KEG - zbiorcze.doc

(362 KB) Pobierz
I

I.                   Zagadnienia wstępne

 

1. Sprawy organizacyjne

 

1)       Zapoznanie się i lista obecności; obecność pomaga przy ocenie studenta

 

2)       Sposób pracy na wykładzie; sposób kontaktu poza wykładem; e-mail: a.wysocki@uksw.edu.pl, dyżur śr. 14.00-15.00 (p. ); wybór przedstawiciela (-li) grupy (kontakt i pomoce dydaktyczne)

 

3)       Wymagania wobec studenta; obecność, słuchanie wykładu, przygotowanie na zajęcia; zdanie egzaminu końcowego. Podstawa egzaminu – materiał prezentowany na wykładzie (obecność i aktywność na zajęciach uwzględniane przy egzaminie końcowym).

 

4)       Materiały na e-learning; hasło kegxaw09

 

5)       Przedstawienie zarysu programu – por. sylabus

 

6)       Literatura

 

 

2. Wyjaśnienie pojęć: KNS - Ekonomia – Globalizacja i ich wzajemny związek

 

KNS – Kościół i jego powszechność; KNS – cały i każdy człowiek (prawo naturalne); ekonomia zbawienia

Ekonomia – oikos+nomos; mikroekonomia i makroekonomia; ekonomia globalna

Globalizacja – znaczenie procesów ekonomicznych w rozwoju globalizacji (+technika-informatyzacja)

1) Zespół procesów prowadzących do zmniejszenie barier i „odległości” między krajami oraz wzmocnienie ściślejszych powiązań i zależności ekonomicznych, politycznych i społecznych.

2) Proces rosnącej, wzajemnej zależności między wszystkimi ludźmi całej planety

 

Prof. Stephen E. Hanson, Professor of Political Science at University of Washington

Wyróżnia trzy wymiary globalizacji:

a)      Społeczno-kulturalny (w tym: religijny)

b)      Infrastrukturalny: związany z modernizacją, administracyjno (organizacyjno)-technologiczne zmiany; powodujące pewne „kurczenie się”, kompresję czasu i przestrzeni; intensyfikacja pewnych procesów występujących już w przeszłości

c)       Instytucjonalny – związany z pewną władzą, kierowaniem, rządzeniem; między-państwowe, międzyrządowe, pozarządowe, prywatne korporacje etc.

 

Przełomowy moment – upadek Związku Radzieckiego w 1991 r. (ujednolicenie – wcześniej podział – nie tylko ekonomiczny); wcześniej takie wydarzenia jak powstanie Sytemu z Bretton Woods w 1944 r., GATT-WTO, powstanie ONZ etc.

 

Tutaj – przeciwko temu przede wszystkim kierowany jest ruch antyglobalistyczny.

Instytucje<->Ruchy antyglobalistyczne

 

(AW:) Mogą łączyć się 2 lub wszystkie 3 wymiary: np.: budynki - budownictwo: ujednolicenie kulturowe, gustów etc.; ta sama technika, organizacja etc.; te same firmy, architekci;

 

3. Miejsce ekonomii w nauczaniu Kościoła (–-> hierarchia dziedzin)

 

Podporządkowane – „służebne” miejsce ekonomii.

Od czasów filozofów  greckich (Kościół przejmuje – nie jest to jego wytwór):

a)      sfera duchowa-religii (sens życia, także pozaziemski)

b)      kultura

c)       polityka

d)      ekonomia

e)      technika

 

Od czasów oświecenia – w zasadzie odwrócono hierarchię (àwynikające stąd problemy).

 

Dwa z najważniejszych nurtów ekonomii: liberalizm i socjalizm (zwł. marksizm) – pierwszeństwo ekonomii.

 

Pierwszeństwo – nadrzędność polityki nad ekonomią: potwierdza historia i praktyka (nawet, gdzie odwrotne deklaracje)

 

Wiąże się to z właściwym kierowaniem, prowadzeniem spraw (nadania sprawom właściwego kierunku).

II. Biblia i Tradycja Kościoła wobec problemów ekonomicznych

 

 

 

1.      Wprowadzenie

 

         Cel Pisma św.: ukazanie ekonomii zbawienia: Boga działającego w historii ludzkiej i zbawiającego człowieka

         Ekonomia zbawienia obejmuje całego człowieka, a zatem również wymiar „ekonomiczny”, choć nie jest on podstawowy

         Wiele szczegółowych wskazań w ST, niewiele u samego Chrystusa, więcej w innych pismach NT:

         ST-przygotowanie dzieła zbawczego,

         Chr- dzieło zbawcze,

         NT – jego aplikacja

         Kościół - rozwinięcie

 

2.      Stary Testament a ekonomia

 

         Opis stworzenia (Rdz):

        „Praca i odpoczynek” Boga Stwórcy – przykład; organizacja środowiska życia i pracy dla człowieka (Rdz 1-2);

         Praca: zadanie i obowiązek pracy, jej godność – kontynuacja dzieła stwórczego Boga i opieka nad stworzeniem (Rdz 2,17 )

        odpoczynek – dzień szabatu (Rdz 2,2-23);

        trud i cierpienie w związku z nieporządkiem, jaki wprowadza grzech – w człowieku i relacji do całego stworzenia (Rdz 3, 17-19)

        Rabini: sami starali się także, by wykonywać jakieś fizyczne zajęcie, mimo swego podstawowego zadania jako nauczycieli – docenienie roli pracy

        Ludy otaczające: praca fizyczna – domena niewolników (por. Egipt, Grecja, Rzym etc.), pogarda dla pracy fizycznej;

         Własność: Dekalog (VII i X – nie kradnij; nie pożądaj żadnej rzeczy bliźniego swego) – najwyższa sankcja własności prywatnej (Leon XIII);

        Własność prywatna nie jest jednak prawem bezwzględnym, ważniejsze jest dobro całej społeczności: stąd krytyka bogatych, którzy nie dzielą się nadmiarem swych dóbr, czy uciskają biednych

         Przykład: rok szabatowy (co 7 lat) i rok jubileuszowy (co 50 lat) – Wj 23,10-11; Kpł 25

 

         Ważny moment - Powstanie królestwa izraelskiego: naród wybrany chce żyć i funkcjonować podobnie jak inne ludy (wybór króla Saula):

        1Sm 8, 10-20;

         Wybierając taki sam system polityczny - naród wybrany musi poddać się także prawom i zasadom ekonomicznym, które służą temu systemowi;

         Potrzeba ‘połączenia’ praw i zasad otrzymanych od Boga oraz praw innych narodów

 

         Uporządkowanie państwa za króla Dawida i Salomona; Jedność religijno-polityczna; Bóg litując się nad swym narodem daje „władcę wg swego serca”, który jest zapowiedzią ostatecznego Wybawcy-Mesjasza;

         Po nim następuje degradacja systemu politycznego i ekonomicznego

         Działalność proroków: wiele upomnień dotyczących także spraw ekonomicznych – wyzysku i niesprawiedliwości

         Prorok Amos (VIII przed Chr.) – prorok sprawiedliwości społecznej

        Ocena moralna wszystkich narodów: także nie oddających czci Bogu-Jahwe: uniwersalizm prawa moralnego

        Sprawiedliwość między narodami – zasady dotyczą tez relacji między narodami (potępienie zniewalania innych, rabowania dóbr, zagarniania ziemi – swego rodzaju początki ius gentium – prawa międzynarodowego (nie oskarża jednak pogan o bałwochwalstwo!)

        Wobec narodu wybranego:

         Przejęcie systemu niewolniczego w Izraelu (choć mniej upowszechniony i łagodniejszy); niewolnictwo za długi

         Korupcja (min. w sądach)

         Ucisk i wyzysk ubogich

         Przemoc i nadmierny luksus – wystawne życie, rozmaite rozrywki

         Fałszowanie miar i wag, a także jakości towarów przez kupców

 

3.      Chrystus i jego dzieło

 

         Łk 12,13-14: Spór dwóch braci nie ingeruje w szczegółowe kwestie ekonomiczne

         Podstawowe dzieło – zbawienie wieczne człowieka; potrzeba przemiany wewnętrznej i odnowy moralnej; tu silny związek z doczesnym losem

         Stąd jest to również dzieło o podstawowym znaczeniu dla ekonomii;

         Przykład: Zacheusz (Łk 19,1-10)– po nawróceniu sam decyduje, z nadmiarem oddać - zadośćuczynić tym, których skrzywdził (Łk 19,8).

         Najczęściej mówi się o potrzebie etyki, moralności w ekonomii; podstawą jest jednak moralny człowiek, człowiek sumienia, jego odnowa (inaczej potrzeba całego systemu kontrolnego i represyjnego, które i tak zawodzą)

         Praca Jezusa w Nazarecie (także Józefa i Maryi) – podkreślenie godności pracy, miejsce odkupienia i uświęcenia człowieka

         Podstawowe przesłania „ekonomiczneEwangelii:

         Ludzie jako zarządcy dóbr danych od Boga:

         Mt 21,33-46;

         Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się będzie; a komu wiele zlecono, tym więcej od niego żądać będą” (Łk 12,48)

         jednocześnie też zachęta do radykalizmu dla „małej trzódki”-(Łk 12,32-34);

         Troska o biednych i najsłabszych

         Dzielenie się dobrami z innymi, zwłaszcza z najbardziej potrzebującymi (Dobry Samarytanin-Łk 10,23-37)

         Solidarność, braterstwo, współpraca w działaniu

         Bardziej szczegółowe wskazania:

         Mt 22, 17-22: Czy mamy płacić podatek?: (Mt 22,21; Mk 12, 17; Łk 20, 25). Tu tez kwestia rozdziału dotycząca również kwestii politycznych (por. ST).

         Za siebie również poleca zapłacić podatek Piotrowi (pieniążek w rybie-Mt 17,24-27): 

         Oszczędzanie a dzielenie się: Łk 12,15-12,21 – budowa nowych spichlerzy 

         Mateusz – celnik: Mt 9,9;

         Choć: św. Jan Chrzciciel – Łk 3,10-13.

         Mt 20, 1-16 – gospodarz i pracownicy w winnicy: gospodarz organizuje pracę, posyła do niej, zachęca i daje zapłatę; pracownicy  - prawo do pracy i zapłaty;

 

4.      Nowy Testament a ekonomia

 

         Św. Paweł:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin