plan pracy listopad 4-latki.doc

(180 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –

OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ                                   W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH

NA MIESIĄC – LISTOPAD – 2005 r.    

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ              - Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!   

II  TYDZIEŃ              - Przygotowania zwierząt do zimy (2 tygodnie)

III              TYDZIEŃ              - Dookoła wszędzie szaro.

IV              TYDZIEŃ    - W co się bawić, gdy nadchodzą jesienne                        słoty?

 

 

 

 

 

                                                                     Opracowała:

                                     Anna Szeremeta.             

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Słuchanie wiersza M. Kownackiej       „W spiżarni”.

 

 

 

 

 

 

§ Rozmowa przy obrazkach na temat przygotowywania przez ludzi zapasów na zimę.

 

§ Urządzanie w kąciku przyrody „spiżarni” z domowymi przetworami zimowymi.

 

§     Wprowadzenie dyżurów przy stolikach, zabawkach, w łazience wykonywanych w ciągu dnia przez dzieci; omówienie sposobu ich pełnienia                              i odpowiedzialności dyżurnego.

 

§ Zabawa matematyczna „Gromadzimy zapasy” - wprowadzenie liczebnika głównego – pięć

 

 

 

 

§ Przybliżenie dzieciom tematyki związanej       z przygotowywaniem się ludzi do zimy - gromadzenie zapasów; zapoznanie dzieci       z różnymi sposobami przygotowywania zapasów: kompoty, dżemy, soki, kiszenie kapusty, itd. wprowadzenie do globalnego czytania zwrotu „zimowe zapasy.

 

o   Próby wypowiadania się na temat ilustracji, wzbogacanie słownictwa o wyrazy : spiżarnia, zapasy, dżemy, kompoty.

 

o   Segregowanie przetworów na odpowiednich półkach, rozpoznawanie         i nazywanie przyniesionych przetworów.

 

o   Dzieci poznają obowiązki dyżurnego, wiedzą, że w sali i w łazience powinien zawsze panować porządek, potrafią wywiązywać się z powierzonych im zadań

 

 

o   Samodzielne operowanie liczmanami           w zakresie czterech elementów, przeliczanie zapasów; dokładanie po jednym elemencie na każdą półkę; zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry pięć.

 

RUCHOWA

 

§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 (wł.) Przybory : krążki, obręcze.

 

 

§ Zabawy ruchowe :

§        - orient. – porząd. „Kolory”-

§        zabawa z elem. równowagi „Drzewa i liście”.

§        zabawa na czworakach „Tunel”

 

§ Wyjście na pobliski cmentarz w dniu zadusznym. 

 

o   Rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz

   i na zmianę ręką lewą i prawą, pokonywanie       różnych przeszkód naturalnych.

 

 

o   Reagowanie na różnorodne sygnały, znaki     i polecenia

o   Stanie jednonóż i łatwe pozycje równowagi.

o   Czworakowanie ze zmianami kierunku.

 

 

 

 

 

o   Zapalenie świeczki na grobie nieznanego żołnierza, poznanie tradycji związanej           z dniem zadusznym.

 

               

ESTETYCZNA

 

§     Ćwiczenia rytmiczne przy akompaniamencie tamburyna.

 

§     Ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi śpiew?”; wprowadzenie piosenki „Śpiewanka gwiazdek.

 

§     Zabawa taneczna do piosenki „Dwóm tańczyć”

 

 

 

o       Prawidłowa reakcja ruchem na zmianę rytmu.

 

o       Rozmowa na temat treści piosenki, zabawa integracyjna „Czary – mary”.

 

 

o       Interpretacja ruchowa słuchanej piosenki.

 

ESTETYCZNA

 

§     Malowanie techniką mokre na mokrym do muzyki poważnej (Vivaldi).

 

 

 

 

 

§     Ćwiczenie grafomotoryczne – „Półka    z zapasami”.

 

§     Zabawy z papierem .

 

 

 

 

 

o       Staranne wykonywanie pracy zgodnie      z wcześniej ustaloną techniką, poznanie efektu łączenia kolorów  (powstaje nowy kolor); wypowiadanie się na temat własnej twórczości.

 

o       Dorysowywanie piątego brakującego elementu na kartce z półką .

 

o       Zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając  krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru).

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: zimowe zapasy,

    dżemy, soki, kompoty, sałatki, papryka, kapusta, ogórek, pomidor, burak, cebula.

 

-

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Przygotowania zwierząt do zimy                    (2 tygodnie)

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Zabawa dydaktyczna „Jakie zwierzęta żyją w lesie”?.

 

 

 

§ Zabawa „Leśne echo” – ćwiczenia fonacyjne.

 

§ Słuchanie opowiadania I. Salach  „Chory jeż” z wykorzystaniem pacynki „Jeża” .

 

 

 

 

§ Inscenizacja treści opowiadania               H. Zdzitowieckiej „Przygody Kosmatka”.

 

 

 

 

 

 

§ Zabawa w teatr.

 

§ Zabawa ortofoniczna „Kto obudził misia?” w oparciu o wiersz                   Cz. Janczarskiego pt. „Miś”.

 

 

§ Zabawa gramatyczna „Spacer po lesie”.

 

 

 

 

§ Rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego odwiedzin w schronisku dla zwierząt.

 

§ HIGIENA WYPOCZYNKU– uświadamianie dzieciom potrzeby wypoczynku w ciągu dnia.

 

 

 

o   Wyszukiwanie wśród obrazków ze zwierzętami tych, które żyją w lesie; omówienie ich charakterystycznych cech oraz sposobów przygotowywania się do zimy.

o   Wypowiadanie nazw zwierząt od szeptu do jak najgłośniej.

 

o   Ukazanie ciekawostek...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin