Dostosowanie[1](1).pdf

(718 KB) Pobierz
Microsoft Word - Jak dostosować wymagania dydaktyczne do możliwości uczniów z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psych-ped..doc
LUBELSKIE CENTRUM SMORZĄDOWE DOSKONALENIA
NAUCZYCIELI
ODDZIAŁ W ZAMOŚCIU
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 1
W ZAMOŚCIU
PORADNIK DLA NAUCZYCIELI
Jak dostosować wymagania dydaktyczne
do możliwości uczniów z uwzględnieniem opinii
i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
ZAMOŚĆ 2008
Drodzy Nauczyciele,
Oddajemy w Wasze ręce poradnik, który jest efektem pracy specjalistów Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej Nr 1 w Zamościu oraz uczestników szkolenia „Jak dostosować wymagania dydaktyczne
do możliwości uczniów z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej”.
Szkolenia odbywały się w okresie listopad - grudzień 2007 r. Wzięło w nich udział 178 nauczycieli szkół
zamojskich i innych miejscowości, ze wszystkich poziomów edukacji.
Tematyka szkolenia była odpowiedzią na zgłaszaną przez nauczycieli potrzebę doskonalenia umiejętności
dostosowywania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów z uwzględnieniem wskazań zawartych
w orzeczeniach i opiniach wydawanych przez poradnię. Zorganizowane zostało we współpracy Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Zamościu z Lubelskim Centrum Samorządowym Doskonalenia
Nauczycieli Oddział w Zamościu oraz doradcy metodycznego Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta
Zamość Pani mgr Marty Śledź.
Cele Szkolenia:
- przekazanie nauczycielom wiedzy na temat kategorii dzieci z trudnościami w nauce oraz aktów
prawnych regulujących proces ich edukacji,
- zapoznanie uczestników z aspektami kwalifikowania dzieci do kształcenia specjalnego
i nauczania indywidualnego – poznanie kategorii zaburzeń i rodzajów wydawanych przez
poradnię orzeczeń oraz zaleceń do pracy z uczniem i jego rodziną,
- dostarczenie informacji na temat rodzajów opinii wydawanych przez poradnię oraz zawartych
w nich fachowych terminów , specjalistycznych pojęć, a także charakteru dostosowania wymagań
do potrzeb edukacyjnych ucznia,
- zdobycie umiejętności programowania pracy z uczniem wymagającym dostosowania wymagań.
Zgodnie z § 6.1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – Dz.U. z 2007r, Nr 83, poz.562).
(...) „ nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej
dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się ,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.”
Zaburzenia rozwojowe
To klasa zaburzeń, charakteryzujących się poważnym zniekształceniem funkcjonowania
społecznego, poznawczego, ruchowego i językowego. Obejmuje przypadki głębszego stopnia odchyleń
od norm rozwojowych .
Do zaburzeń rozwojowych należą:
niesłyszenie , niedosłyszenie , niewidzenie , niedowidzenie, niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie
umysłowe, autyzm, niepełnosprawności sprzężone, choroby przewlekłe, zaburzenia psychiczne,
niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania.
Uczniowie z w/w zaburzeniami wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki - treści, metod i
warunków pracy, dlatego otrzymują z poradni orzeczenia do kształcenia specjalnego.
Podstawa prawna wydawanych orzeczeń
Art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,
Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr
131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i
Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr
180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917) sprawdzić czy
źródło(Dz U>) jest zgodne z nowymi
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania
indywidualnego dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
powinno nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Kształcenie specjalne, wychowanie i opiekę organizuje się w szczególności dla dzieci i młodzieży:
1. Niepełnosprawnej:
- niesłyszącej,
- słabo słyszącej,
- niewidomej,
- słabo widzącej,
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- z autyzmem,
- ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
378566474.001.png
2. Niedostosowanej społecznie:
- zagrożonej niedostosowaniem społecznym,
- zagrożonej uzależnieniem,
- z zaburzeniami zachowania.
Dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w wieku
od 3 do 25 lat organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno –wychowawcze oraz
we współpracy z rodzicami indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze.
W przypadku uczniów których stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do
szkoły poradnia wydaje orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu
organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175, poz. 1086 z 2008 r.) i rozporządzeniem
MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły
orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz.
1072 z 2008 r.):
indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje się dla dzieci, których
stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału
przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
indywidualne nauczanie organizuje się dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Odchylenia rozwojowe
Są to indywidualne opóźnienia rozwoju w stosunku do ustalonych norm, nie będące jednak
zaburzeniami z uwagi na niewielkie nasilenie objawów, ograniczony zakres i czas trwania.
Do odchyleń rozwojowych należy m.in. inteligencja niższa niż przeciętna.
Specyficzne trudności w uczeniu się
To specyficzne rozwojowe zaburzenia umiejętności szkolnych i zaburzenia w uczeniu się, które
nie są spowodowane niskimi możliwościami intelektualnymi, słabym poziomem dydaktycznym szkoły
lub czynnikami środowiskowymi. Tu coś więcej np. pod postacią dys...
Uczniowie z tych trzech grup należą do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Do tej grupy
można byłoby również zaliczyć uczniów zdolnych.
Uczniowie z odchyleniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się otrzymują
z poradni opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych
psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb ucznia.
Poradnia wydaje opinie w sprawach:
1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia
spełniania obowiązku szkolnego;
2) promowania ucznia klasy I lub II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również
w ciągu roku szkolnego;
3) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
4) gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania
przedszkolnego poza przedszkolem lub oddziałem przedszkolnym;
5) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
378566474.002.png
6) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
7) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka
obcego;
8) dostosowania warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki
w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia
9) dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia
10) dostosowania warunków i formy egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb
absolwenta;
11) dostosowanie warunków i formy egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb ucznia;
12) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
13) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
14) zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do określonej pracy lub nauki
zawodu;
15) braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
16) objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu;
17) objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
18) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej,
liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły
średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły
pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru
kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
19) w miarę potrzeb inne opinie o przebadanych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin