CKE_2006zima_Oryginalny_arkusz_maturalny_1-ZP_WOS.pdf

(373 KB) Pobierz
Microsoft Word - Arkusz_1.doc
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MWO-P1A1P-061
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY
O SPOŁECZEŃSTWIE
Arkusz I
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ I
STYCZEŃ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
15816309.005.png 15816309.006.png
2
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz I
Zadanie 1. (1 pkt)
Spośród poniższych cech wybierz tę, która nie należy do postaw prospołecznych.
A. Otwartość
B. Nadwrażliwość
C. Punktualność
D. Słowność
Zadanie 2. (4 pkt )
Do charakterystyki postaw określających stosunek do narodu dopisz w odpowiednim miejscu
ich nazwy.
Charakterystyka
Postawa
A. Poszanowanie i umiłowanie ojczyzny, stawianie dobra
kraju ponad interes osobisty, połączone z szacunkiem dla
innych narodów i kultur.
B. Przekonanie, że wartością nadrzędną jest własny naród.
W zależności od sytuacji politycznej i historycznej postawa ta
może służyć do osiągania dobrych lub złych celów.
C. Bezkrytyczny stosunek do własnego narodu,
niedostrzeganie jego wad i wyolbrzymianie zalet. Pogarda lub
nienawiść do innych narodów.
D. Przekonanie, że ojczyzną człowieka jest cały świat. Bierny
stosunek do tradycji, kultury i interesów własnego narodu,
brak poczucia współodpowiedzialności za jego losy.
Zadanie 3. (1 pkt)
Spośród wymienionych niżej sądów powszechnych zaznacz sąd drugiej instancji dla
orzekania w sprawach przestępstw kwalifikowanych jako zbrodnie.
A. Sąd apelacyjny
B. Sąd Najwyższy
C. Sąd okręgowy
D. Sąd rejonowy
Zadanie 4. (4 pkt)
Podane niżej zdania zakwalifikuj jako prawdziwe lub fałszywe. Wpisz obok nich w tabeli
literę P (prawda) lub F (fałsz).
A.
Rozwój nowoczesnych środków masowego przekazu doprowadził
do narodzin tzw. demokracji telewizyjnej.
B.
Fasadowość demokracji polega na tym, że wyborcy mają tylko
wrażenie, że decydują o tym, kto obsadza urzędy publiczne.
Dzięki sondażom przedwyborczym partie polityczne podejmują decyzje,
którzy politycy powinni być usunięci z życia publicznego.
C.
Wśród wielu zalet demokracji można wymienić prawo wglądu władz
państwowych w życie każdego obywatela.
D.
15816309.007.png 15816309.008.png
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz I
3
Zadanie 5. (2 pkt)
Uzupełnij tabelkę, wpisując akty prawne zgodnie z ich hierarchią w Rzeczypospolitej Polskiej
(z pominięciem umowy międzynarodowej ratyfikowanej za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie).
A.
B.
C.
D.
Akty prawne:
1. akty prawa miejscowego,
2. ratyfikowana umowa międzynarodowa,
3. ustawa,
4. rozporządzenie.
Zadanie 6. (4 pkt)
Wyjaśnij znaczenie pojęć:
A. „Bogata Północ”
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
B. „Ubogie Południe”
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Poniższe stwierdzenia podziel na fakty i opinie.
A. Konserwatyści uważają, że gospodarka powinna opierać się na własności prywatnej.
B. Wolność jednostki to podstawowe założenie doktryny liberalnej.
C. Konserwatysta musi być człowiekiem religijnym.
D. Zwolennicy doktryny socjaldemokratycznej wywodzą się tylko spośród robotników.
E. Chadecja odwołuje się do społecznej nauki Kościoła katolickiego.
Fakty ....................
Opinie .......................
Zadanie 8. (2 pkt)
Demokracja ateńska to forma demokracji
A. bezpośredniej.
B. pośredniej.
Uzasadnij swój wybór.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
15816309.001.png
4
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz I
Zadanie 9. (3 pkt)
Wymienione niżej prawa człowieka podziel na generacje, wpisując w wyznaczonym miejscu
odpowiednie oznaczenia: prawa pierwszej generacji (1) , prawa drugiej generacji (2) , prawa
trzeciej generacji (3) :
A. prawo do życia,
B. prawo do pracy,
C. prawo do czystego powietrza,
D. prawo do wypoczynku,
E. prawo nietykalności osobistej.
A. .......
B. .......
C. .......
D. .......
E. .......
Zadanie 10. (2 pkt)
Wśród wymienionych niżej ważnych wydarzeń w politycznych dziejach powojennej Europy
zaznacz pierwsze, wpisując w tabeli liczbę 1 i ostatnie, wpisując liczbę 5.
A. Utworzenie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
B. Zjednoczenie Niemiec
C. Upadek muru berlińskiego
D. „Paryski Maj”
E. Wprowadzenie stanu wojennego w Polsce
Zadanie 11. (2 pkt)
Wymień dwie najważniejsze przyczyny migracji ludności do Europy oraz podaj po jednym
przykładzie do każdej z wymienionych przyczyn.
Przyczyna:
Przykład:
1.
2.
15816309.002.png
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz I
5
Zadanie 12. (2 pkt)
Wyjaśnij znaczenie pojęcia partia polityczna .
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (4 pkt)
Podane niżej zdania zakwalifikuj jako prawdziwe lub fałszywe. Wpisz obok nich w tabeli
literę P (prawda) lub F (fałsz).
A.
Cenzus wieku powoduje, że wyborcy zbyt młodzi lub zbyt
starzy nie mogą brać udziału w życiu publicznym.
Stosowanie większościowego systemu wyborczego jest
korzystne dla małych partii politycznych.
B.
W systemie proporcjonalnym działa tzw. klauzula zaporowa
zapobiegająca rozdrobnieniu parlamentu.
C.
Dzięki zastosowaniu cenzusu majątkowego ludzie ubodzy
mogą korzystać z pełni praw politycznych.
D.
Zadanie 14. (3 pkt)
Na podstawie materiałów A i B odpowiedz na pytania zamieszczone poniżej.
Materiał A
Tabela. Przestępczość w zależności od rejonu miasta
(Anglia i Walia, 1998 r.)
Rodzaj przestępstwa
Centrum miasta
Poza centrum
Włamanie
30
18
Napad rabunkowy
27
16
Gwałt
39
30
Atak fizyczny
27
17
Kradzież samochodu
36
20
Włamanie do samochodu
27
16
Uwaga:
Liczby wskazują odsetek osób, które raz lub więcej padły ofiarą przestępstwa. Dane o kradzieży
samochodów dotyczą odsetka właścicieli.
Materiał B
Jako skuteczny sposób „kontroli” ryzyka związanego z przestępczością
rozpowszechniła się prewencja „sytuacyjna” – jak ochrona obiektów i systemy monitoringu.
Policja chętnie stosuje te techniki, ponieważ stosunkowo łatwo pogodzić je
z dotychczasowymi technikami, a obywatele odnoszą wrażenie, że zostały podjęte konkretne
kroki w kierunku zwalczenia przestępczości. Ale ponieważ techniki te nie są wymierzone we
właściwe przyczyny przestępczości – takie jak nierówności społeczne, bezrobocie i ubóstwo –
ich sukces sprowadza się do ochrony tylko pewnych grup ludności, skutkiem czego
przestępczość nasila się w innych sektorach społeczeństwa.
Źródło Materiału A i B: A. Giddens , Socjologia, Warszawa 2004, s. 241 – 242.
15816309.003.png 15816309.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin