9b.docx

(16 KB) Pobierz

MIECZYSŁAW KARŁOWICZ

Kompozytor i dyrygent. Urodzony 1876 - 1909 w Tatrach (zginął pod lawiną).

mieszkał w Wiszniewie na Litwie, w Heidelbergu, Pradze , Dreznie i w Warszawie.


Wychowany od najmłodszych lat w atmosferze miłości do muzyki, podczas pobytu za granicą poznał muzykę operową i symfoniczną, m.in. dzieła Bizeta, Webera, Brahmsa, Smetany. Od siódmego roku życia uczył się prywatnie gry na skrzypcach, w Dreźnie i Pradze, a następnie w Warszawie u Jana Jakowskiego. W latach 1889-95 był uczniem Stanisława Barcewicza, równocześnie uczył się harmonii u Zygmunta Noskowskiego i Piotra Maszyńskiego, następnie zaś kontrapunktu i form muzycznych u Gustawa Roguskiego. Z 1983/84 pochodzi pierwszy zachowany utwór CHANT DE MAI na fortepian. Od końca 1895 do końca 1896 powstała większość spośród 22 zachowanych jego pieśni solowych. Pod koniec lat 90-tych Karłowicz podjął pracę nad SYMFONIĄ "ODRODZENIEW 1903 działał w Zarządzie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, przy którym założył i prowadził orkiestrę smyczkową.

Mieczysław Karłowicz poświęcił się całkowicie twórczości w dziedzinie jednego gatunku: poematu symfonicznego. W latach 1904-09 powstało 6 poematów symfonicznych op. 9-14. W 1906 kompozytor osiedlił się w Zakopanem. Z Tatrami łączyła go od lat szczególna więź. Działał w Towarzystwie Tatrzańskim, publikował artykuły z wędrówek górskich, pasjonował się wspinaczką, jazdą na nartach, fotografiką. Stał się jednym z pionierów polskiego taternictwa.
Mieczysław Karłowicz napisał wprawdzie tylko jedną symfonię, i to w czasach szkolnych, ale sześć poematów symfonicznych zapewniło mu miano najwybitniejszego polskiego symfonika. Ponad to napisał niewiele: wdzięczną SERENADĘ OP. 2 na orkiestrę smyczkową, wspaniały, wirtuozowski KONCERT SKRZYPCOWY A-DUR OP. 8 i pełne uroku, młodzieńcze pieśni
 

·         SYMFONIA "ODRODZENIE" OP. 7 (1902)

·         POWRACAJĄCE FALE OP. 9, poemat symfoniczny (1904)

·         ODWIECZNE PIEŚNI OP. 10, poemat symfoniczny (1906)

·         RAPSODIA LITEWSKA OP. 11, poemat symfoniczny (1906)

·         STANISŁAW I ANNA OŚWIECIMOWIE OP. 12, poemat symfoniczny (1906)

·         SMUTNA OPOWIEŚĆ OP. 13, poemat symfoniczny (1908)

·         EPIZOD NA MASKARADZIE OP. 14, poemat symfoniczny (1908-09)

Album Fundacji Pro Musica Camerata przynosi pierwszy w historii polskiej fonografii zapis wszystkich poematów symfonicznych Mieczysława Karłowicza na płytach kompaktowych. W 1984 roku komplet poematów wykonanych przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego
Nagrania poematów Karłowicza zamiezczone na płytach Fundacji Pro Musica Camerata to zapis "live" dwóch koncertów, które odbyły się w Filharmonii Narodowej 26 lutego i 1 grudnia 1996 roku na otwarcie i zamknięcie obchodów trzydziestopięciolecia istnienia Warszawskiej Opery Kameralnej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin