Konspekt kl VI Adwent – czasem oczekiwania, refleksji i zadumy.doc

(94 KB) Pobierz
KONSPEKT KATECHEZY KOLEŻEŃSKIEJ

KL VI

 

TEMAT: Adwent – czasem oczekiwania, refleksji i zadumy.

 

Wiodące cele katechetyczne:

·         Wspomaganie uczniów w odkrywaniu Bożego działania na przestrzeni roku liturgicznego.

·         Ukazanie Chrystusa w aspekcie nadziei życia wiecznego.

·         Wdrażanie uczniów do życia w stanie łaski uświęcającej i unikania grzechów ciężkich.

Wiodące treści katechetyczne:

·         Właściwe przeżywanie i świętowanie wydarzeń zbawczych w roku liturgicznym.

·         Życie człowieka, jako pielgrzymowanie do życia z Chrystusem w wieczności.

·         Praktyki religijne wyrazem wiary chrześcijanina.

Osiągnięcia ucznia:

·         w zakresie wiedzy:               - zdefiniuje pojęcia: adwent, Roraty, roratka

              - wymienia symbole adwentowe

              - rozumie rolę Adwentu w życiu człowieka

              - rozumie na czym polega chrześcijańskie przygotowanie na

              spotkanie z Jezusem w czasie Bożego Narodzenia i przy końcu

                czasów

·         w zakresie umiejętności: - potrafi opisać w jaki sposób należy przygotować się na

  przyjście Jezusa

- potrafi wyjaśnić na czym polega chrześcijańska czujność

- potrafi wyjaśnić wymowę adwentowych symboli

·         w zakresie postaw i zachowań: - wyraża gotowość aktywnego uczestniczenia w litur-

      gii adwentowej

   - wyraża gotowość przygotowania się do właściwego

      przeżycia świąt Bożego Narodzenia poprzez słucha

      nie słowa Bożego i Komunię Św.

   - wyraża gotowość do przemiany życia poprzez udział

      w rekolekcjach adwentowych, przystąpienie do sa-

      kramentu pokuty i pojednania, modlitwę, postano-

      wienia adwentowe i praktykowanie dobrych uczyn-

      ków

W zakresie informatyki

a) Wiadomości

1. Uczeń wie, do czego służy program Power Point.

2.. Uczeń wie, jak można wykorzystać program Power Point.

b) Umiejętności:

1. Uczeń umie wykorzystać podstawowe funkcje programu Power Point,

2. Uczeń umie wykonać prezentację złożoną z kilku slajdów

3. Uczeń potrafi zmienić tło slajdu (kolor, efekty wypełnienia) oraz czcionkę w polach.

4. Uczeń jest w stanie zapisać prezentację multimedialną

 

 

Metody kształcenia:

·         podające: - pogadanka

     - opowiadanie

·         problemowe: - praca z tekstem biblijnym

          - praca z formularzem

·         eksponujące: - pokaz multimedialny

 

Formy pracy:

·         indywidualna

·         grupowa

·         zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

·         Pismo Święte

·         Komputer

·         Projektor

·         Magnetofon

·         Teksty kserograficzne

·         Karty pracy

 

Uwagi dodatkowe:

·         Pojęcia, postaci: - adwent

    - rekolekcje parafialne

    - Roraty

    - roratka

    - pieśni adwentowe

·         Wartości: - Bóg chce człowieka zbawić

     - cierpliwość w czekaniu na przyjście Pana

·         Korelacja z innymi przedmiotami i ścieżkami edukacyjnymi:

- język polski: adwent w literaturze

- wiedza o społeczeństwie – wychowanie do życia w rodzinie: tradycje adwentowe

  w życiu rodzinnym

- informatyka -

- sztuka – plastyka: adwent w malarstwie; adwentowy wystrój kościoła

- sztuka – muzyka: pieśni adwentowe

- edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie: regionalne zwyczaje ad-

  wentowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realizacja zadań katechezy zawartych w Podstawie programowe katechezy:

 

Zadanie z DOK

Cele katechetyczne

Zadania nauki religii

Treści

Osiągnięcia

Rozwijanie poznania wiary

1. Budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;

2. Uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla swojego życia;

1. Wprowadzać w lekturę Pisma Świętego, rozwijać umiejętność odbioru tekstów biblijnych;

2. Zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu;

7. Prawda słowa Bożego odpowiedzią na ludzkie pytania i pomocą w kształtowaniu ludzkiego życia;

2. Umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych;

3. Umiejętność integrowania poznanych wiadomości z aktualnymi wyzwaniami;

Wychowanie liturgiczne

5. Zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świadomego i radosnego włączania się w liturgię Kościoła;

6. Pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;

6. Pomóc w przeżywaniu roku liturgicznego;

7. Pomóc w rozumieniu liturgii;

8. Kształtować umiejętność symbolizowania;

9. Kształtować umiejętność czynnego, świadomego
i zaangażowanego włączania się w liturgię Kościoła;

12. Rok liturgiczny – sens, wartość, postawy, zwyczaje, powiązania z Biblią;

6. Znajomość istoty okresów liturgicznych, ich odczytywanie w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego;

7. Znajomość symboliki liturgicznej;

 

Formacja moralna

8. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;

9. Pomoc w przygotowaniu do okresu dojrzewania;

10. Nabywać zdolność kształtowania osobowości w świetle prawdy biblijnej;

11. Kształtowanie postawy odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia;

12. Wskazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu;

13. Odkrywanie świata wartości;

16. kształtowanie własnego sumienia, charakteru;

20. Świętowanie i spędzanie wolnego czasu po chrześcijańsku;

14. Ocena poglądów i postaw własnych i innych ludzi;

Nauczanie modlitwy

10. Gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;

18. Pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie;

21. Modlitwa jako postawa życia ludzkiego;

17. Postawa uznania błędu, przeproszenia, dziękczynienia, uwielbienia;

Wychowanie do życia we wspólnocie

13. Kształtowanie postawy odpowiedzialności;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin