PRAWO ADMINISTRACYJNE
Pojęcie prawa administracyjnego
Prawo – to zbiór nom i przepisów prawnych obowiązujących w danym czasie, na określonym terenie, adresowanych do określonych osób, ustanowione przez określone organy
Polskie przepisy prawne obowiązują również w placówkach dyplomatycznych i konsularnych, bazach wojskowych i pokojowych, statkach wodnych i powietrznych zaopatrzoną polską banderą
Adresatami polskich rozwiązań prawnych są :
§ Osoby fizyczne
§ Osoby prawne
§ Jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej
W odniesieniu do dwóch ostatnich podmiotów, decydujące znaczenie ma siedziba jednostek w przypadku osób fizycznych miejsce zamieszkania lub przebywania
Osoba fizyczna – to każdy człowiek od chwili narodzenia do chwili śmierci ; przysługuje mu zdolność prawna
Zdolność prawna – to zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków
Zdolność do czynności prawnych – zdolność do zaciągania zobowiązań i ponoszenia za nie odpowiedzialności
Rodzaje zdolności do czynności prawnych :
§ Pełna – od 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona
§ Ograniczona – od 13 lat do 18 lat i częściowo ubezwłasnowolniona od lat 18
§ Brak – całkowite ubezwłasnowolnienie i poniżej 13 lat
Identyfikacja osoby fizycznej następuje poprzez wskazanie jej miejsca zamieszkania, pobytu oraz imienia i nazwiska. W szczególnie uzasadnionych przypadkach może również wskazać adres do korespondencji, który jest różny od miejsc wcześniej wymienionych
Osoba prawna – jest to jednostka organizacyjna, która w skutek dokonania rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym uzyskała osobowość prawną
Identyfikacja osoby prawnej na potrzeby doręczenia korespondencji dokonana jest przez wskazanie nazwy – firmy, przedsiębiorstwa oraz adresu siedziby
Jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej to taka konstrukcja, dla której istnienia nie jest konieczne dokonanie rejestracji w Krajowym rejestrze Sądowym, ale np.: wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Identyfikacja korespondencji następuje poprzez dane personalne właściciela oraz siedziby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej
System prawa polskiego składa się z trzech gałęzi :
§ Prawo administracyjne
§ Prawo karne
§ Parwo cywilne
Reżim prawny – stań rozwiązań normatywnych obowiązujących w danej chwili, na określonym obszarze przestrzennym
Prawo administracyjne według Jedlinka to wszystko to, co nie jest wymiarem sprawiedliwości i władzą ustawodawczą
Ujęcie przedmiotowe prawa administracyjnego – to zakres kompetencji przysługującym organom uprawionym do administrowania państwem
Ujęcie podmiotowe prawa administracyjnego – to zespół instytucji administrujących państwem
Administracja publiczna – to określenie jednostek administracyjnych i obejmująca administrację samorządową, rządową, naczelną, centralną i inne jednostki organizacyjne działające i wykonujące zadania z zakresu administrowania państwem
Osobliwości prawa administracyjnego:
· władztwo administracyjne - pozwala na podejmowanie czynności procesowych przez organ administracji publicznej z urzędu względem adresata decyzji, w skutek czego powoduje to deregulację (zmianę) pozycji prawnej jednostki będącej adresatem tej decyzji (władztwo od władzy)
· stosunek administracyjno – prawny opiera się na nierównorzędności podmiotów
(relacja : urzędnik – uczestnik postępowania administracyjnego)
Źródła prawa:
· konstytucja
· ustawa lub umowa międzynarodowa ratyfikowana i ogłoszona
· rozporządzenia
· zarządzenia
· prawo miejscowe
Dla skuteczności wyrażania rozwiązań przyjętych w/w źródłach prawa niezbędne jest ich zamieszczenie w stosownych publikatorach:
· Dziennik Ustaw
· Monitor Polski
· Wojewódzki Dziennik Urzędowy
· sposób urzędowo przyjęty
ŹRÓDŁA PRAWA EUROPEJSKIEGO:
* prawo pierwotne
· traktaty ustanawiające wspólnotę europejską
· protokoły zmieniające traktaty mające status prawny traktatu
* prawo wtórne
· rozporządzenia (adresowane do obywateli)
· dyrektywy (adresowane do państw)
· polecenia
· zalecenia
· opinie
· rekomendacje
· decyzje
· konwencje
INDYWIDUALNY AKT ADMINISTRACYJNY – DECYZJA ADMINISTRACYJNA
Budowa decyzji administracyjnych:
· miejsce i data
· oznaczenie nadawcy i adresata decyzji
· decyzja w sprawie...
· przywołanie podstawy prawnej
· uzasadnienie faktyczne i merytoryczne
· pouczenie o przysługujących środkach zaskarżenia
· podpis urzędnika wydającego decyzję
· załączniki
DATA zamieszczona w treści decyzji administracyjnej oznacza:
- reżim prawny obowiązujący w chwili wydania treści decyzji administracyjnej
- udziela odpowiedzi na pytanie :
· czy decyzja administracyjna została wydana w terminie
· czy organ administracyjny nie uchylił zasadzie szybkości działania organów administracji publicznej
· czy urzędnik administracji publicznej miał stosowne kompetencje do wydania przedmiotowej decyzji
MIEJSCE oznacza właściwość terytorialną organu administracji publicznej uprawnionego do wydania treści decyzji administracyjnej
NADAWCA po lewej stronie zamieszczona jest informacja ukazująca nazwę instytucji upoważnioną do wydawania decyzji wraz z sygnaturą akt (oznaczenie sygnatury akt wdrażanej na podstawie aktów prawa wydawanych w danym resorcie dla potrzeb organizacyjnych taj jednostki)
PRZYWOŁANIE PODSTAWY PRAWNEJ w pierwszej kolejności podajemy oznaczenie numeryczne rozstrzygnięcia prawnego zawarte w źródłach prawa polskiego bądź europejskiego (np. Art. 5, ust. 3, pkt. 4 Ustawa....(Dz. U. 2007 nr 105, poz. 210 z późniejszymi zmianami)), natomiast nie wolno tu przywoływać wykładni prawa, gdyż jest to tylko interpretacja, a nie źródło prawa
UZASADNIENIE FAKTYCZNE odzwierciedla przebieg zdarzeń związanych z rozpoczęciem czynności procesowych oraz przedmiotem roszczenia opisanym na wniosku przez nadawcę tego pisma; uzasadnienie faktyczne winno potwierdzać zasadność wyboru dokonanego w zakresie podstawy prawnej przez autora treści decyzji administracyjnej; powinno być zwięzłe, komunikatywne i proste
PODPIS składa się z pieczęci i podpisu; powinien odzwierciedlać imię i nazwisko urzędnika uprawnionego do wydania treści decyzji administracyjnej; pod względem technicznym elementami składowymi są pieczęć oraz nieczytelny podpis urzędnika; własnoręcznie zaprezentowane dane (imię i nazwisko urzędnika oraz pełniona funkcja); zamieszczanie fax symili zgodnie z orzeczeniem NSA skutkuje nieważnością treści decyzji administracyjnej
ZAŁĄCZNIKI powinny być wskazane w liczbie porządkowej wraz z podaniem tytułu każdego załącznika
W szczególnie uzasadnionych przypadkach decyzja może być zaopatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności; jeżeli decyzji będzie nadany RYGOR NATYCHMIASTOWEJ WYKONALNOŚCI to powinien być on usytuowany jako kolejny punkt podstawy prawnej decyzji administracyjnej: „Nadaję decyzji rygor natychmiastowej wykonalności”
Decyzja zawiera również oznaczenie zobowiązujące jej adresata do wykonania w oznaczonym terminie treści decyzji administracyjnej, w zasadzie TERMIN WYKONANIA DECYZJI szacowany jest na 30 lub 14 dni w zależności od rodzaju sprawy, licząc od daty doręczenia korespondencji
Decyzja winna zawierać RYGOR ODPOWIEDZIALNOŚCI jaki powstanie z chwilą, gdy odbiorca korespondencji nie wykonana w oznaczonym terminie nałożonego obowiązku treścią decyzji; „W przypadku nie wykonania treści decyzji administracyjnej w terminie... zastosowanie będzie miał rygor odpowiedzialności.... najczęściej skierowanie sprawy do postępowania egzekucyjnego”
Podział indywidualnego aktu administracyjnego:
v akty:
· wykonalne
· niewykonalne
Akt administracyjny jest niewykonalny wówczas, gdy:
o jest nieważny np. z tytułu błędów formalnych (np. wydał niewłaściwy urzędnik lub urząd)
o adresat decyzji nie żyje, a sprawa nie podlega prawom cesji (przeniesie praw)
o ogłoszono upadłość firmy
o czynność prawna jest niemożliwa do wykonania np. z tego tytułu, że zobowiązuje do wykonania zdarzeń nakazujących popełnienie czynu zabronionego
o jeżeli czynność procesowa została już spełniona
· pozytywne – zwiększają nasze przywileje i zmniejszają obowiązki
· negatywne – mniej przywilejów, więcej obowiązków
· wywołujące skutki cywilno- prawne – akt, który stanowi źródło dla wydanych rozstrzygnięć w zakresie prawa cywilnego, np. akt małżeństwa, akt urodzenia
· niewywołujące skutków cywilno – prawnych
· nieostateczne – można do niego złożyć zwyczajne środki zaskarżenia (np. odwołanie, zażalenie)
· ostateczne – względem którego służą nadzwyczajne środki zaskarżenia (np. skarga kasacyjna do NSA)
· prawomocne
Akt administracyjny jest prawomocny wówczas, gdy:
o niedopuszczalna jest możliwość składania dalszych środków zaskarżenia
o bezskutecznie upłynął termin do złożenia środka zaskarżenia
o ...
Lenata1