Dorosły a dojrzały.doc

(25 KB) Pobierz
Dorosły a dojrzały

Dorosły a dojrzały, Teorie dowodzące dorosłości- k. Natury:  

1. ilościowy: -wiedza, -umiejętności, -kontrola, -znoszenie przeciwieństw, -realizacja zadań 2.jakościowy:,- doskonalenie umiejętności, -doskonalenie wiadomości, -uwzględnia wyzwolenie

Wymiar filozoficzny dorosłości: do rozwoju człowieka potrzebna : droga twórcza i droga destrukcji 

Potrzeby warunkują ewolucję: - p. afirmacji (przezwyciężania izolacji), p. transcendencji (przekraczania siebie), p. zakorzenienia (uwzględnienie potrzeby istnienia braterstwa), p. tożsamości. Świadomość- zdolność do obserwowania zdarzeń, zdolność do rozpoznawania procesów związanych z tymi zdarzeniami, zdolność do wspomagania procesów ocenianych jako pozytywnych oraz eliminowanie tendencji negatywnych.  Rozwój  -  związany z rozwojem duchowym, i rozwojem ekologicznym. Człowieczeństwo- zdolność racjonalnego i oszczędnego wykorzystania wytworów ludzkiego intelektu i dorobku ewolucji natury w podtrzymywaniu życia ludzkiego i ich środowiska przyrodniczego. Co jest dowodem na regres człowieka?: -pogarsza się syt. Życiowa człowieka, - zmniejsza szanse przeżycia, -degradacja środowiska, -zmniejsz zasób uposażenia materialnego, -zmniejsz kulturę różnorodności, -nasilenie patologii społ., -erozja gleby

 

 

 

Oświata dorosłych- to zjawisko społ. dokształcania, to proces nauczania dorosłych, zmierzają do doskonalenia umysłowego i estetycznego

 

Kierunki oświaty dorosłych:

1.      ekspansywny (idziemy w kierunku ilości nie interesuje nas idea i zainteresowania osób)

2.      intensywna (interesuje bardziej jakość i potrzeby   wykształcenia)

Kierunek

1.      kształcenie bezpośrednie (przez nauczyciela )

2.      kształcenie pośrednie (z mediów prasy)

 

Podstawowe funkcje dorosłych:

-          kompensacyjna – uzupełnianie dotychczasowego wykształcenia

-          emancypacyjna –oświata dorosłych zapewnia wiedzę pozwalająca poznać własne możliwości i zająć odpowiednie miejsce w życiu społ. związana jest z awansem społ.

-          rozwojowa- umożliwia gromadzenie nowych doświadczeń

-          socjalizacyjna- można przygotować człowieka do twórczego życia w społ.

 

ZADANIA:

-          pobudzenie aspiracji i potrzeb dotyczących dalszego rozwoju

-          rozwijanie postawy otwartości do przyjmowania nowych poglądów

-          rozwijanie koniecznych umiejętności umożliwiających dalszą edukację

-          rozwijanie umiejętności do pokonywania porów zew, i wew.

-           

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin