Scenariusz szkolnej uroczystości poświęconej Świętu Flagi i Konstytucji 3 Maja.pdf

(79 KB) Pobierz
QPrint
Scenariusz szkolnej uroczystoĻci poĻwiħconej ĺwiħtu Flagi Konstytucji 3 Maja
,,WeŅmy weselne szaty,/ Dzieı to kraju ĻwiħconyÑ
(Fr. Karpiıski ,,Na dzieı Trzeci Maja, szczħĻliwie doszþej konstytucji krajuÑ)
Tak ĻwiħtowaliĻmy w V Liceum OglnoksztaþcĢcym im. pþk. S. DĢbka w Gdyni...
Zamiast uroczystoĻci o charakterze okolicznoĻciowej akademii z programem sþowno Î
muzycznym, na dþugo przed 3. maja zaprosiliĻmy mþodzieŇ klas I i II do udziaþu w
konkursach. Duch rywalizacji i naturalna potrzeba sukcesu skþoniþy uczniw do wyboru
konkursowych przedsiħwziħę. Zapewniono im wspþpracħ wychowawcw i nauczycieli Î
konsultantw oraz moŇliwoĻę zaprezentowania efektw podczas uroczystego spotkania.
Najmniej zainteresowania i emocji wywoþaþ konkurs na prezentacjħ multimedialnĢ, w
ciekawy sposb przedstawiajĢcĢ fakt historyczny, jakim jest uchwalenie Konstytucji 3 Maja lub
drugĢ - ktra w ciekawy sposb przedstawi polskie godþo, hymn i flagħ. W dobie rozkwitu
technologii informatycznej, przy istnieniu klas informatycznych, zdziwiþo nas - organizatorw
trzeciomajowych obchodw - tak niewielkie zainteresowanie tĢ formĢ. Na tydzieı przed
terminem uroczystoĻci (by zdobywca pierwszego miejsca mgþ przygotowaę siħ do ustnego
zaprezentowania dzieþa) tylko trzy zespoþy zþoŇyþy swoje konkursowe prace. ZwyciħskĢ
prezentacjħ przedstawiþ uczeı wybrany spoĻrd zespoþu. Jego wystĢpienie peþniþo rolħ sþowa
wstħpnego ĻwiĢtecznego spotkania. Wysþuchano go z grzecznym zainteresowaniem i
powagĢ. Bisowania nikt siħ nie dopominaþ.
W drugim konkursie - na najciekawsze wykonanie znanej piosenki pt. ,,Witaj,
majowa jutrzenkoÑ ze sþowami Rajnolda Suchodolskiego z muzykĢ przypisywanĢ Chopinowi,
do udziaþu zaproszeni zostali instrumentaliĻci, soliĻci, duety, tercety aŇ po klasowe chrki. Mile
widziane byþy aranŇacje uwspþczeĻnione tej piosenki. Pojawiþy siħ i takie. Na dþugo przed
uroczystoĻciĢ szkoþa rozbrzmiewaþa znajomymi nutami na godzinach wychowawczych i na
zajħciach wf (prby taıca) oraz w szkolnej bibliotece.
W konkursowej czħĻci muzycznej piosenkħ ,, Witaj, majowa jutrzenkoÑ usþyszeliĻmy w
wersji instrumentalnej granĢ na tubie, jako Ļpiew przy akompaniamencie pianina, gitary, w
wykonaniu solistw, duetu i chrku. Zaprezentowano piħę rŇnych wykonaı tej samej prostej
piosenki, wywoþujĢc prawdziwy podziw sþuchaczy, ktrzy dopominali siħ bisw.
Zaraz potem przy tej samej piosence ,,Witaj, majowa jutrzenkoÑ brawurowo zataıczyþo
mazurka 7 par zþoŇonych z uczennic i uczniw klas I i II. Nauczycielka wf przygotowaþa
taıczĢcych, wypoŇyczyþa dla nich przepiħkne stroje i zataıczyþa w jednej z par. Podobno w
zwiĢzku z tym taıcem aŇ chciaþo siħ chodzię do szkoþy. Caþy kwiecieı nuciliĻmy wszyscy,
nauczyciele i uczniowie, znany refren ,,Witaj maj, Trzeci Maj, u Polakw bþogi rajÑ a nogi same
szþy w rytmie piosenki. To byþ pozakonkursowy wystħp, niezapomniana atrakcja spotkania.
Jedna z tanecznych par prowadziþa caþĢ uroczystoĻę, przyciĢgajĢc uwagħ widzw piħknym
strojem.
W konkursowej kategorii Ňywy obraz, ktry pokaŇe ludzi i sytuacje zwiĢzane z
powstaniem konstytucji oraz atmosferħ towarzyszĢcĢ jej uchwaleniu, miaþy wystĢpię wszystkie
klasy I i II (klasy III zajħte sĢ w tym czasie ostatnimi przygotowaniami do matury). ņywy obraz
to forma dramy, ktra wymagaþa od wykonawcw zastygniħcia w ustalonej przez klasowego
reŇysera pozie poĻrd zaplanowanej i wykonanej scenografii. DuŇĢ rolħ odgrywaþy w niej
rekwizyty, strj, postawa i mimika bohaterw Ňywego obrazu. NaleŇaþo siħgnĢę do opisu
faktw historycznych zwiĢzanych z KonstytucjĢ 3 Maja i malarskich sþynnych przedstawieı
tego zdarzenia. Potrzebne materiaþy czekaþy na zainteresowanych w szkolnej bibliotece
zebrane w pliku na jednym z komputerw. Zamiast odtwarzaę znane obrazy, moŇna byþo
zrealizowaę wþasny pomysþ. Liczyþ siħ oglny wyraz artystyczny, wkþad pracy w przygotowanie
rekwizytw, strojw, scenografii. Pomysþy siħ nie powtrzyþy; podziwialiĻmy: odtworzenie
fragmentu obrazu Matejki; martwĢ naturħ z krlem - kukþĢ, gdyŇ zabrakþo chħtnych do
wystĢpienia na scenie; wiwatujĢce stany (chþopka, mieszczka i szlachcic) skupione wokþ
krla z ustawĢ w rħku (napis: ); wþadcħ w stroju
z epoki, ale ze wspþczesnymi atrybutami wþadzy i ochronĢ; peþnĢ dramatyzmu metaforħ
1
 
agresji zaborcw wobec broniĢcego konstytucji krla okrytego flagĢ; scenkħ z H. KoþþĢtajem.
Stroje wypoŇyczano z teatru, wykorzystujĢc znajomoĻci rodzicw, ale najczħĻciej Î
kompletowano wþasnymi siþami, poŇyczajĢc, stylizujĢc przy pomocy dodatkw. Czħsto
rekwizyty trzeba byþo wykonaę samemu, wykazujĢc siħ znajomoĻciĢ faktw historycznych i
realiw epoki. Internet byþ szybkim Ņrdþem potrzebnej wiedzy, ale i nauczycieli Î konsultantw
oraz wychowawcw indagowano nawet podczas ich dyŇurw na szkolnym korytarzu.
MþodzieŇ rozmawiaþa o trzeciomajowych dziaþaniach i interesowaþa siħ tym, co siħ dzieje w
innych klasach. Wiedziano, ktrym zespoþom raczej nie uda siħ wyjĻę poza wstħpne szukanie
chħtnych do wystħpw, co zwiħksza szansħ zwyciħstwa pozostaþych. Niektre klasy wystawiþy
swoich reprezentantw we wszystkich konkursach, niektre tylko w jednym. Wszystkim
dziaþaniom towarzyszyþy silne emocje, nie zawsze pozytywne. Od burzy mzgw, przez
twrczĢ, peþnĢ rozczarowaı, rezygnacji i kompromisw radoĻę dziaþania, po satysfakcjħ z
dokoıczonego dzieþa. Obraz rodziþ siħ w blach. Wyþoniono reŇysera, czasem dwch. Czuwali
nad caþoĻciĢ wspierani przez wychowawcw. Ujawniþy siħ rŇne postawy mþodzieŇy:
zaangaŇowanie, ale i bezradnoĻę, brak odpowiedzialnoĻci, zniechħcenie przy pierwszych
pojawiajĢcych siħ trudnoĻciach, brak umiejħtnoĻci pracy w zespole.
Podczas uroczystoĻci zaplanowany i przeęwiczony obraz zostaþ wykreowany na
scenie przez klasowĢ ekipħ, nastħpnie objħty w duŇe ramy i zaprezentowany jurorom oraz
widowni. Byþ czas dla fotoreporterw, wiħc wykonawcy zastygali w ustalonych, czasem bardzo
mħczĢcych, wymagajĢcych duŇego poĻwiħcenia pozach. ņywe obrazy miaþy zapewniony
podkþad muzyczny oraz przechodnie - dziħki trzymajĢcym je uczniom - ramy i tþo.
MoŇna teŇ zaplanowaę konkurs plastyczny , np. na ciekawy plakat, wþasny obraz o Konstytucji
3 Maja, przedstawiajĢcy ludzi, miejsca, sytuacje zwiĢzane z jej powstaniem i przygotowaę
towarzyszĢcĢ uroczystoĻci wystawħ najlepszych prac.
Jury w skþadzie : szkolny pedagog, psycholog, nauczyciel historii, opiekun SamorzĢdu
Uczniowskiego i przewodniczĢcy SamorzĢdu Uczniowskiego oceniaþo najciekawsze
wykonanie piosenki i Ňywe obrazy wypeþniajĢc o stosujĢc okreĻlone kryteria
(zaþ. 1. i 2. ). MoŇna przeprowadzię gþosowanie publicznoĻci (natħŇeniem oklaskw lub przy
wejĻciu na salħ rozdaę karty do gþosowania, nastħpnie zebraę, podliczyę) i wrħczyę nagrodħ
wybranym przez widowniħ zwyciħzcom. Nasza publicznoĻę nie wskazaþa najlepszych, choę
prowadzĢcy uroczystoĻę zaproponowali im gþosowanie brawami. Wszystkich oklaskiwano
jednakowo entuzjastycznie.
Dyrektor V Liceum OglnoksztaþcĢcego w Gdyni mgr inŇ. Alicja Adamczyk wyraziþa sþowa
uznania dla wszystkich wystħpujĢcych uczniw, podziħkowaþa wspþpracujĢcym nauczycielom
i... poprosiþa o bis instrumentalny piosenki ,,Witaj, majowa jutrzenkoÑ w wykonaniu ucznia,
ktry zagraþ jĢ na tubie. Dla sþuchaczy zabrzmiaþo to tym razem jak odtrĢbienie ,,ņegnaj,
majowa jutrzenkoÑ. Szkolne trzeciomajowe Ļwiħto skoıczyþo siħ dla wszystkich stanowczo za
szybko. Sztuki takie jak muzyka, taniec, plastyka i teatr triumfowaþy. Informatyka tym razem
przegraþa.
Opisany powyŇej projekt edukacyjno Î wychowawczy odpowiada w peþni
twierdzeniu twrcy tej metody Î Williama H. Kilpatricka, Ňe ,,Projekt to celowe dziaþanie
wykonywane z caþego sercaÑ. Byþo jednorazowym przedsiħwziħciem o duŇej zþoŇonoĻci,
ograniczone czasowo, majĢce charakter interdyscyplinarny. UznaliĻmy go za udany projekt, bo
pogþħbiaþ szkolnĢ edukacjħ, byþ powiĢzany z programem, jednoczeĻnie odpowiadaþ
zainteresowaniom uczniw i wiĢzaþ sensownĢ dziaþalnoĻę praktycznĢ z pracĢ umysþowĢ.
Praca uczniw byþa zespoþowa i indywidualna, ale zawsze samodzielna przy wsparciu
nauczycieli i rodzicw, w miþej atmosferze, czħsto w ramach godzin lekcyjnych, rwnie czħsto
poza lekcjami. Uwzglħdniaþa indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, rozwijaþa
twrcze myĻlenie, wzmacniaþa motywacjħ poznawczĢ, umoŇliwiaþa zaprezentowanie wþasnej
pracy. Rozwijaþa teŇ samodzielnoĻę, samorzĢdnoĻę, umiejħtnoĻę wspþpracy, Ňycia w grupie i
inne umiejħtnoĻci kluczowe: sprawnoĻę komunikacji jħzykowej, wykorzystania technologii
informatycznej, planowania i oceniania swoich dziaþaı.
Nauczyciel zainicjowaþ projekt i peþniþ funkcjħ doradcy, konsultanta, koordynatora dziaþaı,
czħsto - obok internetu - Ņrdþa informacji; wspieraþ uczniw w dziaþaniu, motywowaþ, pomagaþ
2
 
znaleŅę Ņrdþa pomocne w pracy. Harmonogram dziaþaı objĢþ przydziaþ zadaı poszczeglnym
czþonkom zespoþu, rozplanowanie dziaþaı w czasie i ustalenie szczegþowych kryteriw oceny
konkursowych dziaþaı.
PodsumowujĢc, przypomnħ etapy projektu od startu do efektu: zaproszenie do
konkursw wszystkich uczniw klas I i II (Zaþ. 1 - pisemne zaproszenie i informacje dla
wychowawcw, informacyjne zaproszenie umieszczone w szkolnych gablotach), zobowiĢzanie
klas do wybrania co najmniej jednej kategorii z 3-4 konkursw (np. prezentacja multimedialna
z koniecznoĻciĢ ustnego jej przedstawienia, konkurencja muzyczna, plastyczna, Ňywe obrazy),
Wskazanie wychowawcw klas i wybranych nauczycieli w roli konsultantw i doradcw,
opracowanie i ogþoszenie kryteriw oceny dzieþ, ustalenie terminu wykonania podjħtych zadaı
i terminu uroczystoĻci prezentujĢcej efekty dziaþaı zespoþowych i indywidualnych, konkursowe
prezentacje przy widowni i jurorach.
Wiesþawa Krajewska
koordynator dziaþaı w opisanym projekcie edukacyjnym
V Liceum OglnoksztaþcĢce im. pþk. Stanisþawa DĢbka w Gdyni
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin