Zagrożenia mechaniczne
Układy pociągowe maszyn
1. Liny- popularne cięgna
-lina z jedną warstwą splotek
-lina z dwoma warstwami splotek
-lina z trzema warstwami splotek
Liny są splatane z drutów, dzięki temu lina ma bardzo dużą wytrzymałość, dzięki temu można przesuwać przedmioty o dużej wadze.
Fu=f(α, µ)
α- kat opasania
µ- współczynnik tarcia (im większe tym możliwość podnoszenia większa)
Liny:
-
S1- lina pociągowa
S2- lina wyrównawcza
Systemy linowe były używane w pierwszych kombajnach. Możemy spotkać we wciągarkach, podciągarkach, kołowrotach liniowych
Lina może być przemieszczana przy pomocy sprzężenia ciernego.
Zagrożeniem jest możliwość zmiany współczynnika tarcia, poślizg pomiędzy kołem a liną.
Systemy linowe były używane w pierwszych kombajnach.
Pod wpływem działania siły lina będzie się wydłużać, co wpływa na jej trwałość. Lina napięta ma zgromadzoną energię sprężystą. Wyeliminowano cięgna linowe z powodu coraz większych obciążeń. Obecnie można je spotkać w urządzeniach pomocniczych w kopalni.
Liny stanowią niebezpieczeństwo również dlatego że nie widać ich wewnętrznych uszkodzeń co stwarza ryzyko zerwania liny.
Zalety: wyginanie, kształtowanie, elastyczność
Wady: pod wpływem działania siły lina się wydłuża, co prowadzi do drgania, co z kolei wpływa na trwałość liny (pękają druty)
Δl=PL/E
2. Łańcuchy
Występowanie:
-podciągarka
-suwnica
-przenośnik zgrzebłowy
Zastąpiły liny, występują w podciagarkach.
Łańcuch jest dobrym elementem, możemy go przegina o większe kąty niż w linach (w dwóch płaszczyznach). Są sztywniejsze niż liny dlatego ich wydłużenie jest dużo mniejsze niż w linach. Duża wytrzymałość.
Zbyt duże obciążenia powodowały coraz większe wydłużenie łańcucha i zwiększenie energii sprężystej. Łańcuchy coraz szybciej się zużywały, Az w końcu pękały. Nagromadzona energii po pęknięciu łańcucha powodowała duże szkody np. wypadanie łańcucha z koła napędowego, wypadki.
Systemy łańcuchowe mają jedna podstawowa wadę, pod wpływem wydłużenia łańcuch wypada z koła napędowego i zwisa stwarzając zagrożenie, a także powoduje nieprawidłową pracę urządzenia. Dlatego łańcuch trzeba napinać.
System zabezpieczeń łańcucha przed biczowaniem:
Łańcuch jest schowany i zabezpieczony tak aby nawet po zerwaniu nie wydostawał się z zastawki (za pomocą dźwigni).
3. System bez cięgnowy
a. System z zastosowaniem zamkniętej pętli łańcucha
Jest to łańcuch jak w rowerze. Łańcuch ogniwowy (w ciągnikach w górnictwie) jest systemem bezpiecznym, nie stanowi zagrożenia na zroby (dla zrobów)
b. Systemy zębatkowe
System zamknięty w zastawce przenośnika, łańcuch jest zamknięty a więc bezpieczny.
Ogniwa bardzo zużywają się pod wpływem czynników mechanicznych. Łańcuch od strony zrobów. Załoga przy wymianie nie jest zagrożona od czoła ściany. Duże koszty utrzymania w dobrym stanie.
c. Systemy kroczące
Siłowniki hydrauliczne, z zaciskiem, który współpracuje z trasą jezdną, która jest płaskownik. Następuje dociśnięcie prowadnika i przy pomocy siłownika następuje przesunięci. Zagrożenie małe ponieważ nie występują elementy ruchome, wirujące.
d. Systemy cierne
Są stosowane w kolejkach, rolki napędzane są pompa hydrauliczną, a pompy silnikiem spalinowym.
Sprzężenie cierne zależy od siły docisku i tarcia, ograniczeniem jest nachylenie. Aby móc zwiększyć nachylenie wykorzystuje się koła z zębatkami, mogą przenosić dużo większą masę. Kolejki przewożą zarówno ludzi jak i materiały.
e. System z łańcuchem osłoniętym wzdłuż prac jezdni
Zalety systemów bezcięgnowych
· Wyeliminowanie zagrożenia załogi wynikające z biczowania i zerwania łańcucha
· Wyeliminowanie urządzeń kotwiących i napinających łańcuch pociągowy (utrudniały transport urobku i ruch załogi)
· Zmniejszenie zużycia mocy na posuw maszyn
· Możemy na długości 1 trasy stosować więcej niż 1 maszynę
· Zlikwidowanie zjawiska samowyładowania urobku z przenośnika ścianowego przez biczujące łańcuchy pociągowe
· Proste rozwiązania w zakresie zabezpieczania kombajnu przy pracach w ścianach o nachyleniu powyżej 12o
Jakie czynniki mają wpływ na zapylenie i w jaki sposób możemy je zwalczać.
Atmosfera kopalniana – o jej jakości decyduje skład chemiczny, temperatura, wilgotność, prędkość przepływu powietrza, cisnienie powietrza, zapylenie powietrza.
Zapylenie w podziemiach kopalni jest wynikiem stosowanych procesów technologicznych (najczęściej urabianie maszynowe i skrawanie)
Zapylenie ograniczenie widoczności, przeszkadza w oddychaniu, może uszkodzić maszyny np. zatarcie łożysk ( powoduje wzrost temperatury, a to wybuch lub pożar).
Pył-faza stała układu dwufazowego ciało stałe-gaz lub gaz – ciało stałe, jeżeli stopień rozdrobnienia fazy stałej jest tak duży, że w nieruchomym powietrzu o ciśnieniu 760 mm Hg i temperaturze 20 C ziarna ciała stałego na które działa tylko siła ciążenia po bardzo krótkim okresie przyspieszenia wskutek oporu przepływu ośrodka będą opadały ze stała prędkością mniejszą niż 500cm/s lub będą wykonywane ruchy Browna
Pył dyspersyjny ma nieregularne kształty i powstaje z rozdrobnienia większych ziaren oraz w procesach technologicznych takich jak: urabianie, przy obróbce drewna
Pył kondensacyjny powstaje przez ze scalanie się par, maja kształty regularne (owalne, okrągłe)
Pył węglowy te frakcje rozdrobnionego węgla, które biorą udział w wybuchu (takie frakcje które przechodzą przez sito tkane o oczkach 1mm).
Wybuch pyłu może zaistnieć gdy jego stężenie w atmosferze jest właściwej wielkości, poniżej i powyżej konkretnego stężenia nie dochodzi do wybuchu.
45-1000 g/m3 – granica wybuchowości pyłu węglowego, temperatura zapłonu obłoku 500-600 oC a dla antracytów 900-1000 oC.
Pył ma mała masę, ale dużą powierzchnię właściwą, kilkanaście cm2 powierzchni – ta powierzchnia powoduje, że w czasie spalania zachodzi gwałtowna reakcja wybuchu.
O wybuchowości pyłu decydują gazy, części lotne.
· 10% części lotnych – pyl węglowy się nie przenosi
· Do 25 % zdolność przenoszenia rośnie na stałym poziomie
· 30 % wilgoci wolnej pył węglowy jest nielotny
· Wilgoć powyżej 50 % zabezpiecza przed przenoszeniem wybuchu
- ryzyko zachorowania na pylicę (czas ekspozycji, zapylenie) Rzp =f(Te x Z)
Stopień zagrożenia
Rodzaj pyłu
Zawartość wolnej krzemionki w pyle
Poniżej 2 %
2% do 10%
10% do 50%
Powyżej 50%
Pierwszy
Pył całkowity
10-20
Pył respirabilny
2-4
1-2
0,3-0,6
Drugi
20-40
4,8
0,6-1,2
Trzeci
40-100
8-20
4-8
1,2-4
Źródło pyłu
W wyeksploatowanym przodku pył powstaje w wyniku: urabiania, transportu, ładowania(przez rozdrobnienie urobku; uwalnia się pył pierwotny) kierowania stropem, powstawania zawału, tam gdzie węgiel jest przesypywany.
Strefa zmiażdżenia i Stefa sprasowania- pył co jakiś czas wyrzucany jest z narzędzia w powietrze, powiększa się w miarę zużycia narzędzi a co za tym idzie- ilość pyłu też rośnie
68-80% energii idzie na strefę sprasowania
95-97% pow(?) węgla granulacja nie przekracza 0,1mm
Udział procentowy (od największej) pod względem źródła powstawania pyłu:
-kombajn
-obudowa
-przenośnik
-wlot
Urabianie oderwanie kawałka od calizny
Sam proces urabiania jest pyłotwórczy, ponieważ pył jest w węglu, bo węgiel ma budowę warstwową (pył pierwotny)
Podczas urabiania przez skrawanie powstaje strefa zmiażdżenia i sprasowania. Zasięg stref powiększa się w miarę zużycia, im większe zużycie tym większe źródło pyłu. 68-80% energii zostaje zużyta na strefę sprasowania. 95-97% węgla którego urabiamy koncentruje się na ziarnach do 0,1 mm. Na 1000 ton węgla mamy 1 tonę pyłu – czyli frakcji niebezpiecznej.
Na strefę sprasowania idzie 6-8 energii
Bezpieczniejsze urabianie hydrauliczne
Środki odstawy – dalsze rozdrabnianie urobku, uwalnia się pył pierwotny, dodatkowo powstaje pył w skutek miażdżenia
Procesy ładowania i transport urobku – ponieważ w tych procesach następuje dalsze kruszenie (rozdrobnienie) urobku.
Kierowanie stropem – dodatkowe źródło pyłu. „urabianie” pod wpływem nacisku górotworu.
Źródła zapyleń: kombajn 50%, przest. obudowy 12%, przenośnik 10%, ładowarki 30%
Wzrost koncentracji wydobycia powoduje większe zapylenie
Zapylenie względne Zw=Z/...
pitol23