Edukacja międzykulturowa.txt

(62 KB) Pobierz
Edukacja miedzykulturowa 

spis treoeci 

Czym jest uczenie miedzykulturowe? 

Jak uczya sie podczas wymiany? 
Co s3u.y edukacji miedzykulturowe j podczas wym 
Metody pracy podczas wym ian 
Rola l iderw podczas wym iany 

Gry -nauczanie miedzykulturowe 

Oczekiwan ia i obawy 
Ja te. 
Wsplny kontrakt 
Proste pomys3y jak prze3amaa bariery jezykowe 
Wieczr m iedzykulturowy 
Fazy nauczania miedzykulturowego 
Metafora kamien ia 
Wyspa MonoMult i -gra symulacyjna 
Puzzle ludzk ich potrzeb 
Skala opinii 
Szukan ie podobienstw, odkrywanie r.n ic 
Zegar stereotypw 
Z k im chc ia3by zamieszkaa? 
Odkry jmy to miejsce sam i 
LSD -Learn ing Space Dynam ics 

Notatki
SALTO


05 

ian? 
08 
10 
11 


12 

15 
16 
17 
18 
23 
24 
26 
27 
32 
34 
36 
37 
40 
42 
44 


46 
48 


01 

>>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? 

uczenie miedzykulturowe



czym jest uczenie sie miedzykulturowe oraz zaproponowaa kilka 
metod pracy podczas wymian m3odzie.y. Materia3 ten przeznaczony 
jest g3wnie dla osb, ktre nie maj1 jeszcze wielu dooewiadczen 
zwi1zanychzedukacj1miedzykulturow1.Mamynadzieje,.eksi1.eczka 
ta u3atwi Wam realizowanie projektw wymian oraz przyczyni sie do 
tego, aby ich efektem by3o nie tylko spotkanie wielu kultur, ale 
przede wszystkim nauczanie miedzykulturowe. 

Wniniejszejbroszurce chcemyprzybli.ya Wamw przystepnejformie 

Czym jest uczenie sie? 
Uczenie sie przebiega na trzech r.nych, lecz wzajemnie powi1zanych 
poziomach: poznawczym, emocjonalnym i behawioralnym. 

Uczenie siepoznawcze oznacza zdobywanie wiedzylubprzyswajanie przekonan, 
np. wiemy, .e 3 plus 3 rwna sie 6. 

Uczenie sie emocjonalne jest pojeciem nieco trudniejszym do zrozumienia. 
Sprbujmy spojrzea wstecz i przypomniea sobie, jak uczylioemy sie wyra.aa 
swoje uczucia i jak te uczucia zmienia3y sie z up3ywem czasu (to, czego 
obawialioemy sie dziesiea lat temu, mo.e ju. dzioe nie budzia w nas leku). 
Alecotow3aoeciwiejestuczeniesiemiedzykulturowe? 

Pojecietobywar.niedefiniowane,aleznaszegopunktuwidzenia-udzia3um3odych 
ludzi w miedzynarodowych wymianach m3odzie.y -uczenie sie miedzykulturowe 
oznaczauczeniesieotym,jakpostrzegamyinnychludzi,ktrzyr.ni1 sieod 
nas. Nauczanie to dotyczy nas, naszych znajomych i przyjaci3 oraz tego jak 
razem dzia3amy. Dotyczy tak.e wiezi, jakie mog1 stworzya miedzy sob1 grupy 
m3odzie.y podczas wymian, a wszystko po to, aby promowaa rwnooea, tolerancje 
iszansedlajaknajwiekszejgrupym3odychludzi. 

Aby jednak podczas organizowanej przez nas wymiany stworzya warunki 
umo.liwiaj1ce ten szczeglny rodzaj uczenia sie, powinnioemy na pocz1tku sami 
g3ebiej wnikn1a w to, co nazywamy edukacj1 miedzykulturow1. Aby to u3atwia 
zastanwmy siekrtko, czym jest uczenie sie, czym jestkultura ico wzwi1zku 
z tym oznacza termin miedzykulturowy. 

Uczenie sie zachowan odnosi sie do poziomu, ktry mo.emy zaobserwowaa np. 

powitanie kogooe we w3aoeciwy sposb.
Prawdziwy proces uczenia sie obejmuje w3aoenie te trzy poziomy  poziom 


poznawczy, poziom emocjonalny i poziom zachowan. 

0302 

>>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? 


Jak uczya sie 
podczas wym iany ? 

01 
Uczya sie mo.na przypadkowo lub w wyniku zaplanowanego procesu. I faktycznie -wielu rzeczy nauczylimy 
sie troche przez przypadek. Jednak nie nauczymy sie niczego z przypadkowego dowiadczenia, 
je.eli nie zechcemy go przemylea. Nie mo.emy o tym zapomniea tak.e podczas realizacji wymian 
m3odzie.y  zw3aszcza, .e bardzo czesto dla wielu uczestnikw jest to zupe3nie nowe dowiadczenie. 

Jakie role przyjmujemy? 

Nauczanie wi1.e sie tak.e z rolami. Podczas wymian uczenie sie jest procesem, w ktrym jedni ucz1 sie od 
drugich. Aby jednak tego procesu nie zablokowaa, jednym z wyzwan jakie zawsze stoj1 przed osob1 organizuj1c1 
wymiany miedzynarodowe jest stworzenie atmosfery otwartoci. Tylko wtedy mo.liwe jest uczenie sie od siebie 
nawzajem. 

Jakie metody mo.emy stosowaa? 

Ludzie ucz1 sie najlepiej na skutek swoich dowiadczen  w sytuacjach wymagaj1cych zaanga.owania procesw: 
poznania, emocji i dzia3ania.
Jeli podczas naszych wymian chcemy stworzya warunki do uczenia sie, powinnimy zaproponowaa metody, 
ktre umo.liwi1 podjecie dzia3an, ale tak.e spowoduj1 refleksje na wszystkich tych trzech poziomach. 


Czym jest kultura? I w zwi1zku z tym co oznacza termin miedzykulturowy? 

Drugim sk3adnikiem pojecia uczenie sie miedzykulturowe jest kultura. W wiekszoci koncepcji kultury postrzegana 
jest ona jako co, co zosta3o stworzone przez cz3owieka i jest oprogramowaniem, ktrego ludzie u.ywaj1 
w codziennym .yciu. Jednym z najbardziej znanych modeli kultury jest model gry lodowej. 

0504 

>>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? 

g3wnie 
w oewiadomooeci 
g3wnie 
poza oewiadomooeci1 
Sztuki piekne_ 
Literatura_Dramat_ 
Muzyka klasyczna_Muzyka pop_ 
Tance ludowe_Gry_Kuchnia_ 
Styl ubierania sie_ 
Koncepcje skromnooeci_Pojecie piekna_ 
Idea3y kieruj1ce wychowaniem dzieci_Rodowody_ 
Kosmologia_Stosunek do zwierz1t_ 
Wzorce stosunkw z prze3o.onymi/podw3adnymi_definicja grzechu_ 
Sposoby uwodzenia_Pojecie sprawiedliwooeci_BodYce mobilizuj1ce do pracy_ 
Koncepcje przywdztwa_Tempo pracy_Wzorce grupowego podejmowania decyzji_ 
Pojecie czystooeci_Postawy wobec osb bed1cych na utrzymaniu_Teoria chorb_ 
Strategia rozwi1zywania prblemw_Koncepcja mobilnooeci spo3ecznej_ 
Porozumiewanie sie wzrokowe_Rola a status wed3ug wieku, p3ci, klasy, pokrewienstwa itp._ 
Definicja szalenstwa_Istota przyjaYni_Koncepcja ja_Wzorce perepcji wzrokowej_ 
Jezyk cia3a_Mimika_Koncepcje logiki i zasadnooeci_Wzorce kontrolowania emocji_ 
Wzorce prowadzenia rozmowy w r.nych kontekstach spo3ecznych_ 
Koncepcja przysz3ooeci i przesz3ooeci_Porz1dkowanie czasu_ 
Preferowanie konkurencji lub wsp3pracy_Czestotliwooea interakcji spo3ecznych_ 
Koncepcja dojrzewania_Aran.acja przestrzeni itp._ 
koncepcja kultury jako gry lodowej 
rd3o: AFS Orientation Handbook, AFS Intercultural Programs Inc, Nowy York, 1984 


Jak widzimy kultura zosta3a tutaj przedstawiona jako gra lodowa: powy.ej poziomu wody widzimy jedynie 
niewielk1 czea, ktra wspiera sie na znacznie wiekszej, ale niewidocznej czeci znajduj1cej sie poni.ej. Obrazuje 
to fakt, i. w kulturze istniej1 widoczne elementy, np. architektura, sztuka, kuchnia, muzyka czy jezyk. Te widoczne 
elementy kultury s1 z kolei odzwierciedleniem niewidocznych aspektw kultury, stanowi1cych pote.ne fundamenty 
czyli np.: historia grupy ludzi, ktrzy nale.1 do danej kultury, ich normy, wartoci, podstawowe za3o.enia dotycz1ce 
przestrzeni, przyrody, czasu itp. 

(Trudno jest nam czasami zrozumiea innych uczestnikw wymiany tak.e dlatego, .e dostrzegamy jedynie widoczne 
elementy ich gry lodowej, natomiast nie jestemy w stanie zobaczya od razu fundamentw, na ktrych opieraj1 
sie obserwowane przez nas zjawiska.) 

Model gry lodowej w wymianach m3odzie.y. 

Podczas miedzynarodowych wymian m3odzi ludzie uwiadamiaj1 sobie fakt istnienia kultury, gdy. dostrzegaj1 
r.nice w sposobie mylenia, odczuwania i dzia3ania ludzi. Z drugiej strony podobienstwa zaobserwowane na 
pierwszy rzut oka, mog1 opieraa sie na zupe3nie innych podstawach. Wrd m3odych ludzi r.nice kulturowe s1 
czasem mniej oczywiste -w wielu miejscach na wiecie m3odzie. nosi d.insy czy s3ucha podobnej muzyki. 

Aby zaistnia3o uczenie sie miedzykulturowe, musimy najpierw uwiadomia sobie co kryje dolna czea naszej 
w3asnej gry lodowej, gdy. dopiero wtedy potrafimy rozmawiaa o tym z innymi, a dzieki temu lepiej rozumiemy 
sie wzajemnie i znajdujemy wspln1 p3aszczyzne porozumienia. Przygotowuj1c grupe do wymiany powinnimy 
zaproponowaa aktywnoci, ktre pozwol1 naszym uczestnikom odkrya sw1 w3asn1 to.samoa, zdaa sobie 
sprawe ze swoich fundamentw, a planuj1c z naszymi partnerami kolejne elementy programu zadbaa o to, 
aby przyczynia3y sie one do odkrywania i zrozumienia tego co pod powierzchni1. 


06 07 

>>> Edukacja miedzykulturowa 


Co s3u.y edukac ji
miedzykulturowe j podczas wym ian?


02 
Zaufanie i szacunek. 

Budowanie zaufania jest podstaw1 uczenia sie miedzykulturowego. Jest to warunek swobodnej wymiany pogl1dw, 
przekonan i odczua miedzy naszymi uczestnikami, ale tak.e u3atwia wzajemn1 akceptacje i zrozumienie. Starajmy 
sie wiec zawsze stworzya tak1 atmosfere, ktra pozwoli nam s3uchaa siebie wzajemnie i rozwijaa w ka.dym 
wiare we w3asne si3y. 

Moja w3asna to.samoa. 

Punktem wyjcia w uczeniu sie miedzykulturowym jest dla nas w3asna kultura, tj. nasze rodowisko i nasza 
przesz3oa. Bardzo czesto w3anie w swoich korzeniach odnajdujemy przeszkody i szanse tego procesu uczenia 
sie. Aby umo.liwia nauczanie miedzykulturowe musimy ci1gle pamietaa o tym, sk1d pochodzimy, jak .ylimy 
i czego dowiadczylimy. Jeli mamy zbli.ya sie do innych, musimy najpierw sprbowaa zrozumiea siebie. Musimy 

o tym tak.e pamietaa przygotowuj1c nasza grupe do wymiany. Mo.e wydawaa sie to paradoksalne, ale w3anie 
przy okazji kontaktw miedzykulturowych m3odzi ludzie znacznie pog3ebiaj1 wiedze o sobie, swojej kulturze 
i tradycji. 
Dialog z drugim cz3owiekiem. 

Podczas wymian bardzo wa.ne jest zrozumienie innej osoby. Chodzi o to, bymy postrzegali siebie i drugiego 
cz3owieka jako odmienne istoty, a rwnoczenie rozumieli, .e ta r.nica przyczynia sie do tego kim jestemy 
i jacy jestemy. Pamietajmy, .e w nauczaniu miedzykulturowym centralne miejsce zajmuje inny cz3owiek  ka.dy 
uczestnik naszej wymiany miedzynarodowej. Powinnimy wiec staraa sie respektowaa wolnoa i decyzje innych, 
uznawaa ich pogl1dy za rwnoprawne, natomiast r.nice powinny pozostaa si31 konstruktywn1. 

Pytania i zmiana. 

Nauczanie miedzykulturowe jest procesem, w zwi1zku z c...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin