ZABAWY ZE ŚPIEWEM
ABRAHAM
Stary Abraham miał siedmiu synów, siedmiu synów miał stary Abraham. A oni siedli i nic nie jedli, tylko śpiewali sobie tak: Prawa ręka!
Stary Abraham miał siedmiu synów, siedmiu synów miał stary Abraham. A oni siedli i nic nie jedli, tylko śpiewali sobie tak: Prawa ręka! Lewa ręka!
Po każdym odśpiewaniu zwrotki powtarzamy dotychczas wymienione nazwy części ciała, dodając do nich kolejną: prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga, głowa, brzuch. Dzieci podczas śpiewu poruszają, wymienioną jako ostatnią, częścią ciała lub poruszają wszystkimi wymienionymi częściami ciała.
A CUM CY CAmel. "Deszczowa Piosenka"
Już czas zawiązać krąg, więc niech popłynie pieśń,bo w kręgu przyjaciół wesoło zawsze jest.- kciuki do przodu- łokcie do tyłu- kolana ugiąć- nóżki wykrzywię- kuperki wypiąć- klatki do przodu- głowy do góry- języki na brodę.A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca, acha! A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca, acha!
Wszyscy maszerują dookoła kręgu. Po zakończeniu stają i odwracają się twarzami do środka koła. Prowadzący wykrzykuje pierwsze polecenie jednocześnie je wykonując, a wszyscy po nim powtarzają. Pozostając w tej pozycji wszyscy śpiewają refren:A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca - kołyszemy się na bokiacha! - wyginamy się do tyłui rozpoczynamy kolejny marsz dookoła kręgu, cały czas w tej samej pozycji. Po zatrzymaniu wszystko rozpoczynamy od nowa dodając za każdym razem kolejny element postawy ciała.
APACZmel. "Kondor"
Raz mały Apacz napiął mały łuk.Och, jak on mógł, napiąć tak mały łuk? Jak on mógł?Raz duży Apacz napiął duży łuk.Och, jak on mógł, napiąć tak duży łuk? Jak on mógł?
rękami pokazujemy małego Apaczarękami pokazujemy mały łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy napinany łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy dużego Apaczarękami pokazujemy duży łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy napinany łukkręcimy głową na „nie"
A RAM SAM SAM
A ram sam sam, a ram sam samguli guli guli guli ram sam samA ram sam sam, a ram sam sama guli guli guli guli ram sam samarafi arafi guli guli guli guli ram sam samarafi arafi guli guli guli guli ram sam sam
Siedzimy w pozycji klęczącej w kręgua ram sam sam - uderzamy rytmicznie w kolana partnera po lewej stronie, w swoje, partnera po prawej stronie, znów partnera po lewej, swoje i po prawej, czyli: lewa, swoje, prawa i znów lewa, swoje, prawa itd.a guli guli - podnosimy przed sobą rękę do góry i naśladujemy tzw. wkręcanie żarówek,arafi arafi - robimy skłon ku ziemi. Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.
BARANEK
Jak dobrze być barankiem i bardzo wczesnym rankiem wychodzić na polankę i śpiewać sobie tak:be, be, be kopytka niosą mnie, be, be, be kopytka niosą mnie.Jak dobrze być baranem i bardzo wczesnym ranem wychodzić na polanę i śpiewać sobie tak:be, be, be kopyta niosą mnie, be, be, be kopyta niosą mnie.So gut zu sein baranek aufstehen sobie ranekund gehen zu polanek und singen so wie als:Bich, bich, bich kopytka tragen mich, bich, bich, bich kopytka tragen mich.How good to be baranek and wake up sobie ranek, and running to polanek and singin just like that: Bi, bi, bi kopytka takeing me, bi, bi, bi kopytka takeing me.
Przy słowach „baranek” pokazujemy kolistymi ruchami rogi na naszej głowie, przy słowach „wychodzić/gehen/running” naśladujemy wybieganie baranka na polankę.Tak samo przy słowach „be, be, be...”. W drugiej zwrotce powtarzamy wszystkie ruchy, ale bardziej ociężale i wolniej.
CHODZI LISEK KOŁO DROGI
Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi. Cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada. Cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada.
Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi. Lis, lis ogon ma, nie wiadomo, komu da.Lis, lis ogon ma, nie wiadomo, komu da.
Dzieci stoją w kole z rękami założonymi do tyłu. Dziecko – „lisek” chodzi wokół śpiewającej grupy z chustką w ręce. W pewnej chwili wkłada chustkę do ręki wybranego dziecka. Wskazane w ten sposób osoba chwyta chustkę i goni „liska” dookoła stojących dzieci. Kiedy uciekający usiądzie na zwolnionym miejscu, zabawa rozpoczyna się od nowa.
CO JA TU MAM?
Tu paluszek, tu paluszek,kolorowy mam fartuszek.To jest rączka, a to druga.Tu jest nosek, tu ząbeczki,a tu buzia na ploteczki.To jest rączka, a to drugaPopatrz - oczko do mnie mruga!
Podczas śpiewania piosenki wskazuje się i nazywa poszczególne części ciała. Pozostałe gesty można wymyślić samemu. Przy kolejnych powtórzeniach można zwiększać tempo śpiewania.
CZTERECH MAŁYCH MURZYNKÓW
Czterech małych Murzynków poszło do lasu po mech.Jednego zjadły wilki zostało tylko trzech.Trzech małych Murzynków kopało wielki rów.Jednego zasypał piasek zostało tylko dwóch.Dwóch małych Murzynków kąpało się w rzece Eden.Jednego zjadł krokodyl i został tylko jedan.Jeden mały Murzynek ożenił się z panną Mery.I znów po czterech latach było Murzynków czterechi tak dalej...
pokazujemy " smarowanie policzków" naśladujemy marszpokazujemy dłońmi przed sobą kłapanie szczęk wilkanaśladujemy kopanie rowukucamy nakrywając ciało i głowę rękomapływamy żabką lub innym stylem pływackimwyciągamy przed siebie ręce i kłapiemy nim jak wielką paszczą ruszamy biodrami lekko uginając kolanapokazujemy czterech Murzynków i zaczynamy od nowa Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.
CZYŻYK
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki. Czyś widział, czyś słyszał jak się sieje mak,Czyś widział, czyś słyszał jak się sieje mak.Oto tak, oto tak, tak się sieje mak,Oto tak, oto tak, tak się sieje mak.Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta mak,Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta mak.Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak,Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak.Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.Czyś widział, czyś słyszał jak się ścina mak,Czyś widział, czyś słyszał jak się ścina mak.Oto tak, oto tak, tak się ścina mak,Oto tak, oto tak, tak się ścina mak.Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.Czyś widział, czyś słyszał jak się zjada mak,Czyś widział, czyś słyszał jak się zjada mak.Oto tak, oto tak, tak się zjada mak,Oto tak, oto tak, tak się zjada mak.
machamy skrzydełkami
nasłuchujemy
wykonujemy ruch ręką pokazujący siew
pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy pokazujemy ręką od ziemi, jak w górę rośnie mak
pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy wykonujemy ruch przypominający cięcie sierpem
pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy
pokazujemy rękami jak jemy mak
DALEJ RAŹNO
Dalej raźno, dalej w koło wszyscy wraz,bo na pląsy, bo na pląsy nadszedł czas.Cztery kroki, więc do środka, cztery kroki wstecz.Hejże ha! Hejże ha! Taniec piękna rzecz.
Dalej raźno, dalej w koło wszyscy wraz,bo na pląsy, bo na pląsy nadszedł czas..Po dwa kroki, więc do środka, po dwa kroki wsteczHejże ha! Hejże ha! Taniec piękna rzecz.
Uczestnicy tworzą koło, trzymając się za ręce. Koło posuwa się w jedną stronę po okręgu, śpiewając piosenkę. Podczas śpiewu można wykonywać określona konfigurację kroków np. cztery kroki do środka, cztery kroki z powrotem, itd.
DWÓM TAŃCZYĆ SIĘ ZACHCIAŁO
Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało, lecz im się nie udało, fari, fari, fara.
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą, ja nie chcę tańczyć z tobą, fari, fari, fara.
Poszukam, więc innego, innego, innego, do tańca zdolniejszego, fari, fari, fara.
Dzieci - w parach - trzymają się krzyżując ręce. Zwracają się twarzami w tę samą stronę i tanecznym krokiem przesuwają się do przodu.
Zatrzymują się i wygrażają sobie, udają, że się odpychają.
Rozchodzą się, wybierają nowych partnerów, ponownie krzyżują ramiona i chwytają się za ręce, następnie kręcą się dookoła.
DZIELNY PIERWSZAK
Dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami,dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami, dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami, dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami.Dzielny pierwszaku - uderz w kolanka,dzielny pierwszaku - tupnij nóżkami,dzielny pierwszaku - która godzina,dzielny pierwszaku - zrób to jeszcze raz.
2 razy klasz...
thorba