Toyota Yaris 1998 2006.pdf

(11514 KB) Pobierz
25Yaris.indd
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
TOYOTA YARIS
chodem bardzo popularnym i cieszy się
dużym uznaniem. Pierwsza generacja te-
go modelu debiutowała na targach w Genewie je-
sienią 1998 r. W sprzedaży pojawiła się w 1999 r.
w wersji 3- i 5-drzwiowej oraz z silnikiem 1.0 16V.
Od listopada 1999 r. była oferowana z silnikiem
1.3 16V, a od 2001 r. – z silnikiem wysokopręż-
nym 1.4 D-4D. Na jesieni 2003 r. nadwozie prze-
szło face-lifting. Poniżej przedstawiamy opis kon-
strukcji pojazdu z silnikiem 1.0 16V, dane tech-
niczne i serwisowe oraz wskazówki dotyczące
podstawowych napraw.
Rys. 1. Komora silnika
1.0 dm 3 :
1 - czujnik ciśnienia
w układzie wspomagania
kierownicy,
2 - czujnik spalania
stukowego,
3 - potencjometr
przepustnicy,
4 - przepływomierz,
5 - skrzynka bezpieczników,
6 - czujnik położenia wałka
rozrządu,
7 - cewka zapłonowa
i świeca zapłonowa,
8 - zbiornik i pompa
wspomagania kierownicy
Wymiana łańcucha rozrządu
W przypadku zdejmowania głowicy lub łań-
cucha rozrządu należy najpierw ustawić roz-
rząd. Obracamy w tym celu wał korbowy, aż ro-
wek na kole pasowym pokryje się ze znakiem
ZZ (zwrotu zewnętrznego) na pokrywie rozrzą-
du (3, rys. 4). W takim położeniu rowek na czo-
pie wału korbowego będzie skierowany do góry,
a znaki na kołach zębatych wałków rozrządu
będą w pozycji jak na rys. 4. Jeżeli ustawienie
będzie inne, należy wykonać jeszcze jeden ob-
rót wałem korbowym.
Silnik
Poprzecznie zabudowany silnik krótkosko-
kowy typu DOHC napędza koła przednie.
Zastosowano w nim układ zmiennych faz roz-
rządu (VVT-i). Wałek rozrządu zaworów dolo-
towych jest płynnie przestawiany w zakresie
do 60° przez elektromagnetyczny zawór hy-
drauliczny i hydrauliczny regulator faz roz-
rządu. Zawór otrzymuje impulsy ze sterowni-
ka ECU, w zależności od temperatury cieczy
chłodzącej, obciążenia i prędkości obrotowej
silnika (rys. 3). Oś tłoków jest przesunięta
względem osi wału korbowego o 8 mm. Do
napędu wałków rozrządu i pompy oleju za-
stosowano łańcuch dwurzędowy z samoczyn-
nym napinaczem hydrauliczno-sprężyno-
wym.
SERWIS MOTORYZACYJNY 1/2007
25
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
N a naszym rynku Toyota Yaris jest samo-
278057613.003.png
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
Podstawowe dane silnika
Oznaczenie silnika 1 SZ-FE
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów w cylindrze 4
Pojemność 998 cm 3
Średnica cylindra/skok tłoka 69,0/66,7 mm
Stopień sprężania 10,0
Ciśnienie sprężania: 1,47 MPa
- minimalne 1,13 MPa
- dop. różnica między cylindrami 0,098 MPa
Moc maksymalna
50 kW (68 KM)
Rys. 4. Ustawienie rozrządu
silnika 1SZ-FE: 1 - położenie
ogniw łańcucha w kolorze
złotym i znaków na kołach
zębatych, 2 - płoza tłumika
drgań, 3 - znak ustawczy
zapłonu, 4 - położenie
czopa wału korbowego,
5 - drut do unieruchomienia
napinacza, 6 - płoza
napinacza, 7 - napinacz
łańcucha, 8 - koło zębate
wałka rozrządu
Prędkość obrotowa
mocy maksymalnej 6000 obr/min
Moment maksymalny 90 Nm
Prędkość obrotowa mom. maks. 4100 obr/min
Masa silnika
91 kg
Rys. 2. Charakterystyka zewnętrzna
silnika 1SZ-FE
A
W celu zdemontowania obudowy napędu
rozrządu należy:
t spuścić olej z silnika
t zdemontować prawą podporę silnika
t zdemontować miskę olejową
t wymontować czujnik położenia wału kor-
bowego i regulator faz rozrządu
t zdemontować koła pasowe i pozostałe ele-
menty z przodu silnika
Napinacz łańcucha unieruchomić drutem (o
średnicy 2÷3 mm, poz. 5 na rys. 4) po zwolnie-
niu zapadki przy napinaczu i wciśnięciu popy-
chacza. Po zdjęciu łańcucha należy skontrolo-
wać zarówno stan płozy napinacza (6), jak i
płozy tłumika drgań (2). Maksymalna głębokość
wytarcia wynosi 0,5 mm.
t przed zamontowaniem łańcucha spraw-
dzić, czy rowek na czopie wału korbowego jest
skierowany do góry (4)
t ustawić wałki rozrządu i założyć łańcuch
tak, aby trzy znaki na ogniwach w kolorze zło-
tym (1) pokryły się ze znakami na kołach zęba-
tych; dokręcić koła zębate
t po zwolnieniu napinacza obrócić kilka ra-
zy wał korbowy i jeszcze raz sprawdzić usta-
wienie rozrządu
Rys. 3. Rozmieszczenie
numerów identyfikacyjnych
w samochodzie:
A - tabliczka
identyfikacyjna, B - numer
VIN umieszczony pod
zdejmowaną osłoną
na pasie podszybia
(w samochodach
wyprodukowanych w Japonii
numer VIN może znajdować
się przed prawym fotelem),
C - numer silnika
B
C
Zdejmowanie/zakładanie głowicy
W celu zdjęcia głowicy śruby mocujące od-
kręca się w kilku przejściach, w odwrotnej kolej-
ności niż podczas przykręcania. Po zdjęciu i
oczyszczeniu głowicy należy sprawdzić, czy po-
wierzchnia styku z kadłubem ma skrzywienie
nie przekraczające 0,05 mm. Odchyłka płaskości
powierzchni styku z kolektorem ssącym nie po-
26
SERWIS MOTORYZACYJNY 1/2007
278057613.004.png
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
Dane techniczne głowicy i kadłuba (w mm)
Rys. 5. Miejsca naniesienia środka uszczelniającego
(nr katalogowy 08826-0100) na pokrywę napędu rozrządu
i na uszczelkę głowicy. Środek ten nanosi się także na
pokrywę zaworów
Luz tłoka w cylindrze:
- nominalny: 0,028÷0,052
- graniczny: 0,10
Luz zamka pierścieni tłokowych: - górny: 0,79
- środkowy: 0,75
- dolny: 0,69
Luz łożyska korbowego: 0,016÷0,040
- graniczny: 0,08
Luz osiowy wału korbowego: 0,020÷0,220
- graniczny: 0,30
Dopuszczalne bicie promieniowe wału korbowego: 0,03
Dopuszczalna odchyłka płaskości kadłuba: 0,05
Luz osiowy wałka rozrządu: 0,10÷0,24
- graniczny: 0,26
Dopuszczalne bicie wałka rozrządu: 0,03
Wysokość krzywki ssącej: 23,83÷23,93
- graniczna: 23,73
Wysokość krzywki wydechowej: 23,40÷23,50
- graniczna: 23,30
Średnica czopa łożyskowego wałka rozrządu:
- nr 1 wałka ssącego: 33,984÷34,000
- nr 1 wałka wydech.: 25,979÷25,995
- pozostałe czopy: 22,979÷22,995
Luz czopa łożyskowego: - nr 1 wałka ssącego: 0,025÷0,061
- wartość graniczna: 0,09
- pozostałe czopy: 0,037÷0,073
- wartość graniczna: 0,10
Luz zaworów (silnik zimny): - zawory ssące: 0,15÷0,21
- zawory wydechowe: 0,22÷0,28
Kąt pochylenia przylgni gniazda zaworu: 44,5°
Szerokość przylgni gniazda zaworu: 1,00÷1,40
Grubość krawędzi grzybka: 1,0 (min. 0,7)
Długość zaworu ssącego: 88,15 (min. 87,85)
Długość zaworu wydechowego: 89,10 (min 88,80)
Średnica trzonka: - zaworu ssącego: 4,975÷4,990
- zaworu wydechowego: 4,965÷4,980
Średnica wewnętrzna prowadnicy: 5,000÷5,012
Luz zaworu ssącego w prowadnicy: 0,010÷0,055
- graniczny: 0,06
Luz zaworu wydechowego w prowadnicy: 0,020÷0,065
- graniczny: 0,08
Sprężyna zaworowa: - wysokość w stanie swobodnym: 55,38
- wys. pod obciążeniem 139-155 N: 37,7
- maks. odchyłka pionowości: 2
Średnica popychacza zaworu:
27,975÷27,985
Luz popychacza:
0,015÷0,046
- graniczny:
0,10
Rys. 6. Śruba głowicy nadaje się do ponownego użycia,
jeżeli w pokazanym strzałkami obszarze średnica gwintu
nie jest mniejsza niż 8,63 mm
Dopuszczalne odchyłki płaskości głowicy:
- powierzchnia uszczelki: 0,05
- pow. kolektora ssącego: 0,10
- pow. kolektora wydechowego: 0,70
Momenty dokręcania w silniku (Nm)
Głowica:
winna przekraczać 0,10 mm, a z kolektorem wy-
dechowym - 0,70 mm. Przed założeniem głowi-
cy należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio
uszczelnić krawędzie uszczelki podgłowicowej,
pokrywę rozrządu oraz pokrywę zaworów (rys.
5). Śruby głowicy nadają się do ponownego uży-
cia. Należy jedynie sprawdzić, czy w krytycz-
nym miejscu średnica gwintu nie jest mniejsza
niż 8,63 mm (rys. 6). Przed wkręceniem śruby
należy posmarować. Głowicę dokręca się w
34 + 90°
Pokrywa napędu rozrządu:
18 (śruba najwyższa prawa)
9 (pozostałe)
Regulator faz rozrządu:
47
Koło zębate wałka rozrządu wydechowego:
8
Pokrywa łożyska wałka rozrządu:
13
Pokrywa łożyska głównego:
47 + 59
Pokrywa łożyska korbowego:
22 + 90°
Koło pasowe wału korbowego:
130
Koło zamachowe:
32 + 64
SERWIS MOTORYZACYJNY 1/2007
27
278057613.005.png
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
Rys. 7. Kolejność dokręcania
śrub głowicy. Głowicę
dokręca się w dwóch
przejściach, momentem
34 Nm i o kąt 90°
pa trochoidalna), która jest umieszczona przy
przednim końcu wału korbowego i napędzana
łańcuchem napędu rozrządu. Jeżeli kontrola ci-
śnienia oleju wykaże, że wymagane wartości nie
są osiągane, oznacza to zużycie mechaniczne
pompy oleju. Producent zaleca także sprawdze-
nie zaworu nadciśnieniowego, czy nie zacina się
(moment dokręcenia 40 Nm) oraz dyszy natry-
sku oleju (na łańcuch rozrządu) pod pokrywą
napędu rozrządu, czy nie jest zatkana (ewentual-
nie przedmuchać sprężonym powietrzem).
dwóch przejściach, momentem 34 Nm i o kąt
90°, w kolejności pokazanej na rys. 7.
Układ sterowania silnika
Silnik ma wielopunktowy wtrysk benzyny
Toyota, sterowany elektronicznie i zintegrowa-
ny z układem zapłonowym w ramach systemu
sterowania silnika. Elementy układu i ich roz-
mieszczenie pokazano na rys. 8. Sterownik
ECU, umieszczony nad schowkiem w tablicy
Układ chłodzenia i smarowania
Pojemność całego układu wynosi razem z
nagrzewnicą 4,7 l. Odśrodkowa pompa cieczy
chłodzącej jest napędzana paskiem klinowym i
wytwarza ciśnienie w układzie od 0,95 do 1,25
bar (93÷123 kPa), w zależności od korka chłod-
nicy. Jeżeli płyn został częściowo spuszczony
lub wymieniony, to można go wlewać bez od-
powietrzania układu. Poziom płynu w zbiorni-
ku wyrównawczym sprawdza się po ostudze-
niu silnika. Elektryczny wentylator jest stero-
wany termowyłącznikiem (wersje bez klimaty-
zacji) lub elektronicznie (wersje z klimatyza-
cją). Termostat jest umieszczony przy głowicy
od strony skrzyni biegów. Płyn chłodzący jest
mieszaniną specjalnej cieczy niezamarzającej i
wody destylowanej (po 50%). Nie należy stoso-
wać płynu na bazie alkoholu.
W układzie smarowania zastosowano zębatą
pompę oleju, o zazębieniu wewnętrznym (pom-
Dane techniczne
układu chłodzenia i smarowania
Rys. 8. Rozmieszczenie
w samochodzie
podstawowych elementów
układu wtryskowego
i zapłonowego: 1 - czujnik
ciśnienia w układzie
kierowniczym,
2 - przepływomierz
powietrza, 3 - sterownik
silnika ECU, 4 - nastawnik
biegu jałowego, 5 - czujnik
położenia przepustnicy,
6 - wtryskiwacz, 7 - gniazdo
diagnostyczne DLC3,
8 - czujnik położenia
wałka rozrządu, 9 - czujnik
temperatury płynu
chłodzącego, 10 - sonda
lambda nr 2, 11 - sonda
lambda nr 1, 12 - czujnik
położenia wału korbowego,
13 - czujnik spalania
stukowego, 14 - cewka
zapłonowa z modułem
zapłonowym, 15 - zawór
regulacyjny przestawiania
rozrządu
rozdzielczej, wyznacza skład mieszanki oraz
wyprzedzenie zapłonu. Zespół przepustnicy
zamocowany do kolektora ssącego zawiera czuj-
nik położenia przepustnicy i regulator prędko-
ści obrotowej biegu jałowego. Elektryczna pom-
pa paliwa, umieszczona w zbiorniku paliwa i
sterowana poprzez przekaźnik, podaje paliwo
pod ciśnieniem 3,1÷3,5 bar na biegu jałowym.
Ciśnienie po wyłączeniu silnika nie może spaść
w przewodzie zasilającym poniżej 1,5 bar po 5
minutach. Ciśnienie sprawdza się zasilając
pompę bezpośrednio z akumulatora. W obudo-
wie pompy paliwa są umieszczone filtr oraz re-
gulator ciśnienia paliwa. Występują dwie pod-
grzewane elektrycznie sondy lambda, umiesz-
czone przed (sonda nr 1) i za (sonda nr 2) kata-
lizatorem spalin. Cewki zapłonowe są typu pal-
cowego, osadzone bezpośrednio na świecach
zapłonowych, i zawierają moduł wzmocnienia
Termostat:
- temperatura początku otwarcia: 78÷82°C
- temperatura pełnego otwarcia: 93°C
- skok zaworu:
min. 10 mm
Wentylator:
- temperatura włączenia: 93°C
- temperatura wyłączenia: 83°C
- prąd pobierany: 7,8÷11,8 A
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka chłodnicy:
- nominalne: 93÷123 kPa
- minimalne: 78 kPa
Ciśnienie oleju (w temperaturze oleju 80°C):
- na biegu jałowym: min. 80 kPa
- przy 6000 obr/min: 0,39÷0,54 MPa
Filtr oleju:
Mann Filter W68/1
- wymiana:
co 15 000 km
28
SERWIS MOTORYZACYJNY 1/2007
278057613.006.png
W SERWISIE – TOYOTA YARIS 1.0 (1998÷2006)
kontrolna w zestawie wskaźników błyska co
0,25 s. Jeżeli są zapisane usterki przejściowe, to
trzeba skasować pamięć przez odłączenie aku-
mulatora lub wyjęcie bezpiecznika EFI.
Wcześniej należy upewnić się, czy napięcie z
akumulatora nie jest niższe niż 11 V. Jeżeli po
jeździe próbnej lampka kontrolna będzie nadal
sygnalizowała usterki, należy odczytać kody i
Dane techniczne układu wtryskowego i zapłonu
Sterownik:
MSM
Rezystancja pompy paliwa (przy 20°C):
0,2÷3,0 W
Wtryskiwacze paliwa:
- napięcie zasilania:
12 V
- rezystancja (przy 20°C):
13,8 ± 0,4 W
- wydatek:
34÷46 cm 3 /15 s
Rys. 9. Gniazdo diagnostyczne DLC3 i jego lokalizacja.
Sterownik silnika ECU wykorzystuje do komunikacji
standard ISO 14230. Układ styków gniazda jest zgodny
z SAE J1962 i dostosowany do standardu ISO 14230.
Oznaczenia: 4 (CG) - masa nadwozia, rezystancja 1 W lub
mniej, 7 (SIL) - pin do podłączenia testera, generowanie
impulsów, 9 (TAC) - wyjście sygnału prędkości, 16 - plus
akumulatora, 9-14 V
- dopuszczalna różnica wydatku między
wtryskiwaczami:
10 cm 3 /15 s
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa:
- rezystancja (przy 20°C):
30 ± 3 W
Regulator ciśnienia paliwa:
- ciśnienie kontrolne paliwa
(na biegu jałowym):
304÷343 kPa
zapłonu. Za pomocą gniazda diagnostycznego
DLC3 (z lewej strony kierownicy) można na-
wiązać komunikację z czujnikami i nastawnika-
mi układu sterowania silnika (rys. 9).
- ciśnienie resztkowe paliwa
(po 5 min od wyłączenia silnika): 147 kPa
Czujnik położenia wału korbowego i czujnik położenia
wałka rozrządu zaworów ssących:
- rezystancja na zimno (-10÷+50°C): 0,985÷1,6 k W
- rezystancja na gorąco (50÷100°C): 1,265÷1,89 k W
Czujnik spalania stukowego:
- rezystancja minimalna: 1 M W
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej oraz czujnik temperatury zasysanego
powietrza, wbudowany w przepływomierz powietrza, rezystancja:
- przy +20°C: 2÷3 k W
- przy +40°C: 0,9÷1,3 k W
- przy +60°C: 0,4÷0,7 k W
- przy +80°C: 0,2÷0,4 k W
Przepływomierz powietrza, rezystancja (mierzona między stykami THA i E2):
- przy -20°C:
Sprawdzanie zapłonu
Przed przystąpieniem do sprawdzenia zapło-
nu należy skontrolować prędkość obrotową bie-
gu jałowego. W tym celu należy podłączyć przy-
rząd diagnostyczny do pinu 9 (TAC) gniazda
diagnostycznego (rys. 9). Przy wyłączonych od-
biornikach prądu i nagrzanym silniku obroty
na biegu jałowym powinny mieścić się w zakre-
sie 500÷600 obr/min. Wyprzedzenie zapłonu (8
do 12° przed ZZ) sprawdza się za pomocą lam-
py stroboskopowej, oświetlając znak na kole pa-
sowym (3, rys. 4). Należy przy tym zewrzeć pi-
ny 13 (TC) i 4 (CG) z gnieździe diagnostycz-
nym. Interesujące może być sprawdzenie dzia-
łania układu VVT-i, który zmienia kąt otwarcia
i zamknięcia zaworów ssących w zależności od
obciążenia silnika. ECU steruje przy tym elek-
tromagnetycznym zaworem przestawiania wał-
ka rozrządu, który z kolei reguluje odpowiednio
ciśnienie oleju w regulatorze. Jeżeli zasilimy
zawór bezpośrednio z akumulatora, to silnik
powinien zatrzymać się lub przynajmniej pra-
cować nierówno na biegu jałowym.
Silnik można diagnozować na podstawie ko-
dów błyskowych, po zmostkowaniu zacisków
13 (TC) i 4(CG) przy włączonym zapłonie. Jeżeli
w pamięci nie ma kodów usterek, to lampka
13,6÷18,4 k W
- przy +20°C:
2,21÷2,69 k W
- przy +60°C:
0,49÷0,67 k W
Czujnik położenia przepustnicy:
- rezystancja między stykami VC i E2: 2,5÷5,9 k W
- rezystancja między stykami VTA i E2:
- przepustnica zamknięta: 0,2÷5,7 k W
- przepustnica otwarta całkowicie: 2÷10,2 k W
Kolejność zapłonu
(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu): 1-3-4-2
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu: 10° ± 2° przed ZZ
(przy 550 ± 50 obr/min - nie regulowany ręcznie)
Świece zapłonowe: Denso K16R-U
lub NGK BKR5EYA
- odstęp elektrod: 0,8 mm
- wymiana: co 60 000 km
Prędkość obrotowa biegu jałowego: 550 ± 50 obr/min
(brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego)
Zawartość CO: do 0,5%
(brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO w spalinach)
Filtr powietrza:
Mann Filter C2610
- wymiana:
co 45 000 km lub co 3 lata
Filtr kabinowy:
Mann Filter CU2131
SERWIS MOTORYZACYJNY 1/2007
29
278057613.001.png 278057613.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin