KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ
Temat: Wspomaganie rozwoju spostrzegania, ćwiczenie umiejętności rozróżniania kolorów, układanie klocków według wielkości, dopasowywanie kształtów do odpowiednich otworów.Cele:
Operacyjne
a) a) - dziecko zna podstawowe kolory
b) b) - potrafi naśladować czynności nauczyciela,
c) c) - potrafi skupić uwagę na wykonywanej pracy,
Rewalidacyjne
a) a) - doskonalenie percepcji wzrokowej,
b) b) - rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
c) c) - usprawnianie ruchów z zakresu motoryki małej,
d) d) - wydłużanie czasu koncentracji uwagi na działaniu celowym.
e) e) – przygotowanie do lepszej komunikacji i manipulacji
f) f) – koordynowanie zdolności do różnicowania przedmiotów ( mały, duży).
Wychowawcze
- eliminowanie negatywnych zachowań poprzez wzmacnianie zachowań akceptowanych społecznie.
Metody pracy: słowno-objaśniająca, pokazu, praktycznego działania, poszukująca, wzmocnień pozytywnych.Formy pracy: indywidualna.
CZĘŚĆ WSTĘPNA – stała.
1) 1) Czynności samoobsługowe w szatni pod kontrolą nauczyciela.
a) a) Przywitanie z dzieckiem i wejście w bliski kontakt wzrokowy i dotykowy, poprzez podanie dłoni – stymulacja dotykowa.
b) b) Zdejmowanie obuwia, zakładanie zmiennego,
c) c) Zdejmowanie odzieży wierzchniej,
d) d) Wkładanie rzeczy do własnej szafki.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
Zabawa komunikacyjna piłką – rzucanie piłki w kierunku dziecka z jednoczesnym wymawianiem słowa „łap” – wyciąganie rąk do dziecka ze słowem „daj”.
Zabawa ruchowa – skakanie na piłce typu „skoczek”.
a) a) Ćwiczenie 1
Wykonywanie ćwiczeń doskonalących percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo- ruchową „Kolorowe walce”
- pokazanie dz. najmniejszego i największego klocka z jednoczesnym określaniem ich słowami „duży”, „mały”, kilkakrotne powtórzenie tej czynności.
- porządkowanie klocków według koloru, rozróżnianie koloru czerwonego, żółtego, niebieskiego i zielonego
- porządkowanie klocków wielkości, od najmniejszego do największego.
b) Ćwiczenie 2
Ćwiczenie doskonalące spostrzeganie oraz rozwijające koordynację wzrokowo –ruchową.
„Świąteczna układanka” – dopasowanie różnych kształtów do odpowiednich otworów w celu uzyskania całości obrazu układanki.
c) Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie w kolorowe piórka na statywie.
- dmuchanie w płomień świecy.
d) Relaksacja:
- obserwacja różnych kształtów świetlnych na ekranie emitowanych z lampy laserowej.
- słuchanie muzyki przez słuchawki bezprzewodowe.
ZAKOŃCZENIE
Wyjście do ogrodu szkolnego, obserwacja najbliższego środowiska przyrodniczego społecznego, bezpieczne korzystanie z urządzeń ogrodowych.
Pożegnanie z nauczycielem
mhalasik