rewalidacj-a cwiczenia.doc

(67 KB) Pobierz
OGNIWA OŚRODKA - odnośnie ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń korekcyjnych,

OGNIWA OŚRODKA  - odnośnie ćwiczeń słuchowych,  ćwiczeń korekcyjnych,

ćwiczeń  wyrównawczych  

 

 

 

Ćw. słuchowe: 

           - ilość sygnałów  ( do 3) – najpierw dziecko może obserwować później się musi odwrócić 

              - czas nadawania sygnału – długo- krótko, dzieci pokazują długi krotki pasek 

              - tempo – szybko- powoli jak szybko to biegamy, jak wolno idziemy

              ( A. Korzon – wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu )          - głośno- cicho, nisko- wysoko –

 

ćwiczenia korekcyjne:   cel: korygowanie dodatkowych zaburzeń tzw, mikrodefektów , które zostały wywołane  przez ten sam czynnik co głuchota ; korygowanie zaburzonych funkcji wzrokowych, motorycznych (motoryka mała) dodatkowych trudności w nauce w pisaniu czytaniu, nauce pojęć  matematycznych

Rodzaje ćwiczeń :

- układanki ( pocięte obrazki)

- różnicowanie liter

- różnicowanie figur geometrycznych

- cw, przygotowujące do pisania np. szlaczki

- usprawniane manualne ( malowanie palcami „gra na pianinie” )

 

ćw. wyrównawcze:   cel: uzupełnienie zaległości , braków w nauce z powodu nieobecności , powinny się odbywać 2x w tygodniu , mogą być prowadzone z 2jak dzieci, nauczyciel musi opracować indywidualny program  nauczania

             

 

 

Zasady ćwiczeń stosowanych w rewalidacji :

1.       systematyczności  - umiejętne planowanie określonych działań

2.       stopniowania trudności

3.       indywidualizacji

4.       utrwalania – ćwiczymy tak długo aż dziecko  będzie poprawnie etykietować  i artykułować

5.       aktywnego i świadomego  udziału rodziców 

 

ð      zestaw „ od obrazka do słowa”  Rodak, Nawrocka 

ð      M. Miękus „ terapia mowy uczniów z wadą słuchu  kl -13  na zajęciach rewalidacji indywidualnej, red J. Wyczesany „ dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej „

ð      I. Stawowy Wojnarowska „ nauczanie w kl 1-3 w szkole dla głuchych

 

 

 

OGNIWA LEKCJI  WG. I. STAWOWY – WOJNAROWSKIEJ  DOTYCZĄCE

                       OPRACOWANIA CZYTANKI

 

 

1.       nawiązywanie do tematu omawianego w czytance ( wycieczka, inscenizacja, pogadanka)

2.       zapoznanie uczniów z tekstem czytanki  ( czytana przez nauczyciela na stojąco, głośno z efektem aktorskim, potem czytana samodzielne przez uczniów , czytanie wspólne głośne )

3.       sprawdzenie stopnia zrozumienia czytanki( pytamy po kolei o zdania , o kim , o czym  jest tekst?  Stosujemy pytania tekstowe: zaznacz poprawną odpowiedz  - wybierz z 3 podanych; uzupełnianka zdaniowa, narysuj o czym jest czytanka , inscenizacja )

4.       wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów , wyrażeń występujących w tekście ( tworzymy słowniczek pojęć , pokaz rysunków i inscenizacji)

5.       doprowadzenie do zrozumienia treści czytanki poprzez jej omówienie

6.       ćwiczenia w pisaniu i w czytaniu ( czytanie z podziałem na role ) – ćwiczenia: chronologiczne układanie wydarzeń w formie zdań- plan wydarzeń

7.       zapis do zeszytu

8.       zadanie pracy domowej

 

 

 

     UMIEJĘTNOŚĆ OPISYWANIA ILUSTRACJI PRZEZ DZIECI

                     - Wł. Pietrzak , M. Kalbarczyk   „ Szk.spec.1987 nr 6 „

 

 

Dzieci mają trudności w opisywaniu ilustracji w określeniu:

- stosunków przestrzennych

- stosunków czasowych

- ujmowaniu relacji czas- przestrzeń

- brak różnicowania planów- bliższego i dalszego

- budowanie tylko prostych zdań

- relacji przestrzennych za pomocą przyimków

 

W klasach niższych ukierunkowujemy percepcje dzieci na:

- przedmioty

- charakterystykę osób  i czynności przez nie wykonywane

- stosowanie zwrotów niezbędnych dla opisywania zjawisk, zdarzeń

- zewnętrzną ocenę zachowań postaci przedstawionych na ilustracji

- porównywane sytuacji zilustrowanych z realnymi przeżyciami dzieci 

 

W klasach wyższych rozszerzony zakres spostrzegania zjawisk  i sytuacji poprzez:

- różnorodność stosowanych wyrazów bliskoznacznych

- uwzględnienie zależności przyczynowo skutkowych

- opis myśli , uczuć, pragnień  i zamierzeń postaci czyli ocena ich wewnętrznych zachowań oddająca pełną charakterystykę osobowości człowieka , czyli tych elementów które są niezbędne dla oceny własnych postaw i zachowań

 

 

OPRACOWANIE TEKSTU  NA LEKCJI  „ MIT O SYZYFIE”

 

1.       wprowadzenie do tematu : wycieczka/ pogadanka/ praca plastyczna/ projekcja filmu

2.       kształtowanie pojęcia mit

3.       zapoznanie z tekstem

4.       wyjaśnienie niezrozumiałych słów

5.       sprawdzenie rozumienia tekstu poprzez zadawanie pytań

6.       zapis do zeszytu

 

 

 

 

ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ UCZNIA Z WADĄ SŁUCHU 

           W ZAKRESIE PRZEDMIOTÓW   HUMANISTYCZNYCH

 

j. polski

 

Zdaniem St. Grabiasa zadaniem surdopedagoga jest kształcenie następujących sprawności : 

 

1.       spr. systemowa     - umiejętność  budowania zdań gramatycznie poprawnych

2.       spr. społeczna       - to umiejętność realizowania językowych ról społecznych

                                      ( dostosowanie wypowiedzi do adresata)

       3.     spr. sytuacyjna      - umiejętność używania języka w najczęstszych sytuacjach życiowych

1.       spr. pragmatyczna  -  umiejętność dostosowania celów do formy wypowiedzi   (przekazywanie przeżyć               emocjonalnych )

 

cele nauczania języka polskiego:

2.       aspekt teoretyczno- poznawczy ( dostarczenie wiedzy o faktach , zjawiskach językowych)

3.       aspekt praktyczno – normatywny (wzbogacanie słownictwa ilościowe i jakościowe kształtowanie , rozwijanie płynnej mowy , budowanie dłuższych wypowiedzi [mowa wiązana] kształtowanie odczytywania mowy z ust , kształtowanie umiejętności czytania i pisania

 

hiperleksja – czytanie tekstu bez zrozumienia

 

ksiązki:

\  L. Karpińska  „ nauczanie podstaw historii dla głuchych”  /

 

 

             

TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIA :

 

 



Kategoria wiadomości

 

 

 

1. zapamiętanie    wiadomości

     Zakres

 

 

 

Wiadomości  mogą dotyczyć terminologii, faktów, zasad działania, metodologii badań

 

Czynności ucznia

 

 

 

Wiadomości są zapamiętane jeśli uczeń potrafi :

- odszukać je w pamięci

- sprawdzić kompletność

- uzupełnić

- przedstawić w formie pisemnej  lub ustnej

- wykorzystać w praktycznym działaniu

 

Cele nauczania przy użyciu czasowników operacyjnych

 

- wiedzieć

- nazwać

- wymienić

- wyliczyć – zdefiniować

- zidentyfikować

 

 

 

2.  zrozumienie wiadomości

 

Obejmuje elementarny poziom zrozumienia wiadomości w zakresie niezbędnym na danym szczeblu nauczania

 

Tłumaczenie-  przedstawienie swoimi słowami w danej formie lub w innej formie niż były podane ( słownej,

symbolicznej, graficznej,. ruchowej)

Interpretacja – syntaktyczne ujęcie danych wiadomości i porównanie ich z innymi

Ekstrapolacja – przedłużenie ciągu wydarzeń na inne sytuacje równoległe lub przyszłe

 

- rozumieć

- streścić

-zilustrować

- rozróżnić

 

 

 

PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI – NAUCZANIE BLOKOWE 

 

 

1.       Dobór i układ treści nauczania:

- określenie tematu lekcji – temat lekcji musi być zgodny ze ścieżką edukacyjną  i programem   nauczania

- selekcja materiału nauczania (dostosowanie go do możliwości  ucznia z wadą słuchu)

- wyznaczenie kolejności pojawiania się treści nauczania po to by był logiczny układ

- przemyślenie problemów do rozwiązania

 

2.       Dobór  odpowiednich strategii kształcenia ( metody, środki dyd, formy )

3.       ocena osiągnięć szkolnych ucznia

4.       zaplanowanie czasu na realizację poszczególnych ogniw lekcji

5.       zadanie pracy domowej

 

 

 

lekcja to główny element systemu klasowo -lekcyjnego , wpływający na tok kształcenia, określa ona czas pracy nad tematem, struktura lekcji jest uzależniona od: celów, metod i treści.

Wyróżniamy 3 podstawowe typy lekcji:

                                                                      1) służąca zapoznaniu ucznia z nowym materiałem

                                                                      2) powtórzeniowo – systematyzująca

                                                                      3) poświęcona kontroli i ocenie              

 

 

Metody:

 

 

1.       wprowadzania nowego materiału :  

 

         metody oglądowe :   - pokaz konkretów w naturalnym środowisku

                                                 - pokaz konkretów przeniesionych do sztucznego środowiska  np., tygrys w zoo

                                                 - pokaz modeli, obrazów , filmów

 

                Metody słowne :       - pogadanka ( dyskusja w starszych klasach)

                                                 - opis

                                                 - opowiadanie

                                                 - praca z książką

                                                 - wykład – w starszych klasach

 

              Metody działania praktycznego:  - ćw. laboratoryjne

                                                                   - zajęcia praktyczne, ćwiczenia

 

2.       utrwalania materiału :

3.        

  powtarzanie:     - powtarzanie łańcuchowe ( jeszcze raz cala lekcje)

                            -       -///-         wyrywkowe  ( fragmenty materiału)

                            -                      strukturalne  ( ogólnych zasad, definicji)

                            -                      syntetyczne  (poprzez rozwiązywanie  jakiegoś problemu)

 

  Uczenie się na pamięć 

  Ćwiczenia:

                            - w mówieniu i pisaniu 

                            - w czytaniu

                            - odczytywanie z ust

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin