wykad 4.rtf

(3 KB) Pobierz

Wykład 4

stuktura procesu poznawczego

kom. do tem.

Proces poznawczy sa to działania w celu poznania naszej rzeczywustości

Podstawowym przedmiotem fizjoterapii jest człowiek fizyczne, pszychiczne, zdrowie czyli fizjoterapeute będzie interesował człowiek, jego myśli, możliwości rozwoju, warunki życie itd

Gdy mówimy o człowieku to mówimy o nim jako o podmiocie, gdy mówimy o fizjoterapii to mówimy o specyficznych ludzkich zachowaniach ukierunkowanych na osiągnięcie celu. Te formy zachowań nazywamy czynnością

Przedmiotem badania fizjoterapeuty jest zachowanie się człowieka

Poznania naukowe istnieje wtedy gdy realizuje się cel.

Kom a każdej działalności jaką człowiek wykonuje (szycie, gotoewanie) uwarunkowany jest cel.

Są dwa rodzaje celów

cel zewnętrzny- realizujemy wówczas gdy dostajemy zadanie teoretyczne lub praktyczne dla ogółu ludzkości

cel wewnętrzny- gdy uczony w swojej pracy badawczej stara sie odpowiedzieć na pytanie. Są to cele czystko poznawcze.

Świat nie jest dziełem przypadku, zawsze jest przyczyna i następuje skutek. Jeżeli zauważymy jakiś przypadek to on wynika z naszej niewiedzy i niemożności dojżenia prawa zasad działania

Wszystko zmienia się w czasie. Świat poznajemy naszym umysłem poporzez:

1. zdolności rozumowania

2. zdolności wykrywania tożsamości

3. zdolności zapamiętywania

 

Wnioskowanie jest to dopasowanie nowego zjawiska do tego co uprzednio wiedzieliśmy i dotyczy zjawisk podobnych, analogicznych, równowarznych lub takich samych

Terminy:

różne pojęcia nazywamy terminami, każdy temin ma swój zakres i treści (termin człowiek- zakrs: istota która myśli, przyjmuje pozycje pionową, używa mowy- treści: mężczyzna lub kobieta, młody- stary, blondyn- brunet)

zakres terminu często pokrywa się ze zanczeniem innego terminu np. płeć męska/ żeńska.

Sposób znaczenia terminu jest nieograniczony np. w terminie człowiem może być zasób, murzyn, mężczyzna, lekarz itp

W zakresie jest wiele zjaczeń, określeń tego terminu.

Terminy oderwane to takie, które wyraźnie się różnią od terminów ogólnych. Mają one tylko jeden rodzaj znacznia np. człowiek chory na jakąś konkretną chorobę, człowiek rekordzista.

Terminy substancyjne- to terminy często abstrakcyjne choć są nazwami konkretnych rzeczy np złoto, azot. Nie możemy mówic o dwóch różnych azotach tylko jakiś azot.

Terminy zbiorowe np zbiór istniejących ludzi to ludność, zbiór wszystkich roślin to roślinność

Zdania służą do wyrażania prawd naukowych. Zdania mogą stwierdzić tożsamość czasu, ilości, stopniowania itd.

Zdanie proste tożsamościowe stwierdzają te same cechy dla dwóch lub więcej przedmiotów np. złota moneta, złoty medalion, złoty pierścionek

Każda rzecz jest podobna do wielu innych rzeczy na świecie, lecz każda jest inna od wszystkich na świecie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin