Zarządzanie procesami GR A
1.Zbiór czynników zidentyfikowanych jako strukturotwórcze
2. Cechy właściwej struktury organizacyjnej to:
3. Istota pojęcia procesu gospodarczego można zdefiniować następująco:
4. Głównymi kryteriami ukierunkowania procesów na tworzenie wartości jest stopień koncetracji na:
5. Zarządzanie procesami to dążenie do:
6. Organizacja procesowa powinna być budowana na podstawie następujących zadań:
7. Procesy dzielimy na:
8. Megaprocesy to:
9. Procesy pomocnicze to:
10. Procesy podstawowe to:
11. Ze względu na zasięg świadczonych usług obszary p-stwa dzieli się na:
12. Ocena zdolności procesów do dostarczania produktów i usług o pożądanych przez odbiorców – rynek charakterystykach może być dokonana przez pomiar:
13. Zarządzanie procesami polega w istocie na ocenie efektywności ich funkcjonowania:
14. Zasady reenginerigu to:
miejscu
15. Nowa terminologia do wyrażenia istoty działania rodzajów typowych stanowisk organizacyjnych to:
a. dyrektor organizacji
b. menadżer wydziału
c. właściciel procesu
d. menadżer procesu
16. W X-engeingu zwraca się uwagę na analizę trzech obszarów
17. Dojrzałość procesowa organizacji wyraża się zakresem w jakim procesy są formalnie
18. Cechy niedojrzałości organizacji procesowej to:
19. Dane wejściowe do procesu to:
20. Dane wejściowe do procesu to;
21. Projektowanie od ‘zera” jest wg następującego programu postępowania
22.Cele procesów opierają się na:
23. Sposoby formułowania strategii wokół procesów to:
24.Mapa procesów przedstawia:
b. zestaw zadań tworzących procesy podstawowe i pomocnicze
25. Fazy życia procesu
26 Przejawem zbyt wysokiego poziomu standaryzacji w organizacji są:
27. Struktura organizacyjno macierzowa składa się z funkcji
28 Do charakterystyki struktury procesowej wykorzystujemy uniwersalne cechy:
29. Optymalizacja procesów ma doprowadzić do takich celów jak:
30 Kroki do urzeczywistnienia przedsiębiorstwa procesowego to między innymi
ąąA
Dr Dyrka
ZARZĄDZANIE PROCESAMI
Dopuszczenie do egzaminu: praca 6-8 stron (tytuł pracy, nazwisko, imię, rok, semestr, grupa, plan pracy
Egzamin: test wielokrotnego wyboru
Literatura: Grajewski „Organizacja procesowa” PWN Warszawa 2007
Hammer, Champy „Reengineering w przedsiębiorstwie” MNI Warszawa 1996
Wykład 1
ORGANIZACJA – złożona całość zdolna realizować wytyczone cele dzięki współdziałaniu całej organizacji oraz z elementami otoczenia
Otoczenie organizacji dzielimy na:
1. wewnętrzne
a) właściciele
b) pracownicy
c) zarząd
d) kultura organizacyjna
e) struktura fizyczna
2. zewnętrzne – celowe
a) klienci (najważniejsi)
b) dostawcy
c) sojusznicy strategiczni
d) regulatorzy
e) konkurenci
3. ogólne – część otoczenia zewnętrznego
a) wymiar ekonomiczny
b) wymiar techniczny
c) wymiar sockulturowy
d) wymiar prawno-polityczny
PODEJŚCIE PROCESOWE – koncentruje się na sekwencjach działań podejmowanych w organizacji i poza nią oraz powiązaniach między nimi w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Podejście procesowe, zwane procesualnym integruje:
1. czas
2. jakość
3. terminowość wykonania
4. koszty
co powoduje wzrost elastyczności i przewagi konkurencyjnej na rynku, a w efekcie wzrost wartości przedsiębiorstwa. W procesach celem jest zawsze klient – zewnętrzny i wewnętrzny.
Funkcje procesowe dzielimy na:
1. podstawowe – dodające wartość
2. pomocnicze – nie dodające wartości, ale konieczne do wykonania funkcji podstawowych
WEJŚCIE DO PROCESU to dane:
1. informacje
2. zasoby materialne
3. zasoby finansowe
4. zasoby ludzkie
5. inne elementy niezbędne do funkcjonowania procesu
WYJŚCIE Z PROCESU – wszystkie elementy materialne i niematerialne, które powstają w wyniku realizacji procesu.
Dostawcami i odbiorcami procesu są:
1. klient wewnętrzny
2. klient zewnętrzny
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE ORGANIZACJĘ
Powszechnie stosowanym punktem odniesienia w budowie struktur organizacyjnych jest podział procesów tworzenia efektu działania całości na elementy prostsze a zatem bardziej zrozumiałe dla członka organizacji.
Czynniki strukturotwórcze (wg Steimana) mające wpływ na budowę struktur organizacji to:
1. otoczenie
2. technologie
3. cykl życia organizacji
4. kultura
5. strategia
Czynniki strukturotwórcze (wg Szczypczyńskiego) to:
2. zasoby ludzkie
3. technologia
4. rodzaj produkcji
6. wielkość organizacji
7. terytorialne rozproszenie
Cechy właściwej struktury organizacyjnej:
1. specjalizacja
a) podział pracy
b) specjalizacja ról
c) &#...
zlosnicaa87