Przegląd Socjologii Jakościowej_listopad 2008.pdf

(3541 KB) Pobierz
P rzegląd
S ocjologii
J akościowej
Tom IV
Numer 3
www.qualitativesociologyreview.org
1
30 listopada 2008
113616441.001.png
Redakcja
Zespół Redakcyjny Rada Naukowa
Krzysztof T. Konecki
Barbara Fatyga
Barbara Misztal
Uniwersytet Warszawski
University of Leicester, UK
REDAKTOR NACZELNY
Tomasz Ferenc
Uniwersytet Łódzki
Janusz Mucha
Waldemar Dymarczyk
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Marek Gorzko
Magdalena Fiternicka-Gorzko
Uniwersytet Szczeciński
Krzysztof Olechnicki
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Sławomir Magala
Łukasz T. Marciniak
Beata Glinka
Sławomir Partycki
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Anna Kacperczyk
Uniwersytet Warszawski
Izabela Ślęzak
REDAKCJA
Piotr Gliński
Wojciech Pawnik
Akademia Górniczo Hutnicza
Uniwersytet Białostocki
Anna Horolets
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Dominika Byczkowska
Piotr Chomczyński
Dorota Rancew-Sikora
Uniwersytet Gdański
Kazimierz Kowalewicz
Anna Kubczak
Jerzy Karczmarek
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Alicja Rokuszewska-Pawełek
Uniwersytet Łódzki
Jakub Niedbalski
Jolanta Kopka
Marek Szczepański
Uniwersytet Śląski
Uniwersytet Łódzki
ZESPÓŁ D ORADCZY
Ireneusz Krzemiński
Irena Szlachcic
Uniwersytet Wrocławski
Łukasz Woszczyk
Uniwersytet Warszawski
PROJEKTOWANIE I
Jacek Leoński
Danuta Urbaniak-Zając
Uniwersytet Łódzki
PROGRAMOWANIE WWW
Uniwersytet Szczeciński
Anna Kacperczyk
Anna Matuchniak-Krasuska
Elżbieta Zakrzewska-Manterys
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Łódzki
PROJEKT OKŁADKI
Łukasz Jakubczak
Małgorzata Melchior
Andrzej Zybertowicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Uniwersytet Warszawski
AUTOR ZDJĘCIA
Prawa autorskie:
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim artykuły stanowią dorobek
współczesnej socjologii. Mogą zostać wykorzystane bez specjalnej zgody dla
celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych z podaniem
źródła, z którego zostały zaczerpnięte.
©2008 PSJ
ISSN: 1733-8069
Wykorzystywanie ogólnodostępnych zasobów zawartych w naszym piśmie dla
celów komercyjnych lub marketingowych wymaga uzyskania specjalnej zgody
od wydawcy. Pobieranie opłat za dostęp do informacji lub artykułów zawartych
w naszym piśmie lub jakiekolwiek ograniczanie do niego dostępu jest
zabronione.
Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie
zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w
posiadaniu osób trzecich.
I
P
Spis treści
Od redakcji:
Od Redakcji: Czy wielość może znaczyć jakość. O różnorodności w
socjologii wizualnej
Waldemar Dymarczyk
1
Artykuły:
Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej
Magdalena Piejko
4
Zjawisko „fotografii fotografii”, czyli interpretacja zdjęć, które komentują
same siebie
Maciej Frąckowiak
50
Praca na Otrycie. Analiza ikonosfery a problem odczytania.
Waldemar Dymarczyk
75
Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w
analizie wizualnej
Krzysztof T. Konecki
89
Tłumaczenia:
W stronę socjologii wiedzy wizualnej
Bernt Schnettler
116
Recenzje:
Dawid Muggleton „Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu”
Aleksandra Pilarska
143
152
Abstrakty i słowa kluczowe nadesłane przez autorów
154
Author – Supplied Abstracts and Keywords
157
II
QSR – Edycja Polska
Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
Tom IV, Numer 3 – Listopad 2008
Waldemar Dymarczyk
Uniwersytet Łódzki, Polska
Od Redakcji: Czy wielość może znaczyć jakość. O różnorodności w
socjologii wizualnej
W ubiegłorocznym, lipcowym numerze Przeglądu wskazywaliśmy na rosnącą
popularność socjologii wizualnej. Niniejszy tom stanowi potwierdzenie tej tezy.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom czytelników i autorów zdecydowaliśmy się w
całości udostępnić łamy pisma badaczom obrazów.
Niegdyś mawiano, „znacie, to posłuchajcie”, dziś można zapewne powiedzieć
„znacie, to zobaczcie”. Obraz święci triumfy. Staramy się utrwalić wszystko, co tylko
możliwe. Zdarzenia dobre i złe, publiczne i intymne, chwalebne i wstydliwe. Granicą
wydaje się tylko sprawność i pomysłowość autora fotografii. Setki, tysiące, setki
tysięcy obrazów. Obecne są wszędzie; w wielkoformatowej reklamie, tabloidach i
stronach internetowych ale i w prywatnych, nierzadko intymnych, tradycyjnych lub
cyfrowych, albumach rodzinnych.
Uznaliśmy, że obraz jest ważnym dopełnieniem lub wręcz istotą naszej narracji
o życiu społecznym i całkowicie prywatnym. Opowiadamy świat obrazami. Nie dziwi
więc, że socjologia wizualna, może lepiej rzec; socjologia wizualizacji, jest w
dzisiejszej dobie tak popularna. Czas pokaże, czy mamy do czynienia jedynie z
modą, czy też trendem, będącym swoistym signum tremporis współczesnej socjologii
jakościowej.
Wielość motywów, form i technik wizualizowania świata, stanowi wyzwanie dla
badaczy obrazów. Dostępna, nierzadko „na wyciągnięcie ręki”, ikonografia kusi
komentatorów i interpretatorów rzeczywistości społecznej. Pociąga a jednocześnie
implikuje zagrożenia. Badacz staje przed wieloma pytaniami; jaka metoda analizy
danych jest adekwatna, którą z dostępnych i możliwych metod zastosować, czy i jak
adaptować wypracowane w odniesieniu do innego rodzaju danych procedury
analityczne, jaką rangę nadawać materiałom wizualnym w odniesieniu do innych
sposobów rejestracji danych, jak odnieść swoje analizy do szkół i tradycji
socjologicznych? To tylko niektóre z problemów, przed którymi staje socjolog
podejmujący się zadania opisu i zrozumienia „tego, co widzi” lub „tego, co widzą”
inni.
Czy wielość podejść może wspierać lub implikować „jakość” czynionych analiz?
Ufamy, że tak. Pomimo oczywistych problemów metodologicznych i technicznych
wątpliwości, już dziś obserwujemy wyłanianie się szkół z charakterystycznym dla nich
teoretycznym zapleczem i sposobami analizy. Wierzymy, że wspomniana wielość
podejść i tematów pozwoli ostatecznie określić status i kierunki rozwoju socjologii
wizualnej w Polsce. Obecny etap, to czas poszukiwań i formowania się języka (w
© 2008 PSJ Tom IV Numer 3 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
1
113616441.002.png
zasadzie języków) dyscypliny. Jedni czerpią garściami z dokonań „wielkich
poprzedników”, inni poszukują własnego, adekwatnego słownika i sposobów analizy
wizualnych przedstawień. Tak więc, w obecnym numerze Przeglądu stawiamy na
wielość tematów i podejść analitycznych nie rezygnując, jak sądzimy, z jakości
zaprezentowanych tekstów.
Dobrym wstępem do lektury tekstów rodzimych autorów jest artykuł znanego i
cenionego socjologa Bernta Schnettlera . Zatrudniony w berlińskim Technische
Universität Autor może poszczycić się kilkudziesięcioma publikacjami z dziedziny
socjologii wizualnej, jest bliskim współpracownikiem prof. Huberta Knoblaucha.
Artykuł do obecnego numeru Przeglądu zawdzięczamy życzliwości Sozialer Sinn ,
gdzie został pierwotnie opublikowany oraz wnikliwemu tłumaczeniu Agnieszki
Reuter. W prezentowanym tekście Schnettler zastanawia się nad rolą i wpływem
wizualizacji na współczesne formy wytwarzania wiedzy. Kreśli zadania wizualnej
socjologii wiedzy, zaznacza obszary działania i wskazuje problemy, przed którymi
stają socjolodzy- epistemologowie.
Opublikowany w obecnym Przeglądzie artykuł Bernta Schnettlera, to efekt
realizowanego przez Zespół PSJ projektu tłumaczeniowego, mającego na celu
przybliżenie polskim czytelnikom, dorobku światowej socjologii jakościowej.
Przedsięwzięcie to zainicjował spolszczony (tł. Dominika Byczkowska) tekst Roberta
Prusa „Picie jako działanie. Analiza interakcjonistyczna” ( Przegląd Socjologii
Jakościowej , Tom III Numer 2), niebawem zaś ukaże się tłumaczenie artykułu
Barneya Glasera i Judith Holton „Remodeling Grounded Theory” ( Forum Qualitative
Sozialforschung/ Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal] 5(Art. 4 –
May).
Zapraszamy Szanownych Czytelników do wzięcia udziału w powyższym
projekcie. Wierzymy, że dzięki Państwa pomysłom i inicjatywie biblioteka tłumaczeń
będzie uzupełniana o kolejne wartościowe pozycje z dziedziny socjologii jakościowej.
Tekst, autorstwa Magdaleny Piejko „Skarby pamięci. Socjologiczna analiza
fotografii rodzinnej”, jest przykładem twórczej adaptacji teorii Maurcea Halbwachsa i
Ervinga Goffmana, służącej zrozumieniu fenomenu tworzenia i re-konstrukcji
intymnych prezentacji zbiorowości, jakimi są albumy rodzinne. Badaczka pokazuje,
że zazwyczaj, nie są to raz na zawsze zamknięte zbiory fotografii, lecz podlegające
permanentnym zmianom prezentacje, mające na celu uprawomocnienie aktualnie
obowiązującej wizji rodzinnej historii. Idealizacje, na potrzeby której dokonywana jest
re-konstrukcja zbiorów same w sobie stają się punktem odniesienia dla członków
rodziny, by przy ich pomocy mogli tworzyć i umacniać grupową tożsamość.
Kolejny artykuł, poznańskiego socjologa Maciej Frąckowiaka „Zjawisko
‘fotografii fotografii’, czyli interpretacja zdjęć, które same siebie komentują”
inspirowany był twórczością Thomasa Strutha. Autor tego eseistycznego w swej
formie tekstu, przenosi czytelnika w obszar refleksji odnoszących się do statusu
współczesnej fotografii, która w „zwizualizowanym” świecie zaczyna „żyć własnym
życiem”, często niezależnie, a niekiedy wbrew intencjom twórcy. Wizualne artefakty
poddawane deformacjom, kolejnym interpretacjom i osadzane w nowych kontekstach
pełnią nierzadko funkcje, które odbiegają daleko od pierwotnie zamierzonych.
Centralną kategorię tego eseju - „fotografowanie fotografii”, Autor traktuje jako
lakmus współczesnego porządku wizualnego, a jednocześnie jako stabilizator owego
porządku.
© 2008 PSJ Tom IV Numer 3 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin