ISLAM W AZJI CENTRALNEJ.pdf

(70 KB) Pobierz
Islam w Azji Centralnej - zagrożenie czy szansa dla regionu?
Program Islamski OSW
Page 1 of 3
19grudnia2002r.
IslamwAzjiCentralnejzagroŜenieczyszansadlaregionu?
W powszechnym mniemaniu analityków, polityków i dziennikarzy islam zwłaszcza islam
radykalny i radykalizujący się jest jednym z największych zagroŜeń dla stabilności Azji
Centralnej.Przekonanietowogromnymstopniuwarunkujezarównopolitykęwewnętrznąpaństw
regionu, jak i podstawy polityki prowadzonej przez mocarstwa aktywne w regionie, zwłaszcza
Rosję, USA i Chiny. Tradycyjnie islam traktowany jest takŜe jako istotna przeszkoda w
transformacji społecznej i gospodarczej regionu, wszelkie zaś formy aktywności politycznej i
społecznej uchodzą za przejaw fundamentalizmu i preludium do konfliktów na tle religijnym i
politycznym.
Na podstawie analiz i badań terenowych przeprowadzonych we wrześniu 2002 r. przez Ośrodek
StudiówWschodnichwKotlinieFergańskiejiTadŜykistanienaleŜystwierdzić,ŜewAzjiCentralnej
istnieją warunki do rozwoju fundamentalizmu islamskiego [1] i faktycznie moŜe on powaŜnie
zdestabilizować sytuację w regionie, który przypuszczalnie stanie się zapleczem dla działań
terrorystycznych. NaleŜy jednak podkreślić, Ŝe zagroŜenie wybuchu nie jest tak duŜe, jak się
powszechnieuwaŜa.
Warto przy tym zauwaŜyć, Ŝe islam centralnoazjatycki zawiera ogromny i niedostrzegany
potencjał, który moŜe stabilizować region, a nawet sprzyjać jego rozwojowi. Dlatego teŜ
niezbędnejestspojrzenienarolę islamuwregionienietylkowkategoriachzagroŜenia,jakieze
sobąniesie,lecztakŜejakonaniezbywalnyelementrzeczywistościAzjiCentralnejiszansę,jaką
stwarzadlajejstabilnegorozwoju.
Warunkisprzyjającerozwojowifundamentalizmuislamskiego
Wysoki i stale rosnący stopień religijności mieszkańców regionu. Przede wszystkim wśród
TadŜyków i Uzbeków, w nieco mniejszym stopniu wśród Kirgizów, Kazachów i prawdopodobnie
Turkmenów islam jest jednym z najwaŜniejszych składników toŜsamości indywidualnej i
zbiorowej;rośnieudziałwpraktykachreligijnychistopieńodwoływaniasiędowartościislamskich
w Ŝyciu społecznym. Islam w Azji Centralnej nie ma konkurencji ze strony innych religii i
systemówświatopoglądowych.
Nawarstwianie się problemów społecznogospodarczych. śadne z państw regionu (w
najmniejszym stopniu teza ta dotyczy Kazachstanu) nie zdołało wypracować modelu gospodarki
pozwalającego zredukować ogromne bezrobocie połączone z eksplozją demograficzną, co stale
obniŜapoziomŜyciajegomieszkańców.Kryzysciągnącyzasobąm.in.wewnętrzneizagraniczne
migracje zarobkowe sprzyja rozpadowi tradycyjnych struktur społecznych na poziomie lokalnym
dotychczas zachowujących kontrolę nad swoimi członkami. Warto podkreślić, Ŝe
fundamentalistyczne organizacje typu Hizb utTahrir rozwijają się przede wszystkim w
środowiskach osóbwykorzenionych z tradycyjnychstruktur. Istnieje duŜe niebezpieczeństwo, Ŝe
potencjalne protesty o charakterze ekonomicznym i społecznym mogą szybko przybrać formy
islamskie.
Autorytarny charakter reŜimów centralnoazjatyckich, walka z opozycją i konflikty wewnętrzne.
Konsekwentne (i brutalne) ograniczenie opozycji w państwach Azji Centralnej niemal
uniemoŜliwiło powstanie elit mogących przy uŜyciu politycznych środków wyraŜać interesy
określonych grup społecznych i regionalnych. W efekcie częstokroć zwłaszcza na południu
regionu dochodzi do islamizacji i radykalizacji opozycji, takŜe tej początkowo świeckiej i
umiarkowanej.WszystkieniemalkonfliktywewnętrznezwłaszczawTadŜykistanieiUzbekistanie
ocharakterzeregionalnym,politycznym,społecznymipersonalnymwregionieodwoływałysię
wtórniedofundamentalistycznejiantyfundamentalistycznejretoryki.
Bliskość Afganistanu. W ogarniętym wojną domową i niestabilnym Afganistanie od niemal
dwudziestu lat centralnoazjatyckie radykalne ruchy islamskie znajdują zaplecze ideologiczne,
schronienie, pomoc wojskową i logistyczną. Ogromnymniebezpieczeństwem jest przenikanie się
struktur fundamentalistycznych, terrorystycznych i mafii zajmujących się handlem narkotykami,
przemytemludziibronidoiprzezpostradzieckąAzjęCentralną.
http://www.osw.waw.pl/pub/proislam/2002/021218a.htm
2008-04-18
11132345.002.png 11132345.003.png 11132345.004.png
Program Islamski OSW
Page 2 of 3
CzynnikiograniczająceprawdopodobieństwodestabilizacjiAzjiCentralnejprzez
fundamentalizmislamskiwperspektywienajbliŜszegoroku
Ograniczony zasięg idei fundamentalistycznych. W społeczeństwach regionu i strukturach
oficjalnego islamu dominuje poczucie nieufności lub wręcz wrogości wobec ruchów
fundamentalistycznych kojarzonych przede wszystkim z niebezpieczeństwem wojny domowej
takiej jak w TadŜykistanie i Afganistanie. Nawet na obszarach tradycyjnie związanych z
radykalnymislamem(wDolinieKarategińskiejiKotlinieFergańskiej)dośćpowszechniesłyszysię
oskarŜeniaoinstrumentalnewykorzystywanieislamuprzezradykałówchciwychprzedewszystkim
władzy (byli komendanci Zjednoczonej Opozycji TadŜyckiej), uwikłanych we współpracę z
mitycznymi wywiadami zagranicznymi i nieprzygotowanych do przejęcia władzy (casus
Afganistanu i TadŜykistanu). Popularność idei fundamentalistycznych ma charakter niszowy i
dotyczy przede wszystkim młodzieŜy na obszarach szczególnie silnie dotkniętych skutkami
kryzysuspołecznegoigospodarczego.
Stabilna, choć zła, sytuacja gospodarcza. Stagnacja gospodarek państw regionu nie powoduje
gwałtownego bogacenia się lub uboŜenia całych grup społecznych. MoŜna mówić o pewnym
przyzwyczajeniu się do niskiego standardu Ŝycia. Jednocześnie istnieje moŜliwość sezonowych
migracji zarobkowych, głównie do Rosji, ale teŜ do Kazachstanu, co neutralizuje najbardziej
dynamicznąizagroŜonąkryzysemgrupęmłodychmęŜczyzn.
Zakrojonanaszerokąskalękonsekwentnaakcjapolicyjnaipropagandowawładzpaństwregionu.
Niesłabnąca kontrola i eliminacja osób oraz środowisk podejrzanych o sympatie
fundamentalistycznedośćskutecznieograniczaichmoŜliwośćdziałania.
Dotychczasowe sukcesy w Afganistanie i obecność militarna USA w regionie. Siła, determinacja,
skuteczność USA w walce z Talibami, obecność wojskowa w Uzbekistanie, Kirgistanie i
TadŜykistanie oraz poparcie udzielane przez Waszyngton i sojuszników władzom państw Azji
Centralnej znacząco wpływa na niewiarę w sukces ewentualnego przewrotu o charakterze
fundamentalistycznymwregionie.
Okolicznościpotencjalniesprzyjającewybuchowifundamentalizmuwperspektywie
najbliŜszegoroku
Gwałtownezmianywsytuacjigospodarczej. Wszelkiegwałtowneruchywgospodarcedotykające
bezpośredniospołeczeństwamogąbyćprzyczynąlokalnychwybuchówniezadowoleniamogących
odwołaćsiędohasełislamskich.Naskrajutakiegoniebezpieczeństwastanąłwewrześniu2002r.
Uzbekistan wraz próbą wysokiego opodatkowania bazarowego importu, co lokalnie doprowadziło
dostarćbazarowychkupcówzmilicjąwróŜnychpunktachkraju.
Zablokowanie migracji zarobkowych. Wzrost nastrojów ksenofobicznych i antyislamskich w
społeczeństwie i części elit Rosji oraz walka z nielegalnymi migrantami grozi utratą Ľródła
utrzymania dla milionów ludzi w Azji Centralnej (tylko z TadŜykistanu co roku do pracy w Rosji
wyjeŜdŜa ok. 600700 tys. osób). Bez wątpienia ich masowy powrót wstrząsnąłby regionem
wartoprzytymprzypomnieć,ŜeokołopołowabyłychmudŜahedinówtadŜyckichutrzymujesiebiei
swojerodzinyzpracywRosji.
Incydentyterrorystyczne.NiemoŜnawykluczyćograniczonychatakówterrorystycznychopodłoŜu
islamskim w Azji Centralnej na obiekty rządowe i siły koalicji stacjonujące w regionie. Te bez
wątpienia pociągnęłyby za sobą falę represji dotykającą wszystkich potencjalnych przeciwników
władznakręcająctymsamymtrudnądoopanowaniaspiralęprzemocy.
IslamjakoczynnikstabilizującyAzjęCentralnąibazarozwojuregionurealiadziśi
potencjałnaprzyszłość
Islam jest trwałym i niezbywalnym elementem toŜsamości indywidualnej i zbiorowej, ponadto
odgrywaogromnarolęwŜyciuspołecznym(zwłaszczanapoziomielokalnymipoziomierodziny;
szczególnie wśród TadŜyków i Uzbeków). Obecnie nie ma alternatywnego systemu wartości,
zachowańistosunkówspołecznychmogącegoislamzastąpićnaleŜyprzypomnieć,Ŝenieudało
się to w czasie 70 lat komunistom. Nie wydaje się, Ŝeby wzorce kultury zachodniej mogły
zakorzenićsięwregionieinaczejniŜnaczystozewnętrznympoziomie.NieoneteŜmogłybystać
się bazą do swoistej odnowy moralnej w regionie, o potrzebie której coraz mocniej mówią jego
mieszkańcy,cozkoleiwykorzystująśrodowiskafundamentalistyczne,nawołującedopowrotudo
czystegoislamuiwprowadzeniaszariatu.
Elityistrukturymuzułmańskiemająpotencjalnyi realnywpływnaŜyciespołecznościlokalnych.
Nieformalne elity muzułmańskie, zwłaszcza potomkowie świętych rodów (iszanowie, sejjedzi,
chodŜowie i in.), imamowie lokalnych meczetów, osoby legitymizujące się solidnym
wykształceniem religijnym (i związaną z tym wiedzą o świecie) cieszą się duŜym autorytetem
społecznym. TakŜe meczety mahhalińskie i kiszłaczne są waŜnymi ośrodkami Ŝycia wspólnot
lokalnych, bynajmniej nie ograniczającego się wyłącznie do spraw konfesyjnych. Dziś we
http://www.osw.waw.pl/pub/proislam/2002/021218a.htm
2008-04-18
11132345.005.png
Program Islamski OSW
Page 3 of 3
wszystkich krajach regionu najsilniej w Uzbekistanie sytuacja taka traktowana jest przez
władze jako zagroŜenie, w efekcie czego ogranicza się swobodę działania i zwiększa kontrolę
policyjną, a takŜe próbuje się uczynić z meczetów i imamów narzędzie kontroli społecznej. Tym
samymosłabiasięichautorytetizaprzepaszczapotencjałkonsolidacjiiaktywnościlokalnej,jaki
mają. Osłabianie tradycyjnych struktur i autorytetów ogranicza takŜe pole manewru w walce z
fundamentalizmem większość środowisk tradycyjnych czuje się zagroŜona przez organizacje
typuHT,aprzywłasnychograniczeniachniejestwstaniewpełnihamowaćodpływusympatiiw
stronęradykałów.
Islam jest czynnikiem konserwatywnym i stabilizującym społeczeństwo, a do pojawiania się
tendencji fundamentalistycznych dochodzi wyłącznie na jego marginesie i tylko w związku z
omawianymi wyŜej problemami natury społecznej i politycznej. Wszelkie plany na stabilną
przyszłość regionu marginalizujące islam są skazane na klęskę i powodować mogą wyłącznie
wzrostnastrojówfundamentalistycznych.
IslamdysponujerelatywnieduŜympotencjałemintelektualnym.Dośćdobrzerozwiniętajestsieć
szkolnictwa religijnego podstawowego, średniego,a takŜe wyŜszego; dość szerokie są równieŜ
kontakty z zagranicą (wymiana stypendialna, ruch pielgrzymkowy itp.) i przy zapaści systemów
edukacji w regionie moŜe odegrać pewna rolę. Czynnik ten traktowany jest jednak przede
wszystkimjakozagroŜenieisposóbprzenikaniaideifundamentalistycznychdoAzjiCentralnej,na
tymproblemiekończysięrównieŜzainteresowaniewładz.TakŜeznakomitawiększośćzachodnich
programówstymulującychrozwójedukacjijakojednejzpodstawdostymulowaniatransformacji
w Azji Centralnej nie widzi potrzeby współpracy ze środowiskami religijnymi. W efekcie bez
odpowiedniegoskanalizowaniaistymulacjirozwojuprzyszłychelitmuzułmańskichniemamowyo
wykształceniu odpowiedzialnej, zdolnej stawić czoło wyzwaniom, jakie niesie m.in.
fundamentalizm,muzułmańskiejsiłyintelektualnej.
Islam i zagraniczne ośrodki muzułmańskie obok oczywistych zagroŜeń, jakie niosą mogą
sprzyjaćrozwiązywaniuszereguwaŜkichproblemówwewnętrznych.Szczególnymprzykłademjest
tutajdziałalnośćAgiChanaIVijegoorganizacjizrzeszonychwAghaKhanDevelopmentNetwork
wTadŜykistanie(aostatniowAfganistanie).AgaChanm.in.przyczyniłsiędozakończeniawojny
domowej w TadŜykistanie, od lat prowadzi równieŜ szereg programów stymulujących rozwój
gospodarczy,społecznyikulturalny(np.szykującsiędootwarciaUniwersytetuAzjiCentralnejw
Chorogu). AKDN jest przykładem realnego wkładu środowiska muzułmańskiego w transformację
AzjiCentralnejwduchuoczekiwańZachodu.
Wnioski
Islam jest trwałym, niezbywalnym i dynamicznym elementem rzeczywistości politycznej,
społecznejikulturowejAzjiCentralnej.Jegorolanajprawdopodobniejbędziewregionierosła.
Azja Centralna, a zwłaszcza jej południowa część jest zagroŜona fundamentalizmem islamskim.
Istota zagadnienia nie leŜy jednak w islamie, a w problemach społecznych, gospodarczych i
politycznychregionu.WalczączfundamentalizmemnanichwłaśnienaleŜysięskupić.
W celu zrozumienia i rozwiązywania problemów regionu, stabilizowania go i stymulowania jego
rozwojukoniecznejestpodjęciewysiłkuucieczkiodjednostronnegoibudowanegonanieufnościi
strachu podejścia do islamu. Islam jako taki w równym stopniu moŜe destabilizować, jak i
przyczyniaćsiędostabilnościirozwojuAzjęCentralną.
KrzysztofStrachota
Fundamentalizm islamski oznacza tu szeroki prąd kulturowy od lat upowszechniający się w
świecie islamu zmierzający do rewolucyjnego zastąpienia istniejącego złego porządku
politycznego, społecznego i aksjologicznego nowym wyrastającym z islamu oczyszczonego z
naleciałości, dającego gotową receptę na sprawiedliwy i gwarantujący rozwój ład oparty na
Koranie i szariacie, znajdujący wyraz w kalifacie, jednoczącym muzułmanów świata ummę.
Charakterystycznejest,Ŝenacałymświeciefundamentalizmrozwijasięnaobszarachszczególnie
silniedotkniętychzmianamispołecznymiigospodarczyminp.przyrostemdemograficznym,erozją
tradycyjnych struktur społecznych związanych z migracjami zarobkowymi, rozwarstwieniem
społecznym, alienacją elit i wewnętrznymi konfliktami politycznymi zwłaszcza słabością
opozycyjnych, świeckich sił politycznych. Wedle fundamentalistów rozwiązaniem wszelkich tych
problemówjestislam. [powrótdotekstu]
początekstrony
http://www.osw.waw.pl/pub/proislam/2002/021218a.htm
2008-04-18
11132345.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin