Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss.doc

(29 KB) Pobierz
"Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss"

"Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss".

Zaprezentowały nam 8 zabaw przy muzyce klasycznej. Warsztaty były tak  przygotowane, aby uczestniczące w nich nauczycielki mogły bawić się  przy muzyce tak jak dzieci. Jest to najlepszy sposób zapamiętania zabaw  wprowadzonych na warsztatach. Muszę przyznać, że zainspirowała mnie ta  metoda i już na pierwszych swoich zajęciach wprowadziłam dzieciom jedną z zabaw.
Bawiliśmy się wspaniale.Postaram się przybliżyć metodę oraz zabawę  wykorzystaną na zajęciach z dziećmi. Batii Strauss to żydowska reprezentantka  pedagogiki. Jest muzykiem z wykształcenia i zamiłowania. Jej metoda opiera się na  zapoznania dzieci z muzyką klasyczną, jazzową, folklorem różnych regionów.
Polega na wykorzystaniu elementów ruchu, tańca, gestów, śpiewu oraz gry na
instrumentach perkusyjnych.

Metoda Batii Strauss ma duże zalety:

- sprawia, że słuchana przez dzieci muzyka staje się lubiana i chętnie słuchana,

- stwarza dzieciom możliwość zabawy z muzyką,

- pozwala dzieciom czerpać z muzyki to co najlepsze: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność,

- uruchamia wyobraźnię muzyczną dzieci,

- czyni każdy rodzaj muzyki zrozumiały i prosty w odbiorze.

Ten nowy model aktywnego słuchania muzyki ma kilka etapów:

1. Wysłuchanie przez dzieci utworu muzycznego, wypowiedzi na jego temat (tempo,
dynamika)

2. Opowieść nawiązująca do muzyki, elementów ruchu

3. Przedstawienie utworu przy pomocy ruchu ilustrującego jego treść.
(Ruchy muszą być sugestywne i wyraziste). Treść bajki, opowiadania można
przedstawić przy pomocy gestów i tańca.

4. Tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele. Dyrygent wykonując określone znaki
podaje rytm grania poszczególnych instrumentów. Orkiestra dziecięca realizuje swoje fragmenty tworząc akompaniament do utworu. Dzieci powinny być ustawione
w rzędach, natomiast dyrygent naprzeciwko.Dyrygent stojący naprzeciw ma cały
czas ma grających w zasięgu wzroku, a jego gesty kierowane są w kierunku
konkretnych dzieci.

4. Ostatni etap to gra na instrumentach perkusyjnych wg partytury graficznej.
Każdemu znakowi na partyturze odpowiada konkretny instrument.
Można oczywiście zastosować instrumenty niekonwencjonalne, takie jak:
woreczki foliowe, patyki, klucze, dzwoneczki, kubeczki plastikowe...

Aktywne słuchanie muzyki ma przebieg zabawy, gdzie doświadczenia zdobywa się
podczas kolejnych etapów. Każdy etap metody Batii Strauss to osiąganie nowych
doświadczeń muzycznych oraz odkrywanie walorów i tajemnic tkwiących w muzyce.
Ponieważ szkolenie, w którym uczestniczyłam odbyło się w poniedziałek,
a nasz temat tygodnia brzmi "Pierwsze kwiaty wiosenne", postanowiłam
wykorzystać na zajęciach cztery pierwsze etapy metody. Oto jak to wyglądało.

1. Słuchanie utworu muzycznego - Jerzego Fryderyka Haendla - "Muzyka na wodzie".

2. Rozmowa na temat muzyki - dzieci opowiadały jaka jest muzyka,
jakie słyszymy dźwięki

3. Opowiadanie - bajka - pewnego słonecznego, wiosennego dnia kwiatuszki
postanowiły urządzić sobie bal. Rozesłały więc zaproszenia, aby na bal przyszło
jak najwięcej kwiatów. Gdy muzyka rozbrzmiała kwiaty rozpoczęły swój taniec.
Jednak niezbyt dobrze umiały tańczyć, więc w tańcu się sprzeczały. Ponieważ
były ze sobą bardzo związane to długo się nie sprzeczały. Po krótkiej chwili
znów tańczyły razem. A ich taniec wyglądał tak

4. Przedstawienie utworu przy pomocy gestów, ruchów rak i nóg:

(elementy z warsztatów w których uczestniczyłam)

Siedzimy na małych krzesełkach.

I tańczą tak, i tańczą tak -

ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,

tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół (kręcenie młynka)

I tańczą tak, i tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się -
oddalanie rąk i przybliżanie ich

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy
Maszerują, maszerują, maszerują już
- maszerujemy w miejscu

I jeden listek, jeden listek
rozkładają już - pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

Maszerują, maszerują, maszerują już - maszerujemy w miejscu

I drugi listek, drugi listek
rozkładają już - pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

I jeden kwiatek tup - tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup - tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum

tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

I jeden kwiatek tup - tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup - tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

I tańczą tak, znów tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

I tańczą tak, znów tańczą tak -
ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią,
tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół
(kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się -
oddalanie rąk i przybliżanie ich

I każdy sobie rzepkę skrobie bum
tarara bum - rysowanie kół - rękoma na wysokości głowy

Po raz pierwszy w ten sposób przedstawiałam swoim dzieciom
muzykę klasyczną i nie spodziewałam się, że tak żywo
zareagują. Dzieci chciały bez końca powtarzać zabawę.
Na pewno będę realizowała kolejne etapy tego
utworu muzycznego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin