PROJEKT EDUKACYJNY
dla dzieci 5 – 6 letnich
,, ŚWIĘTO ZIEMNIAKA’’
CEL OGÓLNY:
Pogłębianie wiedzy przyrodniczej oraz więzi z regionem poprzez aktywny i bezpośredni kontakt dzieci z przyrodą i ludźmi w tym regionie
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zapoznawanie dzieci z mową gwarową używaną na terenie Wielkopolski, tworzenie więzi z regionem - ,, małą ojczyzną’’
- zachęcanie i wdrażanie do używania poprawnej polszczyzny
- zapoznanie z budową rośliny ziemniaka, wyróżnianie części nadziemnej ( niejadalnej) i podziemnej (jadalnej)
- budzenie i rozwijanie wrażliwości przyrodniczej, zainteresowania przyrodą w różnych ekosystemach
- zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych w zależności od pory roku
- rozwijanie wrażliwości plastycznej, muzycznej i kulinarnej w bezpośrednim kontakcie z przyrodą
- doskonalenie umiejętności śmiałego wypowiadania się w grupie i w miejscach publicznych oraz samodzielnego poszukiwania informacji w domu i w przedszkolu
- kształcenie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji
- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywnemu myśleniu, działaniu i ogólnemu rozwojowi dziecka
FORMY DZIAŁAŃ:
- zadania indywidualne wykonywane na zajęciach w przedszkolu lub powierzone do wykonania w domu ( uzyskanie informacji od dorosłych lub starszego rodzeństwa, poszukiwanie drobnych informacji i notowanie ich w wybrany sposób, przedstawienie dzieciom w przedszkolu)
- praca w zespołach wykonanie prac plastycznych lub użytecznych w dalszej zabawie
- aktywność zbiorowa wspólna nauka wierszy, piosenek, zabawy i zajęcia wynikające z realizacji projektu
METODY:
- metody dyskusyjne poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania problemowe, argumentowanie własnych odpowiedzi, nauka kompromisu i słuchania innych
- metody integracyjne wyrabianie poczucia przynależności do grupy z zachowaniem własnej odrębności, odprężenie, relaksacja, wytworzenie radosnego nastroju
- metody twórczego myślenia przekształcanie istniejącej rzeczywistości, rozwijanie wyobraźni i fantazji, śmiałe wyrażanie własnych poglądów poprzez różne formy ekspresji słownej, muzycznej, plastycznej i ruchowej
- metody tradycyjne oparte na słowie, obrazie, umożliwiające i inspirujące różnorodną aktywność dzieci
KRYTERIA OCENY:
- przygotowana dokumentacja nauczyciela
- wystrój sali, przygotowanie się grupy według wyznaczonych zadań
- prace plastyczne i inne powstałe w wyniku aktywnej działalności dzieci lub ich rodziców
- prezentacja efektów tych działań na forum przedszkola
- kronika fotograficzna
- impreza końcowa dla dzieci z całego przedszkola
KALENDZARZ DZIAŁAŃ – projekt obejmuje tygodniowy cykl zajęć do
przeprowadzenia w przedszkolu wczesną jesienią, w
najstarszych grupach wiekowych
MIEJSCE REALIZACJI:
- sala zajęć
- ogród przedszkolny
- pole
- sklepy warzywne i spożywcze
ŹRÓDŁA INFORMACJI:
- literatura dla dzieci
- literatura popularnonaukowa, tablice poglądowe, albumy przyrodnicze, atlasy
- naturalne okazy przyrodnicze
- spostrzeżenia i notatki z wycieczek na pole, do gospodarstwa rolnego, do przedszkolnej piwnicy (gdzie przechowuje się ziemniaki), do kuchni, itp.
- rozmowy z zaproszonymi lub odwiedzanymi ludźmi, rodzicami, itp.
Termin realizacji – okres przed rozpoczęciem zbiorów ziemniaków w środowisku
lokalnym, wczesną jesienią
1. Uzyskanie zgody dyrektora na realizację projektu.
2. Przedstawienie projektu rodzicom, pozyskanie chętnych osób do aktywnego udziału i pomocy w niektórych momentach jego realizacji ( udział dzieci w wykopkach ziemniaków na polu, dostarczenie okazów ziemniaków do przedszkola, itp.)
3. Przygotowanie dokładnego planu działań. Zgromadzenie potrzebnych materiałów i przyborów. Uwzględnienie propozycji dzieci, wstępny przydział zadań.
4. Zaproszenie dzieci z grup młodszych na imprezę końcową. Zachęcenie nauczycielek grup młodszych do realizacji niektórych elementów projektu w zakresie odpowiednim do wieku i możliwości dzieci.
5. Nawiązanie kontaktu z właścicielami sklepów warzywnych i spożywczych w celu uzgodnienia terminów wycieczek.
II. FAZA ZASADNICZA
Termin realizacji – wybrany tydzień września
1. Zajęcia odbywają się według planu na każdy dzień tygodnia.
2. W niektórych fragmentach projektu biorą udział dzieci z grup młodszych, rodzice lub zaproszeni goście ( przedszkolna kucharka, magazynier, leśniczy)
3. Efekty pracy z każdego dnia będą w miarę możliwości prezentowane na terenie przedszkola i udostępniane innym grupom do wspólnej zabawy lub dekoracji
III. FAZA KOŃCOWA
dzień 1
- zaciekawienie dzieci nowym wystrojem sali ( wystawa plonów z ogrodu, kącik lalek przekształcony w wiejską izbę, nowy kącik regionalny z mapą i strojem wielkopolskim, itp.)
- wystawka książek, czasopism, ilustracji ukazujących różnorodne warzywa oraz pracę ludzi na polu jesienią
- słuchanie piosenek o warzywach, zabawy inscenizacyjne i naśladowcze
- wycieczka na pole, obserwacja roślin ziemniaczanych tuż przed wykopkami
- rysowanie wzorów podobnych do rządków ziemniaków na polu – palcem, patykiem na piasku, grubym mazakiem na szarym papierze, układanie z kolorowych patyczków, itp.
- ćwiczenia w mówieniu na temat wycieczki na pole, porównywanie własnych obserwacji i spostrzeżeń; używanie w wypowiedziach przymiotników, przysłówków, rzeczowników i czasowników
- zabawa naśladowcza przygotowania do wykopków- zabieramy kosze, przechodzimy bezpiecznie przez jezdnię, jedziemy wozem konnym, traktorem, maszerujemy, odpoczywamy słuchając śpiewu ptaków,...
- ćwiczenia w rysowaniu kształtów owalnych, tworzenie z nich fantazyjnych obrazków, wycinanie i wykonanie kolorowych girland w sali lub w szatni
- ogłoszenie konkursu dla rodziców i dzieci na zagadkę lub bajkę z tekstem i obrazkami
- zadanie dla dzieci do domu – wyszukanie ziemniaka o ciekawym kształcie
dzień 2
- wybrana zabawa integracyjna w kręgu
- osłuchanie z piosenkami o warzywach, nauka fragmentu piosenki wybranej przez dzieci, inscenizowanie jej ruchem, improwizacje rytmiczne i melodyczne, rytmizowanie zdań o ziemniakach
- wystawa ziemniaków przyniesionych przez dzieci z domu, opowiadanie do czego są podobne, dlaczego zachwyciły dziecko, porównywanie wielkości, ocena ciężaru poprzez ważenie w dłoni, tworzenie zbiorów według jednej widocznej cechy, liczenie przez chętne dzieci w wybranym zakresie liczbowym
- zabawa ruchowa sadzenie ziemniaka – bieg z jednoczesnym wrzucaniem woreczka do małej obręczy na dywanie, celowanie do kosza z wybranej odległości
- nauka popularnej zabawy ze śpiewem buraczek z cebulką, zaproszenie do zabawy maluchów( na powietrzu )
- rozmowa z całą grupą przy ilustracjach, poznanie budowy rośliny ziemniaka, wyodrębnianie części nadziemnej i podziemnej- jadalnej, rozumienie pojęć: bulwa, nać, rośliny okopowe a także określeń potocznych i gwarowych jak kartofel czy tak popularna w Wielkopolsce pyra; zachęcanie do używania poprawnej mowy polskiej z jednoczesnym poszanowaniem mowy regionalnej
- opowiadanie o Wielkopolsce przez nauczycielkę: zapoznanie z nazwami miast, ciekawymi miejscami, wskazywanie ich na mapie Polski, oglądanie książek, albumów, pocztówek
- tworzenie mapki własnej fantastycznej krainy, używanie wymyślonych przez siebie znaków, symboli
- wizyta w przedszkolnym magazynie ziemniaków
- zadanie do domu- spytaj rodziców o legendę dotyczącą naszego regionu
dzień 3
- wystawka książek z bajkami i legendami dotyczącymi naszego regionu ( Orle gniazdo, Legenda o poznańskich koziołkach, Jak myszy zjadły Popiela)
- opowiadanie legend przez dzieci, odczytanie lub opowiedzenie wybranej legendy przez nauczycielkę, wyjaśnienie dawnych słów i określeń
- zabawa naśladowcza koziołki- skoki w przysiadzie, wyczucie własnego ciała, kontrolowanie jego możliwości w kontaktach z innym dzieckiem, wyrabianie zaufania
- burza mózgów- co się robi z ziemniaka- wyodrębnienie produktów, które możemy otrzymać z ziemniaka, możemy zrobić sami w domu lub kupić w sklepie, zapisanie wniosków w postaci mapy pojęciowej
- spacer ulicami miasta, obserwowanie wystaw sklepowych, słuchanie nazw odczytywanych przez nauczyciela; krótka wizyta w sklepie warzywnym, zakup niewielkiej ilości ziemniaków, obserwacja czynności ważenia; wizyta w sklepie spożywczym- zakup mączki ziemniaczanej
- wykonanie placków ziemniaczanych przy pomocy przedszkolnej kucharki
- oglądanie w sali przyniesionych skarbów; zabawy badawcze z mąką, poznawanie jej właściwości, dowiadywanie się o jej zastosowaniu do produkcji krochmalu, kisielu, budyniu
- krochmalenie bielizny z kącika lalek, określanie powstałych zmian
- ogłoszenie konkursu dla rodziców na potrawę z ziemniaków lub produktów, które z nich otrzymujemy, z przeznaczeniem na degustację w ostatnim dniu projektu
dzień 4
- przypomnienie wiadomości o warunkach wzrostu ziemniaka, rozpoznawanie czasu zbioru po tym, że część nadziemna usycha; wypowiedzi dzieci na temat tego, jak wydobywa się bulwy ziemniaka z ziemi, co się z nimi potem robi
- przygotowanie się do wyjścia na wykopki do wybranego rolnika, uzgodnienie par, które będą pracowały razem, odpowiedni strój
- udział w wykopkach na polu, wywiązanie się z wyznaczonego odcinka pracy, przerwa na posiłek i odpoczynek, obserwacja pracy dorosłych, docenianie ich wysiłku w codzienną pracę
- zabawy ruchowe na polu – przeskakiwanie przez kupkę kamieni lub ziemi, bieg slalomem między kolegami lub koszykami, skoki zajęcze, itp.
- cichy relaks na dywanie w przedszkolu, słuchanie muzyki relaksacyjnej
- zabawy plastyczne – tworzenie szlaków i ozdobnych ornamentów pieczątkami z ziemniaka, wykorzystanie ich do dekoracji przedszkola
- ziemniaczane rzeźby – tworzenie form przestrzennych z użyciem dodatkowych materiałów papierniczych, tekstylnych, patyczków, szpilek z dużymi kolorowymi łebkami...
- zadanie do domu - konkurs dla dzieci na najzabawniejsze hasło reklamowe o ziemniakach
dzień 5 ŚWIĘTO ZIEMNIAKA
- krótki program artystyczny dla dzieci z całego przedszkola
- wystawa prac plastycznych i prac powstałych w wyniku współpracy z rodzicami
- degustacja potraw ziemniaczanych wykonanych przez rodziców
- ekspozycja bajek o ziemniakach
- wspólne pieczenie ziemniaków w ognisku
- odczytanie haseł reklamowych, medale dla zwycięzców
- zabawy ruchowe na powietrzu
- pamiątkowe fotografie
- podziękowanie rodzicom za pomoc w realizacji projektu.
opracowanie: Krystyna Pietrewicz
pati_label