kolko taneczneII(1).doc

(51 KB) Pobierz
Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu

Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki uczeń odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter.


I WSTĘP
     Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki uczeń odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter.
     Taniec jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabawy i odprężenia. Umożliwia on regenerację sił fizycznych i psychicznych, podniesienie sprawności ruchowej.

II CELE PROGRAMU
CELE OGÓLNE:

1.       Wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów.

2.       Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu.

3.       Poznawanie tańców regionalnych, narodowych, towarzyskich..

CELE SZCZEGÓŁOWE:

III METODY REALIZACJI

1.       Metoda syntetyczna- nauczanie całościowe zestawów mniejszych elementów, motywów i wreszcie większych zestawów muzyczno- ruchowych.

2.       Metoda analityczna- nauczanie pewnych określonych całości muzyczno- ruchowych fragmentarycznie, częściami. Po opanowaniu fragmentów, łączenie ich w większe zestawy ruchowe.

3.       Metoda kompleksowa (mieszana)- w nauczaniu większych zestawów muzyczno- ruchowych, dążenie do ich opanowania całościowego ze szczególnym uwzględnieniem mniejszych elementów. Podczas nauczania ruchów z muzyką nauczyciel przez wzorowy pokaz w zwolnionym tempie, powiązanym z wyliczaniem rytmu, w jakim ruch przebiega i dokładnym objaśnieniem słownym lub uwagami słownymi korygującymi ruch powinien przekazać uczniom wyobrażenie koncepcji ruchu.

IV FORMY REALIZACJI, TREŚCI
Zajęcia odbywają się w formie warsztatowej raz w tygodniu. Obecność na zajęciach jest nieobowiązkowa.

Treści:

I.         Zabawy ze śpiewem.

1.       "Budujemy domy"- zabawa taneczna.

2.       "Na krakowską nutę"- zabawa taneczna.

II.       Tańce regionalne Polski.

1.       Tańce śląskie:

1.       "Stara baba".

2.       "Litera".

2.       Tańce regionalne oparte na kroku polkowym:

1.       "Grożony".

2.       "Miotlarz".

3.       Tańce regionalne oparte na kroku walca:

1.       "Nie chcę cię znać".

o        Polskie tańce narodowe.

1.       "Krakowiak".

2.       "Polonez".

2.       Tańce towarzyskie

1.       "Walc angielski".

2.       "Cha- cha- cha".

3.       "Jive".

4.       "Rumba".

4.       Gimnastyka rekreacyjna- Aerobik.

1.       Formy kształtujące sylwetkę- Callanetics.

2.       Formy kształtujące wydolność fizyczną- Low Impact.

3.       Formy relaksacyjne- Stretching, Yoga.

3.       PROPOZYCJE WYBRANYCH SCENARIUSZY ZAJĘĆ

SCENARIUSZ NR 1
Temat zajęć: Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych cha- cha- cha.
Cele zajęć:
Umiejętności- zatańczenie w parze kroku podstawowego cha- cha- cha.
Wiadomości- ogólna charakterystyka tańca cha- cha- cha.
Sprawność fizyczna- wyrabianie szybkiej orientacji przestrzennej.
Postawy i motywacje- umiejętność współdziałania w parze tanecznej.
Pomoce: magnetofon, kaseta magnetofonowa z nagraniem melodii.
Przebieg zajęć:

1.       Czynności organizacyjno- porządkowe.
Przywitanie, przedstawienie celów zajęć i uzasadnienie potrzeby ich realizacji, kontrola stroju.

2.       Ogólna charakterystyka tańca.
Cha- cha- cha to popularny kubański taniec towarzyski ukształtowany przez różne nurty tradycji afro amerykańskiej. W Ameryce i Europie zyskał dużą popularność od 1955r. Jest tańcem bardzo rytmicznym w takcie parzystym, o wesołym charakterze.

3.       Ustawienie podstawowe zamknięte.
Chłopiec i dziewczynka stoją naprzeciw siebie. Chłopiec prawą ręką obejmuje dziewczynkę, trzymając dłoń poniżej jej lewej łopatki. Dziewczynka lewą dłoń kładzie na prawym boku partnera. Ręce wolne są złączone, ugięte w łokciach i umieszczone na wysokości głowy niższej osoby w parze.

4.       Kroki taneczne.
Krok podstawowy w przód.
Na "raz"- krok lewą nogą w przód (z przedniej części stopy na całą stopę), wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo,
na "dwa"- przeniesienie ciężaru ciała w tył na prawą nogę, wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo,
na "trzy"- mały krok lewą nogą w bok,
na "i"- dostawienie prawej nogi do lewej,
na "cztery"- krok lewą nogą w bok, wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo.
Krok podstawowy w tył.
Na "raz"- krok prawą nogą w tył (z przedniej części stopy na całą stopę), wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo,
na "dwa"- przeniesienie ciężaru ciała w przód na lewą nogę, wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo,
na "trzy"- mały krok prawą nogą w bok,
na "i"- dostawienie lewej nogi do prawej,
na "cztery"- krok prawą nogą w bok, wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo.

5.       Figury taneczne.
Figura podstawowa- mieści się w dwóch taktach.
Takt 1
Chłopiec i dziewczynka stoją w objęciu zamkniętym. Chłopiec rozpoczyna figurę nogą lewą i wykonuje krok podstawowy w przód, dziewczynka krok podstawowy w tył.
Takt 2
Chłopiec wykonuje krok podstawowy w tył rozpoczynając go nogą prawą, dziewczynka wykonuje krok podstawowy w przód nogą lewą.

6.       Podsumowanie zajęć.
Przypomnienie celów zajęć i ocena ich realizacji.


SCENARIUSZ NR 2
Temat zajęć: Nauka kroków poloneza.
Cele zajęć:
Umiejętności- zatańczenie podstawowych kroków poloneza.
Wiadomości- ogólna charakterystyka tańca.
Sprawność fizyczna- rozwijanie koordynacji ruchowej.
Postawy i motywacje- kształtowanie właściwej postawy i kultury osobistej.
Pomoce: magnetofon, kaseta z nagraniem.
Przebieg zajęć:

7.       Czynności organizacyjno- porządkowe.
Przywitanie, sprawdzenie przygotowania ćwiczących, przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji.

8.       Ogólna charakterystyka tańca.
Polonez to taniec narodowy o uroczystym, dostojnym charakterze. Tańczony jest w parach, w takcie 3/4, w tempie umiarkowanym. Kroki i figury taneczne wykonywane są lekko, z gracją i dystynkcją. Należy je ćwiczyć początkowo przy głośnym odliczaniu nauczyciela, a później po ich dobrym opanowaniu z podkładem muzycznym.

9.       Kroki taneczne.
Krok podstawowy (składa się z trzech kroków).
Na "i"- uginamy lekko i płynnie nogę w kolanie (dziewczynka lewą, chłopiec prawą) i wysuwamy w przód nogę przeciwną,
na "raz"- stawiamy nogę w miejscu wysunięcia i przenosimy na nią ciężar ciała, jednocześnie prostujemy nogę w kolanie,
na "dwa"- wykonujemy krok w przód (dziewczynki lewą, chłopcy prawą nogą),
na "trzy"- wykonujemy krok w przód (dziewczynki prawą, chłopcy lewą nogą) itd.
Krok drobiony, ozdobny (dla dziewcząt).
Polega na posuwaniu się w określonym kierunku drobnymi krokami w rytmie ósemek. Dziewczynki- na palcach, płynnie i równo stawiają małe kroczki, nie akcentując miar taktu.
Krok chodzony.
Składa się z trzech równych kroków zmiennych (każdy krok wykonywany jest inną nogą).

10.    Ukłony.
Ukłon chłopca:
na "raz"- wydłużony krok w przód lub w bok lewą nogą,
na "dwa"- dostawienie prawej nogi do lewej z jednoczesnym pochyleniem barków i skłonem głowy,
na "trzy"- wytrzymanie pozy.
Ukłon dziewczynki:
na "raz"- wydłużony krok w przód prawą nogą z przesunięciem ciężaru ciała
w kierunku ruchu, ugięcie w kolanie nogi lewej,
na "dwa"- ponowne przeniesienie ciężaru ciała, ale na lewą nogę, prawa zostaje
w przodzie i opiera się palcami o podłogę. Pochylenie głowy w przód i lekkie rozłożenie obu stron spódniczki.
na "trzy"- wytrzymanie pozy.

11.    Trzymania w parze.
Trzymanie I
Tańczący trzymają się rękami "wewnętrznymi" (chłopiec podtrzymuje dłoń dziewczynki). Unoszą w przód złączone ręce poniżej linii barków dziewczynki. Wolną, lewą rękę chłopiec unosi lekko w bok, odwracając dłoń na zewnątrz. Dziewczynka prawą ręką podtrzymuje brzeg spódniczki.
Trzymanie II
Tańczący trzymają się lewymi rękami uniesionymi w przód do poziomu. Prawa ręka chłopca jest wysoko za plecami dziewczynki, prawa ręka partnerki podtrzymuje brzeg spódniczki.

12.    Podsumowanie zajęć.

13.    Przypomnienie celów zajęć i ocena ich realizacji.


VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

·         rozumie piękno i harmonię utworów muzycznych,

·         reaguje na przerwę w muzyce,

·         reaguje na zmiany tempa,

·         wykazuje szybką reakcję słuchowo- ruchową,

·         reaguje na zmiany dynamiki,

·         swobodnie porusza się w różnych kierunkach, jednocześnie obserwując przestrzeń wokół siebie,

·         rozróżnia kierunki w przestrzeni,

·         ma wyrobione poczucie metryczne,

·         jest wrażliwe na różnicę wysokości oraz różnice barwy dźwięków,

·         posiada umiejętność podporządkowania się dyscyplinie rytmicznej tańca,

·         ma wykształconą prawidłową postawę,

·         rytmicznie chodzi, sprawnie stąpa,

·         posiada umiejętność odbicia się w różnych rodzajach skoków,

·         swobodnie operuje ruchami rąk,

·         odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec.

 

 

 


EWALUACJA PROGRAMU

ANKIETA
Uczestniczyliście w dodatkowych zajęciach kółka tanecznego. Proszę o wypełnienie poniższej anonimowej ankiety. Dzięki niej wyrazicie swoją opinię na temat zajęć, w których braliście udział. Zaznacz właściwą odpowiedź lub wpisz w miejsce kropek swoje spostrzeżenia.

1.       Czy chciałabyś uczestniczyć w tego typu zajęciach ponownie?
a) tak
b) nie
c) obojętnie

2.       Jak często chciałabyś uczestniczyć w takich dodatkowych zajęciach ?
............................................................................... ............................................................................... ...............................................................................

3.       Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności taneczne
a) poprawiły się
b) pogorszyły się
d) są bez zmian

4.       Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności współpracy w zespole
a) poprawiły się
b) pogorszyły się
c) są bez zmian

5.       Wymień przynajmniej trzy tańce towarzyskie:
............................................................................... ............................................................................... ...............................................................................


VIII ZAKOŃCZENIE
Program koła tanecznego przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, lubiących ćwiczyć przy muzyce.
Jego celem jest usprawnianie motoryczności, rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej, twórcze wypowiadanie się ucznia poprzez ruchy ciała.

IX LITERATURA DO PROGRAMU

1.       Cichalewska A., Kolarczyk E., Arlet A.: Aerobik. Podstawy teoretyczne i zasób ćwiczeń gimnastycznych, AWF Kraków 1997 (skrypt).

2.       Gablankowski A.: Stretching w szkole, WSiP, Warszawa 1994.

3.       Kwaśnicowa Z.: Tańce polskie. Zbiór pląsów, Tom I-II, Nasza Księgarnia, Warszawa 1937-1938.

4.       Młodzikowska M., Tukiendorf Cz.: Formy muzyczno- ruchowe w szkolnym wychowaniu fizycznym, AWF Warszawa 1978 (skrypt).

5.       Nożyńska Z.: Ćwiczenia muzyczno- ruchowe, SiT, Warszawa 1953.

6.       Siemkowicz J.: Ćwiczenia muzyczno- ruchowe. Poradnik metodyczny, PZWS, Warszawa 1973.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin