Program_BRD_SP.pdf

(753 KB) Pobierz
1002305.pdf
B¥D BEZPIECZNY NA DRODZE
PROGRAM EDUKACYJNY
W KLASACH 4–6
SZKO£Y PODSTAWOWEJ
Program edukacyjny dla klas 4–6 szko³y podstawowej B¹dŸ bezpieczny na
drodze dopuszczony do u¿ytku szkolnego przez ministra w³aœciwego do spraw
oœwiaty, wychowania i sportu na podstawie opinii rzeczoznawców:
dr. Wojciecha Walata – rekomendacja: Uniwersytet Rzeszowski i mgr El¿biety
KoŸniewskiej – rekomendacja: Minister Edukacji Narodowej i Sportu.
Numer dopuszczenia DKOS-5002-40/04
Informacje o autorkach programu
mgr Bogumi³a Bogacka-Osiñska
absolwentka Wy¿szej Szko³y Pedagogicznej w Bydgoszczy, policjantka od wielu lat
zajmuj¹ca siê problematyk¹ wychowania komunikacyjnego oraz niedostosowania
spo³ecznego dzieci i m³odzie¿y.
Dorobek dydaktyczny: rzeczoznawca MENiS, recenzent publikacji i pomocy dydak-
tycznych z wychowania komunikacyjnego, przed zmianami Prawa o Ruchu Drogo-
wym – egzaminator na kartê rowerow¹ , wyk³adowca przepisów ruchu drogowego,
autorka i wspó³autorka programów nauczania, podrêczników dla uczniów oraz
nauczycieli, artyku³ów, pomocy dydaktycznych, równie¿ zestawów edukacyjnych, gier
komputerowych oraz filmu z dziedziny bezpieczeñstwa drogowego.
mgr Danuta £azuchiewicz
nauczycielka techniki w szko³ach podstawowych, œrednich i w Studium Nauczyciel-
skim, maj¹ca dwudziestoletni sta¿ pracy jako doradca metodyczny w Oœrodku
Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.
Dorobek dydaktyczny: autorka scenariuszy filmów dydaktycznych, podrêczników
i zeszytów æwiczeñ dla ucznia. Wspó³autorka programów nauczania techniki i wy-
chowania komunikacyjnego oraz materia³ów metodycznych dla nauczycieli.
1. Wstêp
Starania Polski o wejœcie do Unii Europejskiej by³y zwi¹zane z koniecznoœci¹
dokonania wielu zmian, równie¿ w dziedzinie bezpieczeñstwa ruchu drogowego.
W Europejskim programie dzia³ania w bezpieczeñstwie ruchu drogowego przyjêto
za³o¿enie, ¿e nale¿y d¹¿yæ do zmniejszenia o po³owê liczby ofiar wypadków drogowych
w Unii Europejskiej do 2010 roku 1 . Komisja Europejska w tym dokumencie okreœli³a
g³ówne kierunki prac na najbli¿sze lata, m.in. w zakresie motywowania u¿ytkowni-
ków dróg do poprawy zachowañ na drogach.
Doprowadzenie do zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych wœród niechro-
nionych u¿ytkowników dróg – pieszych, dzieci, rowerzystów, osób starszych i nie-
pe³nosprawnych – jest tak¿e jednym z priorytetowych celów Krajowego programu
poprawy bezpieczeñstwa ruchu drogowego GAMBIT 2000 .
Z analizy zdarzeñ drogowych w Polsce wynika, ¿e udzia³ dzieci w wypadkach drogo-
wych stanowi nadal powa¿ny problem na tle innych krajów, w tym zintegrowanych
w ramach Unii Europejskiej.
Prowadzenie dzia³añ edukacyjnych, umo¿liwiaj¹cych wyeliminowanie lub maksy-
malne ograniczenie zagro¿eñ w ruchu drogowym jest nieodzowne, aby osi¹gn¹æ stan
poprawy bezpieczeñstwa na polskich drogach. Winno odbywaæ siê w sposób ci¹g³y
w ramach d³ugoterminowego procesu, jakim jest wychowanie komunikacyjne, przez
które nale¿y rozumieæ: ogó³ œwiadomie organizowanych bezpoœrednich i poœrednich
dzia³añ podejmowanych w celu kszta³towania, modyfikacji i utrzymania skutecznych
form zachowania siê cz³owieka w ruchu drogowym 2 .
Szko³a odgrywa szczególn¹ rolê w przygotowaniu dziecka do funkcjonowania w spo-
³eczeñstwie obywatelskim, w którym poszanowanie prawa, ¿ycia i zdrowia w³asnego
oraz innych stanowi najwy¿sz¹ wartoœæ.
Uczestnictwo w ruchu drogowym jest nieustannym sprawdzianem wiadomoœci, umie-
jêtnoœci i postaw, jakie reprezentuje cz³owiek w ró¿nych, czasami nieprzewidy-
walnych sytuacjach. Rodzice i szko³a maj¹ pomóc dziecku w sprostaniu na³o¿onym
na nie obowi¹zkom spo³ecznym.
Jest to zadanie trudne i d³ugotrwa³e, a zarazem konieczne. Jego realizacji w szkole
s³u¿y podstawa programowa i œciœle zwi¹zany z ni¹ program edukacyjny B¹dŸ bezpiecz-
ny na drodze .
Celem proponowanego programu jest m.in. pomoc nauczycielom w przygotowaniu
ucznia do bycia uczestnikiem ruchu drogowego, œwiadomym swoich praw i obo-
wi¹zków oraz konsekwencji wynikaj¹cych z podejmowania zachowañ ryzykownych.
1
I. Buttler. Europejski program dzia³ania w bezpieczeñstwie ruchu drogowego . (W: ) „BRD Kwartalnik
motoryzacyjny”. ITS, Warszawa 2003, nr 2.
2
I. Leœnikowska-Matusiak, I. Buttler. Raport o stanie wychowania komunikacyjnego w Polsce . ITS,
Warszawa 1993.
www.wsip.com.pl
9
725944217.001.png
Program edukacyjny...
2. Charakterystyka programu
Podstawa programowa kszta³cenia ogólnego dla szkó³ podstawowych i gimnazjum
jest najwa¿niejszym dokumentem dotycz¹cym szkolnej edukacji. Dok³adnie
okreœla wymogi poszczególnych przedmiotów oraz œcie¿ek edukacyjnych. Podaje
cele edukacyjne, zadania szko³y, treœci nauczania oraz za³o¿one osi¹gniêcia
ucznia. Stanowi podstawê do planowania i organizowania pracy szkolnej, w tym
opracowywania programów nauczania poszczególnych przedmiotów.
Problematykê bezpieczeñstwa drogowego zapisano w podstawie programowej.
4 W I etapie edukacyjnym (klasy 1–3):
3 w treœciach nauczania: bezpieczeñstwo, w tym poruszanie siê po drogach publicz-
nych, rozpoznawanie sygna³ów alarmowych o niebezpieczeñstwie .
4 W II etapie edukacyjnym (klasy 4–6), w przedmiocie technika :
3 w treœciach nauczania: bezpieczne poruszanie siê uczniów w ruchu drogowym jako
pieszych, pasa¿erów i rowerzystów ;
3 w osi¹gniêciach: eksploatowanie roweru i bezpieczne poruszanie siê nim po dro-
gach, zdobywanie karty rowerowej od 10. roku ¿ycia .
4 W edukacji prozdrowotnej :
3 w zadaniach szko³y: tworzenie warunków do kszta³towania zachowañ sprzyja-
j¹cych zdrowiu i bezpieczeñstwu ;
3 w treœciach nauczania: bezpieczeñstwo na drodze, podczas gier i zabaw ruchowych;
pierwsza pomoc w niektórych urazach ;
3 w osi¹gniêciach: dbanie o zdrowie i bezpieczeñstwo w³asne oraz wspó³praca z do-
ros³ymi w tym zakresie, rozró¿nianie czynników i sytuacji wp³ywaj¹cych pozytywnie
lub negatywnie na bezpieczeñstwo, zdrowie i rozwój, rozpoznawanie zagro¿eñ
i umiejêtnoœæ reagowania na nie .
Program edukacyjny B¹dŸ bezpieczny na drodze jest przeznaczony dla nauczycieli
ucz¹cych w klasach 4–6 szko³y podstawowej. Uczniowie klas 4–6 maj¹ ju¿ pewne
doœwiadczenia osobiste zwi¹zane z treœciami zawartymi w tym programie oraz
wiedzê i umiejêtnoœci zdobyte w klasach 1–3. Przystêpuj¹c do pracy z uczniami na
tym poziomie kszta³cenia, nauczyciel powinien zdawaæ sobie sprawê z trudnoœci
i ograniczeñ psychicznych oraz fizycznych zwi¹zanych z rozwojem dziecka,
rzutuj¹cych na jego uczestnictwo w ruchu drogowym. Sposób postêpowania ucznia
jest wynikiem zarówno nabywanych przez niego doœwiadczeñ, jak i zachodz¹cych
zmian w sferach: poznawczej, moralnej, spo³ecznej. Nauczyciel powinien w ró¿nych
sytuacjach modyfikowaæ zachowanie ucznia, tak¿e na drogach, dostosowuj¹c je do
ustalonych norm spo³ecznych.
4 W programie wyodrêbniono trzy obszary sytuacyjne, w których uczeñ funkcjonuje
w ruchu drogowym:
3 obszar pierwszy – bezpieczeñstwo pieszych i turystów;
10
725944217.002.png
Cele edukacyjne
3 obszar drugi – bezpieczeñstwo pasa¿erów komunikacji zbiorowej i indywidualnej
oraz osób oczekuj¹cych na przystankach;
3 obszar trzeci – bezpieczeñstwo rowerzystów.
Obszary sytuacyjne uszeregowano w takiej kolejnoœci, w jakiej powinny byæ reali-
zowane, zgodnie z zasad¹ stopniowania trudnoœci, systematycznym przyswajaniem
nowych wiadomoœci i nabywaniem zwi¹zanych z tym umiejêtnoœci. Mo¿liwe jest ³¹-
czenie treœci z ró¿nych obszarów sytuacyjnych, je¿eli wynikaæ to bêdzie z potrzeb
nauczyciela i zainteresowañ uczniów.
Pomoc¹ w realizowaniu celów i treœci nauczania zawartych w programie jest pod-
rêcznik z æwiczeniami, u³atwiaj¹cy usystematyzowanie wiedzy ju¿ posiadanej przez
uczniów, przyswajanie nowych wiadomoœci oraz doskonalenie nabytych i zdobywanie
nowych umiejêtnoœci.
Program mo¿e byæ realizowany zarówno samodzielnie, jak te¿ w po³¹czeniu z pro-
gramem nauczania techniki . Na jego realizacjê przeznaczono ok. 30 h lekcyjnych.
4 Zgodnie z podstaw¹ programow¹ podsumowaniem osi¹gniêæ uczniów powinno
byæ otrzymanie karty rowerowej w szkole podstawowej. Sprawdzian koñcowy oraz
uroczyste wrêczanie kart rowerowych najlepiej zaplanowaæ na wiosnê.
3. Cele edukacyjne
Cele ogólne
1. Zaznajamianie uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy z zakresu poru-
szania siê po drogach w charakterze pieszego, pasa¿era i rowerzysty.
2. Rozwijanie zdolnoœci i zainteresowañ poznawczych uczniów: uwagi, wyobraŸni
i umiejêtnoœci praktycznych zwi¹zanych z bezpiecznym poruszaniem siê po dro-
gach publicznych.
3. D¹¿enie do przekonania uczniów o s³usznoœci stosowania siê do ustalonych zasad
postêpowania w ruchu drogowym.
Cele szczegó³owe
4 Obszar pierwszy – piesi i turyœci
1. Utrwalanie i rozszerzanie wiedzy dotycz¹cej bezpiecznego poruszania siê po dro-
gach publicznych.
2. Poznanie zachowañ sprzyjaj¹cych bezpieczeñstwu pieszych i turystów w ró¿nych
sytuacjach drogowych.
3. Przewidywanie i rozpoznawanie zagro¿eñ na drogach, umiejêtnoœæ ich oceny oraz
podejmowania w³aœciwych decyzji.
4. Rozbudzanie zainteresowañ turystyk¹ przez poznawanie walorów krajoznawczo-
-turystycznych Polski.
5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialnoœci za zdrowie w³asne i innych uczestników
ruchu drogowego.
6. Kszta³towanie postaw prospo³ecznych wobec innych u¿ytkowników dróg.
www.wsip.com.pl
11
725944217.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin