interwencje terapeutyczne wobec dzieci-ofiar przestępstw.pdf

(79 KB) Pobierz
Agnieszka Morawska.qxd
Wanda Badura-Madej
Zakład Psychologii Zdrowia CMUJ
Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Kraków
Interwencje terapeutyczne wobec dzieci
– ofiar przestępstw
W artykule zostaną omówione dwa modele następstw wydarzeń traumatycznych u dzieci:
model kliniczny, oparty na koncepcji zespołu stresu pourazowego oraz model holistyczny,
zwracający uwagę na czynniki sprzyjające zdrowieniu po traumie, takie jak sprężystość
oraz poczucie ciągłości, oraz wynikające z nich implikacje terapeutyczne. Modele te są uży-
teczne do prowadzenia interwencji terapeutycznych wobec dzieci – ofiar przestępstw.
Interwencje terapeutyczne wobec
dzieci – ofiar przestępstw nie są wcale ła-
twym zadaniem dla specjalistów – psy-
choterapeutów, psychologów czy peda-
gogów, którzy profesjonalnie udzielają
pomocy psychologicznej. Można nawet
powiedzieć, że stanowią rodzaj wyzwa-
nia terapeutycznego.
Z jednej strony wzrosła społeczna
świadomość psychologicznych, zdrowot-
nych i społecznych skutków kryminalnej
wiktymizacji nie tylko osób dorosłych,
ale i dzieci, a także świadomość potrzeb
osób poszkodowanych w zakresie pomo-
cy psychologicznej. Z drugiej strony oka-
zuje się, że specjaliści zajmujący się zdro-
wiem psychicznym i pomocą psycholo-
giczną, pracujący w poradniach zdrowia
psychicznego, poradniach psychologicz-
no-pedagogicznych, w strukturach po-
mocy społecznej i w centrach psychote-
rapii nie są do tego przygotowani. Pro-
blemy dzieci – ofiar przestępstw nie
mieszczą się bowiem w ramach klasycz-
nej psychopatologii, w tradycyjnych kate-
goriach diagnostycznych psychiatrii wie-
ku rozwojowego, a więc i metody lecze-
nia z nich wynikające okazują się mało
efektywne.
Gdyby oceniać aktualny stan opieki
terapeutycznej nad dziećmi – ofiarami
przestępstw, można by zaryzykować stwier-
dzenie, że obecnie łatwiej rozpoznać i ujaw-
nić np. fakt wykorzystywania seksualne-
go, niż później zapewnić dziecku i jego
rodzinie fachową pomoc psychologiczną.
Dlaczego tak się dzieje? Można wymienić
kilka powodów:
1) brak wspólnego języka między spe-
cjalistami,
2) stereotyp pracy gabinetowego psy-
chologa,
3) kontekst społeczny pomocy udziela-
nej ofiarom przestępstw.
Interwencje terapeutyczne są bardziej
skuteczne, jeżeli służby, które stykają się
z dzieckiem – ofiarą przestępstwa (pra-
cownicy wymiaru sprawiedliwości, bie-
gli, pedagodzy, pracownicy pomocy spo-
łecznej, służby zdrowia), posługują się
wspólną terminologią i wiedzą empirycz-
ną, dotyczącą mechanizmów i skutków
zdrowotnych i psychologicznych wyda-
rzeń krytycznych, za jakie można uznać
bycie ofiarą przestępstwa. Łatwiej wtedy
o współpracę, rzadsze są wtedy postawy
rywalizacyjne.
1
8186443.007.png 8186443.008.png
Badura-Madej / Interwencje terapeutyczne wobec dzieci – ofiar przestępstw
Warto również zwrócić uwagę na waż-
ny czynnik, jakim jest obciążenie emocjo-
nalne terapeuty, zajmującego się dziećmi
wiktymizowanymi. Terapia tych dzieci
nie tylko obciąża emocjonalnie terapeutę,
ale jest też zajęciem „niewygodnym”, ska-
zującym na dylematy związane z poufno-
ścią czy też na konieczność występowa-
nia w sądzie jako świadek. Wymaga to
wyjścia z bezpiecznego gabinetu psycho-
terapeuty, zaangażowania i współpracy
z innymi służbami, rodzi pytania o neu-
tralność psychoterapeutyczną.
Przy udzielaniu pomocy psychologicz-
nej bardzo ważny jest także sprzyjający
klimat społeczny do prowadzenia terapii.
Chodzi tu o postawy wobec ofiar – nie tyl-
ko wobec dzieci, ale i dorosłych. Ostatnie
trzydzieści lat XX wieku to okres wzrostu
zainteresowania ofiarami przestępstw.
Oczywiście ofiary przestępstw nie stały
się wtedy nowym przedmiotem zaintere-
sowań kryminologów i psychologów.
W tych latach nastąpiła tylko istotna
zmiana w stawianych pytaniach. Odeszło
się od tradycyjnych pytań o cechy osobo-
wości, które usposabiają do bycia ofiarą,
a zaczęto opisywać bezpośrednie i odle-
głe skutki wiktymizacji kryminalnej oraz
analizować je pod kątem ich konsekwen-
cji dla czynności dochodzeniowych i po-
stępowania sądowego. Do wzrostu zain-
teresowania problematyką ofiar przyczy-
nił się w latach 70. znaczny wzrost liczby
przestępstw w Stanach Zjednoczonych
i związane z tym poczucie zagrożenia du-
żej części społeczeństwa. Skutkowało to
licznymi inicjatywami społecznymi i rzą-
dowymi. Były powoływane różne grupy
robocze, komisje, inicjujące badania po-
pulacyjne ofiar przestępstw. Lata 70. były
też okresem dużego zainteresowania mal-
tretowaniem fizycznym i seksualnym wy-
korzystywaniem dzieci. Na uwagę zasłu-
guje fakt, że równolegle do badań nauko-
wych, a nawet wyprzedzając wyniki, two-
rzono różne programy pomocy, powsta-
wały pierwsze centra ochrony i pomocy
dzieciom krzywdzonym.
W zakresie ochrony i pomocy ofiarom
przestępstw w Polsce również można za-
obserwować zmiany. Niewątpliwie wiele
już się dokonało na poziomie uwrażliwie-
nia i edukacji społecznej – rzadziej za-
przecza się, że problem ofiar istnieje.
Podjęto działania na rzecz ochrony praw
ofiar, np. dotyczy to przesłuchiwania ofiar
gwałtu, czy przesłuchiwania dzieci w go-
dziwych warunkach. Zmiany w świado-
mości społecznej, dotyczące specyficz-
nych potrzeb ofiar i właściwego ich trak-
towania, zachodzą jednak bardzo powoli.
Dodatkowo specjalistyczne usługi pomo-
cowe są niewystarczające, a same ofiary
i ich rodziny często nie mają informacji,
gdzie mogą skorzystać z pomocy.
Aby stworzyć system pomocy psycho-
logicznej dostosowany do potrzeb dziec-
ka-ofiary, konieczne jest przyjęcie pewnej
koncepcji funkcjonowania człowieka i je-
go zaburzeń, w ramach której możliwe
jest opisanie zdrowotnych konsekwencji
kryminalnej wiktymizacji. Poniżej zosta-
ną przedstawione dwa modele traumy
i jej konsekwencji: model kliniczny oraz
model holistyczny. Te dwa podejścia do
skutków traumy nie wykluczają się, ale
uzupełniają i dają podstawy do progra-
mowania działań terapeutycznych i pre-
wencyjnych.
Model kliniczny: wydarzenie traumatyczne – reakcja
i zaburzenia potraumatyczne oraz implikacje terapeutyczne
Z psychologicznego punktu widzenia
przestępstwo jest wydarzeniem krytycz-
nym, czyli takim, które burzy dotych-
czasowy ład i równowagę, a przy cięż-
kich przestępstwach jest wydarzeniem
traumatycznym.
W klasyfikacji zaburzeń psychicznych
Amerykańskiego Towarzystwa Psychia-
2
8186443.009.png 8186443.010.png
Badura-Madej / Interwencje terapeutyczne wobec dzieci – ofiar przestępstw
trycznego DSM – III R z 1987 r. w diagno-
zie zaburzeń psychicznych wykorzystuje
się skale stresorów psychospołecznych,
odrębne dla dorosłych oraz dla dzieci
i młodzieży. Wyodrębnia się stresory
ostre (czas trwania krótszy niż sześć mie-
sięcy) oraz stresory przewlekłe (wydarze-
nia trwają dłużej niż sześć miesięcy).
W sześciostopniowej skali maltretowanie
fizyczne, wykorzystywanie seksualne, za-
niedbywanie, bycie świadkiem przemocy
w obrębie rodziny zostały zakwalifikowa-
ne jako stresory skrajne – piąty stopień
(Rosenhan, Seligman 1994).
Według definicji DSM cechą specy-
ficzną wydarzeń traumatycznych, w od-
różnieniu od innych stresowych sytuacji,
jest zagrożenie życia i zdrowia oraz towa-
rzyszące temu silne reakcje emocjonalne
strachu, bezradności, przerażenia, które
u dzieci mogą wyrażać się poprzez dezor-
ganizację i niepokój w zachowaniu. Re-
akcje te pojawiają się niezależnie od od-
porności dziecka i jego mechanizmów ra-
dzenia sobie oraz zależnie od wieku mo-
gą różnić się rodzajem objawów i ich eks-
presją, natomiast ogólne cechy reakcji
potraumatycznej są zawsze takie same.
3) objawy pobudzenia związane z sytu-
acją traumatyczną w postaci wzmożo-
nej czujności, nagłych reakcji przestra-
chu, zaburzeń snu, trudności w kon-
centracji uwagi, pojawianiu się strachu
na bodźce przypominające traumę.
Dodatkowo poza wyżej wymienionymi
objawami za specyficzne cechy dziecięcych
reakcji na wydarzenie traumatyczne uważa
się wzrost przywiązania do rodziców i ro-
dzeństwa, pojawienie się objawów lęku sepa-
racyjnego, utrata osiągniętych już umiejętno-
ści rozwojowych, szczególnie u młodszych
dzieci, lęk przed powtórzeniem się traumy,
poczucie winy z powodu przeżycia, szczegól-
nie u starszych dzieci (Pynoos, Nader 1993).
Poza definicją zdarzeń traumatycz-
nych według kryteriów DSM w psycho-
traumatologii funkcjonują jeszcze inne
modele traumy u dzieci. Dla opisu i wyja-
śnienia specyfiki objawów potraumatycz-
nych u dzieci wiele cennych obserwacji
wniosła Lenore Terr (1995). Według Lenory
Terr trauma oznacza psychologiczne konse-
kwencje zewnętrznego zdarzenia nagłego
lub serii zdarzeń: wszystkie urazy okresu
dzieciństwa pochodzą z zewnątrz, żadne nie
powstaje jedynie w umyśle dziecka (...) trau-
ma rozpoczyna się zdarzeniem będącym po-
za dzieckiem, ale z chwilą tego zdarzenia
mają miejsce różne wewnętrzne zmiany w sa-
mym dziecku (Terr 1995, s. 303.).
Cytowana autorka zwraca uwagę, że
w wyniku zewnętrznych wydarzeń, które
powodują załamanie dotychczasowych spo-
sobów radzenia sobie i mechanizmów
obronnych, dziecko czasowo czuje się bez-
radne. Terr klasyfikuje skutki wydarzeń w za-
leżności od długości trwania i powtarzalno-
ści wydarzeń, na tzw. traumę Typ I (po po-
jedynczym, nieprzewidzianym wydarze-
niu traumatycznym) oraz traumę Typ II
(po długotrwałych lub powtarzających
się trudnych, zewnętrznych zdarzeniach).
Do wydarzeń traumatycznych Terr m.in.
zalicza bycie ofiarą agresywnych prze-
stępstw – gwałt, napad, bycie świadkiem
zabójstwa rodzica, bycie ofiarą lub świad-
kiem przemocy fizycznej i seksualnej.
Zespół stresu pourazowego u dzieci
Według DSM kryteria diagnostyczne
dla PTSD u dzieci, poza podanym powy-
żej opisem czynnika traumatogennego, za-
wierają trzy grupy objawów:
1) uporczywe doświadczanie traumy
w różny sposób, głównie przez intru-
zywne wspomnienia, traumatyczne
sny, dotyczące bądź aktualnej traumy
lub innych krytycznych doświadczeń,
zabawy zawierające różne aspekty
traumatycznego wydarzenia;
2) zmniejszona reaktywność i zaintereso-
wanie otoczeniem, głównie poprzez
zmniejszone zaangażowanie w ulubio-
ne aktywności, emocjonalne odcinanie
się w kontaktach z rodzicami i kolega-
mi, obniżona tolerancja na bodźce,
unikanie intensywnych emocji;
3
8186443.001.png 8186443.002.png
Badura-Madej / Interwencje terapeutyczne wobec dzieci – ofiar przestępstw
Terr wyróżnia cechy wspólne dla obu
rodzajów traumy – ostrej i chronicznej
(typ I i typ II) oraz cechy specyficzne.
Wspólne cechy zaburzeń potraumatycz-
nych u dzieci, niezależnie od typu traumy,
to szczegółowe, powtarzające się wspo-
mnienia z silną komponentą wyobraże-
niowo-zmysłową, powtarzające się zacho-
wania, specyficzne lęki, zmiana postaw
wobec ludzi, życia i przyszłości.
W przebiegu zaburzeń po traumie typu
I charakterystyczne są wyraziste wspo-
mnienia wydarzenia traumatycznego, po-
znawcze opracowywanie wydarzenia po-
przez poszukiwanie odpowiedzi na pyta-
nie, dlaczego mnie to spotkało, oraz za-
burzenia spostrzegania w postaci iluzji,
a nawet halucynacji.
W reakcjach potraumatycznych w trau-
mie typu II, wywołanej przez doświadcza-
nie długotrwałych lub powtarzających się
zewnętrznych urazowych zdarzeń, dziec-
ko tworzy silne obrony przed dezintegra-
cją self . Masywne zaprzeczanie, odrętwie-
nie, identyfikacja z agresorem i autoagre-
sja są powszechnymi reakcjami obronnymi.
Każde dziecko ma swój indywidualny
wzorzec zaburzeń potraumatycznych. Wła-
ściwości psychiczne, takie jak: poznaw-
cza ocena wydarzenia traumatycznego
i znaczenie, jakie mu się nadaje, sposoby
radzenia sobie, możliwość tolerowania
własnych reakcji, zdolność akceptacji zmian,
posiadane wsparcie społeczne, pośredni-
czą między wydarzeniem traumatycznym
a reakcją na nie. Powoduje to, że nie
u wszystkich dzieci – ofiar traumy rozwi-
ną się zaburzenia potraumatyczne; zabu-
rzenia te będą się różnić nasileniem, cza-
sem trwania, rodzajem objawów. Z ba-
dań wynika, że do czynników odpowie-
dzialnych za nasilenie objawów PTSD
u dzieci zalicza się:
– rodzaj wydarzenia traumatycznego
– występuje wyższy poziom objawów,
jeżeli jest to trauma interpersonalna;
– płeć – dziewczęta częściej niż chłopcy
rozwijają zespół stresu pourazowego;
– liczbę wydarzeń traumatycznych na
przestrzeni życia – najwyższy poziom
objawów mają dzieci, które doświad-
czyły kilku poważnych wydarzeń trau-
matycznych (Goodman, Scott 2000).
Implikacje terapeutyczne
klinicznego modelu traumy
Z klinicznego modelu psychologicz-
nych konsekwencji traumy wynika potrze-
ba konsultacji diagnostycznych i interwen-
cji terapeutycznych dzieci jak najwcze-
śniej po wydarzeniu (na pewno w przecią-
gu pierwszego miesiąca), a także celowość
ich powtarzania. Przedmiotem diagnozy
jest w tym okresie ocena stanu psychiczne-
go i rodzaju reakcji potraumatycznej, wy-
odrębnienie dzieci z ostrymi zaburzeniami
stresowymi (tzw. Acute Stress Disorder )
a także ocena czynników ryzyka rozwoju
zespołu stresu pourazowego ( Post Trama-
tic Stress Disorder ). Celem interwencji te-
rapeutycznych w pierwszym okresie jest
obniżenie nasilenia objawów reakcji po-
traumatycznej oraz minimalizowanie za-
grożeń rozwoju zespołu stresu pourazowego.
Uzasadnieniem podjęcia wczesnej in-
terwencji są nie tylko względy diagno-
styczne, ale także zjawisko opisane przez
Jacoba Lindy, tzw. membrana traumy.
Dla osoby po traumie świat staje się zagra-
żający, czuje się ona bezbronna, dlatego
tworzy ochronę przed własnymi silnymi
emocjami w postaci mechanizmów obron-
nych, a także zawęża kontakt z innymi,
chroniąc się przed światem zewnętrznym.
Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Również rodzina i bliscy chronią dziec-
ko przed kontaktami z osobami spoza ro-
dziny. Osoba, której udało się w pierw-
szym okresie po traumie nawiązać kon-
takt z dzieckiem, staje się dla niego bez-
pieczna w odróżnieniu od innych. Wielo-
krotnie sprawdziłam tę prawidłowość, że
ilekroć rodzina z dzieckiem docierała
w krótkim odstępstwie czasu od traumy,
łatwiej było utrzymać z nią kontakt i wy-
magała mniejszej liczby spotkań niż kie-
dy docierała w kilka miesięcy potem.
4
8186443.003.png 8186443.004.png
Badura-Madej / Interwencje terapeutyczne wobec dzieci – ofiar przestępstw
Kolejnym wnioskiem z modelu klinicz-
nego jest konieczność powtarzania kon-
sultacji, nawet jeżeli w pierwszym okresie
nie stwierdzono objawów zaburzeń poura-
zowych. Wskazane są kilkakrotne konsul-
tacje w przeciągu kolejnych miesięcy w okre-
ślonych odstępach czasu: w przeciągu
pierwszych trzech miesięcy, po trzech
miesiącach i po pół roku. Ich celem jest
ocena stanu psychicznego (czy nie rozwi-
nął się ostry zespół stresu pourazowego
bądź czy po trzech miesiącach nie prze-
szedł w formę zaburzeń chronicznych)
oraz ocena czynników, które powodują
nasilenie i utrwalanie objawów potrau-
matycznych. Wskazana jest też konsulta-
cja po pół roku, nawet jeżeli nie zauwa-
żono wcześniej objawów, aby stwierdzić,
czy nie pojawiły się objawy odroczonego
zespołu stresu pourazowego.
Konieczność powtarzania konsultacji
diagnostycznych jest szczególnie wskaza-
na u tych dzieci, które mimo ciężkości
wydarzenia traumatycznego nie prezen-
tują objawów pourazowych. W literatu-
rze przedmiotu opisywane jest występo-
wanie dzieci tzw. bezobjawowych (Ken-
dall-Tacket i in. 1993). Pojawia się trud-
ność odróżnienia dzieci rzeczywiście do-
brze funkcjonujące od tych, u których
skutki traumy są wyparte, a przez to nie-
widoczne dla otoczenia.
Model holistyczny: wydarzenie traumatyczne
– reakcja traumatyczna – zdrowienie
Traumę psychiczną i jej skutki można
porównać do traumy fizycznej, uszkodzenia
ciała. Przy zranieniu lekarz opatruje ranę,
a potem następuje okres gojenia. W proce-
sie zdrowienia mobilizowane są natural-
ne siły organizmu. Podobnie po traumie
psychicznej w procesie dochodzenia do
równowagi mobilizowane są zasoby czło-
wieka i jego otoczenia. Przy szukaniu od-
powiedzi na pytanie, co warunkuje zdro-
wienie, można odwołać się do holistycz-
nego modelu traumy. Przykładem takie-
go podejścia do traumy jest koncepcja
Mooli Lahada, w którym ważne są dwa
konstrukty psychologiczne: sprężystość
i poczucie ciągłości (Lahad, Rogel 2003).
W modelu tym zakłada się, że organizm
posiada mechanizmy samostablizujące,
które prowadzą do zatrzymania zaburzo-
nych reakcji, choć pod wpływem ostrego
stresu występuje czasowa oscylacja zacho-
wania na osi zdrowie – zaburzenie bądź
dysfunkcja. Sprężystość ( resiliency ) oznacza
takie właściwości psychofizyczne, które
warunkują powrót do równowagi po do-
świadczeniu traumy. Można je rozpatrywać
na poziomie poznawczym, afektywnym,
społecznym, zachowania i fizycznym.
Według psychotraumatologów posłu-
gujących się tym pojęciem, do dużej sprę-
żystości zapewniającej radzenie sobie po
traumie, należą takie właściwości, jak:
– wyższy niż przeciętny poziom inteligencji,
– niska tendencja do unikania oraz brak
poczucia fatalizmu,
– przekonanie o samoskuteczności i po-
czucie własnej wartości,
– aktywne działanie, a nie tylko emocjo-
nalne reagowanie,
– stabilne więzi z innymi i pozytywne
doświadczenie w kontaktach zarówno
jeżeli chodzi o liczbę, ale także o jakość
wsparcia społecznego,
– cechy temperamentalne, które okre-
ślają indywidualną odporność i reak-
tywność na bodźce,
– silne więzi dziecko – rodzice, nawet jeże-
li rodzice są w permanentnej niezgodzie,
– umiejętność odraczania gratyfikacji,
– ciekawość i żywa wyobraźnia,
– klimat wychowawczy skierowany na
osiąganie autonomii,
– społeczne kompetentne zachowanie mi-
mo chronicznego stresu, w tym poczu-
cie przydatności, potrzebności, popu-
5
8186443.005.png 8186443.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin