Psychologia 28 X 2008.docx

(14 KB) Pobierz

Osobowość to konstrukt teoretyczny w psychologii. Zintegrowana organizacja cech, która różni jednego człowieka od drugiego. Względnie stała organizacja. Charakter, inteligencja, nawyki obraz siebie, popędy i mechanizmy obronne, temperament, potrzeby psychiczne, uzdolnienia, postawy i emocje które są wewnętrznie spójne i względnie trwałe.

 

Struktura osobowości to zespół, rozumiany jako zbiór cech ciała i osobowości. Wszystkie elementy posiadają również mniejsze elementy: cechy osobowości, wymiary osobowości, grupy osobowości.

 

Struktura osobowości jest sama w sobie wewnętrznie spójna, jednocześnie jest bardzo dynamiczna, korelacyjna  i przyczynowa.

 

Do badań struktury osobowości mamy np. kwestionariusze.

 

Działy psychologii:

 

Psychologia osobowości- życie psychiczne jednostki i funkcjonowanie w środowisku kulturalno-społecznym. Zajmuje się strukturą osobowości, rozwojem osobowości i metodą badań osobowości.

 

Psychologia rozwojowa- dział o rozwoju procesów psychofizycznych we wczesnym okresie dzieciństwa i dorastania. Zajmuje się pochodzeniem i rozwojem procesów psychicznych w całym świecie zwierzęcym. (badanie takie nazywamy filogenetycznym). Zajmuje się badaniem rozwoju psychicznego organizmów jednostkowych. (ontogenetyczna)

 

Zadaniem psychologii rozwojowej jest badanie prawidłowości powstawania i rozwoju procesów psychicznych takich jak: postrzeganie, zapamiętywanie, uczenie się, uczenie się itd. Badanie w jakich warunkach i pod wpływem jakich czynników kształtują się najprostsze czynności aż do sensownego działania.

 

Psychologia wychowawcza- (dział psychologii stosowanej)- całokształt zagadnień związanych z wychowaniem człowieka w różnych okresach życia. Zajmuje się czynnikami zew. I wew. Które wpływają na rozwój umysłowy, u czuciowy i społeczny. A także na kształtowanie osobowości człowieka. Bada również środowisko wychowawcze, które przygotowuje do społecznego wychowana. Stawia również cele wychowawcze: uczuć poczucia odpowiedzialności za własne czyny, nabywanie wiadomości służących do rozwiązywania różnych zadań, dzielić się własnymi przeżyciami i doświadczeniami, uczenie radzenia sobie z problemami, umiejętność rozwiązywania konfliktów między ludźmi, nauczenie respektowania godności osób inaczej myślących, uczenie dostrzegania własnej odmienności i akceptowania siebie i własnych uczuć, uczenie szacunku dla faktów niedostępnych dla racjonalnego zrozumienia.

 

Psychologia kliniczna- przypadki określane zaburzeniem zachowania. Każde zachowanie ma psychicznych mechanizm regulujący ukierunkowujący na określony cel i decydujący o strukturze. Zachowanie pełni dwie funkcje: służy zaspokojeniu potrzeb, służy rozwiązywanie zadań stawianych przez sytuacje życiowe i wymagania charakterystyczne dla kultury danego środowiska społecznego. Zajmuje się etiologią zaburzeń zachowania i jego uwarunkowaniem. W kręgu zainteresowań występują różne zaburzenia zachowania.

 

Psychologia defektologiczna- wpływem inwalidztwa na rozwój i funkcjonowanie psychiki. Te defekty fizyczne mogą występować wskutek urazy lub działań czynników psychicznych.

 

Psychologia religii- coś tam tam

 

 

Psychologia Społeczna

 

Pierwszy Arystoteles Dzon Politikon. Człowiek poszukuje relacji.

              Bada więc to, co się dzieje w sercach i umysłach istot ludzkich, bowiem myśli i uczucia, zachowania ludzi wywoływane są przez innych.

Zajmuje się wpływem jednych na drugich. Szukamy źródła wpływu. Nie tylko szuka tego jak człowiek się zachowuje, szuka też tego co człowiek myśli. Jest nauką która bada zachowanie człowieka w środowisku społecznym.

Różni się od np. socjologii tym, że nie zajmuje się sytuacji społecznymi, tylko tym, jaki wpływ wywiera na ludzi sformułowana przez nich interpretacja społecznego zachowania. Bada sposób w jaki ludzie postrzegają świat.

Psychologia społeczna interesuje się tym, w jaki sposób człowiek tworzy środowisko społeczne a także jego interpretacją pokazując + i – zachowań społecznych.  Testuje teorie empirycznie.

Psychologowie społeczni usiłują te przewidzieć zachowania organizmu społecznego, szukając przyczyn np. agresji. Odgrywa również istotną rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych typu: rasizm, alienacje itd. Szuka też zmiennych społecznych typu: postawy, wartości, potrzeby społeczne

 

 

 

Człowiek jako istota uspołeczniona

 

Świat zew= środowisko. W środowisku dokonuje się każdy funkcjonuje. Sytuacje społeczne bezpośrednie (prostsze) i pośrednie. Inni ludzie mogą wpływać na środowisko jednostkowo (bezpośrednio).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin