Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną
wykład 20.10.2009r.
EDUKACJA W MYŚL NOWYCH ZAŁOŻEŃ PROGRMOWYCH
Co to znaczy,
że polska edukacja ma być
skuteczna, przyjazna i nowoczesna ?
a) Skuteczna
· Szkoła wymagająca od ucznia
· Szkoła gwarantująca konkretne rezultaty
· Szkoła, którą rozliczamy z efektów kształcenia
b) Przyjazna
· Dobra opieka i wyposażenie szkół szczególnie dla uczniów najmłodszych
· Stawianie wymagań w sposób przyjazny
· Program „szkoła bezpieczna i przyjazna” (bezpieczeństwo wsparcie psychiczne, pedagogiczne)
c) Nowoczesna
· Wprowadzenie do szkół nowoczesnych technologii
· Wyposażenie ich w procesie kształcenia i administrowania szkoła (e-szkoła)
· Dla uczniów gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych elektroniczne materiały edukacyjne, jak e-podręczniki, e-lektury, e-encyklopedie
JAK POPRAWIĆ JAKOŚĆ POLSKIEJ EDUKACJI
Proces kształcenia Efekty kształcenia
Jak uzyskać lepszą jakoś edukacji ?
· Precyzyjny opis efektów kształcenia (Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego: Opis wymagań, jakie ma spełniać, przeciętnie uzdolniony uczeń na koniec każdego etapu kształcenia)
· Odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli
· Większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia
· Nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły
· Włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia
Ø Od dnia 1 września 2009r. weszła w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Ø Nową podstawę programową stosuję się od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach w klasie pierwszej szkoły podstawowej i w klasie pierwszej gimnazjum.
Ø W pozostałych klasach szkoły podstawowej tj. kl. II – VI, oraz II i III gimnazjum do zakończeni cyklu kształcenia w tej szkole stosuje się dotychczasową podstawę programową.
Jednakże w zależności od potrzeb i możliwości szkoły podstawowej, w latach szkolnych 2009/2010 – 2013/2014 w klasach IV – VI (w których stosuje się dotychczasową podstawę programową), dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o stosowaniu dla przedmiotów, język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka „nowej” podstawy programowej
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- kl. I szkół podstawowych realizują od 1 września 2009r podstawę programową kształcenia ogólnego stanowiącą zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.z 2009r. Nr 4 , poz. 17)
- kl. I gimnazjalnych stanowiąca załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 Grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych typach szkół (Dz.U.z 2009r Nr4, poz.17)
PODSTAWA PROGRAMOWA
KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO –
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA
· Reguluje realizowane w szkołach programy nauczania w zakresie kształcenia ogólnego oraz zawartość podręczników;
· Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa opisane są zgodnie z ideą europejskiej struktury klasyfikacji, w języku efektów kształcenia;
· Cele kształcenia sformułowane są w języku wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów w języku wymagań szczegółowych
PROGRAM NAUCZANIA
PAKIET EDUKACYJNY
CO NOWEGO W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ?
Przedszkole
· Płynny start szkolny
· Diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców
· Łagodne przechodzenie od metodyki przedszkolnej do szkolnej
· Opieka jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczycieli plastyki, muzyki, wf
Szkoła podstawowa
· Zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne
· Zajęcia fizyczne z ofertą zajęć sportowych lub rekreacyjnych do wyboru
· Od pierwszej klasy obowiązkowa nauka języka obcego
Gimnazjum
· Rzetelne czteroletnie kształcenie ogólne z podstawowych dziedzin akademickich
· Do wyrobu zajęcia artystyczne, techniczne, sportowe
· Nauczanie z wykorzystaniem najnowszych technologii
· Dwa języki obce w tym jeden kontynuowany
Liceum, Technikum
· Język polski, 2 języki obce, matematyka, w-f
· Blok zajęć przyrodniczych lub humanistycznych dopełniające wybór ucznia
· Inne zajęcia do wyboru
Edukacja przedszkolna
+ = Kształcenie ogólne w szkole podstawowej
Edukacja wczesno szkolna
Szkoła dba o harmonijny rozwój
intelektualny, etyczny, emocjonalny,
społeczny i fizyczny ucznia.
CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
· Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiedzy na temat faktów, zasad, teorii, praktyki, dotyczącej przede wszystkim tematów, zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów.
· Zdobywanie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
· Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
CEL KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
POSTAWY
ZASÓB WIADOMOŚCI
UMIEJĘTNOŚCI
NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI JAKIE ZDOBYWA UCZEŃ W SZKOLE PODSTWOWEJ
· Czytanie – rozmieniane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społecznym
· Myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych
· Myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, z wykorzystaniem wiadomości dotyczących przyrody i społeczeństwa.\
· Umiejętność komunikowania się - w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie jak w piśmie.
· Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami – informacyjnymi i komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.
· Umiejętność uczenia się – jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywanie swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji;
· Umiejętność pracy zespołowej
WAŻNE…!!!
· Obowiązkiem każdego nauczyciela jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim
· Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie informacyjnym. Dziecko ma umieć wyszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł.
· Dobrze wyposażona biblioteka szkolna z różnorodnym księgozbiorem i zasobami multimedialnymi.
· Ważna rola edukacji medialnej, która przygotowuje uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
· Ważna rola edukacji zdrowotnej, ukształtowanie u uczniów zdrowych nawyków żywieniowych.
KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPRZYJAJĄCYCH DALSZEMU ROZWOJOWI INDYWIDUALNEMU I SPOŁECZNEMU UCZNIA
· Uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, chęć podejmowania inicjatyw oraz umiejętność pracy zespołowej.
· Kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji
· Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
Ma stopniowo łagodnie przeprowadzić dziecko z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV – VI szkoły podstawowej.
Opisana jest poprzez:
1. Zestaw celów kształcenia i wynikających z nich zadań szkoły
2. Wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III;
3. Opis szczegółowych zadań szkoły związanych z realizacją poszczególnych obszarów treści nauczania.
CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE
· Wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym, i estetycznym.
· Przygotowanie dziecka do życia w zgodzie z samym sobą; ludźmi i przyrodą
· Nauczenie dziecka odróżniania dobra od zła
· Rozwijanie świadomości przynależności społecznej do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej
· Kształtowanie rozumienia konieczności dbania o przyrodę
· Ukształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznania i rozumienia świata, radzenie sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI
ZADANIA SZKOŁY
...
meggi05