_warsztaty_z_mandala.pdf

(37 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Warsztaty z mandal\271.doc)
Warsztaty z mandal Ģ - przykładowy konspekt zaj ħę
Metody:
praca grupowa, praca indywidualna, medytacja, swobodna ekspresja twórcza: wykonywanie
mandali w ró Ň nych technikach plastycznych, aktywna wyobra Ņ nia, praca analityczna
(interpretacje), elementy muzykoterapii
Potrzebne materiały:
Blok rysunkowy formatu A4,A3, farby plakatowe, farby akwarelowe, kredki pastele, ołówki,
czarne cienkopisy, notatniki, długopisy, p ħ dzle, kubeczki na wod ħ , papierowe talerze do
obrysowywania okr ħ gów, magnetofon, kaseta z muzyk Ģ relaksacyjn Ģ
Czas trwania: 4,5 godziny
Przebieg zaj ħę :
A. Cz ħĻę pierwsza zaj ħę (przeszło Ļę ): praca indywidualna
-Prowadz Ģ cy prosi uczestników Ň eby usiedli w kr ħ gu i zapala Ļ wiec ħ w centrum. Ka Ň dy po
kolei przedstawia si ħ .
- Prowadz Ģ cy przedstawia w skrócie przebieg zaj ħę i wyja Ļ nia znaczenie słowa „mandala”.
- Prowadz Ģ cy prosi o zaj ħ cie wygodnej pozycji, zamkni ħ cie oczu, spokojne oddychanie
i wyobra Ň enie sobie koła swojego Ň ycia od pierwszej zapami ħ tanej chwili, a Ň do chwili
obecnej, odbywa si ħ to przy d Ņ wi ħ kach spokojnej muzyki relaksacyjnej.
- Prowadz Ģ cy prosi o otwarcie oczu, rozdaje uczestnikom kartki i przybory do malowania
i prosi o wykonanie mandali na temat swojego Ň ycia.
- Po uko ı czeniu pracy uczestnicy proszeni s Ģ kolejno o pokazanie swojej mandali i
powiedzenie kilku słów na jej temat. Prowadz Ģ cy stawia pytania. Jaki zapach, smak, d Ņ wi ħ k,
ruch ma Twoja mandala? Jak mógłby Ļ wyrazi ę za pomoc Ģ ta ı ca swoj Ģ mandal ħ ? Jak mógłby Ļ
za Ļ piewa ę swoj Ģ mandal ħ ? Z czym kojarz Ģ Ci si ħ u Ň yte w pracy kolory, symbole?
Prowadz Ģ cy notuje wszystkie wypowiedzi.
- Prowadz Ģ cy prosi innych uczestników o wypowied Ņ na temat odczu ę zwi Ģ zanych z
ogl Ģ dan Ģ mandal Ģ .
- Po zaprezentowaniu prac przez wszystkich uczestników, prowadz Ģ cy kładzie wszystkie
mandale obok siebie po lewej stronie z sali. Uczestnicy podchodz Ģ i ogl Ģ daj Ģ wystaw ħ
wszystkich prac
- Prowadz Ģ cy prosi grup ħ o wypowied Ņ na temat wra Ň e ı powstałych w trakcie pierwszej
cz ħĻ ci zaj ħę
B. Cz ħĻę druga zaj ħę (tera Ņ niejszo Ļę ): praca grupowa
- Prowadz Ģ cy prosi o zaj ħ cie miejsc w kr ħ gu
-Prowadz Ģ cy prosi o cisz ħ i swobodne oddychanie w trakcie słuchania muzyki relaksacyjnej
- Po krótkim wprowadzeniu w Ļ rodku kr ħ gu prowadz Ģ cy umieszcza wielki arkusz papieru, na
którym ju Ň narysowany jest wielki okr Ģ g i prosi o cisz ħ w trakcie zaj ħę .
- Uczestnicy wykonuj Ģ wspólnie mandal ħ , dowolnie zmieniaj Ģ c miejsca.
- Po uko ı czeniu pracy uczestnicy swobodnie wypowiadaj Ģ si ħ na temat swoich wra Ň e ı
i wspólnie dokonuj Ģ próby interpretacji mandali.
- Prowadz Ģ cy pozostawia mandal ħ w centrum kr ħ gu.
C. Cz ħĻę trzecia zaj ħę (przyszło Ļę ): praca indywidualna
- Prowadz Ģ cy prosi uczestników o zaj ħ cie miejsc w kr ħ gu i w trakcie słuchania fragmentu
muzyki wyobra Ň enia sobie jak spełniaj Ģ si ħ ich marzenia, t ħ sknoty, pragnienia.
- Uczestnicy zaj ħę wykonuj Ģ indywidualnie mandale
- Po uko ı czeniu działa ı nast ħ puje (podobnie jak w cz ħĻ ci pierwszej) omówienie
poszczególnych prac.
- Prowadz Ģ cy zbiera wszystkie prace i układa je obok siebie po prawej strony sali.
- Uczestnicy porównuj Ģ mandale „przeszło Ļ ci” i „przyszło Ļ ci” swobodnie wypowiadaj Ģ c si ħ
na temat swoich wra Ň e ı .
- Na zako ı czenie uczestnicy jeszcze raz siadaj Ģ w kr ħ gu i ka Ň dy z nich wypowiada si ħ na
temat swoich odczu ę dotycz Ģ cych warsztatów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin