Namiestnictwo Zuchowe „Feniks” Hufiec Toruń
ANDRZEJKI ZUCHOWE 2004
Organizator: Namiestnictwo Zuchowe „ FENIKS” Hufiec ZHP Toruń Odpowiedzialni: pion. Katarzyna Dulska ,trop. Kamila Głąb, pwd. Kinga Marulewska , Cel:. Zachęcenie dzieci do kultywowania tradycji andrzejkowych Miejsce: X LO Termin: 27.11.2004 Dla kogo: Dla wszystkich gromad zuchowych z ToruniaCzas: 3 godz. Od 10:00 do 13:00I Plan ramowy:
·a) Przejście do krainy Magii b) Szukanie wiadomości c) Przywołanie Andrzeja d) Gawęda Andrzeja e) Wróżby: - Imię najlepszego przyjaciela
- Wychodzenie butów za próg - Jaką zdobędę sprawność?
- Przyszły zawód - Ile prezentów dostanę - Łupinki z jabłek - Wybierz przedmiot a dowiesz się, jaka/jaki jesteś f) Lanie wosku g) Przedstawienie „Decyzja należy do Ciebie”h) Poczęstunek i) Rozszyfrowanie skryptów Andrzeja j) Pożegnanie II Dokładny przebieg 1.Przejście do krainy 20 min
Przebrane zuchy wita czarownica i zaprasza do krainy Magii (udekorowana sala) Żeby tam wejść muszą pokonać pojedynczo Tor przeszkód na końcu, którego otrzymają 1 z 6 symboli (klucz, serce, bucik, świeca, jabłko, ognik). Dzięki tym papierowym symbolom zostaną podzieleni na grupy.2. Szukanie wiadomości 10 min
W sali zostały ukryte wiadomości - koperty z tekstem piosenki, który posłuży do przywołania Andrzeja. Każda grupa musi odnaleźć swoją kopertę (pomoże w tym rysunek narysowany na kopercie), następnie zuchy muszą dobrać melodię do słów, które były zapisane na kartce w kopercie, tak, aby powstała piosenki 3. Przywołanie Andrzeja 10 min
Każda grupa prezentuje piosenkę, po czym zjawia się Andrzej (przebrany druh).
4. Gawęda Andrzeja 10 min.
Przybyły Andrzej opowiada zuchom o tradycji obchodzenia Andrzejek i zaprasza dzieci, aby każde z nich dzisiaj sobie powróżyło. ·
5. WróżbyZuchy podzielone na grupy wraz z przewodnikiem grupy(druhem/druhną) podchodzą do stoisk z wróżbami, przy których wróżą harcerze przebrani za czarownice, czarodziejów, wiedźmy, cyganki itp.
-imię najlepszego przyjaciela
Zuch wybiera 1 z dwóch serc (na jednym są imiona chłopców drugim dziewczynek) i przekuwa je szpilką po nie zapisanej stronie; wróżka sprawdza , jakie imię zostało przebite
-wybierz przedmiot
Wróżka wykłada na stół przedmioty: zegarek, wachlarz, kwiatek, świeczkę, wazonik, okulary, orzeszek, 5 groszy; każdy zuch może wybrać 1 przedmiot,wówczas wróżka powie mu, jaki jest np.
Zegarek- jesteś punktualny, nigdy się nie spóźniasz wachlarz- masa wiele talentów kwiatek- jesteś prawdziwym przyjacielem wazonik- jesteś delikatna i wrażliwa, nie lubisz, gdy ktoś cię smuci świeczka- lubisz ciepło, nie znosisz zimna okulary- nigdy nie zapominasz o Dniu Babci i Dniu Dziadka orzeszek- lubisz zbierać różne drobiazgi 5 groszy- jesteś oszczędny
-lanie wosku
Zuchy siadają gromadami w kręgach, a następnie każdy drużynowy w imieniu gromady będzie lał wosk do miski z wodą; gdy każda gromada będzie mieć swój odlew, opowie, ·co z niego wyczytała
-wychodzenie
Każdy zuch zdejmuje jednego buta, po czym buty ustawione są jeden butów za próg za drugim, tak, aby czubek jednego dotykał do pięty drugiego; ostatni but ustawiony przed pierwszym; ten zuch, którego but pierwszy przekroczy próg zdobędzie kolejną gwiazdkę
-jaką sprawność zdobędę
Zuch wkłada łódeczkę z łupiny orzecha do miski z wodą, na której obrzeżach przypięte są sprawności indywidualne, dopłyniecie łódeczki do(symbolu) wróży jego zdobycie
-przyszły zawód
Zuchy losują kartki z nazwami zawodów, a następnie każdy zuch przedstawia swój wylosowany zawód bez użycia słów pozostałym, jeśli reszta zuchów odgadnie to wróżba się spełni
-ile prezentów dostanę
Zuchy szukają ukrytych papierowych kostek- ilość znalezionych oznacza ilość prezentów pod choinką
-łupinki z jabłek
Zuchy przychodzą do czarownicy,która pokazuje im, że pod 1 talerzem ukryła łupinkę od jabłka,następnie czarownica przemiesza talerzyki a zadaniem zuchów jest odgadnąć, gdzie jest ukryta łupinka (maja 3 próby) następnie wybierają 2 przedstawicieli (zuchenkę i zucha), każde z nich rzuca łupinę za siebie, literę, która powstała szukają zuchy w nazwach miesięcy, wtedy miesiąc będzie dla nich pomyślny; na koniec wróżby każdy otrzyma kawałek jabłuszka 6. Przedstawienie „Decyzja należy do Ciebie”
Teatrzyk będzie opowiadał o przygodach,jakie przytrafiły się dzieciom w dniu Andrzejek, lecz od pewnego momentu to zuchy będą decydowały jak mają potoczyć dalej losy bohaterów 7. Poczęstunek
Zuchy siadają w kręgu; każdy zuch otrzyma ciastko z wróżbą-niespodzianką, a także paluszki, cukierki, napój do picia 8. Rozszyfrowanie skryptów Andrzeja
Andrzej prosi zuchy o pomoc w rozszyfrowaniu jego magicznych skryptów, gdyż zły czarnoksiężnik musiał wejść niezauważenie do Krainy Magii i je zaszyfrował; zuchy łamią złe zaklęcie- rozszyfrowują skrypty, którymi okazały się wierszyki dla każdej z gromad 9.Pożegnanie
Zuchy wraz z drużynowymi i przybocznymi stają w kręgu przyjaźni, nim przekażą sobie iskierkę Andrzej dziękuje im za przybycie i rozdaje okolicznościowe znaczki
Potrzebne materiały: 1. Papier kolorowy , Szpilki, Łupiny orzechów, Miska z woda, Znaczki sprawności indywidualnych, Przedmioty do ostatniej wróżby, Kubeczki jednorazowe, Jabłka , Materiał na okolicznościowe znaczki (kwadraty 1,5cm x 1,5cm) Farbka do tkanin, Kartki z nazwami zawodów, Papierowe kostki, Agrafki, Garnek do wosku, Świeczki, Talerzyki, Nożyczki
1
pati_label