SPOTKANIE Z MIKOŁAJEM
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI DLA SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
Cele:
ü Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zagadek o bliskich i znanych przedmiotach;
ü Uczestniczenie w zabawach z elementami improwizacji ruchowej – swobodne poruszanie się przy akompaniamencie, ilustracja ruchowa do piosenki, utworu muzycznego;
ü Udział w inscenizacjach – występy przed dziećmi z innych grup
ü Stwarzanie sytuacji sprzyjających integrowaniu się społeczności przedszkolnej.
ü Wyzwalanie radości i zadowolenia
Metody: słowne
Czynne
Oglądowe
Formy: Zbiorowa
Grupowa
Pomoce dydaktyczne: List od Mikołaja, rysunki przedstawiające rozwiązania zagadek, płyty CD,
Przebieg:
1/ Odczytanie listu
KOCHANE DZIECI !
Wraz z moimi pomocnikami byłem dziś w nocy w Waszym przedszkolu. Zauważyłem, że w każdej sali wiszą mikołajowe skarpety, a w nich mnóstwo listów, w których prosicie o prezenty. Zanim jednak pojawię się u Was musicie rozwiązać kilka zadań. Przedtem jednak przygotujcie dla mnie wygodny fotel. Wkrótce się zjawię. Pa, pa ! Do zobaczenia!
MIKOŁAJ
2/ Zadania dla poszczególnych grup:
Grupa I, II, III
Ø Pokażcie jak podskakuje piłeczka
Ø Pokażcie na paluszkach ile to jest dwa
Ø Powiedzcie jakie znacie czarodziejskie słowa
Ø Pokażcie gdzie macie głowę, oczy, nos, kolanka
Grupa IV, V
Ø Jak nazywa się wasze przedszkole
Ø Jak nazywa się pora roku, w której opadają liście z drzew
Ø Pokażcie jak skacze pajacyk
Ø Pokażcie gdzie macie oczy, uszy, brodę, nosek, kolana, kosteczki
Ø Teraz posłuchajcie uważnie i rozwiążcie zagadki
Czasami oczka swoje zmruża
Najbardziej lubią ją dziewczynki
Choć nóg nie posiada
Szybko pędzi szosą
Bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą.
Grupa VI, VII, VIII
Ø Jak nazywa się pora roku, która wkrótce nastanie; po czym ja poznacie
Ø Jakie znacie czarodziejskie słowa
Ø W którym miejscu przechodzimy przez jezdnię
Ø Jak należy się zachować na ulicy, gdy chcemy przejść na drugą stronę / wymień zasady/
Ø Teraz posłuchajcie i rozwiążcie zagadki
Z czego dzieci budują domy, mosty, wieże
I nie psują zabawki chociaż się ją rozbierze
Tak cichutko chodzi, że nikt go nie słyszy,
Więc dlatego boją się go myszy.
3/ Zabawa ruchowa do muzyki.
N – lka Mikołaja nie ma, nie widać go wcale, to może pobawimy się trochę przy muzyce.
- tańczymy jak wesołe Mikołaje
- tańczymy jakby Mikołaj niósł ciężki worek
- tańczymy parami trzymając się za ramiona
- tańczymy trzymając się za kosteczki itp.
4/ Inscenizacja pt. „Spotkanie z Mikołajem” w oparciu o utwór A. Kuhn - Cichockiej
N –lka Zadania rozwiązane, a Mikołaja wciąż nie ma. Może waszym koleżankom i kolegom uda się poprosić, żeby przyszedł do nas Mikołaj.
Dzieci: Cały rok czekamy, patrzymy w okienko.
Oj żeby Mikołaj przyjechał tu prędko.
Dziecko I : Byłem bardzo grzeczny i słuchałem mamy.
Przywieź Mikołaju worek z prezentami.
Dziecko II : Pomagałam mamie, nie psociłam wcale.
Tak bym chciała dostać dużą piękną lalę.
Dziecko III : Też prezent dostanę, bo codziennie myję
Bez przypominania ząbki, uszka, szyję.
Dziecko IV : Lubię, kiedy babcia czyta mi książeczki.
Przywieź Mikołaju wesołe książeczki.
Dziecko V : Już się nam na szybach noski rozpłaszczyły.
Przyjedź do nas prędko Mikołaju miły.
Dziecko VI : Ptaszkom jeść daliśmy w przedszkolnym karmniku.
Przywieź Mikołaju prezentów bez liku.
Dziecko VII : Chłopcom samochody, klocki kolorowe,
A dziewczynkom lalki, zwierzątka pluszowe.
N – lka Już słyszę dzwoneczki, już kroki za drzwiami.
Za chwilę Mikołaj będzie razem z nami.
Witaj nam w przedszkolu Mikołaju miły.
Na piękne prezenty dzieci zasłużyły.
Mikołaj : Z dalekiej północy, z zimowej krainy
Przyjechałem dzisiaj do was w odwiedziny.
Są tu grzeczne dzieci, mówiły mi panie.
Więc każdy ode mnie dziś prezent dostanie.
5/ Opowiadanie Mikołaja
W zimowej krainie, w której mieszkam – w Laponii jest bardzo dużo śniegu. Tam jeżdżę na saniach, które ciągną renifery. Do Was drogie dzieci do Polski przyleciałem samolotem, a z Warszawy do Lubartowa przyjechałem samochodem. Jestem bardzo zmęczony, bo ostatnio dużo się napracowałem, a ile musiałem przeczytać waszych listów i zrobić spis prezentów, o które prosicie. Wiecie, że piszą do mnie dzieci z całego świata. Zanim Wam rozdam prezenty proszę zaśpiewajcie mi piosenkę, albo powiedzcie jakiś wierszyk. Ja tak lubię słuchać jak dzieci śpiewają i mówią wierszyki.
6/ Wspólne śpiewanie piosenek i mówienie wierszy.
7/ Improwizacja ruchowa przy muzyce pt. „Crazy frog”
N – lka Mikołaj odpoczął, to teraz zapraszam wszystkich do wesołej
zabawy przy muzyce.
8/ Rozdanie prezentów i pożegnanie Mikołaja.
Opracowała: mgr Małgorzata Zbiciak
nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 4 w Lubartowie
rzabka1978