Strauss.doc

(26 KB) Pobierz
„ Metody aktywnego słuchania muzyki poważnej przez dzieci w wieku przedszkolnym opracowana przez Batię Strauss”

„ Metody aktywnego słuchania muzyki poważnej przez dzieci w wieku przedszkolnym opracowana przez Batię Strauss”.

 

                           

                            Batia Strauss ukończyła studia muzyczne w Izraelu. Propagowała muzykę poważną wśród dzieci w wieku przedszkolnym tak, by była dla nich atrakcyjna. Swoją metodę nazwała „ aktywne słuchane muzyki”. Spotkała się ona z akceptacja Ministra Edukacji Narodowej w Izraelu.

W dniach 25 – 26 września 1996 roku Batia przebywała w Akademii Muzycznej w Warszawie,. Przedstawiła czternaście utworów muzyki klasycznej. W każdym z nich starała się wychwycić najbardziej istotne elementy: harmonię, rytm, melodykę i do nich opracowała formę prezentacji. Jej formy lekcyjne były zwięzłe i klarowne. Batia mówiła o zasadzie konieczności celowego i uzasadnionego aktywizowania słuchacz, podając mu jednocześnie gotowe receptury. Scenariusze przez nią opracowane podczas wieloletniej pracy nabrały wręcz doskonałego kształtu.

Metoda Jej daje szansę wykształcenia słuchacza czujnego i widzącego w jednej osobie, ponieważ pokazuje drogę do świata muzyki w sposób nie nazwany do końca ( bowiem do końca niej jest określone żadne dzieło sztuki).

Aby dobrze przekazać dziecku dzieło sztuki, trzeba go najpierw samemu przeżyć. Dziecko chętnie bawi się muzyką i przy muzyce, a bawiąc się muzykuje całym sobą. Działanie takie pobudza aktywność wewnętrzną dziecka, co pozwala mu odczuć sacrum dzieła oraz uczestniczyć w misterium jego współtworzenia.

 

                                

Najważniejsze zalety tej metody:

 

- adaptacja różnych utworów muzyki klasycznej;

- identyfikacja z artystami prezentującymi się w nagraniu;

- możliwość wystąpienia w roli wykonawcy i dyrygenta dzieła;

- komunikacja poza słowna w celu zwrócenia uwagi na różne elementy dzieła muzycznego;

- swoboda w zamianie ról;

- kształcenie wyobraźni dźwiękowej;

- atrakcyjność utworu do wielokrotnego słuchania;

- zintegrowane: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych ( synkretyzm w słowach: gram, słyszę, tańczę i śpiewam bliskie idei C. Orfa ).

- stosunkowo krótki czas osiągnięcia celu;

- zachęta do rozwijania twórczości ucznia: nauczyciela;

- możliwość stosowania tej metody przez nauczyciela z mniejszym doświadczeniem muzycznym.

                                                                      Wskazówki realizowane :

 

1.     Tańce i gesty taneczne należy prezentować w kręgu w pozycji siedzącej lub stojące, gdyż wówczas łatwo obserwować dziecko i korygować błędy.

2.     Sposób wydobywania dźwięku grania na instrumentach, pokazywać bez instrumentów ( w wyobraźni) z wyraźnym i synchronicznym sygnałem dyrygenta.

3.     Podczas wykonań publicznych ( popisów) nauczyciel powinien zawsze realizować zadania z dziećmi.

4.     Ruchy prowadzącego mają być wyraźne i jednoznaczne; zwłaszcza mimika.

5.     Utwory nauczyciel podaje dzieciom w formie sfabularyzowanej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin