ŁOWCY TALENTÓW – JERSZ
ul. Białowieska 50/26, 54-235 Wrocław
tel./fax 071-310-48-17
tel.kom. 0505-138-588, 0501-101-866
http://www.mat.edu.pl, e-mail: info@mat.edu.pl
3
Alfik Humanistyczny
12 grudnia 2007
SKOWRONEK - klasa III szkoły podstawowej
Czas trwania konkursu: 45 minut
Witamy Cię. Do każdego pytania podane są 4 odpowiedzi: A, B, C, D. Jeżeli wśród nich jest poprawna, zaznacz ją na karcie odpowiedzi, jeżeli tak nie jest, zaznacz na karcie odpowiedzi E. Otrzymujesz od nas 30 punktów – tyle ile jest pytań. Za odpowiedź błędną otrzymujesz punkty ujemne równe ¼ liczby punktów przewidzianych dla danego pytania. Zapraszamy do konkursu OMNIBUS (5.03.2008). Informacje o konkursach na naszej stronie internetowej www.mat.edu.pl
Życzymy przyjemnej pracy. POWODZENIA !
Abecadło, Julian Tuwim
Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło:
I - zgubiło kropeczkę,
H - złamało kładeczkę,
B - zbiło sobie brzuszki,
A - zwichnęło nóżki,
O - jak balon pękło,
aż się P przelękło,
T - daszek zgubiło,
L - do U wskoczyło,
S - się wyprostowało,
R - prawą nogę złamało,
W – stanęło do góry dnem
i udaje, że jest M.
Pytania za 3 punkty
1. Powyższy tekst jest:
A) powieścią B) alfabetem C) wierszem D) artykułem
2. Bohaterami Abecadła są:
A) znaki interpunkcyjne B) litery C) liczby D) cyfry
3. W Abecadle możemy znaleźć:
A) rymy B) refren C) zwrotki D) zapis rozmowy
4. O Julianie Tuwimie (na podstawie tego tekstu) możemy powiedzieć, że jest:
A) poetą B) dziennikarzem C) prozaikiem D) reporterem
5. Wszystkie literki pojawiają się:
A) w dowolnej kolejności B) w kolejności zgodnej z porządkiem abecadła
C) w kolejności odwrotnej od porządku abecadła D) w kolejności: najpierw wielkie litery, potem małe
6. Tytułowe abecadło to inaczej:
A) tabliczka mnożenia B) definicja C) alfabet D) elementarz
7. Wydarzenie, o którym opowiada utwór Tuwima:
A) miało miejsce w rzeczywistości B) wciąż trwa
C) nie jest rzeczywiste D) miało miejsce w życiu autora
8. Powyższy tekst ma charakter:
A) żartobliwy B) poważny C) pouczający D) tajemniczy
9. Zakończenie powyższego tekstu:
A) jest pouczeniem dla czytelnika B) nie mówi, co będzie potem
C) wyjaśnia sens utworu D) zapowiada dalszy ciąg wydarzeń
10. W utworze Tuwima nie ma informacji:
A) o tym, co abecadło robiło na piecu B) dlaczego P wystraszyło się
C) jak po upadku wyglądało R D) o tym, gdzie podziało się L
Pytania za 4 punkty
11. Podkreślone słowo w zdaniu Strasznie się potłukło można zastąpić przez:
A) w przeważającej części B) bardzo C) zupełnie D) przeważnie
12. Wyraz abecadło:
A) jest czasownikiem B) nie jest rzeczownikiem C) nie jest czasownikiem D) jest rzeczownikiem
13. Podkreślony wyraz w zdaniu: O ziemię się hukło można zastąpić:
A) wylądowało B) grzmotnęło C) było hałaśliwe D) zajęczało
14. Z treści utworu można wywnioskować, że najmniej poszkodowane jest:
A) H B) M C) P D) I
15. Tytuł powyższego utworu:
A) to wyraz wymyślony przez autora B) wskazuje głównego bohatera
C) sprawia, że utwór staje się zrozumiały D) mówi o wydarzeniu przedstawionym w utworze
16. W powyższym utworze nie ma:
A) przecinków B) dwukropka C) znaku wykrzyknienia D) kropki
17. Adresatem powyższego tekstu:
A) jest każdy czytelnik B) są tylko dzieci C) jest abecadło D) jest konkretna osoba
18. Prawdą jest, że:
A) M udaje, że jest W B) L znalazło się w U C) R się wyprostowało D) O się przelękło
19. Upadek abecadła miał charakter:
A) kontrolowany B) przewlekły C) gwałtowny D) spokojny
20. W powyższym utworze:
A) nie ma morału B) wypowiadają się jego bohaterowie
C) autor zwraca się bezpośrednio do czytelnika D) nie ma wyliczeń
Idą dzieci ścieżką. Z prawej strony owies,
Z lewej strony łubin żółty i pachnący,
A na łące, w dali stadko białych owiec
I chłopczyk i piesek, stada pilnujący.
A nad wszystkim słońce złotym blaskiem świeci,
Promieniami ciepła cały świat przenika:
I tę ścieżkę polną i idące dzieci,
Owies, łubin, owce, pieska i chłopczyka.
Pytania za 5 punktów
21. Powyższy tekst łączy z poprzednim:
A) osoba autora B) opis ludzkich przeżyć C) miejsce akcji D) to, że oba pisane są prozą
22. W tekście o dzieciach w przeciwieństwie do Abecadła:
A) nie występują rymy B) przedstawiona sytuacja nie mogła wydarzyć się naprawdę
C) nie ma bohaterów D) adresatem jest konkretna osoba
23. Wydarzenie, o którym mowa jest w utworze Dzieci w polu:
A) rozgrywa się dawno, dawno temu...... B) ma miejsce w jasny słoneczny dzień
C) rozgrywa się o świcie D) to z pewnością wspomnienie autora
24. Z treści utworu możemy wywnioskować, że opisywaną porą roku jest:
A) wczesna wiosna B) zima C) lato D) jesień
25. W tekście o dzieciach:
A) pojawiają się nazwy dwóch roślin B) wszystkie wymienione rośliny są pachnące
C) pojawiają się nazwy trzech roślin D) w ogóle nie ma nazw roślin
26. Prawdą jest, że:
A) oba zaproponowane teksty podzielone są na zwrotki B) tylko tekst o dzieciach podzielony jest na zwrotki
C) żaden z powyższych utworów nie jest podzielony na zwrotki D) tylko Abecadło jest podzielone na zwrotki
27. W zdaniu Idą dzieci ścieżką:
A) jest jeden rzeczownik B)są dwa czasowniki C)nie ma czasownika D) występują dwa rzeczowniki
28. Czasownikiem nie jest wyraz:
A) idą B) świeci C) żółty D) przenika
29. Świat, który przedstawia tekst o dzieciach:
A) jest piękny B) jest nieprawdopodobny C) zmienia się D)jest ponury
30. Zdrobnieniem jest wyraz:
A) ścieżką B) chłopczyka C) dzieci D) pachnący
© Copyright by ŁOWCY TALENTÓW – JERSZ, Wrocław 2007
Zadanie
kl. 3 SP
1
C
2
B
A
4
5
6
7
8
9
10
11
12
D
13
14
15
16
17
18
19
20
21
...
czuczkarolcia