Egzamin z Teoretycznych podstaw kształcenia
formy dzielą się ze względu na liczbę uczniów, miejsce i czas
- ze względu na liczbę uczniów na jednostkowe, grupowe,zespołowe
- ze względu na czas na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
- ze względu na miejsce na zajęcia szkolne i pozaszkolne
- zaleca nauczycielowi systematyczne przygotowanie się do zajęć, zadawanie i sprawdzanie pracy domowej, analiza lekcji, powtórki materiału, streszczenia materiału
- poznawcza- jawna, sprawiedliwa, obiektywna,
- proces nauczania, uczenia się wraz z czynnikami go wytwarzającymi, komponentami, przebiegiem i skutkami jakie wywołuje
- formułowanie prognoz edukacyjnych
- analiza aktualnej rzeczywistości dydaktycznej
- cele i zakres treści kształcenia
- analiza rozwoju historycznego
- formułowanie i analiza treści kształcenia
- formułowanie zasad kształcenia
13. Dopisać dwa brakujące metody słowne ( to była dyskusja i praca z książką na bank )
14. Od czego zależy dobranie odpowiednich metod w procesie nauczania : wiek ucznia, dobór celów, zadań dydaktycznych i trzeba było tylko jedno do tego wpisać. ( myślę, że dobre będzie od przedmiotu nauczania lub treści nauczania )
15. Proces poznawczy wg. Blooma : było podane : synteza, zrozumienie, ocena, widza, trzeba było dopisać zastosowanie, analiza
16. Jeszcze było pytanie o kształcenie zawodowe, do kogo się odnosi: zaznaczyłam do uczniów i nauczycieli, natomiast według mnie słuchacze to zła odpowiedź.
17. Dydaktyka szczegółowa – pojęcie
- metodyka nauczania poszczególnych przedmiotów 18. O metodzie obserwacji - a odpowiedź: wywiad, metody statystyczne i obserwacja. 19. Z czego się składa część właściwa (chyba zadań) - wszystkie odpowiedzi 20. Niepowodzenia = profilaktyka, terapia, diagnoza 21. Funkcje podręczników; ćwiczeniowa, motywacyjna, informacyjna
22. Zarzuty wobec szkoły progresywistycznej
- nauczanie jednostronne
- nastawienie na praktykę
- brak dyscypliny
- przerost zajęć praktycznych
- przesadny pajdocentryzm
- przesadna inicjatywa ucznia nad inicjatywą nauczyciela
23. Zarzuty wobec szkoły tradycyjnej
- przekazywanie jedynie wiedzy teoretycznej
- wiedza encyklopedyczna
- uczniowie nie decydują o doborze treści nauczania
- przedmiotowe traktowanie ucznia
- ubóstwo metod i środków nauczania
- nie branie pod uwagę postępu technicznego
24. Konspekt lekcji
- cele kształcenia
- temat zajęć
- formy pracy
- metody nauczania
- środki organizacyjne
- przebieg zajęć
- treść i tok lekcji
24.Typy lekcji
- podająca
- problemowa
- ćwiczeniowa
- eksponująca
25. Struktura procesu dydaktycznego
26. Metody kształcenia wg Okonia
27. Dydaktyka wg Komeńskiego
madziorek95