Wpływ narkotyków na zycie - przykładowe sc. zajęć.odt

(25 KB) Pobierz

WPŁYW NARKOTYKÓW NA ŻYCIE

PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE  O NARKOTYKACH.


CEL OGÓLNY:

dostarczenie uczniom rzetelnych informacji dotyczących narkotyków jako środków silnie uzależniających.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:

                     zdaje sobie sprawę z zagrożeń zażywania narkotyków;

                     wie jak i gdzie szukać pomocy;

                     potrafi wyszukać w Internecie informacje na ten temat;

                     jest asertywny – potrafi odmawiać i podejmować świadome decyzje;

                     zna perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez uzależnienia;

                     potrafi współpracować w grupie i rozwijać w sobie empatię.

METODY:

                     aktywizujące: "burza mózgów", praca w grupach, dyskusja, scenka

                     niedokończone zdania;

                     pogadanka, objaśnienie, opis;

FORMY:

                     o              praca indywidualna jednolita

                     o              praca grupowa jednolita

                     praca grupowa zróżnicowana

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

                     tablica ilustrująca podział i nazwy narkotyków,

                     plakaty i broszury antynarkotykowe,

                     Ustawa Antynarkotykowa,

                     książka A. Markiewicza pt.,, Środki odurzające a młodzi".

                     książka Marii Monety Malewskiej pt. " Narkotyki w szkole i w domu".

                     komputery, drukarka.

                     karty pracy z poleceniem uzupełnienia zdania:

Do tej pory nie wiedziałem o narkotykach tego, że:
................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... .......................................................................................
Czynności nauczyciela Czynności uczniów Uwagi

A. Faza wprowadzająca.

Wychowawca siedzi z uczniami w kręgu. Wprowadza do tematu lekcji. Zadaje pytanie: Jakie znacie środki uzależniające?

B. Faza wykonawcza Podaje temat lekcji: Narkotyki – ich wpływ na życie człowieka Zadaje pytania:- Co to są narkotyki?- Co to jest narkomania? Prosi, aby każdy uczeń wypisał na karteczce nazwy narkotyków (jakie zna). Prosi, aby uczniowie podzielili się posiadaną wiedzą na temat:- podziału narkotyków- ich wyglądu- objawów i skutków zażywania. Podsumowuje wypowiedzi uczniów. Pyta gdzie mogą poszerzyć swoją wiedzę Prosi o połączenie się z internetem. Podaje adres: www.narkotyki.stop.pl. Prosi o wydrukowanie "ściągi dla ucznia".

Prosi, aby uczniowie stali się ekspertami i opracowali w 4 grupach następujące tematy:

Grupa I Dlaczego młodzi ludzie biorą narkotyki?

Grupa II Dlaczego młodzi ludzie nie biorą narkotyków?

Grupa III Skutki zażywania narkotyków – zdrowotne, społeczne, ekonomiczne.

Grupa IV Scenka (trening asertywności) " Nie namówisz mnie do przyjęcia narkotyku".

Podsumowuje pracę grup. Zwraca uwagę na hasło "Lepiej zapobiegać niż leczyć". Nawiązuje do Ustawy Antynarkotykowej i do Akcji Antynarkotykowych. Zwraca uwagę na adresy organizacji i podaje numery telefonów zaufania..

C. Faza podsumowująca Rozdaje karty pracy i prosi o dokończenie zdania: Do tej pory nie wiedziałem(am) o narkotykach tego, że...................................

Prosi, aby w domu w ciągu tygodnia wykonali plakaty antynarkotykowe (technika dowolna). W wyznaczonym miejscu w szkole zrobimy z nich wystawkę.

Włącza magnetofon.

Rundka: Dzisiejsza lekcja pozwoliła mi ................... .................................................................Iskierka Wychowawca dziękuje uczniom za pracę i miłą atmosferę.

Wymienia imiona najaktywniejszych osób. Uczniowie siedzą w kręgu " burza mózgów" " burza mózgów" Uczniowie wypisują nazwy narkotyków na samoprzylepnych karteczkach i przyczepiają je na tablicy. Jedna osoba odczytuje. Dyskutują nad treścią zawartą na karteczkach. Uczniowie dzielą się posiadaną wiedzą .Analizują informacje zawarte na planszy

.Oglądają wystawkę: książki, wycinki z gazet, ulotki, broszury. Dyskutują. Wskazują między innymi na internet

.Łączą się z internetem, wpisują adres, otwierają stronę. Czytają informacje zawarte w "Szkole wolnej od narkotyków" Jeden z uczniów robi wydruk strony: "Jak poznać, że coś jest nie tak. Jak pomóc koleżance lub koledze?" i rozdaje wszystkim w klasie. Uczniowie dzielą się na 4 grupy, (wybierają liderów, osoby mierzące czas, sekretarzy, referujących).Pracują w ciągu 5 minut. Swoje przemyślenia zapisują na dużych arkuszach papieru. Arkusze zawieszają na tablicy. Wyznaczone osoby referują.

Grupa IV przedstawia scenkę. Dyskusja. Uczniowie czytają adresy organizacji, przeglądają numery telefonów zaufania. Uczniowie kończą zdanie .Słuchają pięknej recytacji fraszki Jana Kochanowskiego "Na zdrowie". Kolejno, krótko, każdy uczeń wypowiada swoje zdanie. Wszyscy wstają, trzymają się za ręce i mówią: Dobrze , że jesteś z nami. Stroń od narkotyków. Uczniowie porządkują salę i wychodzą na przerwę. Uczniowie wyliczają: papierosy, alkohol, narkotyki. Każdy uczeń otrzymuje wydruk, aby w domu na spokojnie przeanalizował zawartą treść.

CO POWINNIŚMY WIEDZIEĆ O NARKOTYKACH?
Scenariusz godziny wychowawczej w kl. I gimnazjum z wykorzystaniem Internetu
CEL OGÓLNY:

Poznanie problematyki związanej z narkotykami.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń :

                     uświadamia sobie przyczyny sięgania młodzieży po narkotyki,

                     rozpoznaje objawy świadczące o zażywaniu narkotyków,

                     wie, jak działają narkotyki,

                     zna wpływ narkotyków na organizm człowieka,

                     rozpoznaje rodzaje narkotyków,

                     zna przepisy prawne dotyczące posiadania i handlu narkotykami.

METODY:

praca z komputerem, poszukiwanie wiadomości w Internecie, praca w grupach.

Przebieg zajęć:
      Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej z dostępem do Internetu. Nauczyciel dzieli uczniów na 3-osobowe grupy i poleca im otworzyć stronę internetową o adresie www.eskulap.pl/narkotyki/. Zadaniem każdej z grup jest poszukiwanie wiadomości na zadany temat i sporządzenie notatki w MsWord.

Tematy do opracowania przez poszczególne grupy:

                     Podstawowe pojęcia: narkotyk, zespół uzależnienia, tolerancja na narkotyk, objawy abstynenckie.

                     Przyczyny sięgania młodzieży i dzieci po narkotyki.

                     Jak rozpoznać, że dana osoba jest pod wpływem narkotyków?

                     Fazy wchodzenia w uzależnienie.

                     Choroby towarzyszące uzależnieniom.

                     Prawo a narkotyki.

                     Rodzaje narkotyków i formy ich występowania.

                     Działanie poszczególnych rodzajów narkotyków.

                     Właściwości uzależniające poszczególnych narkotyków.

         Zagrożenia i niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia ze strony narkotyków.

Po opracowaniu notatek, zostają one wydrukowane i przedstawione całej klasie przez przedstawicieli grup. Następnie uczniowie wywieszają opracowane przez siebie materiały na gazetce ściennej.

NARKOTYKI I NARKOMANIA
Scenariusz lekcji o tematyce zapobiegania narkomanii do realizacji w II klasie gimnazjum
CEL GŁÓWNY:

                     rozwinięcie wiedzy o uzależnieniu, jakim jest narkomania.

                     CELE OPERACYJNE:
Uczeń:

                     zna mity panujące wśród młodych ludzi o narkomanii,

                     potrafi rozpoznać niebezpieczeństwo wynikające z zażywania narkotyków;

                     posiada wiadomości o ustawach o przeciwdziałaniu narkomanii.

METODY I FORMY PRACY:

                     praca indywidualna,

                     praca zespołowa,

                     praca z tekstem,

         mini wykład.               

Powitanie uczniów oraz przedstawienie celu spotkania, jakim jest pogłębienie ich wiedzy o uzależnieniu od narkotyków

FAKTY
Każda z osób otrzymuje kartki z zapisanymi stwierdzeniami i proszę o zaznaczenie przy każdym, czy to prawda, czy fałsz.

                     Marihuana jest bezpiecznym narkotykiem.

                     Można brać narkotyki i przestać, kiedy się tylko zechce.

                     Nie można uzależnić się od marihuany.

                     Młody człowiek uzależnia się szybciej niż dorosły.

                     Jeżeli ktoś może przez parę dni nie palić marihuany, to znaczy, że nie jest uzależniony.

                     Heroina jest bardzo silnym narkotykiem.

                     Człowiek uzależniony pozostaje do końca życia uzależniony.

                     Tylko słabi ludzie się uzależniają.

                     Nie ma w tym nic złego, jeśli nastolatek eksperymentuje z narkotykami.

                     Amfetamina bardzo silnie uzależnia psychicznie.

                     Jeżeli ktoś się kontroluje, to się nie uzależni.

Kiedy już wszystkie zdania zostały zakwalifikowane, osoby chętne czytają poszczególne zdania i mówią, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe.

ROZSYPANKA
Niebezpieczeństwa wynikające z zażywania narkotyków.
Dzielę klasę na 4-5-osobowe zespoły, których zadaniem jest dopasowanie nazwy narkotyku do skutków, jakie ono wywołuje u osób je zażywających.

Prawidłowe ułożenie rozsypanki.
Nazwa narkotyku Skutki wynikające z jego zażywania

Rozpuszczalniki, kleje, lakiery Trwałe uszkodzenie mózgu, płuc, wątroby i nerek, anemia, zaburzenia pamięci i snu, schizofrenia, uduszenie się.
Marihuana, haszysz Uporczywy kaszel, zapalenie zatok, rozedma płuc, choroba wieńcowa, zaburzenia emocjonalne, zanik zdolności rozumowania i zapamiętywania, zanik komórek nerwowych mózgu, uszkodzenie komórek rozrodczych, zmniejszenie odporności, depresje, psychozy.
Amfetamina Bezsenność, wychudzenie, wypadanie zębów, drżenie kończyn, halucynacje, stany depresyjne i lękowe, podejrzliwość, niedowład nóg.
LSD, grzyby halucynogenne Uszkodzenie naczyń krwionośnych w mózgu prowadzące do wylewów, omamy z napadami lęków, apatia, agresja, bezsenność, tendencje samobójcze, tzw. zjawisko "odlotów", zanik chromosomów, zanik zmysłu czucia.
Kokaina, krak Halucynacje, urojenia prześladowcze, uszkodzenie strun głosowych, stany zapalne krtani, wzrost ciśnienia krwi, przyspieszenie akcji serca, skurcz tętnic wieńcowych, widzenie rzeczy, które nie istnieją, arogancja, wybuchy agresji, zmiany w osobowości, skłonności samobójcze.
Barbiturany-leki Osłabienie pamięci, podwójne widzenie, zmiany osobowości, zakłócenie pracy układu oddechowego, śpiączka.
Opium, morfina, heroina Drgawki, objawy grypowe, świąd, bóle kości, osłabienie odruchu wykrztuśnego, biegunki, wymioty, zaburzenia snu, zanik wyższych uczuć, zapalenie wątroby, zatory, uszkodzenie mózgu.
Ekstazy Depresje, brak koncentracji, mania prześladowcza, obniżenie sprawności intelektualnej, psucie zębów, uszkodzenie mózgu, wątroby, serca, nerek i centralnego układu nerwowego.
Sterydy Uszkodzenie wątroby w postaci żółtaczki zastoinowej, martwicy, nowotworu, przedwczesne zarastanie nasad kości, powstawanie cyst w wątrobie i śledzionie.
Po zakończeniu pracy poszczególne grupy odczytują dopasowaną przez siebie rozsypankę.

4. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii
Przedstawiam uczniom Ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii, z której cytuję wybrane przepisy karne w tym Art. 40, Art. 42, Art. 45, Art. 46, Art. 48. Dyskusja z młodzieżą na temat słuszności takich przepisów.

5. Ewaluacja zajęć Na zakończenie zajęć rozdaję uczniom ankietę

 

                 Ankieta ewaluacyjna

 

8.    Czy zmieniło się twoje spojrzenie na narkotyki? Jak?
................................................................................... ....................................................................................... ............................................ ..........................................

.......................................................................................

 

9.    W skali od 1 do 6 jak oceniasz przydatność dla siebie tych zajęć?


        1        2       3       4       5       6

 

10.                       Czy zajęcia o tej tematyce powinny być przeprowadzone w innych klasach?


    TAK       NIE

 

11.                       Jakie jeszcze inne zagadnienia z tej tematyki powinny być poruszone na lekcji?


...................................................................................

........................................................................ ..............

.......................................................................................

.......................................................................................

.......................................................................................

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin