Test_przed_probna_matura_2007_Arkusz_2-ZR_WOS.pdf

(156 KB) Pobierz
LWD-2007-CD-Arkusz II
Autor: Renata Antosik
TEST PRZED PRÓBNÑ MATURÑ 2007
PRZYK¸ADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY
Z WIEDZY O SPO¸ECZE¡STWIE
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
ARKUSZ II
Czas pracy: 150 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Prosz´ sprawdziç, czy arkusz egzaminacyjny zawiera
11 stron. Ewentualny brak nale˝y zg∏osiç przewodniczàcemu
zespo∏u nadzorujàcemu egzamin.
2. Prosz´ uwa˝nie czytaç wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi nale˝y zapisaç czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy ka˝dym zadaniu.
4. Prosz´ pisaç tylko w kolorze czarnym; nie pisaç o∏ówkiem.
5. Nie wolno u˝ywaç korektora.
6. B∏´dne zapisy trzeba wyraênie przekreÊliç.
7. Wszelkie notatki nale˝y sporzàdzaç tylko w brudnopisie,
który nie b´dzie oceniany.
˚yczymy powodzenia!
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie
50 punktów .
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
15816324.001.png
2
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
Zadanie 26. ( 1 pkt )
Na podstawie fragmentów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w∏asnej wiedzy wykonaj
polecenie.
PREAMBU¸A
W trosce o byt i przysz∏oÊç naszej Ojczyzny, odzyskawszy w 1989 roku mo˝liwoÊç suwerennego
i demokratycznego stanowienia o Jej losie, my, Naród Polski – wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzàcy w Boga b´dàcego êród∏em prawdy, sprawiedliwoÊci, dobra i pi´kna, jak i nie po-
dzielajàcy tej wiary, a te uniwersalne wartoÊci wywodzàcy z innych êróde∏, równi w prawach i w po-
winnoÊciach wobec dobra wspólnego – Polski, wdzi´czni naszym przodkom za ich prac´, za walk´
o niepodleg∏oÊç okupionà ogromnymi ofiarami, za kultur´ zakorzenionà w chrzeÊcijaƒskim dziedzic-
twie Narodu i ogólnoludzkich wartoÊciach, nawiàzujàc do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej
Rzeczypospolitej, zobowiàzani, by przekazaç przysz∏ym pokoleniom wszystko, co cenne z ponad ty-
siàcletniego dorobku, z∏àczeni wi´zami wspólnoty z naszymi rodakami rozsianymi po Êwiecie, Êwia-
domi potrzeby wspó∏pracy ze wszystkimi krajami dla dobra Rodziny Ludzkiej, pomni gorzkich do-
Êwiadczeƒ z czasów, gdy podstawowe wolnoÊci i prawa cz∏owieka by∏y w naszej Ojczyênie ∏amane,
pragnàc na zawsze zagwarantowaç prawa obywatelskie, a dzia∏aniu instytucji publicznych zapew-
niç rzetelnoÊç i sprawnoÊç, w poczuciu odpowiedzialnoÊci przed Bogiem lub przed w∏asnym sumie-
niem, ustanawiamy Konstytucj´ Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla paƒstwa
oparte na poszanowaniu wolnoÊci i sprawiedliwoÊci, wspó∏dzia∏aniu w∏adz, dialogu spo∏ecznym
oraz na zasadzie pomocniczoÊci umacniajàcej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
èród∏o: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Wska˝ cztery zjawiska i wydarzenia historyczne, majàce wp∏yw na polskà ÊwiadomoÊç narodowà,
do których odwo∏ujà si´ autorzy preambu∏y.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 27. ( 3 pkt )
Przeczytaj zamieszczony poni˝ej tekst i wykonaj polecenia.
[...]
ZachowaliÊmy to˝samoÊç narodowà nie tylko dzi´ki powstaƒczym zrywom, które mobilizowa∏y
narodowà to˝samoÊç, ale tak˝e dzi´ki ciàg∏oÊci w dziedzinie sztuki. Sztuka nie tylko wyra˝a∏a to˝-
samoÊç narodowà, ale te˝ jà umacnia∏a i kszta∏towa∏a. Zw∏aszcza literatura. Aby dzisiaj podbijaç
Êwiat poprzez sztuk´, wcale nie trzeba byç „wypranym” z narodowych uwarunkowaƒ i robiç to tak,
jak robià Amerykanie. Andrzej Wajda jest chory na polskoÊç i dzi´ki tej polskoÊci zdoby∏ mi´dzy-
narodowà s∏aw´.
[...]
OÊmieszanie w∏asnych wad jest konieczne, tak˝e dla w∏aÊciwego kszta∏towania ÊwiadomoÊci na-
rodowej. Âwiadczy te˝ w jakiejÊ mierze o wielkoÊci spo∏eczeƒstwa i narodu. Uznawanie zaÊ ka˝dej
krytycznej uwagi za obraz´ narodowà Êwiadczy o kompleksach. To jednak problem bardziej skom-
plikowany. Sztuka mo˝e i powinna u∏atwiaç kontakt mi´dzy ludêmi o innej mentalnoÊci, ró˝nych
spo∏eczeƒstw, a tak˝e innych religii. W gruncie rzeczy zmierzamy do Êwiata – nie wiem, czy rzeczy-
wiÊcie globalnego – ale na pewno w znacznie wi´kszym stopniu zintegrowanego. Przynajmniej
www.operon.pl
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
3
w cz´Êciach tego Êwiata nast´puje integracja europejska, która nie jest to˝sama z procesem globa-
lizacji. Aby ta integracja mia∏a autentyczny, g∏´boki charakter – nie tylko polityczno-ekonomiczny,
co jest oczywiÊcie tak˝e bardzo wa˝ne – konieczne jest zbli˝enie kulturowe. Otwarcie na innoÊç,
zrozumienie, ˝e inaczej nie oznacza êle. Nikt nie ma monopolu na s∏usznoÊç.
èród∏o: Z prof. Bohdanem Dziemidokiem, dyrektorem Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Gdaƒskiego,
laureatem tegorocznej Naukowej Nagrody im. Jana Heweliusza, rozmawia Beata Czechowska-Derkacz ,
Biuletyn Ministra Edukacji i Nauki, 4/2005.
27.1. ( 1 pkt )
WyjaÊnij przedstawionà przez autora zale˝noÊç pomi´dzy sztukà a to˝samoÊcià narodowà.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27.2. ( 2 pkt )
WyjaÊnij, dlaczego – zdaniem autora – nale˝y Êmiaç si´ z w∏asnych wad (podaj dwie przyczyny).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 28. ( 3 pkt )
Przeczytaj tekst i na jego podstawie wykonaj polecenia.
U êróde∏ mechanizmów kszta∏tujàcych to˝samoÊç spo∏eczeƒstwa, ˝yjàcego w kraju pó∏suweren-
nym i dà˝àcego do odzyskania rzeczywistej suwerennoÊci, le˝a∏a powszechna akceptacja dla po-
stawy patriotyzmu obronnego – patriotyzmu walki – Êmiertelnej gry w obronie Ojczyzny, osaczo-
nej, opuszczonej i oszukanej przez europejskie otoczenie. Ta formu∏a patriotyzmu stanowi trzon
polskoÊci i jest nadal wzmacniana przez wielkà literatur´ XIX-wiecznà, powsta∏à g∏ównie w sytu-
acji walki o niepodleg∏oÊç.
Czas transformacji zapoczàtkowany 1989 rokiem jest równoczeÊnie czasem transformacji pol-
skiej to˝samoÊci. Wynikajàcej zarówno ze skonfrontowania naszych wewn´trznych, jak i zewn´trz-
nych relacji. Nasza „doÊrodkowa”, „obronna” polskoÊç zosta∏a w pierwszym rz´dzie zderzona ze
zmianami wewnàtrz kraju, jak: zmiana ustroju, organizacji suwerennego paƒstwa, gospodarki, od-
blokowanie milczenia wokó∏ mniejszoÊci etnicznych, równie˝ przetasowaƒ spo∏ecznych i g∏´bokiej
weryfikacji cech wyznaczajàcych pozycje usytuowania spo∏ecznego. Te zmiany os∏abia∏y „we-
wn´trzne”, „skierowane na samych siebie”, tradycyjne wymiary to˝samoÊci, rwa∏o wi´zi zawiàzy-
wane wedle obowiàzujàcych do niedawna, np. opozycyjnych kryteriów. Odmienne konfrontacje
wynika∏y z otwarcia wobec Êwiata zewn´trznego, jak: otwarcie granic, uwolnienie informacji
od cenzury, wymiana i kooperacja ze Êwiatem zewn´trznym, co prowadzi∏o cz´sto do bardzo bole-
snych i trudnych przewartoÊciowaƒ. To˝samoÊç budowanà wokó∏ osi trwania i kontynuacji mia∏a
zastàpiç to˝samoÊç budowana wokó∏ osi ró˝nic i granic, to˝samoÊç zwróconà ku przesz∏oÊci i b´-
dàcà instrumentem przetrwania, to˝samoÊç skierowana ku przysz∏oÊci – wspomagajàca przebudo-
w´ i zmian´.
www.operon.pl
 
4
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
Psychologowie oceniajà, ˝e stan wspó∏czesnej to˝samoÊci Polaków przypomina sytuacj´ „ru-
chomych piasków”, panuje doÊç powszechne przekonanie, i˝ z dotychczasowego dziedzictwa kul-
turowego wiele trzeba odrzuciç, a w zamian jeszcze wi´cej wartoÊci dotàd nieobecnych nale˝y
przyswoiç. Oznacza to dalej, ˝e w ÊwiadomoÊci spo∏ecznej dominuje stan otwarcia na zmiany (np.
niedoceniane przez polityków gotowoÊç zmian na wsi), ÊwiadomoÊç ich koniecznoÊci. W kontekÊcie
dokonujàcych si´ procesów, a w szczególnoÊci perspektywy cz∏onkostwa w Unii, jest to zjawisko
pozytywne, ale nie dostrzegane przez publicystyk´ czy polityków. Ta gotowoÊç zmiany k∏óci si´
równie˝ z eksponowanà, g∏ównie przez narodowo zorientowane ugrupowania polityczne dyrekty-
wà „walki o obron´”, ale powstaje pytanie: Czego obron´? Czy w∏aÊnie tej formu∏y to˝samoÊci
skupionej wokó∏ wartoÊci przetrwania kultywowanej w czasie zamkni´cia i osaczenia? Wtedy by∏a
ona oczywista i niezb´dna. Teraz mo˝e lepiej by∏oby nie walczyç, a zabiegaç o ukorzenienie tych
ruchomych piasków. To˝samoÊç wojowników nale˝y zmodyfikowaç w kierunku to˝samoÊci obywa-
teli, a patriotyzm obronny na patriotyzm obywatelski. Odwaga burzenia i sprzeciwu niezb´dna
w czasie walki o wolnoÊç okaza∏a si´ dla wielu z nas ∏atwiejsza ni˝ odwaga budowania i obywatel-
skiej s∏u˝by, a obchodzenie prawa stanu wojennego ∏atwiejsze od podporzàdkowania si´ prawu
paƒstwa suwerennego.
Mimo up∏ywu lat, które dzielà nas od punktu zwrotnego w naszej historii, te dwie osie nadal
funkcjonujà w ÊwiadomoÊci zbiorowej, mo˝na by rzec konkurujà ze sobà. Relacje mi´dzy naroda-
mi w fazie przed transformacyjnej zosta∏y zadekretowane uk∏adami wielkich tego Êwiata, po 1989
roku nale˝a∏o te relacje okreÊliç poprzez otwarcie na innych, samemu nale˝a∏o wyznaczyç swoje
miejsce wzgl´dem europejskiego otoczenia. To przepoczwarzanie wyobra˝eƒ o sobie i innych by∏o
bardzo bolesne i zaowocowa∏o kryzysem to˝samoÊci Polaków, w szczególnoÊci ludzi m∏odych.
èród∏o: E. Skotnicka-Ilasiewicz, Czynniki formacji i deformacji to˝samoÊci narodowej Polaków ,
w: To˝samoÊç narodowa Polaków w przysz∏ej Europie , red. P. Gulczyƒski, B. Loba, Warszawa 2002.
28.1. ( 2 pkt )
WyjaÊnij, jaki wp∏yw na kszta∏t polskiej to˝samoÊci narodowej wywar∏y przemiany polityczno-go-
spodarcze po 1989 roku.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28.2. ( 1 pkt )
Odpowiedz, w jakim kierunku zdaniem autorki powinna zmierzaç modyfikacja polskiej to˝samoÊci
narodowej.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
www.operon.pl
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Arkusz II
5
Zadanie 29. ( 2 pkt )
Na podstawie zamieszczonego tekstu wykonaj polecenie.
W naukach spo∏ecznych inni pojawiajà si´ najcz´Êciej jako obcy – ci, wobec których zajmu-
je si´ postaw´ nacechowanà podejrzliwoÊcià lub wr´cz wrogoÊcià. Badacze stawiajà sobie za-
danie zg∏´bienia istoty êróde∏ owej niech´ci do obcych, jej spo∏ecznych i kulturowych uwarun-
kowaƒ. Obok innoÊci negatywnej, innoÊci rozumianej jako synonim obcoÊci istnieje jednak˝e
ca∏a sfera odniesieƒ do innych, w których dominuje innoÊç pozytywna. Jest to sfera kultury ar-
tystycznej. Piszàc, i˝ kultura artystyczna jest tà sferà, w której dominujà pozytywne odniesie-
nia do innych, mam na myÊli nie to, ˝e w utworach literackich, filmach, obrazach itd. cz∏onko-
wie innych nacji, grup religijnych, rasowych czy etnicznych przedstawiani sà na ogó∏
pozytywnie (twierdzenie takie jest jawnie fa∏szywe), lecz to, ˝e inni – inne nacje, grupy etnicz-
ne, religijne, rasowe – postrzegani poprzez pryzmat ich kultury artystycznej stajà si´ innymi-
-bliskimi. Odmienne prawid∏owoÊci dotyczà postaw wobec innych kszta∏towanych przez pry-
zmat doÊwiadczeƒ wyniesionych z historii (w potocznym znaczeniu tego s∏owa) lub polityki.
Na przyk∏ad doÊwiadczenia historyczne znacznej cz´Êci wspó∏czesnych Polaków sprawiajà, ˝e
w ich odniesieniach do Rosjan i Rosji w sferze polityki dominuje rezerwa, niech´ç czy wr´cz
wrogoÊç, podczas gdy ci sami Rosjanie lub Niemcy postrzegani w perspektywie dokonaƒ ich
kultury – Dostojewskiego lub Bacha stajà si´ niewspó∏miernie bli˝si (i to mimo nieprzychylne-
go nastawienia do Polaków samego Dostojewskiego). W takim znaczeniu mówi´ tu o kulturze
artystycznej jako sferze pozytywnych odniesieƒ do innych [...] . Zwracam uwag´, ˝e przytoczo-
ne tu przyk∏ady odnoszà si´ do specyficznego „u˝ycia” elementów kultury artystycznej nie zaÊ
„ca∏ej” tej kultury. Kultura artystyczna staje si´ sferà pozytywnego odniesienia, tylko w pew-
nych sytuacjach, tylko o tyle, o ile funkcjonuje jako element dziedzictwa ogólnospo∏ecznego,
w tym wi´kszym stopniu w im wi´kszà autonomi´ zachowuje ona wobec zjawisk politycznych,
lub mówiàc to samo inaczej, w im wi´kszym stopniu podstawà jej upami´tnienia stajà si´ war-
toÊci estetyczne.
èród∏o: A. Szpociƒski, Kultura wobec kr´gów to˝samoÊci , www.wtk.poznan.pl
29.1. ( 1 pkt )
WyjaÊnij, jak w sferze kultury kszta∏tuje si´ postawa wobec innych narodów.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29.2. ( 1 pkt )
OkreÊl warunek niezb´dny dla odgrywania pozytywnej roli kultury w kszta∏towaniu postaw wobec
innych narodów.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
www.operon.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin