KONCEPCJA PRACY integracyjnego.docx

(38 KB) Pobierz

„BARIERY POKONUJ RAZEM Z NAMI”

- KONCEPCJA PRACY

INTEGRACYJNEGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO

NR 3 W BEŁCHATOWIE

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących aktach prawnych:

§  Ustawa o systemie oświaty oraz akty wykonawcze do ustawy,

§  Podstawa programowa wychowania przedszkolnego,

§  Statut Przedszkola,

§  Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324)

O PRAWACH DZIECKA

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

 

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

 

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

 

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

Marcin Brykczyński

CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO:

ü  zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie do codziennego życia;

ü  kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości, otwartości i zrozumienia dla innych;

ü  wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka;

ü  integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym;

ü  dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

ü  uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów;

ü  stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności;

ü  indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi w celu wyrównywania szans edukacyjnych.

O NASZEJ PLACÓWCE

Przedszkole mieści się na os. Okrzei 15 a, w wolno stojącym, dużym budynku. Jego atutem jest okazały ogród, wyposażony w sprzęt do zajęć  i zabaw ruchowych. Budynek
i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym.
W przedszkolu funkcjonuje 5 grup integracyjnych.

ZASOBY MATERIALNE
Placówka posiada:

ü  5 sal dydaktycznych wyposażanych w meble i pomoce dydaktyczne,

ü  salę gimnastyczną do prowadzenia zajęć ruchowych oraz imprez okolicznościowych,

ü Salę Doświadczania Świata wyposażoną w pomoce dydaktyczne i sprzęt do polisensorycznego poznawania świata,

ü  gabinet do terapii logopedycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej,

ü  pracownię plastyczną,

ü  ogród przedszkolny,

ü   zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne;

ZASOBY LUDZKIE

ü  Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,

ü  zespół specjalistów – logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant ruchowy, oligofrenopedagodzy, muzykoterapeuta.

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA REALIZOWANA JEST W OPARCIU O:

- Program rozwoju placówki,

- Roczny plan pracy przedszkola,

- Program własny „Bariery pokonuj razem z nami”,

- Program wychowawczy,

- Program profilaktyczny,

- Program terapii pedagogicznej.


WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Dziecko jest:

ü  ciekawe świata,

ü  ufne w stosunku do nauczycieli,

ü  radosne,

ü  aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,

ü  twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,

ü  uczciwe i prawdomówne,

ü  odpowiedzialne i obowiązkowe,

ü  kulturalne i tolerancyjne,

ü  świadome zagrożeń.


MODEL ABSOLWENTA

 Dziecko kończące przedszkole:

  wykazuje :

ü  motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,

ü  zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

ü  umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania
z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,

ü  umiejętność koncentracji uwagi, pracy przez dłuższy czas oraz wytrwałości,

ü  umiejętność współpracy w grupie

ü  umiejętność radzenia sobie z trudnościami

ü  tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań

ü  samodzielność,

ü  odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).

posiada:

ü  zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób

ü  wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia

ü  podstawową wiedzę o świecie;

potrafi:

ü  cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

rozumie, zna:

ü  prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

ü  zasady bezpieczeństwa,

ü  zasady higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną

ü  zasady kultury współżycia z ludźmi,

ü  kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,

ü  potrzebę szanowania przyrody i środowiska;

nie obawia się:

ü  występować publicznie - reprezentować grupę, przedszkole,

ü  dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,

ü  wykazywać inicjatywę w działaniu,

ü  wyrażać swoich uczuć.


WIZJA PRZEDSZKOLA

1.   Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na  osiąganie sukcesu.

2.      Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.

3.    Atmosfera panująca w przedszkolu sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec odmienności.

4.      Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

5.    Program Przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

6. Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.

7.   Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, uczestniczenia
w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.

8.  Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikacje interpersonalną.

9.    Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:

1.      Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin