CLYMER_7.pdf

(2534 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY
HAMULCE
Układ hamulcowy składa się z jednej lub dwóch tarcz hamulcowych z przodu i hamulca bębnowego z tyłu. W
tym rozdziale opisano procedury wymiany i naprawy wszystkich części hamulców.
Patrz tabela 1 do specyfikacji hamulców. Tabeli 1 i tabeli 2 znajdują się na końcu rozdziału.
PRZEDNI HAMULEC TARCZOWY
Przedni hamulec tarczowy uruchamiany jest przez płyn hydrauliczny kontrolowany dźwignią z prawej strony
kierownicy. Przy zużyciu klocków hamulcowych, spada poziom płynu hamulcowego w zbiorniku pompy
hamulcowej i automatycznie dostosowuje się do zużytych klocków. Jednakże, luz dźwigni hamulcowej musi
być utrzymywany w sposób opisany w Rozdziale trzecim.
Podczas pracy przy hydraulicznym układzie hamulcowym, konieczne jest, aby miejsca pracy i wszystkie
narzędzia były absolutnie czyste. Wszelkie drobne cząstki ciał obcych lub żwiru w układzie hamulcowym mogą
doprowadzić do uszkodzenia komponentów. Ponadto, ostre narzędzia nie mogą być używane wewnątrz zacisku
lub tłoka. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości na temat możliwości poprawnego i bezpiecznego
przeprowadzenia istotnych napraw hamulców, skontaktuj się ze specjalistą.
Podczas uzupełniania płynu hamulcowego używaj tylko wyraźnie oznakowany płyn hamulcowy typu DOT 3
lub DOT 4 i korzystaj z oryginalnie zamkniętych pojemników. Płyn hamulcowy dobrze wchłania wilgoć, co
znacznie zmniejsza jego zdolność do poprawnej pracy, więc dobrym pomysłem jest zakup płynu hamulcowego
w małych pojemnikach i pozbycie się tego, co nie zostanie wykorzystane.
W przypadku, gdy jakikolwiek element układu hamulcowego został wymontowany, układ jest uważany za
"otwarty" i musi być odpowietrzony, aby usunąć pęcherzyki powietrza. Ponadto, jeżeli hamulec jest zbyt słaby,
to zazwyczaj oznacza, że są pęcherzyki powietrza w układzie i należy go odpowietrzyć. Aby uzyskać
bezpieczne działanie hamulców, odnieś się do Odpowietrzenie układu w tym rozdziale.
UWAGA
Tarcze hamulca rzadko wymagają demontażu, więc nie demontuj ich, chyba że jest to absolutnie konieczne. Nie
wolno używać rozpuszczalników jakiegokolwiek rodzaju, do elementów wewnętrznych układu hamulcowego.
Rozpuszczalnik spowoduje puchnięcie i zniekształcenie elementów. W przypadku demontażu i czyszczenia
elementów hamulca (z wyjątkiem okładzin hamulcowych), korzystaj z nowego płynu hamulcowego, jako środka
czyszczącego.
POMPA HAMULCOWA
Demontaż/instalacja
1. Poluzuj nakrętkę kontrującą prawe lusterko na kierownicy i zdejmij je.
UWAGA
Nakryj zbiornik paliwa, przedni błotnik i instrumenty tkaniną lub pokrowcem z tworzyw sztucznych, aby
chronić je przed przypadkowym wyciekiem płynu hamulcowego. Zmyj rozlany płyn hamulcowy z wszelkich
malowanych lub chromowanych elementów natychmiast. Wykorzystaj wodę z mydłem i spłucz dokładnie.
2. Odciągnij gumową osłonę i zdemontuj przełącznik światła stopu ( rys. 1 ). W modelach 1982 XV920 z wałem
napędowym, odłącz złącze elektryczne od pompy hamulcowej.
3. Spuść olej z pompy hamulcowej w następujący sposób:
a. Podłącz wąż do śruby odpowietrzającej na zacisku hamulca ( rys. 2 ).
b. Umieść koniec węża w czystym pojemniku ( rys. 3 ).
c. Odkręć śrubę odpowietrzającą ( rys. 2 ) oraz wciskaj dźwignię hamulca, aby odprowadzać cały płyn
hamulcowy ze zbiorniczka pompy hamulcowej.
d. Dokręć śrubę i odłącz wąż.
e. Zlej płyn hamulcowy.
4. Odkręć śrubę mocujący przewód hamulcowych do pompy hamulcowej ( rys. 4 ). Zdejmij przewód hamulcowy
i miedziane podkładki uszczelniające. Zakryj koniec przewodu w celu uniemożliwienia przedostaniu się do
niego ciał obcych i wody. Przymocuj koniec przewodu do kierownicy.
5. Zdemontuj dźwignie hamulca, w razie potrzeby.
6. Odkręć śruby i zacisk mocujący pompę hamulcową ( rys. 5 ) do kierownicy i zdejmij pompę hamulcową.
7. Instalacja jest odwrócenie czynności demontażu; zwrócić uwagę na następujące kwestie:
a. Zainstaluj zacisk pompy hamulcowej z oznaczeniem "UP" w górę ( rys. 5 ).
b. Dokręć śrubę górną zacisku najpierw, potem dolną.
c. Zainstaluj przewód hamulcowy do pompy hamulcowej. Upewnij się, że miedziane podkładki
uszczelniające znajdują się na miejscu i śrubę. Dokręć do momentu 26 Nm.
d. Odpowietrz układ jak opisano w niniejszym rozdziale.
653797083.005.png 653797083.006.png 653797083.007.png
653797083.008.png 653797083.001.png 653797083.002.png
ROZBIÓRKA
Patrz rys. 6-9 .
POMPA HAMULCOWA (1981-1983 XV750; 1983 XV920)
1. Osłona 2. Śruba 3. Podkładka 4. Kołnierz (XV750 tylko) 5. Wspornik 6. Podkładka 7. Śruba 8. Przewód
hamulcowy 9. Śruba 10. Pokrywa 11. Membrana 12. Zespół tłoka 13. Obudowa 14. Wspornik
653797083.003.png
POMPA HAMULCOWA (1981-1983 XV920 napęd łańcuchowy)
1. Zespół tłoczka 2. Obudowa 3. Membrana 4. pokrywa 5. Śruba 6. Wspornik 7. Podkładka 8. Śruba 9. Osłona
10. Śruba 11. Podkładka 12. Łącznik 13. Przewód hamulcowy 14. Wspornik 15. Śruba
POMPA HAMULCOWA (1982XV920 wał napędowy)
653797083.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin