1. Tradycyjne czynniki przemysłu w Polsce:
baza surowcowa; wytwarzanie energii elektrycznej; huta aluminium w Koninie; zasoby siły roboczej; zdarzenie historyczne; istniejące tradycje przemysłowe; dostęp do wody; rynek zbytu; bariera środowiska naturalnego; korzyści ze wspólnej lokalizacji przemysłu; wysoko wykwalifikowana kadra pracowników i administracji i administratora; istnienie placówek współpracujących z zakładem; dogodna infrastruktura komunikacyjna; istnienie w pobliżu wyspecjalizowanych zakładów świadczących usługi; przedsiębiorstwo budowlane; czystość środowiska geograficznego (czyste pow., woda, niezdegradowany krajobraz)
2. Okręgi przemysłowe w Polsce:
a) Górnośląski Okręg Przemysłowy (GOP), największy w Polsce okręg przem., w północnej części Górnośląskiego Zagłębia Węglowego, w woj. śląskim, na południowym zachodzie graniczy z Rybnickim Okręgiem Węglowym; 14 dużych miast, m.in. Katowice, Bytom, Gliwice, Zabrze, Sosnowiec, Chorzów, Ruda Śląska (woj. śląskie); ok. 3,2 tys. km2, ok. 3,5 mln mieszk.; wydobycie węgla kam., rud cynkowo-ołowiowych; hutnictwo, energetyka, przemysł elektromaszynowy, chem., miner.; najgęstsza w Polsce sieć kol.; region największego w kraju zagrożenia ekol.; powstał po 1950 z Zagłębia Dąbrowskiego i Zagłębia Górnośląskiego.
b) Łódzki Okręg Przemysłowy, okręg przem. w woj. łódz.; największe skupisko przemysłu włók. w Polsce i jedno z większych w świecie; ukształtowany w 1. poł. XIX w. w wyniku osadnictwa tkaczy niem.; pocz. produkcja tkanin wełn. i lnianych, po 1831 gł. bawełnianych; produkcja na rynek wewn. i, zwł. po 1851, na eksport, gł. do Rosji; po 1945 oprócz włókiennictwa — przemysł elektromaszynowy i chem.; od 1990 restrukturyzacja gospodarki regionu (różnicowanie struktury przem., inwestycje zagr., promocja małych i średnich firm); rozwija się przemysł maszyn., metal., chem., spoż.; gł. ośr.: Łódź, Pabianice, Zgierz.
c)OKRĘG STAROPOLSKI - Cechuje go hutnictwo i górnictwo. W Ostrowcu Świętokrzyskim znajduje się huta, w Starachowicach fabryka samochodów ciężarowych, rozwija się przemysł elektromaszynowy, zakłady zbrojeniowe, obuwnicze, garbarskie i tytoniowe w Radomiu. Wyróżniamy tu także przemysł mineralny, cementowy, kamieniarski w Górach Świętokrzyskich, wapienniczy. W Pionkach istnieje zakład produkujący tworzywa sztuczne. Region ten obsługuje elektrownia "Kozienice".
d) OKRĘG WARSZAWSKI: Posiada bardzo wysokie zaplecze naukowo techniczne i duży rynek zbytu. Z tego względu lokuje się tutaj przemysł elektromaszynowy, precyzyjny, elektroniczny i elektrotechniczny. Znajduje się tu także huta stali szlachetnej, przemysł spożywczy, farmaceutyczny, poligraficzny, perfumeryjno-kosmetyczny i odzieżowy. Istnieje tu duże zanieczyszczenie środowiska i niepokojący deficyt wody.
e)Okręg sudecki - Przemysł jest rozproszony po małych miasteczkach, głownie mineralny i włókienniczy, oparty na uprawie lnu. Na trenie okręgu turoszowskiego znajduje się kopalnia węgla w Bogatyni, w Turowie z kolei mieszczą się zakłady energetyczne. Ponadto istnieje przemysł celulozowo-papierniczy i drzewny. Na terenie Dolnośląskiego Zagłębia Węglowego niegdysiejsze kopalnie węgla kamiennego zostały zamknięte
3. Euroregion – to obszar terytorialny dwóch lub więcej państw, na którym istnieje wspólna koronacja działań gospodarczych w zakresie ochrony przyrody, turystki, kultury, podejmowanych na terenach przygranicznych.
4. Cele tworzenia euroregionów:
a) polityczne – nie naruszalność granic
b) społeczne – wzajemne poznanie się i akceptacja, przełamanie uprzedzeń historycznych, współpraca kulturalna.
c) gospodarcze – pogłębianie wzajemnych kontaktów gospodarczych, lepszy i szybszy rozwój gospodarczy regionu, szansa na wyższe zarobki
5. Komunikacja – to przenoszenie, przewożenie ładunków i osób (transport oraz przekazywanie informacji) – łączność.
a) TRANSPORT:
- lądowy (drogi, kolejowy)
- wodny (morski i oceaniczny śródlądowy)
- powietrzny (lotniczy)
- przewodowy (przewody elektryczne, wodociągi)
- taśmociągi
b) ŁĄCZNOŚĆ:
- pocztowa (listy, paczki)
- przewodowa (tel ., Internet, telefax)
- bezprzewodowa (radio, TV, Internet, komórki, satelity)
6. Komunikacja umożliwia:
a) kooperacja(dostawa surowców, gotowe wyroby)
b) specjalizacja przedsiębiorstw produkcyjnych
7. Logistyka – zarządzanie transportem.
8. Transport tranzytu – przewóz z jednego państwa przez drugie państwo do trzeciego.
9. Transport Kolejowy:
a) długość 20.176km (2006r)
b) 59% zelektryfikowane; 41% - parowe i inne
c) średnia krajowa sieci kolejowej wynosi 6,5km/100km2
10.Zróżnicowanie gęstości lini kolejowych w Polsce:a)powód gospodarczyb)powód historycznymax-śląskie, Dolnośląskie,Opolskiemin- podlaskie,lubelskie,mazowieckie11.Główne zadanie transportu kolejowego to przewóz towarów masowych na duże odległości:-węgiel kamienny-paliwo-gaz ziemny-materiały budowlane-samochody-zboże, nawozy, drewno-rudy żelaza-stal i wyroby ze stali-pasażerów
12.Linie kolejowe o największym natężeniu ruchu: górny Śląsk, Bydgoszcz, gdanska ( CMW – Centralna Magistrala Węgla), Katowice, piotrków tryb., Kielce, radom.
LHS(Lina hutniczo siarowa )- od chrubieszowa tarnogórnego do Gok-u
13. InterCity Express ICE , InterCity, IC - system pociągów ekspresowych kursujących w relacjach krajowych lub pociąg należący do takiego systemu; podobny system w relacjach międzynar. w Europie jest zw. EuroCity (EC).
14. EuroCity, EC, EuroCity Express, ECE, system bardzo szybkich pasażerskich pociągów ekspresowych w relacjach międzynar., zapewniających komfortowe warunki podróży lub pociąg należący do takiego systemu; podobny system w relacjach krajowych w Europie jest zw. InterCity (lub InterCity Express).
majonezio