historia sztuki 19.11.2010.txt

(6 KB) Pobierz
- przeladowania Chrzecijan, ponieważ nie chcieli uznać boskoci Cesarza
- spowodowało to upadek sztuki chrzecijańskiej
- Chrzecijan nie interesowało życie zmysłowe
- starali się zobrazować życie duchowe
- malarstwo głównie katakumbowe
- ikony
- motyw pasterza z owcš na ramionach występował w sztuce rzymskiej i greckiej
- nowe wyobrażenia
- dšżenie do Boga
- przedstawienie męczeństwa
	# motyw oranta - wzniesione w modlitwie ręce
- od uznania Chrzecijaństwa w IV w. n.e. w kociołach zaczęto wprowadzać mozaiki
- wyrana sztuka
- w Mauzoleum:
	* wštek Chrystusa jako dobrego pasterza
	* zmiana postaci Chrystusa:
		& na poczštku głównie jako Dobry Pasterz
		& pojawia się aureola
		& szata dostojnika
		& Chrystus jako władca
		& zamiast młodego człowieka Jezus pojawia się jako dojrzały mężczyzna
- mozaiki wykonywano z kostek marmuru
- w czasach poczštków Chrzecijaństwa pojawiły się mozaiki z kostek szklanych
	@ podkrelały blask
	@ dekoracja skupiona wewnštrz kocioła
	@ w bazylikach dekoracja skupiona w apsydzie nad ołtarzem
	@ krzyż jako symbol Chrzecijan, a nie męczeństwa
	@ wyobrażenie Jeruzalem
- podział na cesarstwo zachodnie i wschodnie
	# Bizancjum (wschodnie) - potęga kulturowa i polityczna
		-> Cesarz Justynian - jeden z najbardziej zasłużonych dla sztuki
	# Rzym (zachodnie) nie uchroniło się przed najazdami plemion pogańskich
- pewne zasady sztuki chrzecijańskiej zostały zachowane mimo udzału w sztuce wielkich artystów
	$ ciała przedstawiane doć płasko
	$ ciężko okrelić sylwetkę
	$ najbardziej plastyczna twarz
	$ nie ma dšżenia do uchwycenia ciała
- sprowadzenie sztuki zachodniej do ornamentów
- chrystianizacja Europy staje się poczštkiem zjednoczenia
- istotnš rolę pełniły manuskrypty i ilustracje
- manuskrypty były najbardziej przydatne mnichom szerzšcym Chrzecijaństwo
- chrystianizacja nie przetrwała mierci Karola Wielkiego
- Dynastia Ottonów udało się szerzenie religii
- sztuka nie była skierowana już tylko do uczonych mnichów, ale do wszystkich ludzi
- podstawš sztuki Romańskiej była rzeba
	% kapitele
	% tempanony
		& głównie wyobrażenie sšdu ostatecznego
		& Jezus jako surowy sędzia
- religia oparta na strachu przed grzechem i wiecznym potępieniem
	* Chrystus ukazany jako postać ponadnaturalnie duża
	* upraszczanie ciała ludzkiego
	* znaczna typizacja postaci
	* brak traktowania indywidualnego
	* postaci stajš się przedstawieniem typu - głównie zbawionych lub potępionych
	* Jezus występował również w roli prawodawcy
		& w tym wypadku w otoczeniu 4 ewangelistów
	* rozłożone w gecie sšdzenia ręce
- uproszczenia i deformacje ciała (ponieważ miało wyrażać wartoci duchowe - głównie tęsknotę do Boga)
	były widoczne we wszystkich rzebach
- bezkrytyczna czytelnoć postaci zbawionych i potępionych
	@ dobre postaci idealizowane
	@ złe postaci oszpecone, nierzadko pozbawione człowieczeństwa
- sztuka głównie anonimowa
- zaskakujšza rzeba przedstawiajšca Ewę w trakcie popełniania grzechu
	& uwiadomienie cielesnoci Ewy
	& atysta się podpisał
- niezachowana dekoracja malarska zakłamuje odbiór architektury
- sklepienie kolebkowe
- pojawiajš się tzw. bestiariusze - postaci pozbawione obecnoci Boga
	$ opisy dalekich ludów
	$ w ramach bestiariuszy prezentowano wyobrażenia odległych ludów
	$ centaury, demony, gryfy, syreny itd.
	$ postaci z mitologii greckiej
- rzeba drewniana - nie aż tak rozpowszechniona
	* głównie Matka Boska z Dziecištkiem
	* Jezus przedstawiony jako miniaturka człowieka dorosłego, wyranie jako król wszechwiata
	* Maryja pełniła funkcję tronu
- nie moge kurwa.
- ikony
	@ ignorowanie ciała
	@ płaskie postaci
	@ koncentracja na tematach zwišzanych z Ewangeliš
	@ uproszczone ewangeliarze
	@ rzadko widać nawišzania do sztuki antycznej
- takich.. eyeeeyyyyeee... takich... eeeeyeeyyyyyyeeeee...
	$ tutaj może zakończymy sztukę antycznš

		PRZERWA TECHNICZNA

	GOTYK
- podobnie, jak w Epoce Romańskiej, głównš dziedzinš sztuki jest architektura
- katedry
- ok. XII w., potem przez Renesans zepchnięty w cień
- w poczštkach XIX w. - odrodzenie (neogotyk)
- charakterystyczna konstrukcja
- brak nowych elementów konstrukcyjnych
- korzystanie z kultury romańskiej
- nowe połšczenia elementów
- sklepienie krzyżowo-żebrowe
	-> redukcja muru
	-> budynek kocioła przedstawiał Niebieskie Jeruzalem
	-> podkrelenie blasku i wiatłoci
	-> skupienie ciężaru sklepienia na filarach
	-> wysklepki wypełniane cienkš warstwš kamienia, lub cegły
- łuk ostry
	* nie jest tylko elementem symbolicznym
	* jest cile zwišzany z konstrukcjš katedry
	* znowu troche budowniczego pierdolenia
	* niemożliwe stało się stosowanie sklepień na łuku okršgłym, 
		ponieważ sklepiano inne formy, np. prostokšty i romby
	* po pojawieniu się łuku ostrego pojawia się możliwoć operowania jego wysokociš
- podział budowli na prostokštne przęsła
- dematerializacja ciany
- zmniejszenie wrażenia ciężkoci podpór
- dšżenie do przejrzystoci i wietlistoci wnętrza
- komplikowanie się rysunku sklepienia
- łuki oporowe
- siły parcia bocznego sprowadzane na boki budowli
- elementy konstrukcyjne zaprojektowane tak, by były same w sobie ozdobš
- rozbudowa ramion transeptu i przezbiterium kocioła
- witraże
- arkady między nawami
- pas triforiów na wysokoci dachów naw bocznych
- podział nawy głównej na "kondygnacje"
	@ arkady
	@ triforia
	@ okna
- znika dekoracja malarska i rzebiarska
- rolę malowideł przejmujš witraże
- były tworzeone z... eee... yyyyeeeeyyyyymmmmm.... kolorowych szybek
	& szybki były ciemne
	& nie służyło to wprowadzeniu wiatła fizycznie do kocioła
	& miały wprowadzić do wištyni kolorystykę wprowadzajšcš 
		wyobrażenie drogich kamieni i złota
- Katedra Notre Dame
	* nie jest najbardziej typowym przykładem gotyku
	* mieszajš się jeszcze wpływy romańskie z gotyckimi
	* typowy dla gotyku układ fasady
		& rozeta dowietlajšca
		& galeria królewska
		& niedokończone wieże
	* z architektury romańskiej
		& dodatkowa kondygnacja - empory nad nawami bocznymi
		& dodatkowe żebro poprowadzone przez rodek sklepienia
	* w pantenonie jeszcze motyw sšdu ostatecznego
		% Chrystus już nie jest srogim sędziš, a sprawiedliwym
		% wprowadzenie elementu miłosierdzia i wstawiennictwa za grzesznikami
- zmiana koncepcji religijnoci
- zmiana wyobrażeń rzebiarskich
- wzrasta rola Madonny w sztuce religijnej
- większoć katedr gotyckich ma wezwanie NMP
- rozeta stanowišca ważny element kompozycyjny fasady
	() uproszczony motyw róży
- wštek miłoci do Boga
- dwa typy religijnoci
	@ Bóg jako wiatłoć <wyuczona>
	@ miłoć do Boga, skierowana w stronę Jezusa i Marii
	@ wiat nie był postrzegany jako ródło grzechu, a jako przedstawienie doskonałoci boskiej
		* w. Franciszek z Asyżu
		* mało brakowało, żeby jego nauki zostały uznane za herezję
		* wiat stworzony przez Boga jest wyrazem mšdroci i dobroci Boga
		* podziwiał cały naturalny wiat
		* podziw dla wiata formš modlitwy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin