ZABAWY ZE ŚPIEWEM.doc

(134 KB) Pobierz

ZABAWY  ZE  ŚPIEWEM
 

ABRAHAM

 

 

Stary Abraham miał siedmiu synów,
siedmiu synów miał stary Abraham.
A oni siedli i nic nie jedli,
tylko śpiewali sobie tak:
Prawa ręka!

Stary Abraham miał siedmiu synów,
siedmiu synów miał stary Abraham.
A oni siedli i nic nie jedli,
tylko śpiewali sobie tak:
Prawa ręka! Lewa ręka!

Po każdym odśpiewaniu zwrotki powtarzamy dotychczas wymienione nazwy części ciała, dodając do nich kolejną: prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga, głowa, brzuch. Dzieci podczas śpiewu poruszają, wymienioną jako ostatnią, częścią ciała lub poruszają wszystkimi wymienionymi częściami ciała.

 

A CUM CY CA
mel. "Deszczowa Piosenka"

Już czas zawiązać krąg,
więc niech popłynie pieśń,
bo w kręgu przyjaciół
wesoło zawsze jest.
- kciuki do przodu
- łokcie do tyłu
- kolana ugiąć
- nóżki wykrzywię
- kuperki wypiąć
- klatki do przodu
- głowy do góry
- języki na brodę.
A cum cy ca, a cum cy ca,
a cum cy ca, acha! 
A cum cy ca, a cum cy ca,
a cum cy ca, acha!                 

Wszyscy maszerują dookoła kręgu.
Po zakończeniu stają i odwracają się twarzami do środka koła.
Prowadzący wykrzykuje pierwsze polecenie jednocześnie je wykonując, a wszyscy po nim powtarzają.
Pozostając w tej pozycji wszyscy śpiewają refren:
A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca - kołyszemy się na boki
acha! - wyginamy się do tyłu
i rozpoczynamy kolejny marsz dookoła kręgu, cały czas w tej samej pozycji.
Po zatrzymaniu wszystko rozpoczynamy od nowa dodając za każdym razem kolejny element postawy ciała.

 

APACZ
mel. "Kondor"

Raz mały Apacz 
napiął mały łuk.
Och, jak on mógł,
napiąć tak mały łuk? 
Jak on mógł?

Raz duży Apacz 
napiął duży łuk.
Och, jak on mógł,
napiąć tak duży łuk? 
Jak on mógł?

rękami pokazujemy małego Apacza
rękami pokazujemy mały łuk
kręcimy głową na „nie"
rękami pokazujemy napinany łuk
kręcimy głową na „nie"

rękami pokazujemy dużego Apacza
rękami pokazujemy duży łuk
kręcimy głową na „nie"
rękami pokazujemy napinany łuk
kręcimy głową na „nie"
 

 

A RAM SAM SAM

A ram sam sam, a ram sam sam
guli guli guli guli ram sam sam
A ram sam sam, a ram sam sam
a guli guli guli guli ram sam sam
arafi arafi guli guli guli guli ram sam sam
arafi arafi guli guli guli guli ram sam sam 

Siedzimy w pozycji klęczącej w kręgu
a ram sam sam - uderzamy rytmicznie w kolana partnera po lewej stronie, w swoje, partnera po prawej stronie, znów partnera po lewej, swoje i po prawej, czyli: lewa, swoje, prawa i znów lewa, swoje, prawa itd.
a guli guli - podnosimy przed sobą rękę do góry i naśladujemy tzw. wkręcanie żarówek,
arafi arafi - robimy skłon ku ziemi.
Za każdym razem  zwiększamy tempo śpiewu.

 

BARANEK
 


 

 

Jak dobrze być barankiem
i bardzo wczesnym rankiem
wychodzić na polankę
i śpiewać sobie tak:
be, be, be kopytka niosą mnie,
be, be, be kopytka niosą mnie.

Jak dobrze być baranem
i bardzo wczesnym ranem
wychodzić na polanę
i śpiewać sobie tak:
be, be, be kopyta niosą mnie,
be, be, be kopyta niosą mnie.

So gut zu sein baranek
aufstehen sobie ranek
und gehen zu polanek
und singen so wie als:

Bich, bich, bich kopytka tragen mich,
bich, bich, bich kopytka tragen mich.

How good to be baranek
and wake up sobie ranek,
and running to polanek
and singin just like that:

Bi, bi, bi kopytka takeing me,
bi, bi, bi kopytka takeing me.

Przy słowach „baranek” pokazujemy
kolistymi ruchami rogi na naszej głowie,
przy słowach „wychodzić/gehen/running” naśladujemy wybieganie baranka na polankę.
Tak samo przy słowach „be, be, be...”.
W drugiej zwrotce powtarzamy wszystkie ruchy, ale bardziej ociężale i wolniej.

 

 

CHODZI LISEK KOŁO DROGI

Chodzi lisek koło drogi,
cichuteńko stawia nogi.
Cichuteńko się zakrada,
nic nikomu nie powiada.
Cichuteńko się zakrada,
nic nikomu nie powiada.

Chodzi lisek koło drogi,
cichuteńko stawia nogi.
Lis, lis ogon ma,
nie wiadomo, komu da.
Lis, lis ogon ma,
nie wiadomo, komu da.

Dzieci stoją w kole z rękami założonymi do tyłu. Dziecko – „lisek” chodzi wokół śpiewającej grupy z chustką w ręce. W pewnej chwili wkłada chustkę do ręki wybranego dziecka. Wskazane w ten sposób osoba chwyta chustkę i goni „liska” dookoła stojących dzieci. Kiedy uciekający usiądzie na zwolnionym miejscu, zabawa rozpoczyna się od nowa.

 

CO JA TU MAM?



 

 

Tu paluszek, tu paluszek,
kolorowy mam fartuszek.
To jest rączka, a to druga.
Tu jest nosek, tu ząbeczki,
a tu buzia na ploteczki.
To jest rączka, a to druga
Popatrz - oczko do mnie mruga!

Podczas śpiewania piosenki wskazuje się i nazywa poszczególne części ciała. Pozostałe gesty można wymyślić samemu. 

Przy kolejnych powtórzeniach można zwiększać tempo śpiewania.

 

CZTERECH MAŁYCH MURZYNKÓW

Czterech małych Murzynków
poszło do lasu po mech.
Jednego zjadły wilki
zostało tylko trzech.
Trzech małych Murzynków
kopało wielki rów.
Jednego zasypał piasek
zostało tylko dwóch.
Dwóch małych Murzynków
kąpało się w rzece Eden.
Jednego zjadł krokodyl
i został tylko jedan.
Jeden mały Murzynek
ożenił się z panną Mery.
I znów po czterech latach
było Murzynków czterech
i tak dalej...

pokazujemy " smarowanie policzków"
naśladujemy marsz
pokazujemy dłońmi przed sobą kłapanie szczęk wilka
naśladujemy kopanie rowu
kucamy nakrywając ciało i głowę rękoma
pływamy żabką lub innym stylem pływackim
wyciągamy przed siebie ręce i kłapiemy nim jak wielką paszczą
ruszamy  biodrami lekko uginając kolana
pokazujemy czterech Murzynków i zaczynamy od nowa
 Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

 

CZYŻYK

Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
Czyś widział, czyś słyszał jak się sieje mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się sieje mak.
Oto tak, oto tak, tak się sieje mak,
Oto tak, oto tak, tak się sieje mak.

Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak wzrasta mak.
Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak,
Oto tak, oto tak, tak wzrasta mak.

Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
Czyś widział, czyś słyszał jak się ścina mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się ścina mak.
Oto tak, oto tak, tak się ścina mak,
Oto tak, oto tak, tak się ścina mak.

Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki,
Czyżyku, czyżyku, ptaszku maleńki.
Czyś widział, czyś słyszał jak się zjada mak,
Czyś widział, czyś słyszał jak się zjada mak.
Oto tak, oto tak, tak się zjada mak,
Oto tak, oto tak, tak się zjada mak.

machamy skrzydełkami

nasłuchujemy

wykonujemy ruch ręką pokazujący siew
 

machamy skrzydełkami

pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy
pokazujemy ręką od ziemi, jak w górę rośnie mak

machamy skrzydełkami

pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy
wykonujemy ruch przypominający cięcie sierpem

machamy skrzydełkami

pokazujemy rękami lunetę patrząc jak mak rośnie i nadsłuchujemy

pokazujemy rękami jak jemy mak

 

DALEJ RAŹNO

Dalej raźno, dalej w koło wszyscy wraz,
bo na pląsy, bo na pląsy nadszedł czas.
Cztery kroki, więc do środka,
cztery kroki wstecz.
Hejże ha! Hejże ha!
Taniec piękna rzecz.

Dalej raźno, dalej w koło wszyscy wraz,
bo na pląsy, bo na pląsy nadszedł czas..
Po dwa kroki, więc do środka,
po dwa kroki wstecz
Hejże ha! Hejże ha!
Taniec piękna rzecz.

Uczestnicy tworzą koło, trzymając się za ręce.
Koło posuwa się w jedną stronę po okręgu, śpiewając piosenkę. Podczas śpiewu można wykonywać określona konfigurację kroków np. cztery kroki do środka, cztery kroki z powrotem, itd.

 

DWÓM TAŃCZYĆ SIĘ ZACHCIAŁO

Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało,
fari, fari, fara.

Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z tobą,
fari, fari, fara.

Poszukam, więc innego,
innego, innego,
do tańca zdolniejszego,
fari, fari, fara.

Dzieci - w parach - trzymają się krzyżując ręce. Zwracają się twarzami w tę samą stronę i  tanecznym krokiem przesuwają się do przodu.


Zatrzymują się i wygrażają sobie,
udają, że się odpychają.

 

Rozchodzą się, wybierają nowych partnerów, ponownie krzyżują ramiona i chwytają się za ręce, następnie kręcą się dookoła.

 

DZIELNY PIERWSZAK

Dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami,
dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami, 
dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami,
dzielny pierwszaku - klaśnij rączkami.

Dzielny pierwszaku - uderz w kolanka,
dzielny pierwszaku - tupnij nóżkami,
dzielny pierwszaku - która godzina,
dzielny pierwszaku - zrób to jeszcze raz. 

2 razy klasz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin