Woda Aneta - Rewalidacja dzieci z wadą słuchu (red).pdf

(121 KB) Pobierz
35584752 UNPDF
Rewalidacja dzieci z wad¹ słuchu
Data: 17-09-2005 o godz. 12:00:00
Temat: Plany dydaktyczne
Kształtowanie mowy, swobodnych wypowiedzi, poprawa błêdów jêzykowych, gramatycznych,
artykulacyjnych. Nauka krótkich rymowanek na pamiêæ. Analiza i synteza mowy ? wydzielanie zdañ i
wyrazów. Æwiczenia relaksuj¹ce i rozluŸniaj¹ce silne napiêcie miêœniowe.
Rewalidacja dzieci z wad¹ słuchu
układ i opracowanie: mgr Aneta Woda, surdopedagog
I etap wstêpny
Æwiczenia słuchowe- æwiczenia oddechowe maj¹ce na celu wydłu¿enie fazy wydechu, sprawnego
operowania strumieniem powietrza,- æwiczenia usprawniaj¹ce narz¹dy mowy maj¹ce na celu przygotowanie
do wypowiadania głosek,- æwiczenia artykulacyjne- æwiczenia narz¹dów mowy,- æwiczenia rozró¿niania
rozmaitych zjawisk dŸwiêkowych maj¹ce na celu rozwijanie uwagi słuchowej, rozró¿niania dŸwiêków -
ró¿ni¹cych siê od siebie i bardzo podobnych. Rodzaje æwiczeñ słuchowych:- czas trwania sygnału
akustycznego (długo-krótko,)- iloœæ nadawanych sygnałów dŸwiêkowych,- tempo nadawanego sygnału
(szybko-wolno),- natê¿enie dŸwiêku ( głoœno ? cicho),- czêstotliwoœæ ( wysoko-nisko),- lokalizacja Ÿródła
dŸwiêku,- rytm.II etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej ( I okres)
Æwiczenia spostrzegania wzrokowego.
- æwiczenia na konkretnych przedmiotach i materiale obrazkowym:
- nazywanie przedmiotów znajduj¹cych siê na obrazkach,- okreœlanie nazw czynnoœci,-
składanie obrazka z czêœci,- wyodrêbnianie ró¿nic miêdzy obrazkami ? identyfikacja,-
wyliczanie najwiêkszej liczby zapamiêtanych przedmiotów znaj¹cych siê w otoczeniu
- æwiczenia na materiale geometrycznym:
- rozró¿nianie i klasyfikowanie figur geometrycznych,- układanki z kolorowych figur
geometrycznych.
- æwiczenia na materiale literopodobnym i literowym.:
- utrwalenie samogłosek,- opracowanie specyficznych, indywidualnych trudnoœci w
przebiegu procesu czytania i pisania: - poprawa sprawnoœci w pisaniu:- pisanie z pamiêci,
ze słuchu,- przepisywanie, odwzorowywanie,- podniesienie tempa pisania- opracowanie
podstawowych reguł ortograficznych.- Pisanie ci¹głym ruchem pojedynczych liter-
Kreœlenie du¿ych liter cał¹ rêk¹- Kreœlenie liter za pomoc¹ szablonów- Pisanie liter w
zeszycie w trzy linie.- poprawa sprawnoœci w czytaniu: - - Układanie zdañ z pojedynczych
wyrazów- Stopniowe dopełnianie jednego zdania- Dobieranie całych zdañ do obrazków-
Dobieranie podpisów do ilustracji przedstawiaj¹cych historyjkê obrazkow¹- czytanie
głoœne ze zrozumieniem,- stopniowe rozszerzanie pola czytania,- zapamiêtywanie i
odtwarzanie treœci czytanych tekstów.
Æwiczenia sprawnoœci manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Æwiczenia usprawniaj¹ce du¿e grupy miêœni ramienia i przedramienia oraz zmniejszaj¹ce
35584752.001.png 35584752.002.png
napiêcie miêœniowe;
- zabawy z piłk¹, woreczkiem, balonem,- malowanie na du¿ym arkuszu.
- æwiczenia usprawniaj¹ce dłoñ i koñce palców:
- lepienie z plasteliny lub gliny,- wydzieranki i wyklejanki.
- æwiczenia graficzne:
- obrysowanie konturów, wycinanie, naklejanie,- kopiowanie obrazków przez kalkê,-
wykorzystanie technik plastycznych do æwiczeñ rozmachowych rozluŸniaj¹cych
- æwiczenia orientacji czasowo-przestrzennej:
- orientacja w schemacie własnego ciała,- pojêcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesiêcy
itp.,- orientacja z zastosowaniem pojêæ okreœlaj¹cych stosunki przestrzenne: nad, pod,
obok, lewo, prawo,- wyrobienie zdolnoœci rozumienia pojêæ czasowych,- rozplanowanie
kartki rysunkowej, liniatury lub kratek zeszytu
Æwiczenia słuchu fonematycznego:
- wskazywanie obrazków, którego nazwa zaczyna siê na dana literê,- wymyœlanie przez dziecko
wyrazów zaczynaj¹cych siê podanym dŸwiêkiem,- loteryjki wyrazowe,- rozwi¹zywanie zagadek
odbieranych słuchowo,- dobieranie rymuj¹cych siê nazw obrazków,- rozsypanki wyrazowe.
Kształtowanie umiejêtnoœci matematycznych.
- Przeliczanie przedmiotów, podawanie iloœci.- Kształtowanie pojêcia liczby.- Porównywanie iloœci
przedmiotów na przykładach zbiorów.- Zapis cyfrowy- Porównywanie liczb za pomoc¹ znaków , =.-
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100.- Rozpoznawanie i nazywanie figur
geometrycznych.- Kształtowanie umiejêtnoœci praktycznych:- Posługiwanie siê linijk¹ (mierzenie
długoœci)- Odczytywanie wskazañ zegara- Umiejêtnoœæ posługiwania siê pieniêdzmi- Odczytywanie
dat i temperatury
Kształtowanie mowy, swobodnych wypowiedzi, poprawa błêdów jêzykowych, gramatycznych,
artykulacyjnych. Nauka krótkich rymowanek na pamiêæ. Analiza i synteza mowy ? wydzielanie zdañ i
wyrazów. Æwiczenia relaksuj¹ce i rozluŸniaj¹ce silne napiêcie miêœniowe.
Serwis Literka.pl jest własnoœci¹ firmy Wydawnictwo Forum sp. z o.o. . Wszystkie artykuły i publikacje
znajduj¹ce sie na naszych stronach s¹ chronione prawem autorskim. Kopiowanie, publikowanie i
rozpowszechnianie bez naszej zgodny jest zabronione. Prawa autorskie do publikacji posiadaj¹ autorzy
artykułów.
Artykuł jest z Literka.pl - portal edukacyjny
Zgłoś jeśli naruszono regulamin