Edukacja miedzykulturowa spis treoeci Czym jest uczenie miedzykulturowe? Jak uczya sie podczas wymiany? Co s3u.y edukacji miedzykulturowe j podczas wym Metody pracy podczas wym ian Rola l iderw podczas wym iany Gry -nauczanie miedzykulturowe Oczekiwan ia i obawy Ja te. Wsplny kontrakt Proste pomys3y jak prze3amaa bariery jezykowe Wieczr m iedzykulturowy Fazy nauczania miedzykulturowego Metafora kamien ia Wyspa MonoMult i -gra symulacyjna Puzzle ludzk ich potrzeb Skala opinii Szukan ie podobienstw, odkrywanie r.n ic Zegar stereotypw Z k im chc ia3by zamieszkaa? Odkry jmy to miejsce sam i LSD -Learn ing Space Dynam ics Notatki SALTO 05 ian? 08 10 11 12 15 16 17 18 23 24 26 27 32 34 36 37 40 42 44 46 48 01 >>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? uczenie miedzykulturowe czym jest uczenie sie miedzykulturowe oraz zaproponowaa kilka metod pracy podczas wymian m3odzie.y. Materia3 ten przeznaczony jest g3wnie dla osb, ktre nie maj1 jeszcze wielu dooewiadczen zwi1zanychzedukacj1miedzykulturow1.Mamynadzieje,.eksi1.eczka ta u3atwi Wam realizowanie projektw wymian oraz przyczyni sie do tego, aby ich efektem by3o nie tylko spotkanie wielu kultur, ale przede wszystkim nauczanie miedzykulturowe. Wniniejszejbroszurce chcemyprzybli.ya Wamw przystepnejformie Czym jest uczenie sie? Uczenie sie przebiega na trzech r.nych, lecz wzajemnie powi1zanych poziomach: poznawczym, emocjonalnym i behawioralnym. Uczenie siepoznawcze oznacza zdobywanie wiedzylubprzyswajanie przekonan, np. wiemy, .e 3 plus 3 rwna sie 6. Uczenie sie emocjonalne jest pojeciem nieco trudniejszym do zrozumienia. Sprbujmy spojrzea wstecz i przypomniea sobie, jak uczylioemy sie wyra.aa swoje uczucia i jak te uczucia zmienia3y sie z up3ywem czasu (to, czego obawialioemy sie dziesiea lat temu, mo.e ju. dzioe nie budzia w nas leku). Alecotow3aoeciwiejestuczeniesiemiedzykulturowe? Pojecietobywar.niedefiniowane,aleznaszegopunktuwidzenia-udzia3um3odych ludzi w miedzynarodowych wymianach m3odzie.y -uczenie sie miedzykulturowe oznaczauczeniesieotym,jakpostrzegamyinnychludzi,ktrzyr.ni1 sieod nas. Nauczanie to dotyczy nas, naszych znajomych i przyjaci3 oraz tego jak razem dzia3amy. Dotyczy tak.e wiezi, jakie mog1 stworzya miedzy sob1 grupy m3odzie.y podczas wymian, a wszystko po to, aby promowaa rwnooea, tolerancje iszansedlajaknajwiekszejgrupym3odychludzi. Aby jednak podczas organizowanej przez nas wymiany stworzya warunki umo.liwiaj1ce ten szczeglny rodzaj uczenia sie, powinnioemy na pocz1tku sami g3ebiej wnikn1a w to, co nazywamy edukacj1 miedzykulturow1. Aby to u3atwia zastanwmy siekrtko, czym jest uczenie sie, czym jestkultura ico wzwi1zku z tym oznacza termin miedzykulturowy. Uczenie sie zachowan odnosi sie do poziomu, ktry mo.emy zaobserwowaa np. powitanie kogooe we w3aoeciwy sposb. Prawdziwy proces uczenia sie obejmuje w3aoenie te trzy poziomy poziom poznawczy, poziom emocjonalny i poziom zachowan. 0302 >>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? Jak uczya sie podczas wym iany ? 01 Uczya sie mo.na przypadkowo lub w wyniku zaplanowanego procesu. I faktycznie -wielu rzeczy nauczylimy sie troche przez przypadek. Jednak nie nauczymy sie niczego z przypadkowego dowiadczenia, je.eli nie zechcemy go przemylea. Nie mo.emy o tym zapomniea tak.e podczas realizacji wymian m3odzie.y zw3aszcza, .e bardzo czesto dla wielu uczestnikw jest to zupe3nie nowe dowiadczenie. Jakie role przyjmujemy? Nauczanie wi1.e sie tak.e z rolami. Podczas wymian uczenie sie jest procesem, w ktrym jedni ucz1 sie od drugich. Aby jednak tego procesu nie zablokowaa, jednym z wyzwan jakie zawsze stoj1 przed osob1 organizuj1c1 wymiany miedzynarodowe jest stworzenie atmosfery otwartoci. Tylko wtedy mo.liwe jest uczenie sie od siebie nawzajem. Jakie metody mo.emy stosowaa? Ludzie ucz1 sie najlepiej na skutek swoich dowiadczen w sytuacjach wymagaj1cych zaanga.owania procesw: poznania, emocji i dzia3ania. Jeli podczas naszych wymian chcemy stworzya warunki do uczenia sie, powinnimy zaproponowaa metody, ktre umo.liwi1 podjecie dzia3an, ale tak.e spowoduj1 refleksje na wszystkich tych trzech poziomach. Czym jest kultura? I w zwi1zku z tym co oznacza termin miedzykulturowy? Drugim sk3adnikiem pojecia uczenie sie miedzykulturowe jest kultura. W wiekszoci koncepcji kultury postrzegana jest ona jako co, co zosta3o stworzone przez cz3owieka i jest oprogramowaniem, ktrego ludzie u.ywaj1 w codziennym .yciu. Jednym z najbardziej znanych modeli kultury jest model gry lodowej. 0504 >>> Edukacja miedzykulturowa czym jest? g3wnie w oewiadomooeci g3wnie poza oewiadomooeci1 Sztuki piekne_ Literatura_Dramat_ Muzyka klasyczna_Muzyka pop_ Tance ludowe_Gry_Kuchnia_ Styl ubierania sie_ Koncepcje skromnooeci_Pojecie piekna_ Idea3y kieruj1ce wychowaniem dzieci_Rodowody_ Kosmologia_Stosunek do zwierz1t_ Wzorce stosunkw z prze3o.onymi/podw3adnymi_definicja grzechu_ Sposoby uwodzenia_Pojecie sprawiedliwooeci_BodYce mobilizuj1ce do pracy_ Koncepcje przywdztwa_Tempo pracy_Wzorce grupowego podejmowania decyzji_ Pojecie czystooeci_Postawy wobec osb bed1cych na utrzymaniu_Teoria chorb_ Strategia rozwi1zywania prblemw_Koncepcja mobilnooeci spo3ecznej_ Porozumiewanie sie wzrokowe_Rola a status wed3ug wieku, p3ci, klasy, pokrewienstwa itp._ Definicja szalenstwa_Istota przyjaYni_Koncepcja ja_Wzorce perepcji wzrokowej_ Jezyk cia3a_Mimika_Koncepcje logiki i zasadnooeci_Wzorce kontrolowania emocji_ Wzorce prowadzenia rozmowy w r.nych kontekstach spo3ecznych_ Koncepcja przysz3ooeci i przesz3ooeci_Porz1dkowanie czasu_ Preferowanie konkurencji lub wsp3pracy_Czestotliwooea interakcji spo3ecznych_ Koncepcja dojrzewania_Aran.acja przestrzeni itp._ koncepcja kultury jako gry lodowej rd3o: AFS Orientation Handbook, AFS Intercultural Programs Inc, Nowy York, 1984 Jak widzimy kultura zosta3a tutaj przedstawiona jako gra lodowa: powy.ej poziomu wody widzimy jedynie niewielk1 czea, ktra wspiera sie na znacznie wiekszej, ale niewidocznej czeci znajduj1cej sie poni.ej. Obrazuje to fakt, i. w kulturze istniej1 widoczne elementy, np. architektura, sztuka, kuchnia, muzyka czy jezyk. Te widoczne elementy kultury s1 z kolei odzwierciedleniem niewidocznych aspektw kultury, stanowi1cych pote.ne fundamenty czyli np.: historia grupy ludzi, ktrzy nale.1 do danej kultury, ich normy, wartoci, podstawowe za3o.enia dotycz1ce przestrzeni, przyrody, czasu itp. (Trudno jest nam czasami zrozumiea innych uczestnikw wymiany tak.e dlatego, .e dostrzegamy jedynie widoczne elementy ich gry lodowej, natomiast nie jestemy w stanie zobaczya od razu fundamentw, na ktrych opieraj1 sie obserwowane przez nas zjawiska.) Model gry lodowej w wymianach m3odzie.y. Podczas miedzynarodowych wymian m3odzi ludzie uwiadamiaj1 sobie fakt istnienia kultury, gdy. dostrzegaj1 r.nice w sposobie mylenia, odczuwania i dzia3ania ludzi. Z drugiej strony podobienstwa zaobserwowane na pierwszy rzut oka, mog1 opieraa sie na zupe3nie innych podstawach. Wrd m3odych ludzi r.nice kulturowe s1 czasem mniej oczywiste -w wielu miejscach na wiecie m3odzie. nosi d.insy czy s3ucha podobnej muzyki. Aby zaistnia3o uczenie sie miedzykulturowe, musimy najpierw uwiadomia sobie co kryje dolna czea naszej w3asnej gry lodowej, gdy. dopiero wtedy potrafimy rozmawiaa o tym z innymi, a dzieki temu lepiej rozumiemy sie wzajemnie i znajdujemy wspln1 p3aszczyzne porozumienia. Przygotowuj1c grupe do wymiany powinnimy zaproponowaa aktywnoci, ktre pozwol1 naszym uczestnikom odkrya sw1 w3asn1 to.samoa, zdaa sobie sprawe ze swoich fundamentw, a planuj1c z naszymi partnerami kolejne elementy programu zadbaa o to, aby przyczynia3y sie one do odkrywania i zrozumienia tego co pod powierzchni1. 06 07 >>> Edukacja miedzykulturowa Co s3u.y edukac ji miedzykulturowe j podczas wym ian? 02 Zaufanie i szacunek. Budowanie zaufania jest podstaw1 uczenia sie miedzykulturowego. Jest to warunek swobodnej wymiany pogl1dw, przekonan i odczua miedzy naszymi uczestnikami, ale tak.e u3atwia wzajemn1 akceptacje i zrozumienie. Starajmy sie wiec zawsze stworzya tak1 atmosfere, ktra pozwoli nam s3uchaa siebie wzajemnie i rozwijaa w ka.dym wiare we w3asne si3y. Moja w3asna to.samoa. Punktem wyjcia w uczeniu sie miedzykulturowym jest dla nas w3asna kultura, tj. nasze rodowisko i nasza przesz3oa. Bardzo czesto w3anie w swoich korzeniach odnajdujemy przeszkody i szanse tego procesu uczenia sie. Aby umo.liwia nauczanie miedzykulturowe musimy ci1gle pamietaa o tym, sk1d pochodzimy, jak .ylimy i czego dowiadczylimy. Jeli mamy zbli.ya sie do innych, musimy najpierw sprbowaa zrozumiea siebie. Musimy o tym tak.e pamietaa przygotowuj1c nasza grupe do wymiany. Mo.e wydawaa sie to paradoksalne, ale w3anie przy okazji kontaktw miedzykulturowych m3odzi ludzie znacznie pog3ebiaj1 wiedze o sobie, swojej kulturze i tradycji. Dialog z drugim cz3owiekiem. Podczas wymian bardzo wa.ne jest zrozumienie innej osoby. Chodzi o to, bymy postrzegali siebie i drugiego cz3owieka jako odmienne istoty, a rwnoczenie rozumieli, .e ta r.nica przyczynia sie do tego kim jestemy i jacy jestemy. Pamietajmy, .e w nauczaniu miedzykulturowym centralne miejsce zajmuje inny cz3owiek ka.dy uczestnik naszej wymiany miedzynarodowej. Powinnimy wiec staraa sie respektowaa wolnoa i decyzje innych, uznawaa ich pogl1dy za rwnoprawne, natomiast r.nice powinny pozostaa si31 konstruktywn1. Pytania i zmiana. Nauczanie miedzykulturowe jest procesem, w zwi1zku z c...
amelka67