Informatyka Europejczyka Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoly podstawowej kl IV VI Edycja Windows Vista Linux Ubuntu MS Office 2007 OpenOffice org pormsp.pdf

(239 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej, kl. IV - VI. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny dla nauczycieli
szko³y podstawowej, kl. IV – VI.
Edycja: Windows Vista,
Linux Ubuntu, MS Office 2007,
OpenOffice.org
Autor: Danuta Kia³ka
ISBN: 978-83-246-1862-0
Format: 122x194, stron: 152
„Informatyka Europejczyka” to zestaw edukacyjny przygotowany przez lidera na rynku
ksi¹¿ek informatycznych. Zawiera on w sobie doœwiadczenie wydawnicze i dydaktyczne
zdobyte przez wydawnictwo Helion w trakcie publikowania ponad 1800 ksi¹¿ek,
z których korzystaj¹ na co dzieñ zarówno zawodowi informatycy, jak i zwykli
u¿ytkownicy komputerów. To miêdzy innymi dziêki ksi¹¿kom Helionu najm³odsze
pokolenie polskich informatyków uwa¿ane jest za œwiatow¹ elitê informatyczn¹,
poszukiwan¹ przez pracodawców na miêdzynarodowym rynku pracy.
„Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szko³y podstawowej,
kl. IV – VI. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org” jest
ksi¹¿k¹ pomocnicz¹ dla nauczyciela, który prowadzi zajêcia, korzystaj¹c z podrêcznika
„Informatyka Europejczyka. Podrêcznik dla szko³y podstawowej. Edycja: Windows
Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org”. Zawiera on propozycjê rozk³adu
materia³u, konspekty lekcji oraz opis przyk³adowych zestawów æwiczeñ
do wykorzystania na zajêciach z informatyki lub spotkaniach kó³ka informatycznego.
Mo¿na tu tak¿e znaleŸæ omówienie testów opracowanych z myœl¹ o lekcjach
powtórkowych i sprawdzianach oraz test podsumowuj¹cy cykl nauczania.
G³ównym za³o¿eniem poradnika jest zaprezentowanie rozwi¹zañ metodycznych
i sposobu przedstawienia materia³u. Obejmuje on:
opis oprogramowania wykorzystywanego w podrêczniku
przyk³adowy rozk³ad materia³u i plan wynikowy
omówienie metod pracy na lekcjach informatyki
proponowane kryteria oceniania
przyk³adowy scenariusz lekcji
kilka s³ów o realizacji projektów
omówienie zadañ dodatkowych, znajduj¹cych siê na stronie
http://edukacja.helion.pl
sposoby wspierania uzdolnionych uczniów, lista polecanych stron WWW,
rekomendowane publikacje
„Informatyka Europejczyka” to:
Doœwiadczenie dydaktyczne autorów, wsparte fachow¹ wiedz¹ profesjonalistów
Edukacja informatyczna na najwy¿szym europejskim poziomie, przygotowuj¹ca
pokolenie specjalistów bran¿y IT
Najnowsze i najbardziej aktualne podrêczniki z informatyki i technologii
informacyjnej
454032569.004.png 454032569.005.png
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Oprogramowanie wykorzystywane w podręczniku 7
3. Przykładowy rozkład materiału
13
4. Propozycja planu wynikowego
21
5. Przykładowy scenariusz lekcji
119
6. Metody pracy na lekcji
127
7. Wymagania i ocenianie
131
8. Kilka słów o realizacji projektów
135
9. Zadania dodatkowe i testy
139
10. Wspieranie uzdolnień
143
11. Serwis internetowy
147
12. Polecane książki i strony WWW
149
Przykadowy
rozkad materiau
Na stronie http://edukacja.helion.pl znajd Pastwo rozkady materiau,
plany wynikowe i konspekty lekcji dostosowane do realizacji pro-
gramu w cigu jednego roku, dwóch i trzech lat nauki. S to: 1.2,
2.1, 2.2, 2.1+2, 3.1, 3.2, 3.1+2+2, gdzie pierwsza cyfra oznacza licz-
b lat nauki, druga — liczb godzin przeznaczonych na realizacj
programu w kolejnych latach, np. 2.2+1 — dwa lata nauki, dwie
godziny tygodniowo w pierwszym roku nauki i jedna w drugim.
Proponowany w tym miejscu rozkad materiau (oznaczony ja-
ko 2.2) jest optymalny dla realizacji treci programu w dwóch ko-
lejnych latach nauki — w klasie pitej i szóstej szkoy podstawowej
w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. W nastpnym rozdziale
poradnika zamieszczono propozycj planu wynikowego.
I rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziay 1 – 6.
II rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziay 7 – 11.
Z uwagi na kilka wersji podrcznika celowo pominam numery stron,
wstawiajc w ich miejsce numery rozdziaów i podrozdziaów.
454032569.006.png
14
P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOY PODSTAWOWEJ
Rozkad materiau
1.
Wprowadzenie, czyli kilka sów o komputerze
Temat lekcji
Tytu rozdziau lub podrozdziau
w podrczniku
Liczba
godzin
Komputer
po raz pierwszy
Czym zajmuje si informatyka? (1.1)
Budowa zestawu komputerowego (1.2)
Prawidowe rozpoczcie i zakoczenie pracy
z komputerem (1.3)
2
Co powinien
wiedzie kady
uytkownik
komputera?
Podstawowe terminy i pojcia uywane podczas
pracy z komputerem (1.4)
Bezpieczna praca z komputerem (1.5)
Komputer a prawo (1.6)
1
Jak zaradzi wirusom
komputerowym?
Poznajemy
regulamin pracowni
Wirusy komputerowe i programy antywirusowe
(1.7)
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej (1.8)
2
wiczenia
podsumowujce
i utrwalajce
Zadania
1
Razem
6
2.
rodowisko pracy
Temat lekcji
Tytu rozdziau lub podrozdziau
w podrczniku
Liczba
godzin
Poznajemy
rodowisko pracy
Podstawowe informacje o popularnych systemach
operacyjnych uywanych w komputerach (2.1)
Opis systemów (2.2)
Wprowadzenie (2.2.1)
Uruchamianie programów (2.2.2)
Opis okien (2.2.3)
Praca w kilku otwartych oknach (2.2.4)
4
Pliki i katalogi
— najwaniejsze
czynnoci
Pliki i katalogi — najwaniejsze czynnoci (2.3)
Wprowadzenie (2.3.1)
Noniki informacji (2.3.2)
Tworzenie nazwy, jej zmiana i kopiowanie,
usuwanie plików i katalogów (2.3.3 – 6)
Szukanie plików i katalogów w systemie (2.3.7)
6
W poszukiwaniu
zguby — korzystanie
z pomocy
Korzystanie z wbudowanego systemu pomocy
(2.4)
1
454032569.007.png 454032569.001.png
P RZYKADOWY ROZKAD MATERIAU
15
Temat lekcji
Tytu rozdziau lub podrozdziau
w podrczniku
Liczba
godzin
Akcesoria
komputerowe
Akcesoria komputerowe (2.5)
Kalkulator (2.5.1)
Notatnik (2.5.2)
Gry (2.5.3)
1
wiczenia
utrwalajce
i sprawdzajce
Zadania
2
Razem
14
3.
Nauka pisania na klawiaturze komputera
Temat lekcji
Tytu rozdziau lub podrozdziau
w podrczniku
Liczba
godzin
Klawiatura
narzdziem
do pisania tekstów
Budowa klawiatury (3.1)
Ukad rk na klawiaturze (3.2)
Uruchomienie programu do nauki pisania
na klawiaturze komputera
1
wiczenia w pisaniu
z wykorzystaniem
programu
Obsuga programu
4
wiczenia
utrwalajce
i sprawdzajce
Obsuga programu
1
Razem
6
4.
Podstawy edycji grafiki
Temat lekcji
Tytu rozdziau lub podrozdziau
w podrczniku
Liczba
godzin
Pierwsze kroki
w grafice
komputerowej
— Tux Paint
Edytory graficzne (4.1)
Program Tux Paint (4.2)
Uruchomienie programu i opis jego okna (4.2.1)
Wykonanie prostego rysunku (4.2.2)
Zapisywanie i otwieranie pliku (4.2.3)
2
Rysowanie
na komputerze
Wykoczenie, wydruk prac, zakoczenie pracy
z programem (4.2.4 – 5)
2
454032569.002.png 454032569.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin