asertywnosc- Maria Gutowska.pdf

(375 KB) Pobierz
Godziny wychowawcze w klasie I
Temat: Asertywność
Autor Maria Gutowska
Cykl zajęć w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego ,
liceum profilowanego i technikum
Jednym z zadań szkoły jest kształtowanie u wychowanków postaw
prospołecznych, kształcenie umiejętności współżycia w grupie, właściwego
komunikowania swoich potrzeb, myśli, poglądów i uczuć. Najlepszym
sprawdzianem ich opanowania są sytuacje konfliktowe. Człowiek odczuwa
potrzebę akceptacji, ale nie godzi się na całkowite podporządkowanie
interesom innej osoby lub grupy. Młodzi ludzie często po prostu nie wiedzą, jak
bronić swojego prawa do odmienności i niezależności. Reagując emocjonalnie,
przyjmują postawę agresywną lub – w obawie przed porażką i odrzuceniem –
zachowują się ulegle.
Proponowany cykl zajęć ma na celu przekazanie wychowankom wiedzy na
temat ich praw asertywnych, zaprezentowanie im skutecznych sposobów ich
egzekwowania oraz uświadomienie im, że inni także mają takie prawa.
Planując pracę wychowawczą w pierwszej klasie liceum
ogólnokształcącego, przeznaczyłam na omówienie zagadnienia asertywności
trzy godziny lekcyjne.
Lekcja pierwsza
Temat: Mam prawo do bycia sobą – zachowania asertywne
Czas lekcji: 45 min
Cele lekcji:
- rozpoznanie obszarów własnej asertywności,
- rozpoznawanie zachowań asertywnych,
- poznanie korzyści wynikających z przyjmowania postaw asertywnych,
- uświadomienie sobie własnych praw asertywnych oraz konieczności
szanowania praw innych,
- ćwiczenie umiejętności skutecznej obrony własnych praw,
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
interpersonalnych, np. jak przyjmować krytykę, wyrażać prośby, mówić
„nie”, oraz jak bronić własnych opinii i przekonań.
Materiały:
Plansze: Twoje prawa asertywne, Typy zachowań, karty pracy.
Metody:
- pogadanka,
- praca indywidualna,
- praca w grupach,
- gry dydaktyczne - symulacje
1
Pojęcia: asertywność, prawa asertywne, wewnątrzsterowność,
zewnątrzsterowność
Przebieg lekcji
I Część wstępna
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podział klasy na grupy,
rozdanie materiałów i kart pracy.
2. Wprowadzenie do bloku zajęć poświęconych asertywności; podanie tematu
zajęć.
Każdy z nas jest inny, niepowtarzalny. Różnimy się temperamentem,
zainteresowaniami, uzdolnieniami, poglądami na wiele spraw, stawiamy sobie
różne cele i wybieramy odmienne drogi do ich osiągnięcia. Mamy określony
system wartości i często odmienne niż inni zdanie w wielu sprawach. I tak być
powinno. Mamy prawo do odmienności. Ale jesteśmy też częścią
społeczeństwa. Należymy do określonej grupy i nikt z nas nie chciałby być
odrzucony, wykluczony, dlatego tak ważne jest budowanie właściwych relacji
z naszym otoczeniem: z kolegami, koleżankami rodziną i ludźmi, z którymi
spotykamy się na co dzień. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, kiedy
nasze relacje z innymi są zakłócone, np. jak przyjmować krytykę, wyrażać
prośby, mówić „nie”, oraz jak bronić własnych opinii i przekonań. Próbą
odpowiedzi na te pytania będzie cykl zajęć, które otwiera dzisiejsza lekcja:
podanie tematu.
II Część główna
1. Omówienie pojęcia asertywność – podanie definicji
Załącznik 1
Każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować. Nie wolno zmuszać
drugiej osoby do zmiany poglądów czy celów tylko dlatego, że nam się one nie
podobają lub kolidują z naszymi. Umiejętności zachowania się w określonych
sytuacjach, które broni naszej odrębności, ale nie atakuje, nie obraża drugiej
osoby, nazywamy asertywnością. Zachowania asertywne możemy wyrazić
sformułowaniem: Ja jestem w porządku i mam prawo być sobą. Ty jesteś w
porządku i masz prawo być sobą. Asertywność nie jest wrodzona, można się
nauczyć.
Definicję asertywności wyświetlamy na ekranie:
„Asertywność to pełne, bezpośrednie, stanowcze i spokojne wyrażanie
swoich uczuć, poglądów i postaw wobec innych osób, w sposób
respektujący uczucia, poglądy i postawy tych osób. Jest to prawo
do wyrażania siebie w kontaktach społecznych bez agresji i ranienia
kogokolwiek”.
Ćwiczenie 1
Służy rozpoznaniu obszarów własnej asertywności. Czas pracy 10 minut.
Analiza wyników 5-10 minut (w zależności od aktywności uczniów).
2
92080015.001.png
Każdy z Was otrzymał ankietę Mapa asertywności (Załącznik 2).
Odpowiadacie na zamieszczone w niej pytania, wstawiając znak X
w rubryczkę TAK lub NIE, zgodnie z waszym przekonaniem. Kart nie
podpisujecie. Po zajęciach zatrzymacie je dla siebie.
Ćwiczenie podsumowujemy krótką pogadanką. Analizujemy wyniki: które
obszary sprawiają wam największe trudności w zachowaniu się w sposób
asertywny? Czas 5 minut
Wnioski:
Zachowanie asertywne to bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie wobec
drugiej osoby swoich uczuć, opinii i postaw, przy jednoczesnym respektowaniu
jej praw do własnych uczuć, opinii i postaw. W zachowaniach asertywnych
ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale jak to robimy . Ton głosu
powinien być spokojny, ale stanowczy, spojrzenie skierowane na osobę, z którą
rozmawiamy. Nie krzyczymy, nie wymachujemy rękami, nie biegamy po całym
pomieszczeniu.
- Warto je stosować wtedy, gdy szczególnie zależy nam na konstruktywnym
rozwiązaniu sytuacji potencjalnie konfliktowej. Wtedy, gdy chcemy zachować
poczucie własnej godności. Przydają się także, gdy z jakichś powodów nie
chcemy spełnić czyjejś prośby lub żądania, ale nie chcemy drugiej strony
obrazić.
W skład umiejętności asertywnych wchodzą:
- obrona swoich praw,
- wyrażanie uczuć pozytywnych,
- wyrażanie uczuć negatywnych,
- przyjmowanie uczuć i opinii innych osób,
- stanowienie własnych przekonań,
- reakcja na własne poczucie winy lub krzywdy,
- zabieranie głosu na forum publicznym.
Ćwiczenie 2
Praca w grupach (Załącznik 3)
Ćwiczenie ma na celu sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli pojęcie
asertywności. Zadanie polega na rozpoznaniu wśród zaproponowanych
zachowań asertywnych. Czas pracy i omówienie ćwiczenia około 5 minut.
Ćwiczenie 3
Praca w grupach - gry dydaktyczne - symulacje:
Przygotowanie - 5 minut. Prezentacja - 5-10 minut.
Ćwiczenie umiejętności asertywnego zachowania się w różnych sytuacjach
społecznych (Załącznik 4).
Dokonujcie analizy jednej z trzech zaproponowanych sytuacji i przygotujcie
odpowiednią scenkę:
3
92080015.002.png
1. Wchodzisz do szatni, gdzie dwaj twoi koledzy (dwie koleżanki) palą
papierosy. Namawiają Cię, żebyś też zapalił(-a).
2. Czytasz książkę w czytelni. Obok dwie osoby głośno rozmawiają, śmieją się.
Przeszkadzają ci.
3. Podczas rozmowy twój kolega poklepuje cię po ramieniu. Denerwuje cię
takie zachowanie.
4. Jesteś bardzo głodny. Stoisz w długiej kolejce w szkolnej stołówce. Nagle
ktoś wchodzi przed ciebie.
5. Mama kupiła ci kurtkę, która ci się nie podoba. Ma pretensję, że wydała
tyle pieniędzy, a ty nie chcesz w niej chodzić.
6. Twój przyjaciel zasiedział się u ciebie do późna, a ty masz jeszcze
przygotować na jutro prezentację z geografii i zależy ci na dobrej ocenie.
Wiesz, że jego stosunek do obowiązków szkolnych jest dość swobodny.
Przebieg lekcji:
Chętni prezentują swoje scenki przed całą klasą. Zwracamy uwagę na
zachowanie obu rozmówców. Oceniamy, czy potrafią bronić własnych praw, nie
naruszając przy tym praw drugiej strony. Zapewne pojawi się uwaga, że nie
zawsze łatwo przychodzi nam opanować emocje i zachować się tak, jak byśmy
sobie życzyli.
III Podsumowanie
W psychologii asertywny sposób funkcjonowania nazywany jest
wewnątrzsterownością (wewnętrzny system kontroli osobistej).
Przeciwległym biegunem takiej postawy jest zewnątrzsterowność
(zewnętrzny system kontroli osobistej).
Omówienie planszy
Załącznik 5
Człowiek wewnątrzsterowny
Człowiek zewnątrzsterowny
- spostrzega świat jako
przewidywalny, jako miejsce,
w którym istnieją wyraźne związki
przyczynowo-skutkowe
- unika sytuacji, w których byłby
zmuszony do rezygnacji
z autonomicznego działania
- źle znosi wszelkie próby nacisku
z zewnątrz, choć ma zwykle dość siły,
aby im się oprzeć
- potrafi czekać na końcowy efekt,
pomimo początkowych niepowodzeń
- jest uparty i wytrwały
- ma poczucie własnej wartości
i zachowuje szacunek do samego
siebie
- polega wyłącznie na tym,
co powiedzą mu inni
- zachowuje się dokładnie tak, jak
tego oczekuje od niego jego
otoczenie
- nie ma własnego zdania, toteż
często zmienia poglądy, postawy,
opinie
- nie czuje się za nic i nikogo
odpowiedzialny
- żyje w ciągłym lęku, świat w jego
oczach jest zbiorem
nieprzewidywalnych sytuacji,
a zachowania innych ludzi mogą być
zagrażające
- wszelkie próby planowania
i konsekwentnej realizacji celu są
4
92080015.003.png
bezowocne
- szybciej rezygnuje i łatwiej wpada
w stan nazywany „wyuczoną
bezradnością”; polega on na
niepodejmowaniu żadnych prób
pokonania przeszkody lub wykonania
zadania ze względu na brak wiary we
własne możliwości
- ma niskie poczucie własnej wartości
Warto na koniec poprosić uczniów o przemyślenie w domu odpowiedzi na
pytania:
- Czy potraficie podać sytuacje z przeszłości, kiedy wasze prawa były
respektowane i kiedy były łamane? Co odczuwaliście w tych sytuacjach?
- Czy zdarzało wam się łamać prawa innych osób? W jaki sposób?
5
92080015.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin