5.1 Środowisko fizyczne szkoły, jego składowe i wpływ na samopoczucie uczniów i nauczycieli
- wymaga wysiłku wszystkich osób związanych z funkcjonowaniem szkoły- budynek szkoły: do wysokości 3 kondygnacji, bez szkodliwego promieniowania i pól elektromagnetycznych, hałasu, drgań, zanieczyszczenia powietrza, wód i gruntu; zanieczyszczenie nie może przekraczać dopuszczalnych wartości; zaopatrzony w wodę do picia, zachowania higieny, potrzeby gospodarcze, odprowadzanie ścieków, składowanie odpadków i nieczystości stałych; instalacja grzewcza, wentylacja, sieć elektroenergetyczna + wewnętrzna instalacja, urządzenia dla niepełnosprawnych (1996 r. 4,5% bez instalacji wodociągowej, 6% bez kanalizacji). - wskaźnik powierzchni – 2,5 m2/uczeń (1996/1997 23 uczniów/jedno pomieszczenie nauki)
5.2 Cechy prawidłowego mikroklimatu w szkole
wentylacja:- grawitacyjna we wszystkich pomieszczeniach- wentylacja mechaniczna w pracowni chemicznej, zespole sportowym, zespole żywieniowymokna – otwierane przynajmniej na 50% ich powierzchni, wierzenie na każdej przerwie i dowolnie w czasie lekcji (wentylacja grawitacyjna+mechaniczna+wietrzenie w klasie o 3h wysokości i 2,5 m2/ucznia – 20 m3 powietrza/h/ucznia (1992/93 80% miejskich i 60% wiejskich wszystkie pomieszczenia wyposażone)temperatura:- w sezonie grzewczym – pomieszczenia nauki i ustępy (+20 C), szatnie, korytarze, klatki schodowe, sale gimnastyczne (+16 C), przebieralnie, natryskownie (+25 C)- <15 C zawieszenie lekcji (1992/93 w 80% efektywne)ochrona przed hałasem (głównie komunikacyjny):- ze strony dróg i linii kolejowych – 55 decybeli- innych źródeł – 45 decybeli- ochrona przed przenikaniem nadmiernego hałasu i drgań (powodowanych przez innych użytkowników oraz instalację i urządzenia-techniczne wyposażenie)- równoważny poziom dźwięku przenikającego do klas i pracowni szkolnych (z wyjatkim technicznych) ze wszystkich źródeł hałasu łącznie <40 decybeli (w tym z innych pomieszczeń i urządzeń <35 decybeli)- zmniejszenie hałasu – szerokie, załamane korytarze, klasy z jednej strony, dźwiękochłonne materiały, szczelne drzwi i oknaoświetlenie (poziom natężenia, kontrast, jaskrawość, brak olśnienia):- określane w luksach (ilość światła padającego na 1 metr)- za duży kontrast (biała ściana, czarna tablica) – niekorzystny- olśnienie – odczucie niewygody przy patrzeniu, krańcowe – oślepiające (zbyt duże natężenie lub kontrasty); bezpośrednie (gdy prosto w oczy) i odbiciowe (z nadmiernie jaskrawych przedmiotów)- nie mniej niż 2,2 m od tablicy, kąt z pierwszych ławek nie większy niż 30 stopni, wg. Cohna znaki na tablicy dostrzegalne z 9,6 moświetlenie naturalne – jak najwięcej:- przynajmniej 3h nasłonecznienia w godzinach 8-16 21.03 i 21.09- stosunek powierzchni okien do podłogi – pomieszczenia na pobyt ludzi (1:8), do nauki (1:4-1:5), inne (1:12)- odległość od innego obiektu budowlanego – nie mniejsza niż jego wysokość (jeśli do 55m), nie mniejsza niż 55m (jeśli wyższy)- przy jednostronnym oświetleniu – z lewej strony (front=tablica)- sprzyjające – czystość szyb, bez roślin i firanek, ale żaluzje czy zasłony (ochrona przed zbyt intensywnym)oświetlenie sztuczne (najmniejsze dopuszczalne – polskie):- sale lekcyjne, przedmiotowe -300 lx- sale gimnastyczne – 200 lx- pomieszczenia sanitarne – 100 lx- schody, korytarze – 100 lxzachodnie – czytanie min. 300, lepiej 500 lx, - niedopuszczalne nieosłonięte źródła- obecnie odchodzenie od żarowego (żarówek) na rzecz fluoroscencyjnego (droższe, mniej ciepła, więcej światła, bardziej trwałe); świetlówki – widoczne migotanie, zmniejszony komfort widzenia (skrajne – stroboskopowe, możliwe niebezpieczeństwo), wcześniej wymienić – nie dopuścić do migotania i gaśnięcia; trudności ze składowaniem zużytych – zawierają rtęć- 1996 – niedostateczne oświetlenie w 50% szkółpracownia komputerowa:- 6m2/komputer, monitory bokiem do okna, światło z lewej strony (ewentualnie z przodu)- oświetlenie elektryczne sufitowe 500 lx- odzież z tkaniny niepodatnej na elektryzację (ekran +, człowiek -), nieelektryzująca podłoga- wietrzenie podczas przerw – krzesło z regulowaną wysokością, wygiętym oparciem- krawędź ekranu na poziomie oczu, odległość 40-70 cm- w rzędzie odległości przynajmniej 2m, między rzędami – 3mpomieszczenia higieniczno-sanitarne:- ogólnodostępne ustępy (jedna miska i pisuar na 35 chłopców, 1 miska/25 dziewcząt, 1 umywalka/1-3 miski lub pisuary)- 1 okno i kabina – wentylacja grawitacyjna, więcej – mechaniczna automatyczna- na piętrze dostępnych dla niepełnosprawnych - przynajmniej 1 dostosowana- 1996/97 – w 10% szkół niedotrzymaneszatnia – centralna dla wszystkich, dostępna z holu, w podpiwniczeniu, 0,25m2/uczniarekreacja i WF- 25% powierzchni pod zieleń i rekreację, 4m2 placu na ucznia, ogródek 200-800m2, terenowe urządzenia kultury fizycznejboiska i sale:- do 7 oddziałów – boisko wielofunkcyjne, 200 m2; sala 36m2, 3 m wysokości- 8-23 – wielofunkcyjne, 450 m2, siatkówka 286 m2, koszykówka 608 m2, do gier sportowych – 2376m2; sala 288 m2 i 6 m wysokości- 24 i więcej – wielofunkcyjne 450 m2, 2* siatkówka 286 m2, 2*koszykówka 608 m2, do gier sportowych 2376 m2 ; sala do 32 – 540 m2, 7,2 wysokości; >33 – dwie sale 540 m2, 216 m2, 7,2 m wysokości- 1997 – wszystko zgodnie z wymaganiami 10% szkół
5.3 Warunki i zasady organizacji pracy w szkole z punktu widzenia bezpieczeństwa uczniów i zapobiegania wypadkom
- wymiar społeczny i fizyczny – wpływają na bezpieczeństwobezpieczeństwo higieniczne:- wiele ostrych chorób zakaźnych (świerzb, wszawica)- zapobieganie: zmniejszenie zagęszczenia, poprawa warunków higieniczno-sanitarnych, umiejętności i zachowania uczniówbezpieczeństwo fizyczne:- zabezpieczenie przed urazami i zatruciami- 1997/98 – 111.000 wypadków (81 śmiertelnych), większość w szkołach podstawowych- spowodowane zazwyczaj brakiem dostrzegania zagrożeń, niedostatecznym nadzorem- w ciągu ostatnich 12 miesięcy 24% uległo urazom fizycznym (11, 13, 15 lat)przyczyny:- egzogenne – zależne od środowiska-endogenne – zależne od poszkodowanego- właściwości psychofizyczne – chłopcy, ruchliwość, głównie pobudzenie, mała podzielność uwagi i koordynacja ruchów, brak doświadczenia, ciekawość, a także cechy psychiczne- warunki środowiska szkolnego – warunki, organizacja, nadzór, relacje- wychowanie do bezpieczeństwa – bo nie da się odizolować od niebezpieczeństwa – właściwe nawyki postępowania w życiu codziennym i pracy, sprawność fizyczna – mniej urazów, ocena i podejmowanie ryzyka, w Polsce – raczej chronieniebezpieczeństwo psychiczne:- zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa- bardzo duże znaczenie potrzeby bezpieczeństwa: uwolnienie od lęku np. przed odpowiedzią, uwolnienie od przemocy, zapewnienie porządku, respektowanie prawa do intymności
5.4 Podstawowe zasady higieniczne układania planów lekcyjnych oraz odrabiania lekcji
czas trwania lekcji:- typowe zmiany dyspozycji do pracy uczniów: niewielka (wdrożenie), wzrost, spadek- po zaobserwowaniu objawów zmęczenia – ćwiczenia śródlekcyjne- możliwości dyspozycji wzrastają z wiekiem (7 lat – 5 minut, 12 lat – 30 minut)- postulowana zmiana długości lekcji (od 30 minut w I klasie do 45 minut w V)liczba lekcji:- I klasa – 3; II i III – ¾; IV – 4/5; od V – 5/6- więcej – uzasadniane jedynie dbałością o realizację programu- lekcje w tygodniu – I – 20; II – 21; III – 23; IV-VI – 26; gimnazjum – 28przerwy międzylekcyjne:- 10 minut, po 3 lub 4 lekcji 20 minut- jeśli więcej niż 6 lekcji – kolejna 20-minutowa- powszechne 5-minutowe, przedłużanie lekcji, przenoszenie do innych sal (przeciążenie organizmu)- przerwa – swobodna aktywność ruchowa, najlepiej na powietrzu (a nie uzupełnianie)dzienny rozkład lekcji:- rytmy okołodobowe- najkorzystniej 8-12 (9-11), ponowne podwyższenie 16-21 (18-20) - rozpoczynać 8-9, nieprzestrzeganie przy nauce zmianowej- praca rytmicznie, o stałych porach dnia (zmienne zmiany – postulaty rodziców)- najpierw łatwiejsze, później trudniejsze i znowu (naj)łatwiejsze- aktywność ruchowa – wf, muzyka, plastyka- nie lekcje tego samego przedmiotu po sobie (zwiększa zmęczenie), NIE podwójne zdwojenie (nieefektywne)tygodniowy rozkład lekcji- poniedziałek mniej, wtorek i środa – najtrudniejsze i więcej, czwartek i piątek – mniejsze obciążenie- różnice między sąsiadującymi dniami w ilości lekcji – 1- postulaty higieniczne na 2 miejscu- najczęstsze nieprawidłowości: przed 8, skrócone przerwy, zdwojenia, trudne na początku i końcu, więcej niż 7 dzienniepraca domowa- optymalne funkcjonowanie organizmu – brak prac domowych- limity czasu: I – do 1h; II – do 1,5h; III/IV – do 2h; V-VII – do 2,5h; >VIII do 3h- jedynie przy limitach pracy w szkole, uzgadniane przez różnych nauczycieli- szkoła w kontakcie z domem, prace nie za trudne, organizacja odpowiednich warunków w domu (jeśli nie – pomoc szkoły)- całkowicie wolny weekendwychowanie fizyczne- 3h do 2000, później 5h- 1997 tylko 10% szkół należyte warunki przestrzenne- najkorzystniej – 1 h dziennie w drugiej połowie dniacykle sezonowe (na wiosnę zwolnione), indywidualizacja wymagań
5.5 Podstawowe zasady doboru mebli do wysokości ciała oraz rozmieszczenia uczniów w ławkach w klasie
- 6 rozmiarów stołów i krzeseł (powinny być tego samego rozmiaru), w zależności od wzrostukryteria:- podeszwy stóp w butach – na całej powierzchni dotykają podłogi- uda a płyta stołu – prześwit – swobodne poruszanie nogami- uda nie uciśnięte przez krawędź siedziska- wysokość – na poziomie łokci przy swobodnie opuszczonych ramionach- oparcie - podtrzymuje w odcinku lędźwiowym, nie dochodzi do łopatek- przednia krawędź siedziska nie dotyka podudzi- oparcie a siedzisko – przestrzeń pozwalając na swobodne ruchy dolnej części tułowia- określone także bezpieczeństwo, odporność, funkcjonalność, wzornictwo, materiały- 1996 – 20% uczniów w niewłaściwie dobranych- często nie od kompletu, zniszczonealternatywne – siedzenie niewłaściwe, negatywnie oddziałuje na anatomiczne krzywizny; pożądana pozycja zbliżona do stojącej, większy kąt tułw/uda, blat do 12 cm powyżej łokci, przednia krawędź siedziska ok. 4 cm powyżej kolana- nachylenie: siedziska min. 5 stopni, blat od 10 do 45 stopni (najlepiej ruchomy) – mniejsze napięcie mięśni pleców i szyi
5.6 Wyjaśnienie potrzeby spożywania posiłków w szkole i przyczyny trudności w ich organizacji
głód – obniżenie koncentracji, tempa, więcej błędów (zwłaszcza matematycznych), nasilone zmęczenie, gorszy humor, rozdrażnienie, obniżony nastrój (konflikty)zapobieganie głodowi- rozpoczęcie nauki po zjedzeniu śniadania: zbilansowane (20-25% dziennego zapotrzebowania kcal), produkty przynajmniej z 3 grup, bez pośpiechu- kolejny posiłek w szkole po 4h- ok. 0,5 l płynów w szkole- nieodłączny element – posiłek szkolnyorganizacja posiłków szkolnych teraz- brak warunków do organizacji posiłków- brak środków- niedocenianie potrzeby spożywania regularnych posiłków- rozwój sieci sklepikówidealnie: - ciepły posiłek w szkole, koło południa, dużo powszechniejsza przerwa na ciepły lunch w pracy czy w szkole na zachodzie- zamiast obiadu kanapka+owoc/warzywo+napój, spożywane w zorganizowany sposób w czasie długiej przerwy- (głównie uczniowie nauczania początkowego, starsi – gorzej)- wielkie zadanie i wyzwanie, coraz to nowe programyaktualne sprawy, na które trzeba zwrócić uwagę- zwiększenie spożycia mleka i jego przetworów: źródło wapnia (mineralizacja kości), aktualnie – w Polsce spadek, także wśród dzieci; dziecko – 3 szklanki mleka i 10 dag sera dziennie- szczególne znaczenie jogurtów i biojogurtów – bakterie kwasu mlekowego (probiotyki), naturalna mikroflora jelitowa, przeciwbakteryjne, wspomaga trawienie, zapobiega zmianom nowotworowym w jelicie, zapobieganie miażdżycy- ograniczenie picia herbaty w czasie posiłków – upośledzanie absorpcji żelaza- postawy wobec diety wegetariańskiej i innych – mogą być szkodliwe, należy uzupełniać witaminy (B12, D, żelazo)- propagowanie codziennego przyjmowania kwasu foliowego u dziewcząt po 15 r.ż. – w okresie przedkoncepcyjnym i 12 tygodni ciąży – zmniejszenie ryzyka wystapienia wad wrodzonych cewy nerwowej
animacja