sędziš, a sprawiedliwym % wprowadzenie elementu miłosierdzia i wstawiennictwa za grzesznikami - zmiana koncepcji religijnoci - zmiana wyobrażeń rzebiarskich - wzrasta rola Madonny w sztuce religijnej - większoć katedr gotyckich ma wezwanie NMP - rozeta stanowišca ważny element kompozycyjny fasady () uproszczony motyw róży - wštek miłoci do Boga - dwa typy religijnoci @ Bóg jako wiatłoć <wyuczona> @ miłoć do Boga, skierowana w stronę Jezusa i Marii @ wiat nie był postrzegany jako ródło grzechu, a jako przedstawienie doskonałoci boskiej * w. Franciszek z Asyżu * mało brakowało, żeby jego nauki zostały uznane za herezję * wiat stworzony przez Boga jest wyrazem mšdroci i dobroci Boga * podziwiał cały naturalny wiat * podziw dla wiata formš modlitwy
kuba4651