Egzamin z dydaktyki.doc

(23 KB) Pobierz

Egzamin z Teoretycznych podstaw kształcenia

  1. Formy organizacyjne

              formy dzielą się ze względu na liczbę uczniów, miejsce i czas

              - ze względu na liczbę uczniów na jednostkowe, grupowe,zespołowe

              - ze względu na czas na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne

              - ze względu na miejsce na zajęcia szkolne i pozaszkolne

  1. 4 drogi dochodzenia do wiedzy wg Okonia
  • działanie
  • przeżywanie
  • odkrywanie
  • przyswajanie wiedzy
  1. Teoria problemowo-kompleksowa
  • wykształcenie ogólne stanowi podstawowy składnik wykształcenia zawodowego, ale jego  treść nie może być wyznaczona wyłącznie przez potrzeby przyszłej pracy zawodowej lub studiów, ponieważ stanowi ona zarazem obraz  poza zawodowego życia ludzi
  1. Zasada systematyczności

              - zaleca nauczycielowi systematyczne przygotowanie się do zajęć, zadawanie i sprawdzanie               pracy domowej, analiza lekcji, powtórki materiału, streszczenia materiału

  1. Funkcja informacyjna oceny

              - poznawcza- jawna, sprawiedliwa, obiektywna,

  1. Przedmiot dydaktyki

              - proces nauczania, uczenia się wraz z czynnikami go wytwarzającymi, komponentami,               przebiegiem i skutkami jakie wywołuje

  1. Czym zajmuje się dydaktyka współczesna ( rozwiązywaniem problemów, czy też procesem nauczania i uczenia się, było jeszcze jakieś trzecie, ale na pewno błędne...)
  2. Czym zajmuje się dydaktyka

- formułowanie prognoz edukacyjnych

- analiza aktualnej rzeczywistości dydaktycznej

- cele i zakres treści kształcenia

- analiza rozwoju historycznego

- formułowanie i analiza treści kształcenia

- formułowanie zasad kształcenia

  1. Ogniwa wg Okonia
  • uświadomienie uczniom celów i zadań kształcenia
  • nabywanie nowych pojęć
  • poznanie faktów
  • poznanie prawidłowości
  • przejście od teorii do praktyki
  • wykonywanie zadań praktyczno - dydaktycznych
  • sprawdzanie osiągnięć
  1. Program kształcenia
  2. Wypisać ogniwa w toku przygotowującym Kupisiewicza.
  • Uświadomienie sobie przez uczniów pracujących pod kierunkiem nauczyciela, określonej trudności o charakterze teoretycznym lub praktyczny.
  • Słowne określenie napotkanej trudności
  • Formułowani hipotezy
  • Weryfikacja empiryczna
  • Włączenie nowych wiadomości do systemu posiadanej przez uczniów wiedzy, ich utrwalenie, zastosowanie
  1. Formy pozaszkolne
  • wycieczki
  • zajęcia pozalekcyjne
  • praca domowa

      13. Dopisać dwa brakujące metody słowne ( to była dyskusja i praca z książką na bank )

      14.  Od czego zależy dobranie odpowiednich metod w procesie nauczania : wiek ucznia, dobór               celów, zadań dydaktycznych i trzeba było tylko jedno do tego wpisać. ( myślę, że dobre               będzie od przedmiotu nauczania lub treści nauczania )

      15.  Proces poznawczy wg. Blooma : było podane : synteza, zrozumienie, ocena, widza, trzeba                 było dopisać zastosowanie, analiza

      16.  Jeszcze było pytanie o kształcenie zawodowe, do kogo się odnosi: zaznaczyłam do               uczniów i nauczycieli, natomiast według mnie słuchacze to zła odpowiedź.

      17. Dydaktyka szczegółowa – pojęcie

              - metodyka  nauczania poszczególnych przedmiotów
      18. O metodzie obserwacji - a odpowiedź: wywiad, metody statystyczne i
              obserwacja.
      19. Z czego się składa część właściwa (chyba zadań) - wszystkie odpowiedzi
      20. Niepowodzenia = profilaktyka, terapia, diagnoza
      21. Funkcje podręczników; ćwiczeniowa, motywacyjna, informacyjna

      22. Zarzuty wobec szkoły progresywistycznej

              - nauczanie jednostronne

              - nastawienie na praktykę

              - brak dyscypliny

              - przerost zajęć praktycznych

              - przesadny pajdocentryzm

              - przesadna inicjatywa ucznia nad inicjatywą nauczyciela

      23. Zarzuty wobec szkoły tradycyjnej

              - przekazywanie jedynie wiedzy teoretycznej

              - wiedza encyklopedyczna

              - uczniowie nie decydują o doborze treści nauczania

              - przedmiotowe traktowanie ucznia

              - ubóstwo metod i środków nauczania

              - nie branie pod uwagę postępu technicznego

      24. Konspekt lekcji

              - cele kształcenia

              - temat zajęć

              - formy pracy

              - metody nauczania

              - środki organizacyjne

              - przebieg zajęć

              - treść i tok lekcji

      24.Typy lekcji

              - podająca

              - problemowa

              - ćwiczeniowa

              - eksponująca

      25. Struktura procesu dydaktycznego

      26. Metody kształcenia wg Okonia

      27. Dydaktyka wg Komeńskiego
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin