KL VI
TEMAT: Adwent – czasem oczekiwania, refleksji i zadumy.
Wiodące cele katechetyczne:
· Wspomaganie uczniów w odkrywaniu Bożego działania na przestrzeni roku liturgicznego.
· Ukazanie Chrystusa w aspekcie nadziei życia wiecznego.
· Wdrażanie uczniów do życia w stanie łaski uświęcającej i unikania grzechów ciężkich.
Wiodące treści katechetyczne:
· Właściwe przeżywanie i świętowanie wydarzeń zbawczych w roku liturgicznym.
· Życie człowieka, jako pielgrzymowanie do życia z Chrystusem w wieczności.
· Praktyki religijne wyrazem wiary chrześcijanina.
Osiągnięcia ucznia:
· w zakresie wiedzy: - zdefiniuje pojęcia: adwent, Roraty, roratka
- wymienia symbole adwentowe
- rozumie rolę Adwentu w życiu człowieka
- rozumie na czym polega chrześcijańskie przygotowanie na
spotkanie z Jezusem w czasie Bożego Narodzenia i przy końcu
czasów
· w zakresie umiejętności: - potrafi opisać w jaki sposób należy przygotować się na
przyjście Jezusa
- potrafi wyjaśnić na czym polega chrześcijańska czujność
- potrafi wyjaśnić wymowę adwentowych symboli
· w zakresie postaw i zachowań: - wyraża gotowość aktywnego uczestniczenia w litur-
gii adwentowej
- wyraża gotowość przygotowania się do właściwego
przeżycia świąt Bożego Narodzenia poprzez słucha
nie słowa Bożego i Komunię Św.
- wyraża gotowość do przemiany życia poprzez udział
w rekolekcjach adwentowych, przystąpienie do sa-
kramentu pokuty i pojednania, modlitwę, postano-
wienia adwentowe i praktykowanie dobrych uczyn-
ków
W zakresie informatyki
a) Wiadomości
1. Uczeń wie, do czego służy program Power Point.
2.. Uczeń wie, jak można wykorzystać program Power Point.
b) Umiejętności:
1. Uczeń umie wykorzystać podstawowe funkcje programu Power Point,
2. Uczeń umie wykonać prezentację złożoną z kilku slajdów
3. Uczeń potrafi zmienić tło slajdu (kolor, efekty wypełnienia) oraz czcionkę w polach.
4. Uczeń jest w stanie zapisać prezentację multimedialną
Metody kształcenia:
· podające: - pogadanka
- opowiadanie
· problemowe: - praca z tekstem biblijnym
- praca z formularzem
· eksponujące: - pokaz multimedialny
Formy pracy:
· indywidualna
· grupowa
· zbiorowa
Środki dydaktyczne:
· Pismo Święte
· Komputer
· Projektor
· Magnetofon
· Teksty kserograficzne
· Karty pracy
Uwagi dodatkowe:
· Pojęcia, postaci: - adwent
- rekolekcje parafialne
- Roraty
- roratka
- pieśni adwentowe
· Wartości: - Bóg chce człowieka zbawić
- cierpliwość w czekaniu na przyjście Pana
· Korelacja z innymi przedmiotami i ścieżkami edukacyjnymi:
- język polski: adwent w literaturze
- wiedza o społeczeństwie – wychowanie do życia w rodzinie: tradycje adwentowe
w życiu rodzinnym
- informatyka -
- sztuka – plastyka: adwent w malarstwie; adwentowy wystrój kościoła
- sztuka – muzyka: pieśni adwentowe
- edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie: regionalne zwyczaje ad-
wentowe
Realizacja zadań katechezy zawartych w Podstawie programowe katechezy:
Zadanie z DOK
Cele katechetyczne
Zadania nauki religii
Treści
Osiągnięcia
Rozwijanie poznania wiary
1. Budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;
2. Uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla swojego życia;
1. Wprowadzać w lekturę Pisma Świętego, rozwijać umiejętność odbioru tekstów biblijnych;
2. Zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu;
7. Prawda słowa Bożego odpowiedzią na ludzkie pytania i pomocą w kształtowaniu ludzkiego życia;
2. Umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych;
3. Umiejętność integrowania poznanych wiadomości z aktualnymi wyzwaniami;
Wychowanie liturgiczne
5. Zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świadomego i radosnego włączania się w liturgię Kościoła;
6. Pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;
6. Pomóc w przeżywaniu roku liturgicznego;
7. Pomóc w rozumieniu liturgii;
8. Kształtować umiejętność symbolizowania;
9. Kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego włączania się w liturgię Kościoła;
12. Rok liturgiczny – sens, wartość, postawy, zwyczaje, powiązania z Biblią;
6. Znajomość istoty okresów liturgicznych, ich odczytywanie w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego;
7. Znajomość symboliki liturgicznej;
Formacja moralna
8. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;
9. Pomoc w przygotowaniu do okresu dojrzewania;
10. Nabywać zdolność kształtowania osobowości w świetle prawdy biblijnej;
11. Kształtowanie postawy odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia;
12. Wskazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu;
13. Odkrywanie świata wartości;
16. kształtowanie własnego sumienia, charakteru;
20. Świętowanie i spędzanie wolnego czasu po chrześcijańsku;
14. Ocena poglądów i postaw własnych i innych ludzi;
Nauczanie modlitwy
10. Gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;
18. Pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie;
21. Modlitwa jako postawa życia ludzkiego;
17. Postawa uznania błędu, przeproszenia, dziękczynienia, uwielbienia;
Wychowanie do życia we wspólnocie
13. Kształtowanie postawy odpowiedzialności;
Juhani