Projekt edukacyjny - Święto ziemniaka.doc

(50 KB) Pobierz
PROJEKT EDUKACYJNY

PROJEKT  EDUKACYJNY

dla dzieci 5 – 6 letnich

,, ŚWIĘTO  ZIEMNIAKA’’

 

CEL OGÓLNY:

Pogłębianie wiedzy przyrodniczej oraz więzi z regionem poprzez aktywny                     i bezpośredni kontakt dzieci z przyrodą i ludźmi w tym regionie

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

-         zapoznawanie dzieci z mową gwarową używaną na terenie Wielkopolski, tworzenie więzi z  regionem - ,, małą ojczyzną’’

-         zachęcanie i wdrażanie  do  używania poprawnej  polszczyzny

-         zapoznanie z budową rośliny ziemniaka, wyróżnianie części nadziemnej                   ( niejadalnej) i podziemnej (jadalnej)

-         budzenie  i  rozwijanie  wrażliwości  przyrodniczej, zainteresowania  przyrodą w różnych ekosystemach

-         zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych w zależności od pory roku

-         rozwijanie wrażliwości plastycznej, muzycznej i kulinarnej w bezpośrednim kontakcie z przyrodą

-         doskonalenie umiejętności śmiałego wypowiadania się w grupie i w miejscach publicznych oraz samodzielnego poszukiwania informacji w domu i w przedszkolu

-         kształcenie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji

-         stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywnemu myśleniu, działaniu i ogólnemu rozwojowi dziecka

 

FORMY DZIAŁAŃ:

-         zadania indywidualne wykonywane na zajęciach w przedszkolu lub powierzone do wykonania w domu ( uzyskanie informacji od dorosłych lub starszego rodzeństwa, poszukiwanie drobnych informacji i notowanie ich w wybrany sposób, przedstawienie dzieciom w przedszkolu)

-         praca w zespołach wykonanie prac plastycznych lub użytecznych w dalszej zabawie

-         aktywność zbiorowa wspólna nauka wierszy, piosenek, zabawy i zajęcia wynikające z realizacji projektu

 

METODY:

-         metody dyskusyjne poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania problemowe, argumentowanie własnych odpowiedzi, nauka kompromisu i słuchania innych

-         metody integracyjne wyrabianie poczucia przynależności do grupy z zachowaniem własnej odrębności, odprężenie, relaksacja, wytworzenie radosnego nastroju

-         metody twórczego myślenia przekształcanie istniejącej rzeczywistości, rozwijanie wyobraźni i fantazji, śmiałe wyrażanie własnych poglądów poprzez różne formy ekspresji słownej, muzycznej, plastycznej i ruchowej

-         metody tradycyjne oparte na słowie, obrazie, umożliwiające i inspirujące różnorodną aktywność dzieci

KRYTERIA OCENY:

-         przygotowana dokumentacja nauczyciela

-         wystrój sali, przygotowanie się grupy według wyznaczonych zadań

-         prace plastyczne i inne powstałe w wyniku aktywnej działalności dzieci lub ich rodziców

-         prezentacja efektów tych działań na forum przedszkola

-         kronika fotograficzna

-         impreza końcowa dla dzieci z całego przedszkola

 

KALENDZARZ DZIAŁAŃ – projekt obejmuje tygodniowy cykl zajęć do 

                                                 przeprowadzenia w przedszkolu wczesną jesienią, w 

                                                 najstarszych grupach wiekowych

MIEJSCE REALIZACJI:

-         sala zajęć

-         ogród przedszkolny

-         pole

-         sklepy warzywne i spożywcze

 

ŹRÓDŁA INFORMACJI:

-         literatura dla dzieci

-         literatura popularnonaukowa, tablice poglądowe, albumy przyrodnicze, atlasy

-         naturalne okazy przyrodnicze

-         spostrzeżenia i notatki z wycieczek na pole, do gospodarstwa  rolnego, do przedszkolnej piwnicy (gdzie przechowuje się ziemniaki), do kuchni, itp.

-         rozmowy z zaproszonymi lub odwiedzanymi ludźmi, rodzicami, itp.

 

PLAN WDRAŻANIA PROJEKTU

I. FAZA WSTĘPNA

 

   Termin realizacji – okres przed rozpoczęciem zbiorów  ziemniaków w środowisku  

    lokalnym, wczesną jesienią

 

1.     Uzyskanie zgody dyrektora na realizację projektu.

2.     Przedstawienie projektu rodzicom, pozyskanie chętnych osób do aktywnego udziału i pomocy w niektórych momentach jego realizacji ( udział dzieci w wykopkach ziemniaków na polu, dostarczenie okazów ziemniaków do przedszkola, itp.)

3.     Przygotowanie dokładnego  planu działań. Zgromadzenie potrzebnych  materiałów  i przyborów. Uwzględnienie propozycji dzieci, wstępny przydział zadań.

4.     Zaproszenie dzieci z grup młodszych na imprezę końcową. Zachęcenie nauczycielek grup młodszych do realizacji niektórych elementów projektu w zakresie odpowiednim do wieku i możliwości dzieci.

5.     Nawiązanie kontaktu z właścicielami sklepów warzywnych i spożywczych w celu uzgodnienia terminów wycieczek.

 

 

II. FAZA  ZASADNICZA

 

Termin realizacji – wybrany tydzień września

 

1.     Zajęcia odbywają się według planu na każdy dzień tygodnia.

2.     W niektórych fragmentach projektu biorą udział dzieci z grup młodszych, rodzice lub zaproszeni goście ( przedszkolna kucharka, magazynier, leśniczy)

3.     Efekty pracy z każdego dnia będą w miarę możliwości prezentowane na terenie przedszkola i udostępniane innym grupom do wspólnej zabawy lub dekoracji

 

III. FAZA  KOŃCOWA

 

Termin realizacji – ostatni dzień tygodnia

 

PRZYKŁADOWE  FORMY  REALIZACJI  PROJEKTU

 

dzień  1

-         zaciekawienie dzieci nowym wystrojem sali ( wystawa plonów z ogrodu, kącik lalek przekształcony w wiejską izbę, nowy kącik regionalny z mapą i strojem wielkopolskim, itp.)

-         wystawka książek, czasopism, ilustracji ukazujących różnorodne warzywa oraz pracę ludzi na polu jesienią

-         słuchanie piosenek o warzywach, zabawy inscenizacyjne i naśladowcze

-         wycieczka na pole, obserwacja roślin ziemniaczanych tuż przed wykopkami

-         rysowanie wzorów podobnych do rządków ziemniaków na polu – palcem, patykiem na piasku, grubym mazakiem na  szarym papierze, układanie z kolorowych  patyczków, itp.

-         ćwiczenia  w  mówieniu na temat wycieczki  na pole, porównywanie własnych  obserwacji i spostrzeżeń; używanie w wypowiedziach  przymiotników, przysłówków, rzeczowników i czasowników

-         zabawa naśladowcza przygotowania do wykopków- zabieramy kosze, przechodzimy bezpiecznie przez jezdnię, jedziemy wozem  konnym, traktorem, maszerujemy, odpoczywamy słuchając śpiewu ptaków,...

-         ćwiczenia w rysowaniu kształtów owalnych, tworzenie z nich fantazyjnych obrazków, wycinanie i wykonanie kolorowych  girland  w sali lub w szatni

-         ogłoszenie konkursu dla rodziców i dzieci  na  zagadkę lub bajkę z tekstem               i obrazkami

-         zadanie dla dzieci do domuwyszukanie ziemniaka  o ciekawym kształcie

 

dzień 2

-         wybrana zabawa integracyjna w kręgu

-         osłuchanie z  piosenkami o warzywach, nauka  fragmentu piosenki wybranej przez dzieci, inscenizowanie jej ruchem, improwizacje rytmiczne  i melodyczne,  rytmizowanie zdań o  ziemniakach

-         wystawa ziemniaków przyniesionych przez dzieci z domu,  opowiadanie do czego są podobne, dlaczego zachwyciły dziecko, porównywanie wielkości, ocena ciężaru poprzez ważenie w dłoni,  tworzenie zbiorów według  jednej widocznej cechy,  liczenie przez chętne dzieci w wybranym zakresie  liczbowym

-         zabawa ruchowa sadzenie ziemniaka – bieg z jednoczesnym wrzucaniem woreczka do małej obręczy na  dywanie, celowanie do kosza z wybranej  odległości

-         nauka popularnej zabawy ze śpiewem buraczek z cebulką, zaproszenie do  zabawy maluchów( na powietrzu )

-         rozmowa z  całą grupą przy ilustracjach, poznanie budowy rośliny ziemniaka, wyodrębnianie części nadziemnej i podziemnej- jadalnej, rozumienie pojęć: bulwa, nać,  rośliny okopowe  a  także określeń potocznych i gwarowych jak kartofel czy tak popularna w Wielkopolsce pyra; zachęcanie do używania poprawnej  mowy polskiej  z jednoczesnym poszanowaniem mowy  regionalnej

-         opowiadanie o Wielkopolsce przez nauczycielkę:  zapoznanie  z  nazwami miast, ciekawymi miejscami,  wskazywanie  ich na mapie Polski, oglądanie książek, albumów, pocztówek

-         tworzenie mapki własnej fantastycznej krainy, używanie  wymyślonych przez siebie znaków, symboli

-         wizyta w przedszkolnym magazynie ziemniaków

-         zadanie do domu- spytaj rodziców o legendę dotyczącą naszego regionu

 

dzień 3

-         wystawka książek z  bajkami i legendami dotyczącymi naszego regionu ( Orle gniazdo,  Legenda o poznańskich koziołkach, Jak myszy zjadły Popiela)

-         opowiadanie legend przez dzieci, odczytanie lub opowiedzenie wybranej legendy przez nauczycielkę, wyjaśnienie dawnych słów i określeń

-         zabawa naśladowcza koziołki- skoki w przysiadzie, wyczucie własnego ciała, kontrolowanie jego możliwości w kontaktach z  innym dzieckiem,  wyrabianie  zaufania

-         burza mózgów- co się robi z ziemniaka- wyodrębnienie produktów, które możemy otrzymać z ziemniaka, możemy zrobić sami w domu lub kupić w sklepie, zapisanie  wniosków w  postaci mapy pojęciowej

-         spacer  ulicami  miasta, obserwowanie wystaw  sklepowych, słuchanie  nazw  odczytywanych przez nauczyciela; krótka  wizyta w sklepie warzywnym, zakup niewielkiej ilości ziemniaków, obserwacja czynności ważenia; wizyta w sklepie spożywczym- zakup  mączki ziemniaczanej

-         wykonanie placków ziemniaczanych przy pomocy przedszkolnej kucharki

-         oglądanie w sali przyniesionych skarbów; zabawy badawcze z mąką, poznawanie  jej właściwości, dowiadywanie się o jej zastosowaniu  do produkcji krochmalu, kisielu, budyniu

-         krochmalenie bielizny z kącika lalek,  określanie powstałych zmian

-         ogłoszenie konkursu dla  rodziców na potrawę z ziemniaków lub produktów, które z nich  otrzymujemy, z  przeznaczeniem na  degustację w ostatnim  dniu projektu

 

 

 

 

dzień 4

-         przypomnienie wiadomości o warunkach wzrostu ziemniaka, rozpoznawanie czasu zbioru po tym, że część nadziemna usycha; wypowiedzi dzieci na temat tego, jak wydobywa się bulwy ziemniaka z ziemi, co się z nimi potem robi

-         przygotowanie się do wyjścia na wykopki do wybranego rolnika, uzgodnienie par, które będą pracowały razem, odpowiedni strój

-         udział w wykopkach na polu, wywiązanie się z wyznaczonego odcinka pracy, przerwa na posiłek i odpoczynek, obserwacja pracy dorosłych, docenianie ich wysiłku w codzienną pracę

-         zabawy ruchowe na polu – przeskakiwanie przez kupkę kamieni lub ziemi, bieg slalomem między kolegami lub koszykami, skoki zajęcze, itp.

-         cichy relaks na dywanie w przedszkolu, słuchanie muzyki relaksacyjnej

-         zabawy plastyczne – tworzenie szlaków i ozdobnych ornamentów pieczątkami z ziemniaka, wykorzystanie ich do dekoracji przedszkola

-         ziemniaczane rzeźby – tworzenie form przestrzennych z użyciem dodatkowych materiałów papierniczych, tekstylnych, patyczków, szpilek z dużymi kolorowymi łebkami...

-         zadanie do domu - konkurs dla dzieci na najzabawniejsze hasło reklamowe o ziemniakach

 

dzień 5                                    ŚWIĘTO  ZIEMNIAKA

-   krótki program artystyczny dla dzieci z całego przedszkola

-   wystawa prac plastycznych i prac powstałych w wyniku współpracy z rodzicami

-   degustacja potraw ziemniaczanych wykonanych przez rodziców

-   ekspozycja bajek o ziemniakach

-   wspólne pieczenie ziemniaków w ognisku

-   odczytanie haseł reklamowych, medale dla zwycięzców

-   zabawy ruchowe na powietrzu

-         pamiątkowe fotografie

-         podziękowanie rodzicom za pomoc w realizacji projektu.

 

 

opracowanie: Krystyna  Pietrewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin