PSYCHOLOGICZNA OCENA ROZWOJU DZIECKA.pdf

(159 KB) Pobierz
Microsoft Word - psychologiczna ocena rozwoju i funkcjonowania dziecka
PSYCHOLOGICZNAOCENAROZWOJUDZIECKA
Treść:Rozwójczynnościzabawy.Rozwójchwytania.Rysunekjakowskaźnikrozwoju.Elementyrysunku
drzewa. Marzenia senne jako przejaw rozwoju poznawczego. Przegląd metod: Skala BrunetLezine,
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, lateralizacja, mowa, percepcja słuchowa. Diagnoza
rozwojuself.
DlastudentówIIIrokupsychologiidziennejizaocznejSWPSweWrocławiu,opracowałamgrMirosława
Niewiarowska.
Rozwójczynnościzabawy
Napodstawie:Largo,R.H.(2000).Wiekniemowlęcy.Warszawa:Wyd.Wiedzaiśycie.
Zainteresowaniezabawąjestwrodzonącechądziecka.Bawisiętylkodziecko,któreczuje
się dobrze i bezpiecznie. Kolejność pojawiania się zachowań dziecka w zabawie jest
jednakowadlawszystkichdzieci.Zabawaodzwierciedlapoziomrozwoju.Zachowaniaw
zabawiesąuniwersalne.TeopisaneponiŜejspotykasięwewszystkichkulturach.Dzieckow
zabawie chce i musi decydować. Potrzebna jest mu moŜliwość kontroli nad własnymi
działaniami, aby nie straciło nimi zainteresowania i aby zabawa stała się znaczącym
doświadczeniem.KontrolaorazzainteresowanieiradośćodróŜniajązasadniczozabawę
dziecięcąodprocesuuczeniasię.
Sens zabawy nie polega na wytworzeniu jakiegoś produktu końcowego, ale na samym
działaniu.
03miesiące
Zabawaspołeczna(naprzemiennazabawamiędzydzieckiemabliskąosobą,wktórejfazy
koncentracjiiwzajemnegozainteresowaniaprzeplatająsięzfazamiodpoczynku).
Zabawarękamipolegana:
wkładaniurąkdoust(koordynacjarękausta,juŜod4.miesiącaciąŜy),
oglądaniurąk(koordynacjarękaoczy,dobrzewykształconaod2.i3.miesiącaŜycia),
dotykaniurąk(koordynacjarękaręka).
49miesięcy
Zabawyprzedmiotami–eksploracjazapomocąust(od4miesięcy)irąk(od6miesięcy),
dopieropóźniejkontrolaprzedmiotuwzrokiem(od8miesięcy).
Zabawy z wykorzystaniem spostrzegawczości – gdy przedmiot/obiekt znika z pola
widzenia,np.zrzucanieprzedmiotunapodłogęiobserwowanie,gdzieznika,zabawaw
chowanego,w„akuku”.
Wwieku9miesięcyrozwijasięspostrzegawczość,czylipojęciestałościobiektu.Dziecko
wie,Ŝenawet,jeśliobiektuniewidać,toistniejeonnadal.Nabywaniepojęciastałościobiektu
jestdługotrwałymizłoŜonymprocesem.Jestonowpełniukształtowanedopierookoło18.
miesiącaŜycia.
Zabawytypu„środekdocelu”–zabawkidopociąganianp.sznurkiem–Ŝebyprzyciągnąć
zabawkę,potrząsaniedzwonkiem(związekmiedzyruchemrękiadźwiękiem),odkręcanie
kurkówwodociągowych,wyłącznikiświatła,zamykanie/otwieraniedrzwi(niektóreztych
zabawniebudząaprobatyrodziców,wartojednakwiedzieć,Ŝejesttoetaprozwoju,anie
złośliwośćdziecka).
SłuŜąonezrozumieniuzaleŜnościprzyczynowo–skutkowych.Zabawyziemią,piaskiemi
wodąwspomagajązrozumienietychzaleŜności.
Radynaprzyszłość,np.przywyposaŜaniugabinetupsychologicznego .WksiąŜce„Wiek
niemowlęcy”(Largo,2000)znaleźćmoŜnawielecennychwskazówek,przydatnychprzy
1
 
kompletowaniuzabawekdogabinetuorazdotyczącychumiejętnościbawieniasię.Wbrew
pozoromniejesttowcaletakieproste,bojesteśmyjuŜ…dorośli.Jednakplanującpracęz
dziećmiwartoprzyjrzećsięwłasnejumiejętnościwchodzeniawkontaktzdzieckiem,zabawy
orazoczywiścieumiejętnościrozmowyzrodzicamidziecka.
DOBRA ZABAWKA TO PRZEDMIOT, KTÓRYM DZIECKO JEST
ZAINTERESOWANEIKTÓRYNIEJESTNIEBEZPIECZNY.
WnajwcześniejszychmiesiącachŜyciadzieckabezpiecznyjestprzedmiot,który:
niemaostrychkrawędziizakończeń;
niemoŜesięstłucanizłamać;
pomalowanyjestnietoksycznąfarbą;
jestnatyleduŜy,ŜedzieckoniemoŜegowcałościwłoŜyćdoust.
1024miesiące
Zabawyzwykorzystaniemprzestrzeni
zabawazpojemnikiem(15miesięcy),czyliwkładanieprzedmiotujedenwdrugi,np.
kostkidopudełka,
budowanie pionowe/spiętrzanie (18 miesięcy), układanie przedmiotów jeden na
drugim,np.budowawieŜyzklocków,
budowaniepoziome/szeregowanie(24miesiące),układanieprzedmiotówwpoziomie,
np.budowapociąguzklocków,
budowaniewpionieiwpoziomie(2,5roku),uŜytkowanieobiektówdoukładaniaw
pionieiwpoziomie,np.budowamostuzklocków)
Między trzecim a czwartym rokiem Ŝycia dzieci zaczynają budować konstrukcje
trójwymiarowe, np. konstruowanie garaŜu z klocków. Do piątego roku Ŝycia zdolność
rozumieniaprzestrzenirozwijasiędotegostopnia,ŜewykorzystującklockiLegoiinne
materiały,dzieckopotrafibudowaćwedługwzorucałedomy,samolotyisamochody.
Zabawy o charakterze symbolicznym są wynikiem naśladowania bezpośredniego lub
pośredniego.WyróŜniasięnastępująceichrodzaje:
zabawafunkcjonalna(funkcjonalneuŜycieprzedmiotów,zgodniezprzeznaczeniem,
nawłasnymciele,np. czesaniesobiewłosów,trzymanieprzyuchu słuchawkii
mówieniedoniej,naśladowaniepisaniazołówkiemwręku),od912miesięcy;w
stadiumprzejściowymmiędzyzabawąfunkcjonalnąasymbolicznądzieckoprzenosi
czynnośćnadrugąosobę,przewaŜnienarodziców,np.karmimatkę;
zabawasymbolicznaI(funkcjonalneuŜycieprzedmiotuwobeclalki,np.dziecko
karmilalkęprzypomocyłyŜki),od1218miesięcy;
zabawasymbolicznaII(lalka,prowadzonaprzezdziecko,uŜywaprzedmiotuzgodnie
zprzeznaczeniem,np.dzieckowkładalalcełyŜkędoręki,wyobraŜającsobie,Ŝelalka
samaje),od18miesięcy;
zabawasekwencyjna (odgrywaniekolejnychscenowspólnejtematyce,np.odrywanie
posiłku:gotowanie,nakrywaniedostołu,podawaniejedzenia,sadzanielalekprzy
stoleikazanieimjeść),od2124miesięcy;
zabawaocharakterzeiluzyjnym(nadawanieprzedmiotowiznaczeniainnegoobiektu
lubwyobraŜeniesobieobiektu,np.dzieckosadzalalkijednazadrugą,udając,Ŝejadą
autobusem,sadzanielalkiwbucie,którymaprzedstawiaćsamochód),rozwijasięod
15.miesiąca.MiędzytrzecimaczwartymrokiemŜyciarozwijasięwzabawęz
podziałemnarole–dzieciodgrywająsceny zŜyciacodziennego,np.„spacer”:
ubierająlalkę,sadzająwwózkuiwyruszająnaspacer.
2
12402678.002.png
Ćwiczenieumiejętnościkategoryzacji,segregowania,grupowania(od21miesięcy)–ma
pozorypotrzebyporządku(takzzadowoleniemmyślączęstorodzice).Taknaprawdęprzede
wszystkimetaptenzwiązanyjestzestopniowymuświadamianiemsobie,Ŝeprzedmiotymogą
byćtakiesamelubróŜnezewzględunaokreślonecechy.Ćwiczenieww.umiejętnościpolega
np.naustawianiuwszystkichsamochodzikówwjednymrządku,awszystkichplastikowych
ludzików–wdrugim.
Zabawyspołeczne–polegająnawzajemnymbraniuidawaniu,np.dzieckodajedorosłemu
jakiśprzedmiotioczekuje,Ŝezostaniemuonoddany,czylinp.piłkatoczysiękumatceiz
powrotem.
Rozwójchwytania(sprawnościmanualnej)
Napodstawie:Largo,R.H.(2000).Wiekniemowlęcy.Warszawa:Wyd.Wiedzaiśycie.
RozwójzdolnościchwytaniaumoŜliwiabiologicznyprocesdojrzewania.Stadia rozwoju
chwytaniasątakiesamedlawszystkichdzieci.
Zabawy03miesiącesąprzygotowaniemdochwytania(wkładanierąkdobuzi,oglądaniei
dotykanieich).
Oburęcznychwytdłoniowy,od4.miesiąca–prowadzenierąkkuprzedmiotowiichwytanie
przewaŜnieobiemadłońmi.
Jednoręcznychwytdłoniowyprosty,od6.7.miesiąca–chwytaniewsposóbzamierzony,
całą dłonią. Początkowo wszystkie palce wykonują ruch zginania, z czasem chwytanie
przesuwasięnapalecwskazującyikciukirozpoczynasięspecjalizacjafunkcjipalców.
Chwyt noŜycowy,od7.8.miesiąca–poleganachwytaniuprzedmiotówmiędzynasadę
kciukaanasadępalcawskazującego.RuchchwytaniaprzypominazamykanienoŜyc.W
następnychtygodniachcałyprocesprzemieszczasięcorazbardziejkuopuszkompalców.
Chwytpęsetkowy,od9.10.miesiąca–poleganachwytaniumałychprzedmiotówmiędzy
opuszkikciukaipalcawskazującego.Wtymczasiedzieciuwielbiajązbieraćzpodłogi
drobniutkieprzedmioty.
Rysunekjakowskaźnikrozwoju.
Pierwsze rysunki dzieci to bazgroty, stanowiące zabawę ruchową. Powstają dla
przyjemności,jakądzieckusprawiaekspresja ruchowa.Rysunkiprzytymsąproduktem
ubocznyminiemająznaczeniawsensietreści.Tenetaprysowaniatrwaprzezokołopierwsze
trzylata.
Rozwójtychpierwszychformgraficznychodbywasięwcharakterystycznejkolejności(tu:
wgMonachijskiejFunkcjonalnejDiagnostykiRozwojowej).
1115 miesięcy – dziecko próbuje rysować ołówkiem, czyli kojarzy ołówek z
papierem (w diagnostyce jest to zadanie percepcyjne, zaliczane równieŜ po
demonstracjiczynnościrysowaniaprzezbadającego),ołówekmoŜebyćtrzymany
odwrotnie,dzieckomoŜegorównieŜpołoŜyćnapapierze.
1215,5miesięcy–rysujenapapierzekropkilubkreski(jesttozadaniezzakresu
sprawnościmanualnej;kolejnezadania,poniŜejwymienione,równieŜzaliczanesądo
obszarusprawnościmanualnej).
13,517,5miesięcy–rysujekreskiwdwiestrony(tamizpowrotem),nieodrywając
przytymręki,wpróbietestowejpowinnonarysowaćtrzykreski,ostrozakończone).
3
12402678.003.png
 
1621miesięcy–rysujezaokrąglonekreskiwdwiestrony(tamizpowrotem),nie
odrywającprzytymręki,wpróbietestowejpowinnytobyćtrzyzaokrąglonena
końcachkreski.
19,525miesięcy–rysujepłaskąspiralę.
24miesiące–naśladujepionowepociągnięcieołówka(Gesell)
2431miesięcy–sprawnierysujeokrągłąspiralę,zprzynajmniejtrzemazwojami.
3039miesięcy–imitujeruchypisania,tworzyspontanicznieliniezygzakowatelub
imitujeruchypisaniadorosłego,rysującliniewgóręiwdół.
3343miesiące–rysujezamkniętekoło(„Namalujpiłkę”),którenieprzechodziw
spiralęiwykazujeprzynajmniejowalnąformę.
Kolejneumiejętnościto:
3r.Ŝ.–kopiowaniekoławgwzoru,niezawszejesttokołozamknięte;głowonogi,
czylikombinacjaokręgu(głowaitułówrazem)iliniiprostych(kończyny);takŜe
dzieciniewidomeodurodzeniarysującczłowiekauŜywająkombinacjiokręguilinii
prostych.
3.4.r.Ŝ.–kopiowaniekrzyŜa(najpierwkrzyŜprosty,dopierowpóźniejszymwieku
krzyŜukośny),około4r.Ŝ.schematczłowiekaprosty(głowaitułówoddzielnie),3i
4latki rysują poprawnie krzyŜ i szyny, rysowanie kwadratu u 4latków: z
zaokrąglonymikątami.
5. r.Ŝ. – rysowanie kwadratu oraz rozpoznawalnej postaci człowieka, schemat
człowiekazłoŜony(dalszyrozwójelementówtułowia–wydzielenietalii,spódnicau
kobiet,spodnieumęŜczyzn,itp.),reprodukowaniezbłędamitrójkąta.
6.r.Ŝ.–rysowanierombu(zawszedopieropoopanowaniuumiejętnościrysowania
kwadratuwynikatozrozwojufunkcjiwzrokowo–motorycznych,anietylkoz
motorycznych),odtwarzaniekołaregularniezaokrąglonego,odtwarzaniepoprawnie
kwadratu.
6.7.r.Ŝ.–rysowaniepoprawnetrójkąta.
Elementyrysunkudrzewa,którewskazująnaetaprozwoju
Napodst.:Rembowski,J.(1975).MetodyprojekcyjnewpsychologiidzieciimłodzieŜy.Warszawa:PWN,s.312.
Pień kreskowy rysowany jest przez dzieci do okresu przedszkolnego. 42% dzieci z
opóźnieniemrozwojurysujepieńdrzewazapomocąjednejkreskijeszczewwiekuośmiulat;
dopierowwieku15latzanikaunichtacecharysunku.
Rysowaniegałęziprzyzastosowaniupojedynczejkreskiwystępujedo10r.Ŝ.,aokoło14r.Ŝ.
przechodziwrysunekgałęzipodwójnokreskowych(iwielokreskowych).
Kwiatysąwtopionewgałęziedo7r.Ŝ.udziecizprawidłowymrozwojem,do14r.Ŝ.u
dziecizrozwojemopóźnionym.
Oparciepniadrzewa–do11r.Ŝ.pieńjestopartynadolekartki,potemdziecirysująlinie
gruntu.
Następujące elementy są typowe dla rysunku dziecięcego lub wskazują na opóźnienie
rozwojupo10.rokuŜycia(niewcześniej),ajeszczebardziejpo14.rokuŜycia(KochCh.
(1997).Testrysunkudrzewajakometodadiagnostyczna.Warszawa:Erda):
podstawapniaumieszczonanakrawędzikartki,
uderzającomałakorona,nawyjątkowodługimlubkrótkim,szerokimpniu,
gałęzieniskonapniuponiŜejkorony,
pieńpojedyncząlinią,gałęziepojedyncząlinią,
nadmierneakcentowaniekrajobrazu,
4
formybłądzące–gałęzienadmierniedługieibłądzącewprzestrzeni,koronawformieflagi
(smugadymu),pojawiająsięczęściejudziecimającychskłonnośćdoopowiadaniahistoryjek,
stereotypie(powtarzającysięregularnywzórnp.liści,kresek,owoców),
światło i mrok – młodsze dzieci często malują pień w głębokiej czerni, ale koronę
pozostawiająjasną,efektcieniowaniapniazwiązanymoŜebyćznauczaniemtegowszkole,
kątowaformakorony–gałęzienarysowanepojedyncząlinią(typowedo6.rokuŜycia),
późniejgałęziesąpodwójnymiliniami,kątowaformakoronypowinnazaniknąćokoło8.lub
9.roku,
pień„lutowany”,gałęzie„lutowane”,
nieukierunkowanakoordynacja.
Narysunkuwkolejności:
1. podstawapnianakrawędzikartki,uderzającomałakorona,nawyjątkowodługimlub
krótkim,szerokimpniu
2. gałęzieniskonapniuponiŜejkorony
3. pień„lutowany”,gałęzie„lutowane”
4. kątowaformakorony
5. nieukierunkowanakoordynacja.
Napodstawie:KochCh.(1997).Testrysunkudrzewajakometodadiagnostyczna.Warszawa:
Erda.
Marzeniasennejakoprzejawrozwojupoznawczego–dziecisązdolneśnićwtakisposób,
wjakisązdolnemyśleć.Więcejnatentemat,jakinawieleinnych,związanychzmarzeniami
sennymidzieci,znaleźćmoŜnaw:Szmigielska,B.(2002).Marzeniasennedzieci.Wrocław:
WydawnictwoUniwersytetuWrocławskiego,MonografieFundacjinaRzeczNaukiPolskiej.
5
12402678.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin