Samorząd ściąga by Krupa.doc

(52 KB) Pobierz
Samorząd – podstawa wolności demokratycznej, zapobiega powstawaniu despotyzmu rządu, jest ogólno dostępny

Samorząd – podstawa wolności demokratycznej, zapobiega powstawaniu despotyzmu rządu, jest ogólno dostępny

Dekoncentracja – przekazywanie zadań jed. adm. państwowej

Ustrój federalny – niektóre sprawy pozostają w wyłącznej kompetencji jed. lokalnych na mocy konstytucji

Ustrój unitarny – samorząd jest zależny od ustawodawcy

Nurt I – koncepcja naturalna samorządu; potrzeba ST wynika z natury społ.

Nurt II – koncepcja funkcjonalna ST; potrzeba wynika z lepszego funkcjonowania państwa gdy część zadań wykonywana jest przez ST

Nurt III koncepcja wolności; potrzeba zapobiegania nadmiernej koncentracji władzy w rękach rządu

Wartości samorządu terytorialnego

1partycypacja albo demokracja – istnienie samorządu sprzyja większemu zaangażowaniu jednostek (mieszkańców) w proces rządzenia;     2 wolność;   3 efektywność

Zasada subsydiarności (pomocniczości) -wywodzona ze społecznej nauki kościoła; - grupy większe powinny pomagać mniejszym; - ale tylko gdy mniejsze sobie nie poradzą; -Podstawa Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego; -Wymieniana w Traktacie z Maastricht (głównie w odniesieniu do relacji państwa członkowskiego UE)

Zasada subsydiarności Konstytucji RP: -Preambuła: Ustrój terytorialny państwa jest oparty na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i wspólnot;

-Rozdział VII art. 163.: Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych;

-Art. 165.: Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego

Konstytucja – gmina jest chroniona, nie można jej zlikwidować; pow. i woj. nie są chronione; - ustrój wew. ST określają organy stanowiące; - nadzór wyłącznie ze względu na legalność przez premiera, wojewodę, RIO;

- JST mogą się zrzeszać i współprac. Międzynarodowa; - prawo referendum lokalnego

Dlaczego samorząd musi mieć rolę w dostarczaniu usług?

-dobra publiczne (dobra nie pozwalające na wykluczenie z konsumpcji, dobra niekonkurencyjne)

-dobra naturalne (działalność, która może być wykonywana taniej przez jednego niż kilku wykonawców)

-efekty zewnętrzne (skutek transakcji rynkowej odczuwany przez kogoś kto nie uczestniczył w tej transakcji)

-dobra społeczne (dobra, które w zasadzie są dobrami prywatnymi, np. oświata)

Konsolidacja ST – mniejsze koszty utrzymania; ekonomia skali

Fragmentaryzacja ST – władza bliżej obywateli; większe zaufanie i zadowolenie

Im mniejsza gmina tym większa frekwencja w wyb. sam. (wyj. – b.duże miasta)

Powiaty 315+65;   gminy 2478

Wybory – gminy:

Rada – większościowe (<20tys miesz, 1-5radnych w okręgu), proporcjonalne(>20tys, 5-8radnych w okręgu, głos na listy)

Prezydent burmistrz wójt – bezpośrednio, możliwe 2tury; kandydatów zgłasza komitet który zarejestrował kandydatów do rady w przynajmniej połowie okręgów

Pow. Woj. – proporcjonalne w okręgach (3-10 w okręgu w pow i 5-15 w okr w woj.) próg5%

Władze wykonawcze: gmina – 1osobowy zarząd (wójt itp.), sam mianuje zastępców, odpowiada za projekt budżetu

Powiat – zarząd wybierany przez radę, 3-5członków, przewodniczy starosta

Woj. - zarząd wybierany przez radę, 3-5członków, na czele marszałek

Odwołanie rady: referendum na wniosek rady lub wyborców(10%pow, 5%woj); próg 3/5frekwencji wyborów; nie wcześniej niż 12m po wyb i nie później niż 6m przed wyb, min 12m po nieudanym referendum

-odwołanie organów wykonawczych – gmina-tylko w referendum na wniosek mieszkańców lub rady (na wniosek ¼ radnych głosowanie imienne większość 3/5 ustawowego składu rady)

-nie udzielenie absolutorium równoznaczne z inicjatywą referendum w sprawie odwołania burmistrza

-nieskuteczne referendum z inicjatywy rady oznacza odwołanie rady

Odwołanie organów wykonawczych – powiat, województwo

-sesja absolutoryjna – więcej niż połowa ustawowego składu rady – głosowanie odwołania po 14 dniach od nieudzielenia absolutorium, większość 3/5 ustawowego składu

- w innych przypadkach: wniosek ¼ radnych, 3/5 składu rady

-głosowanie – następna sesja po złożeniu wniosku (14 dni)

-obowiązek zasięgnięcia opinii komisji rewizyjnej

-następna próba odwołania – po 6 miesiącach

Formy współpracy: związki komunalne (charakter celowy), stowarzyszenia (ogólny), porozumienia międzykomunalne(jedna jst wykonuje zadania dla innej)

Związki międzygminne

-w celu wspólnego zarządzania niepodzielną infrastrukturą (wodociągi, kanalizacja, ciepłownictwo)

-w celu zarządzania zintegrowanymi obszarami (transport publiczny w aglomeracjach)

-w celu bardziej efektywnego (zmniejszanie kosztów jednostkowych) wykonywania zadań (gospodarka odpadami)

-w celu współpracy w rozwiązywaniu różnych problemów (program rozwoju ekonomicznego, rozwój turystyki, ochrona środowiska)

Najważniejsze dokumenty planistyczne jst

-Strategia rozwoju – obowiązkowa województwo, teoretycznie dobrowolna gminna

-Plan regionalny zagospodarowania przestrzennego – obowiązkowy

-Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – gmina obowiązkowo

-Plany miejscowe – gmina, obowiązkowe na niektórych obszarach

-Program Rozwoju Lokalnego – gminy

-WPF (wieloletni plan finansowy), WPI (w. p. inwestycyjny) – nieobowiązkowe

Dobra publiczne – nie można wykluczyć: zieleń miejska, oświetlenie ulic itp.

Dobra prywatne: transport miejski, mieszkania komunalne, miejsca parkingowe itp.

Dobra klubowe: telewizja kablowa, wieczory panieńskie(???)

Monopol naturalny – jest tańszy niż gdyby to dobro było wytwarzane przez wiele przedsiębiorstw np. wodociągi

Dobra społeczne – ze względu na system wartości są przyznane wszystkim np. edukacja

Kategorie źródeł finansowania samorządów:

-dochody własne: podatki lokalne, opłaty za usługi, dochody z majątku

-d. bieżące: udziały we wpływach z podatków państwowych; subwencje – transfer o charakterze ogólnym, można wydać na dowolny cel, przechodzi na następny rok; dotacje – na konkretny cel i w konkretnym czasie, niewykorzystana musi być zwrócona

środki z kredytów i pożyczek nie odnotowywane w dochodach ale w wydatkach – różnica daje deficyt który łatany jest przychodami

Podstawy systemu finansowania jst: dokumenty: Europejska Karta Samorządu Lokalnego, Konstytucja RP, Ustawa o finansach publicznych, U o dochodach jst, U o podatkach i opłatach lokalnych, U o podatku rolnym, U o RIO

Klasyfikacja budżetowa, 4 poziomy: 1częsci budżetu, 2poziom działów(3cyfry), 3poz rozdziałów(5cyfr), 4poziom paragrafów(4cyfry)(te cyfry to jakieś oznaczenia w budżecie, każdy cel-inne cyfry)

Rewolucja „antypodatkowa” – lata 80, nie doprowadził do skurczenia roli państwa, sprzyjała przechodzeniu od podatków pośrednich do bezpośrednich ; podatki bezpośrednie mogą być decentralizowane a pośrednie nie mogą

PIT gminy39,3% powiaty10,25% wojew 1,6%

CIT gm 6,7% pow1,4% woj15,9%

Argumenty za transferami zasilającymi ST:

1Zasada równowagi pionowej – uzupełnienie dochodów własnych pomiędzy szczeblami adm publicznej, udział w dochodach proporcjonalny do zadań przydzielonych

2Zasada równowagi poziomej pomiędzy jst tego samego szczebla, takie same usługi wszędzie powinny być świadczone za taką samą cenę

3Zjawisko gapowicza (problem „free rider”) – wspomaganie samorządów świadczących usługi dla mieszkańców innych terenów

4Zapewnienie minimalnego standardu usług określanego w skali kraju

5Stymulacja podaży dóbr społecznych

Subwencja równoważąca/regionalna -„podatek janosikowy” płaci go ~5% samorządów na wyrównanie różnic między nimi, niewielki dla gmin, b.duży dla pow i woj.

Złota reguła zrównoważonego budżetu (na świecie)

- nie wolno zadłużać się na finansowanie wydatków bieżących

- można rozsądnie zadłużać się na realizację programów inwestycyjnyh

Formy zadłużenia:

- kredyt komercyjny w banku

- preferencyjny kredyt – od państwa, niższy % niż stawka rynkowa

- emisja obligacji

- leasing (pomaga obejść limity kredytowe)

Regulacja zadłużania samorządów

- wolno się zadłużać na pokrycie deficytu

- konstytucyjne limity – dług publiczny nie większy niż 60%PKB

- prawo finansowe wprowadza procedury ostrożnościowe przy 50%PKB

- rata kredytu nie większa niż 15%dochodów, prognoza opiniowana przez RIO

Budżet – zasady planowania

- zupełność (wszystkie wydatki i dochody są objęte jednym planem budżetowym)

- uprzedniość (przyjęty przed okresem realizacji)

- jedność (konkretny dochód nie jest przypisany konkretnemu wydatkowi)

- roczny horyzont

- jawność

- przejrzystość

- gospodarność

Budżet – procedury

- za projekt budżetu odpowiada zarząd

- rada nie może zwiększyć deficytu

- projekt powinien być złożony do rady i RIO do 15.11

- RIO sprawdza zgodność z prawem

- jst uchwalają budżet do 31.12 wyjątkowo do 31.03

Strategie dysponentów budżetu  np.basen, ośrodek sportu

1Cofnięcie decyzji o redukcji kasy:

- poszukiwanie poparcia klientów

- budowa relacji z czołowymi politykami

- „wszystko albo nic” albo zostaje tyle kasy ile było albo zamykamy zakład

- odmowa trudnych decyzji o zmniejszeniu budżetu

2Zdobywanie nowych środków

- po a trzeba powiedzieć b – trzeba dokończyć inwestycję

- zaokrąglanie w górę

- utrzymywanie budżetu pozbywając się jednostek

- „stopa w drzwi” ??

- rozpoczęcie programów o statusie „tymczasowy”

- „pieniądze na rozruch” – program dalej sam się finansuje

Wykonywanie usług lokalnych

1Model tradycyjny

- samorząd odpowiada za usługę

- sam. wykonuje usługę

- opłaty za usługi niskie subsydiowane przez podatki lokalne

- monopol na rynku dostawców usług

2Model rynkowy

- odbicie tendencji new public management – naśladowanie sektora prywatnego

- pojawienie się prywatnych dostawców

- opłaty często pokrywają koszty

- konkurencja kilku dostawców

- rolą samorządu regulowanie rynku

Cechy nowego modelu organizacji usług

- ścisłe oddzielenie odpowiedzialnych od świadczących

- zmiana struktury organizacyjnej – traktowanie mieszkańców jak klientów

- kontrola jakości, certyfikaty

- zmiana dużych, hierarchicznych usługodawców na małych i elastycznych

- zwiększenie rozpiętości w płacach

Urynkowienie – ZA:

- oszczędność dzięki konkurencji

- nowy kapitał potrzebny do inwestycji

- większa elastyczność

- wzrost jakości rządzenia – skupienie się na polityce

PRZECIW: - oszczędności krótkotrwałe

- użytkownicy więcej płacą

- proces kontraktowania to okazja do korupcji

- płaci korzystający z usług ale spada dostępność

Usługi komunalne

- cena pokrywa koszty bieżące

- redystrybucja poprze dofinansowanie ubogich użytkowników a nie przedsiębiorstw

- zazwyczaj finansowane przez podatki

Usługi społeczne

- udział sektora non-profit

- finansowane z podatków

Środki promocji:

- kontakty z mediami

- materiały promocyjne

- imprezy promocyjne

- korespondencja

- misje inwestycyjne

- wywiady

- misje dziennikarskie (imprezy dla dziennikarzy)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin