199708_plywajace_giganty.pdf

(114 KB) Pobierz
P³ywaj¹ce giganty
TECHNIKA I BIZNES
INûYNIERIA LDOWA
wydobywajce rop«, ýycio-
dajny p¸yn nowoczesnych
spo¸eczeÄstw, s mistrzowskimi dzie-
¸ami sztuki inýynierskiej, zdolnymi
przeciwstawi si« monstrualnym falom
i huraganowym wiatrom. W najbliý-
szych latach technika, ktra pozwala na
wydobywanie p¸ynnego czarnego z¸o-
ta spod dna mrz, stanie si« by moýe
dost«pna i w innych zastosowaniach,
od wyrzutni rakiet po lotniskowce.
Rozwaýa si« projekt przebudowy jed-
nej z morskich platform wiertniczych
i przeznaczenia jej po roku 1998 na miej-
sce startu rakiet wynoszcych satelity na
orbit«. Ma si« ono znajdowa nieco po-
nad 1600 km na po¸udniowy wschd od
Hawajw. Konsorcjum Sea Launch, sk¸a-
dajce si« z czterech firm, na czele kt-
rych stoi Boeing Commercial Space, pla-
nuje wykorzystanie dodatkowej pr«d-
koæci obwodowej na rwniku do nadania
rakietom wi«kszego p«du podczas wy-
noszenia przez nie satelitw na orbit«
geostacjonarn. Ponadto rakieta startu-
jca z rwnika od razu lokuje satelit« na
docelowej orbicie i nie trzeba go przeno-
si z innej szerokoæci geograficznej.
Firma Kvaerner, b«dca najwi«kszym
europejskim budowniczym statkw
i jednym z partnerw Sea Launch, przy-
stpi¸a juý do adaptacji platformy wiert-
niczej, uszkodzonej podczas eksplozji
na Morzu P¸nocnym. Umieszczono na
niej wyrzutni« i hangar dla rosyjsko-
-ukraiÄskiej rakiety oraz zbiorniki pa-
liwa rakietowego. Platforma o wymia-
rach 120 x 60 m b«dzie spoczywa na
s¸upach przymocowanych do dwu zain-
stalowanych pod wod pontonw. Sza-
cuje si«, ýe koszty realizacji ca¸ego pro-
jektu, ¸cznie z budow specjalnie
wyposaýonego statku dowodzenia, si«-
gn 500 mln dolarw. Pierwsza rakieta
ma wystartowa w czerwcu 1998 roku.
Moýliwoæ dysponowania mobilny-
mi, p¸podwodnymi platformami wiert-
niczymi nie usz¸a uwagi amerykaÄskie-
go Departamentu Obrony. W pro-
wadzonych obecnie badaniach z uýy-
ciem modeli prbuje si« ustali, czy na
przyk¸ad po¸czone ze sob platformy
DOåWIADCZALNA PLATFORMA ãMEGA-FLOATÓ w Zatoce Tokijskiej
ma blisko 300 m d¸ugoæci, szerokoæ 60 m, a wysokoæ 2 m. W przysz¸oæci technika
zastosowana przy jej budowie moýe pos¸uýy do konstrukcji drg startowych dla samolotw.
nie mog¸yby s¸uýy jako oddalona od
brzegu baza wojskowa. Cho kosztowa-
¸aby wiele miliardw dolarw, u¸atwia-
¸aby jednak dost«p do obszaru dzia¸aÄ
wojennych wojskom paÄstw sprzymie-
rzonych. Dysponujce w¸asnym nap«-
dem platformy, kaýda o wymiarach co
najmniej takich jak standardowa plat-
forma wiertnicza, przybliýa¸yby si« do
obszaru konfliktu i nast«pnie ¸czy¸y
w ca¸oæ. Powsta¸a w ten sposb droga
startowa, d¸ugoæci ponad tysica me-
trw, mog¸aby przyjmowa transporto-
we samoloty C-130. Pod ni znajdowa-
¸yby si« setki tysi«cy metrw kwadra-
towych powierzchni magazynowych.
Wciý jeszcze nie wiadomo, czy na
ko¸yszcym si« morzu by¸oby moýliwe
¸czenie olbrzymich platform za pomo-
c gigantycznych z¸cz typu ãgniazd-
ko-wtykÓ lub teý struktur zawiasowych
lub mostowych. ãSi¸y, ktre powstaj
mi«dzy modu¸ami, s ogromneÓ Ð m-
wi Albert J. Tucker, dyrektor jednego
z oddzia¸w Office of Naval Research
nadzorujcego program badawczy, kt-
rego koszt wynosi 16 mln dolarw.
Nie wszyscy s zwolennikami kon-
cepcji ¸czenia platform. Cz«æ specjali-
stw od obrony jest zdania, ýe taka mo-
bilna baza moýe podwaýy sens dal-
szego inwestowania w lotniskowce.
Japonia, ze wzgl«du na niewielk po-
wierzchni« ldu, wykazuje spore zain-
teresowanie p¸ywajcymi platformami,
cho o konstrukcji innej niý platformy
wiertnicze. Grupa japoÄskich stoczni
i przedsi«biorstw zwizanych z produk-
cj i przetwrstwem stali, Technologi-
cal Research Association of Mega-Float,
zbudowa¸a ostatnio w Zatoce Tokijskiej
doæwiadczaln platform« p¸ywajc d¸u-
goæci blisko 300 m. Technika konstruk-
cji ãmegatratwÓ, ktra moýe znale za-
stosowanie rwnieý w budowie p¸y-
wajcych lotnisk, nabrzeýy portowych
lub zak¸adw energetycznych, polega
na zespawaniu ze sob wielkiej liczby
pustych blokw (szeæcianw) stalowych
i stworzeniu w ten sposb rodzaju pon-
tonu zakotwiczonego w dnie morskim
za pomoc pali. We wrzeæniu Stany
Zjednoczone i Japonia zgodzi¸y si« roz-
waýy, czy technika megatratwy nie
mog¸aby by jedn z opcji dyslokacji
jednostki æmig¸owcw piechoty mor-
skiej USA, stacjonujcej obecnie w ba-
zie Futenma na Okinawie.
Mimo licznych propozycji inýyniero-
wie przestrzegaj przed fantazjowaniem
o ãwodnym æwiecieÓ, czyli na przyk¸ad
mrzonkami o zak¸adaniu miast na pe¸-
nym morzu. ãMusz istnie naprawd«
waýne powody budowania czegokol-
wiek gdzieæ daleko na oceanie, bo to
bardzo droga technikaÓ Ð mwi William
C. Webster, cz¸onek kierownictwa Col-
lege of Engineering w University of Ca-
lifornia w Berkeley. Niemniej jednak
w przypadku pewnych æciæle okreælo-
nych przedsi«wzi« doæwiadczenia
w budowie p¸ywajcych wysp mog
okaza si« bezcenne.
Gary Stix
22 å WIAT N AUKI SierpieÄ 1997
P¸ywajce giganty
Na morskie platformy zerkaj
budowniczowie wyrzutni
rakiet i ldowisk
M orskie platformy wiertnicze
66106547.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin